Totalforbud af aborter i Alabama

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf HappyPaww » 17. maj 2019, 19:40

Sangius skrev:Der undrer mig altså meget at de snakker om det hjerteslag der. At man ikke må få abort når der er et hjerteslag.
Romantiseringen af hjerter er altså for åndssvag.
Bugspytskirtlen er lige så vigtig som hjertet - skulle man sp ikke sætte abortgrænsen når de begynder at virke? Eller nyrerne? Leveren? Hvorfor alt det fokus på hjertet, et meget simpelt organ.

Amerikanere og deres tro :tie:
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Delfin » 18. maj 2019, 03:38

Jedi skrev:
Lurende Peber skrev:
kidkomb skrev:Altså kan vi (vi som i EU) ikke bare slå os sammen med Kina og indføre handelsembargo, hvis den går igennem højesteret?
Altså det kan vi sgu da ikke have siddende på os, som den moderne del af verden, at vi bare sidder med hænderne i skødet, når en af verdens supermagter lige bomber dele af lovgivningen tilbage til middelalderen?

Nu havde Kina i mange år en et-barns politik, med tvungen abort og sterilisation i gentagelsestilfælde, så måske vi lander lidt rigeligt ovre i den anden grøft?
Og at staten bestemmer over folk, er nok ikke noget Kina vil opponere imod :gruble:
Men jeg giver dig ret i, at USA-tilstande ikke er noget at stræbe efter.


Mig bekendt indgik de par en kontrakt med staten og indvilligede i kun at få et barn mod at få nogle penge. Hvis ikke de levede op til aftalen, skulle de betale pengene tilbage. Hvis man er fattig og indgår sådan en kontrakt, så bruger man jo pengene straks, og så må man honorere sin del af aftalen ved at få en abort (som også blev tilbudt meget sent i forløbet). De-population af Kina har hevet landet op fra feudalsamfund gennem industrialiseringen på rekordtid, så det har højnet standarden for den almene borger.
Et-barns-politikken resulterede i, at nyfødte piger blev slået ihjel (fordi så talte de ikke), da drengebørn er i højere kurs. Nu er kvinder i undertalt og der er et hav af mænd, som ikke har mulighed for at finde en partner. Det har ledt til kidnapning af kvinder mv.


Jeg tror det har været mere lempeligt i x antal år, men fra starten i 80erne var der i allerhøjeste grad tale om tvang. Et par skulle søge om en fødselskvote før de overhovedet måtte forsøge at blive gravide. Den kunne de få lov til at vente på gennem flere år. Lykkedes det ikke at blive gravid indenfor det år kvoten var givet, kunne de stille sig i kø igen. Hvis de blev gravide uden ar have en kvote, blev de bearbejdet indtil de gav op. Der blev tvangsaborteret børn helt op mod terminsdatoen. Der er meget mere til den historie, og den er grusom. Der findes en bog af en kvindelig kinesisk forfatter om det, men jeg husker ikke titlen lige nu.
2
14 11 14
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Daine » 18. maj 2019, 07:19

Delfin skrev:
Jedi skrev:
Lurende Peber skrev:
kidkomb skrev:Altså kan vi (vi som i EU) ikke bare slå os sammen med Kina og indføre handelsembargo, hvis den går igennem højesteret?
Altså det kan vi sgu da ikke have siddende på os, som den moderne del af verden, at vi bare sidder med hænderne i skødet, når en af verdens supermagter lige bomber dele af lovgivningen tilbage til middelalderen?

Nu havde Kina i mange år en et-barns politik, med tvungen abort og sterilisation i gentagelsestilfælde, så måske vi lander lidt rigeligt ovre i den anden grøft?
Og at staten bestemmer over folk, er nok ikke noget Kina vil opponere imod :gruble:
Men jeg giver dig ret i, at USA-tilstande ikke er noget at stræbe efter.


Mig bekendt indgik de par en kontrakt med staten og indvilligede i kun at få et barn mod at få nogle penge. Hvis ikke de levede op til aftalen, skulle de betale pengene tilbage. Hvis man er fattig og indgår sådan en kontrakt, så bruger man jo pengene straks, og så må man honorere sin del af aftalen ved at få en abort (som også blev tilbudt meget sent i forløbet). De-population af Kina har hevet landet op fra feudalsamfund gennem industrialiseringen på rekordtid, så det har højnet standarden for den almene borger.
Et-barns-politikken resulterede i, at nyfødte piger blev slået ihjel (fordi så talte de ikke), da drengebørn er i højere kurs. Nu er kvinder i undertalt og der er et hav af mænd, som ikke har mulighed for at finde en partner. Det har ledt til kidnapning af kvinder mv.


Jeg tror det har været mere lempeligt i x antal år, men fra starten i 80erne var der i allerhøjeste grad tale om tvang. Et par skulle søge om en fødselskvote før de overhovedet måtte forsøge at blive gravide. Den kunne de få lov til at vente på gennem flere år. Lykkedes det ikke at blive gravid indenfor det år kvoten var givet, kunne de stille sig i kø igen. Hvis de blev gravide uden ar have en kvote, blev de bearbejdet indtil de gav op. Der blev tvangsaborteret børn helt op mod terminsdatoen. Der er meget mere til den historie, og den er grusom. Der findes en bog af en kvindelig kinesisk forfatter om det, men jeg husker ikke titlen lige nu.

Jung Chang har skrevet om det i “Vilde svaner” og Steven W. Mosher har skrevet bogen “Chi An” om sygeplejersken Chi An Yang der, i forbindelse med Kinas politik for befolkningskontrol, arbejder med at overtale kvinder til abort og tvangssterilisation. Hun bliver selv et offer, da hun venter sit andet barn. Bogen er fra midten af 90’erne, så det passer meget godt.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. maj 2019, 09:26

Sødt...eller :rulle: :puke:

Og til dem som mener at det er fake, nej. https://www.snopes.com/fact-check/personal-foul/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Panton » 18. maj 2019, 09:35

FormerlyKnownAs skrev:Sødt...eller :rulle: :puke:

Og til dem som mener at det er fake, nej. https://www.snopes.com/fact-check/personal-foul/


:ad!: :ad!: :gisp: :gisp:

Seriøst, de må have en seriøs vævefejl i kysen, det er galimatias.
5
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Kerrigan » 18. maj 2019, 10:01

Sangius skrev:Der undrer mig altså meget at de snakker om det hjerteslag der. At man ikke må få abort når der er et hjerteslag.
Romantiseringen af hjerter er altså for åndssvag.
Bugspytskirtlen er lige så vigtig som hjertet - skulle man sp ikke sætte abortgrænsen når de begynder at virke? Eller nyrerne? Leveren? Hvorfor alt det fokus på hjertet, et meget simpelt organ.


Eller hjernen? Også et vigtigt organ.
Eller det er måske for sent for dem deromkring uge 12-stykker.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21047

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf catnip » 18. maj 2019, 10:29

Kerrigan skrev:
Sangius skrev:Der undrer mig altså meget at de snakker om det hjerteslag der. At man ikke må få abort når der er et hjerteslag.
Romantiseringen af hjerter er altså for åndssvag.
Bugspytskirtlen er lige så vigtig som hjertet - skulle man sp ikke sætte abortgrænsen når de begynder at virke? Eller nyrerne? Leveren? Hvorfor alt det fokus på hjertet, et meget simpelt organ.


Eller hjernen? Også et vigtigt organ.
Eller det er måske for sent for dem deromkring uge 12-stykker.


Især set i lyset af, at man er klinisk død hvis hjernen ikke fungerer.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Sangius » 18. maj 2019, 12:08

catnip skrev:
Kerrigan skrev:
Sangius skrev:Der undrer mig altså meget at de snakker om det hjerteslag der. At man ikke må få abort når der er et hjerteslag.
Romantiseringen af hjerter er altså for åndssvag.
Bugspytskirtlen er lige så vigtig som hjertet - skulle man sp ikke sætte abortgrænsen når de begynder at virke? Eller nyrerne? Leveren? Hvorfor alt det fokus på hjertet, et meget simpelt organ.


Eller hjernen? Også et vigtigt organ.
Eller det er måske for sent for dem deromkring uge 12-stykker.


Især set i lyset af, at man er klinisk død hvis hjernen ikke fungerer.


Lige præcis hjernen er aå ret svær at vurdere hvornår den er "funktionel". Det er ikke svært at vurdere de andre organer.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8191

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Anilara » 18. maj 2019, 14:01

Demokrati.
Der er lige så mange kvinder i Alabama som er for loven, som mænd. Og hvis de ønsker det sådan, så skal jeg ikke være fordømmende over for "hvide mænd der vil bestemme over kvinders kroppe", når det for det første mest er latinamerikanere der er for forslaget, og for det andet er et ligeligt ønske blandt kønnene.
Det som flertallet ønsker - det er pagten med demokratiet.
I Alabama ville jeg være i mindretallet sammen med de fleste hvide.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Akehurst2 » 18. maj 2019, 15:38

kidkomb skrev:Altså kan vi (vi som i EU) ikke bare slå os sammen med Kina og indføre handelsembargo, hvis den går igennem højesteret?
Altså det kan vi sgu da ikke have siddende på os, som den moderne del af verden, at vi bare sidder med hænderne i skødet, når en af verdens supermagter lige bomber dele af lovgivningen tilbage til middelalderen?


Nu har EU-landet Irland først tilladt abort i 2018, så måske det ville klinge lidt hult, hvis EU skulle kritisere USA i det spørgsmål: https://www.dr.dk/nyheder/udland/irland ... -til-abort
6
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Delfin » 18. maj 2019, 16:04

Daine skrev:
Delfin skrev:
Jedi skrev:
Lurende Peber skrev:
kidkomb skrev:Altså kan vi (vi som i EU) ikke bare slå os sammen med Kina og indføre handelsembargo, hvis den går igennem højesteret?
Altså det kan vi sgu da ikke have siddende på os, som den moderne del af verden, at vi bare sidder med hænderne i skødet, når en af verdens supermagter lige bomber dele af lovgivningen tilbage til middelalderen?

Nu havde Kina i mange år en et-barns politik, med tvungen abort og sterilisation i gentagelsestilfælde, så måske vi lander lidt rigeligt ovre i den anden grøft?
Og at staten bestemmer over folk, er nok ikke noget Kina vil opponere imod :gruble:
Men jeg giver dig ret i, at USA-tilstande ikke er noget at stræbe efter.


Mig bekendt indgik de par en kontrakt med staten og indvilligede i kun at få et barn mod at få nogle penge. Hvis ikke de levede op til aftalen, skulle de betale pengene tilbage. Hvis man er fattig og indgår sådan en kontrakt, så bruger man jo pengene straks, og så må man honorere sin del af aftalen ved at få en abort (som også blev tilbudt meget sent i forløbet). De-population af Kina har hevet landet op fra feudalsamfund gennem industrialiseringen på rekordtid, så det har højnet standarden for den almene borger.
Et-barns-politikken resulterede i, at nyfødte piger blev slået ihjel (fordi så talte de ikke), da drengebørn er i højere kurs. Nu er kvinder i undertalt og der er et hav af mænd, som ikke har mulighed for at finde en partner. Det har ledt til kidnapning af kvinder mv.


Jeg tror det har været mere lempeligt i x antal år, men fra starten i 80erne var der i allerhøjeste grad tale om tvang. Et par skulle søge om en fødselskvote før de overhovedet måtte forsøge at blive gravide. Den kunne de få lov til at vente på gennem flere år. Lykkedes det ikke at blive gravid indenfor det år kvoten var givet, kunne de stille sig i kø igen. Hvis de blev gravide uden ar have en kvote, blev de bearbejdet indtil de gav op. Der blev tvangsaborteret børn helt op mod terminsdatoen. Der er meget mere til den historie, og den er grusom. Der findes en bog af en kvindelig kinesisk forfatter om det, men jeg husker ikke titlen lige nu.

Jung Chang har skrevet om det i “Vilde svaner” og Steven W. Mosher har skrevet bogen “Chi An” om sygeplejersken Chi An Yang der, i forbindelse med Kinas politik for befolkningskontrol, arbejder med at overtale kvinder til abort og tvangssterilisation. Hun bliver selv et offer, da hun venter sit andet barn. Bogen er fra midten af 90’erne, så det passer meget godt.


Det var Chi An jeg tænkte på :gogo: Jeg huskede forkert omkring, at hun selv var forfatteren
1
14 11 14
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Modesty Blame » 18. maj 2019, 22:57

Anilara skrev:Demokrati.
Der er lige så mange kvinder i Alabama som er for loven, som mænd. Og hvis de ønsker det sådan, så skal jeg ikke være fordømmende over for "hvide mænd der vil bestemme over kvinders kroppe", når det for det første mest er latinamerikanere der er for forslaget, og for det andet er et ligeligt ønske blandt kønnene.
Det som flertallet ønsker - det er pagten med demokratiet.
I Alabama ville jeg være i mindretallet sammen med de fleste hvide.

Er der? Hvor har du de tal fra?

Det jeg kunne finde hurtigt, ser sådan her ud: https://www.pewforum.org/religious-land ... -abortion/

Og de personer, der stemte for loven, var 25 hvide republikanske mænd, hvoraf en har fablet om, at kvinden kan få en abort, inden hun opdager, at hun er gravid - der er lissom et "vindue" der, hvor det ikke er ulovligt. Jeg håber, at han fyrer sådan noget pis af, fordi han vrøvlede i en presset situation, og ikke bare fordi han er totalt idiot.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8191

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Anilara » 19. maj 2019, 01:27

Modesty Blame skrev:
Anilara skrev:Demokrati.
Der er lige så mange kvinder i Alabama som er for loven, som mænd. Og hvis de ønsker det sådan, så skal jeg ikke være fordømmende over for "hvide mænd der vil bestemme over kvinders kroppe", når det for det første mest er latinamerikanere der er for forslaget, og for det andet er et ligeligt ønske blandt kønnene.
Det som flertallet ønsker - det er pagten med demokratiet.
I Alabama ville jeg være i mindretallet sammen med de fleste hvide.

Er der? Hvor har du de tal fra?

Det jeg kunne finde hurtigt, ser sådan her ud: https://www.pewforum.org/religious-land ... -abortion/

Og de personer, der stemte for loven, var 25 hvide republikanske mænd, hvoraf en har fablet om, at kvinden kan få en abort, inden hun opdager, at hun er gravid - der er lissom et "vindue" der, hvor det ikke er ulovligt. Jeg håber, at han fyrer sådan noget pis af, fordi han vrøvlede i en presset situation, og ikke bare fordi han er totalt idiot.

For det første er der kun demokratisk valgt fire kvinder ind i senatet hos republikanerne i Alabama, så det er sådan rimelig forståeligt at flertallet, uanset hvad der stemmes om, er mænd.

Det er samme statistik vi bruger, og den peger på en del. Blandt andet er det en måling på hvad flertallet i Alabama mente om abortspørgsmålet i 2014: 58% syn på abort var at det skulle være "Illegal in all/most cases". Og halvdelen af dem (51% af dem som valgte det svar) var kvinder*.

Om hvide, sorte og hispanics holdning til abort: https://www.pewforum.org/fact-sheet/pub ... -abortion/
"About six-in-ten black (60%) and white (61%) U.S. adults say abortion should be legal in all or most cases. Among Hispanics, opinion is more evenly split: 49% say abortion should be legal in all or most cases, while 44% say it should be illegal."
Lidt pudsigt at det i øvrigt oftest er hispanics som benytter sig af abort - men det er en anden side af sagen.


*= In 2014, the Pew Research Center found that 58 percent of Alabamians believed that abortion should be illegal in all or most cases. Of them, 51 percent were women. Public and private polling in later years have showed similar patterns, political strategists said. https://www.nytimes.com/2019/05/16/us/a ... Position=1
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf KIM K » 19. maj 2019, 06:05

Alabama har et to kammer system der består af senatet og repræsentanternes hus.
I senatet er der kun fire kvindelige medlemmer som alle er demokrater, det er årsagen til kun mænd stemte for lovforslaget i dette lovgivende kammer. Det var partiskel, ikke kønsskel der var udslagsgivende for resultatet. I USA viser målinger at der stort set ingen forskel er på kønnenes holdning til abortspørgsmålet.

I det andet lovgivende kammer repræsentanternes hus var det faktisk det kvindelige medlem Terri Collins der først introducerede lovforslaget som blev vedtaget med stemmerne 74-3, før senatet vedtog det forleden. Også delstatens kvindelige Guvernør underskrev loven.

Man kan se medlemmerne af senatet efter partitilhørsforhold på nedenstående link, bemærk der kun er fire kvindelige medlemmer af senatet (alle demokrater).

https://en.wikipedia.org/wiki/Alabama_Senate


Og her optræder alle de republikanske statssenatorer med navn og billede på deres egen hjemmeside (ingen kvinder)

http://www.alsenaterepublicans.com/senators/

Alabama Rep. Terri Collins, the Republican who introduced the bill in the Alabama House of Representatives, has said she has empathy for survivors of rape and incest and supports states being able to carve out exceptions for those cases.

“But what I’m trying to do here is get this case in front of the Supreme Court so Roe v. Wade can be overturned,” Collins told the Washington Post.

https://www.vox.com/identities/2019/5/1 ... ons-senate
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Totalforbud af aborter i Alabama

Indlægaf Nesnay » 19. maj 2019, 07:20

Der er kommet en undersøgelse frem om vælgerne i Alabamas holdninger fra 2018:
31 % af vælgerne i Alabama er for helt at forbyde abort (de 16 % dog med undtagelse, hvis kvindens liv er i fare - ingen undtagelse for de resterende).
65 % er imod ikke at have undtagelser for voldtægt/incest

https://www.al.com/news/2019/05/alabama-abortion-ban-was-deeply-unpopular-in-2018-previously-unreleased-polling-shows.html

Det er interessant læsning. Det er ikke fordi, folk i Alabama er på linje med danskerne, men ud fra undersøgelsen (som dog kun har N=601) er der altså ikke flertal for helt så skrappe regler, som der undersøges. Selv når de kun spørger repuplikanere, vil 56 % mod 41 % have undtagelser for voldtægt og incest. Der er altså ifølge undersøgelsen ikke opbakning blandt vælgerne til en så vidtgående lov.

Hvor er det grotesk, at det overhovedet er til diskussion, om et mindreårigt incestoffer (eller en hvilken som helst anden kvinde) skal tvinges til at føde et barn :trist:
Senest rettet af Nesnay 19. maj 2019, 07:23, rettet i alt 1 gang.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"