Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf annellaII » 16. maj 2019, 07:10

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/anmelder-revser-gyldendal-fjerne-hottentot-boernerim-det-er-et-nonsens

Rimene er racistiske, men vi skal forholde os til dem, mener litteraturanmelder.

Når Weekendavisens litteraturanmelder, Lars Bukdahl, sidder med sin et-årige søn på skødet og læser op af Halfdan Rasmussens bøger, springer han let og elegant over rim med ord som "neger".

Men han mener, at rimene skal blive i bøgerne og erklærer sig uenig med forlaget Gyldendal, der har valgt at fjerne otte af dem i en ny udgivelse i to bind med den populære digters klassikere.

- Når man gør sig så umage og laver en samlet udgave af Halfdan Rasmussens børnerim, så skal man lave en samlet udgave. Og så kan man på alle mulige måder advare og forholde sig til, at der er disse ord i nogle af digtene.

- Når det handler om børnelitteratur, kan man overlade det til forældrene at forholde sig til, om det er noget, der skal snakkes om eller bare springes over, siger Lars Bukdahl.

Et af digtene, Gyldendal har fjernet, er "Hittehattehættehuer". Her optræder ordet 'hottentot', der i kolonitiden blev brugt på en nedladende måde om afrikanere.

- Der er i den grad brug for at snakke om de her ord og pege på dem og også pege fingre af dem som ord, der er blevet grimme i vores mund. Sorte mennesker i de her digte repræsenterer det naturlige og autentiske på den lidt muntre og kulturradikale, men stadig racistiske måde.

- Sorte mennesker render rundt uden tøj på, for de ved jo ikke bedre. Det kan man lave en negativ version af. De er primitive vilde, men det kan også være de ædle vilde, som det er hos Halfdan Rasmussen. Det skal man da pege på og pege fingre af. Men man skal ikke censurere det, siger Lars Bukdahl.



Hvad mener du om, at censurere, udelade eller ændre ord og dermed ændre på klassisk børneliteratur?


Jeg bryder mig absolut ikke om det, 'vi' skal ikke ændre på originalteksterne i gamle klassikere om børne- eller voksenliteratur er underordnet, det næste bliver vel H. C. Andersen's eventyr, der akribisk skal undersøges for racistiske ukvemsord og skrives om? - nej tak lad nu fordums literatur være som den nu engang blev skrevet.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf DenBruneMunk » 16. maj 2019, 07:53

Jeg venter bare på at man synes de 10 bud bliver dømt dikatoriske og biblen en hetz mod andre, og man fjerner citater fra den andre steder.

Gyldendal skal ikke være dommer over vores fortid, og skal ikke lege "fahrenheit 451" med os, så må man gå udenom deres bøger, og de skal lide konkursen af deres valg.
4
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf Madam » 16. maj 2019, 08:11

Halfdan Rasmussens datter var også uenig med Gyldendals forlægger i Aftenshowet i går aftes, og jeg bryder mig heller ikke om det.

Den oprindelige tekst og ALLE vers skal med, men censuren griber om sig, af frygt for at støde dem vi har budt velkommen her...og deres bagland.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf icelady » 16. maj 2019, 08:19

Jeg synes det er noget fis.


Man kunne i forordet have skrevet "Vi bringer dem i oprindelig form og gør opmærksom på, at da de blev skrevet var det sådan man omtalte andre"





Man kan også blive for politisk korrekt...eller hvad korrekthed det her lige hører under.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf ajnaM » 16. maj 2019, 08:25

Jeg synes, det er helt forkert at censurere.

Jeg taler med mine drenge om ord som 'neger' og 'hottentot' - og om hvordan ord og sprog ændrer sig og spiller sammen med samfundet. Det ser jeg som fuldstændig naturligt, og her er børnelitteraturen en dejligt neutral måde at tage de samtaler på.

Det giver i øvrigt et udgangspunkt, der gør, at min 6-årige kan have en relativt fornuftig og kritisk tilgang til folk som Paludan og Vermund. At vi har haft samtaler om etnicitet, racisme og retorik, og at han forstår, at det, man siger, har betydning for andre mennesker. Det er med til, at jeg kan opdrage ham i den retning, jeg gerne vil - nemlig til at være et menneske, der tænker på andre. :gogo:

Så jeg laver ikke om i ordene, når vi læser Strudsen Rasmus eller Børnerim. Til gengæld lærer jeg dem, hvordan de ord er opstået, og forklarer hvorfor mange mennesker stadig bliver kede af det, når man bruger dem. Og det gør forhåbentlig, at de selv vælger deres ord med omhu - hvilket har været tilfældet indtil videre.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf paint » 16. maj 2019, 08:43

Gyldendal, sælger stadig den oprindelige 'neger/hottentot' version af Halfdan Rasmussens bog. Der er med andre ord, frit valg om man vil købe den éne eller den anden version af bogen.

Det er selvfølgelig problematisk, at man ændrer 'censurerer' i bøger, der er skrevet i en anden tidsalder, hvor de nævnte betegnelser var almindelige og gængse betegnelser. Det vil jo f.eks give historikere lidt af en opgave om 200 eller 500 år, hvis de skal sidde og analysere tiden omkring 2019, og man så finder en redigeret udgave af virkeligheden, hvor ting er skrevet ud af historien.

Ved nyudgivelser, synes jeg det er helt rimeligt at man undlader, det der i dag betegnes som nedladende. Udgivelser, som nu Halfdan Rasmussen, var ikke nedladende tænkt da de blev udgivet - derfor synes jeg egentlig at Gyldendals løsning, med at begge versioner er tilgængelige, efter eget valg - er en fin løsning. (rent historisk, vil man så også kunne se om 200 eller 500 år, at det var et issue i 2019)
Senest rettet af paint 16. maj 2019, 08:45, rettet i alt 1 gang.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf kidkomb » 16. maj 2019, 08:44

ajnaM skrev:Jeg synes, det er helt forkert at censurere.

Jeg taler med mine drenge om ord som 'neger' og 'hottentot' - og om hvordan ord og sprog ændrer sig og spiller sammen med samfundet. Det ser jeg som fuldstændig naturligt, og her er børnelitteraturen en dejligt neutral måde at tage de samtaler på.

Det giver i øvrigt et udgangspunkt, der gør, at min 6-årige kan have en relativt fornuftig og kritisk tilgang til folk som Paludan og Vermund. At vi har haft samtaler om etnicitet, racisme og retorik, og at han forstår, at det, man siger, har betydning for andre mennesker. Det er med til, at jeg kan opdrage ham i den retning, jeg gerne vil - nemlig til at være et menneske, der tænker på andre. :gogo:

Så jeg laver ikke om i ordene, når vi læser Strudsen Rasmus eller Børnerim. Til gengæld lærer jeg dem, hvordan de ord er opstået, og forklarer hvorfor mange mennesker stadig bliver kede af det, når man bruger dem. Og det gør forhåbentlig, at de selv vælger deres ord med omhu - hvilket har været tilfældet indtil videre.

Det tror jeg virkelig også er den eneste rigtige måde at gøre det på.
Da jeg var barn var det mest hensynsfulde at sige neger (sort var til gengæld meget slemt) og jeg har haft svært ved omstillingen da neger blev slemt.
Jeg tror at jeg ville have haft nemmere ved det, hvis man havde talt om sproget og forandring som du siger.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf Bergen » 16. maj 2019, 08:46

paint skrev:Gyldendal, sælger stadig den oprindelige 'neger/hottentot' version af Halfdan Rasmussens bog. Der er med andre ord, frit valg om man vil købe den éne eller den anden version af bogen.

Det er selvfølgelig problematisk, at man ændrer 'censurerer' i bøger, der er skrevet i en anden tidsalder, hvor de nævnte betegnelser var almindelige og gængse betegnelser. Det vil jo f.eks give historikere lidt af en opgave om 200 eller 500 år, hvis de skal sidde og analysere tiden omkring 2019, og man så finder en redigeret udgave af virkeligheden, hvor ting er skrevet ud af historien.

Ved nyudgivelser, synes jeg det er helt rimeligt at man undlader, det der i dag betegnes som nedladende. Udgivelser, som nu Halfdan Rasmussen, var ikke nedladende tænkt da de blev udgivet - derfor synes jeg egentlig at Gyldendals løsning, med at begge versioner er tilgængelige, efter eget valg - er en fin løsning.


Både og. Jeg tør bestemt ikke købe den som gave efter det her. Det var ellers en ok gave til dåb og navngivning i omgangskredsen. Nu skal man jo ligefrem til at overveje, hvad man signalerer, hvis man køber den ene eller anden udgave af en klassiker. Så er Sigurd Barrets bøger lige pludselig mere tiltalende.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf paint » 16. maj 2019, 08:51

Bergen skrev:
paint skrev:Gyldendal, sælger stadig den oprindelige 'neger/hottentot' version af Halfdan Rasmussens bog. Der er med andre ord, frit valg om man vil købe den éne eller den anden version af bogen.

Det er selvfølgelig problematisk, at man ændrer 'censurerer' i bøger, der er skrevet i en anden tidsalder, hvor de nævnte betegnelser var almindelige og gængse betegnelser. Det vil jo f.eks give historikere lidt af en opgave om 200 eller 500 år, hvis de skal sidde og analysere tiden omkring 2019, og man så finder en redigeret udgave af virkeligheden, hvor ting er skrevet ud af historien.

Ved nyudgivelser, synes jeg det er helt rimeligt at man undlader, det der i dag betegnes som nedladende. Udgivelser, som nu Halfdan Rasmussen, var ikke nedladende tænkt da de blev udgivet - derfor synes jeg egentlig at Gyldendals løsning, med at begge versioner er tilgængelige, efter eget valg - er en fin løsning.


Både og. Jeg tør bestemt ikke købe den som gave efter det her. Det var ellers en ok gave til dåb og navngivning i omgangskredsen. Nu skal man jo ligefrem til at overveje, hvad man signalerer, hvis man køber den ene eller anden udgave af en klassiker. Så er Sigurd Barrets bøger lige pludselig mere tiltalende.


Der står jo som forord i den censurerede udgave, at den netop er censureret. Men man kan jo købe begge versioner, hvis man vil være historisk korrekt :-D
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf hotlips » 16. maj 2019, 09:00

Jeg anser det for historieforfalskning og det kan jeg selvfølgelig ikke gå ind for.

Når vi læser bøger fra en anden tid, så er det noget af det vigtigste at man får en viden om den verden det udspiller sig i og det er selvfølgelig med at man så fortæller hvad der end er nødvendigt for at børnene forstår historien og dens præmisser.

Jeg synes ikke der er forskel på at forklare at der er ord man ikke bruger mere fordi de bliver anset for grimme og nedsættende og så på at forklare at sådan så man på det dengang når man læser robin hood og må forklare at lady Marion ikke selv kunne bestemme fordi kvinder ikke har haft meget selvbestemmelse, at fredløs betød at alle andre bare kunne straffe forbryderen eller at man selvfølgelig ikke kan give krybskytter tæv i stedet for at melde dem til politiet som det bliver fortalt om som noget godt når man læser mester pind.

Det følger med og jeg synes det er latterligt at man tror det gør en forskel, hvis ikke man har fattet at man skal forklare at de ikke skal sige den slags når de læser de bøger så gør de det jo alligevel ikke i alle mulige andre forbindelser og så er der ingen forskel i sidste ende, børnene skal nok høre dem fra lidt fra andre børn.
1
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2019, 09:13

Altså hvis man mener det er historieforfalskning skulle man måske kaste et blik på Grimms Eventyr. Jeg kan afsløre, at der er relativt stor forskel på graden af voldsomhed i de nye versioner og i de oprindelige. Er det så også historieforfalskning?

Og historieforfalskning? Man har ikke ændret på digtene, man har udeladt dem. Digtene findes stadig og man kan stadig købe versionen hvor de alle er med. Så mere historieforfalskning er vi da vist heller ikke ude i...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf Dane » 16. maj 2019, 20:53

Man kan også bare blæse den omsiggribende politiske korrekthed et langt stykke og købe den uforfalskede udgave :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Anmelder revser Gyldendal for at fjerne 'hottentot'-børnerim

Indlægaf Slettet bruger » 17. maj 2019, 05:50

Jeg synes begge dele har berettigelse. Selvfølgelig skal vi ikke glemme de oprindelige historier og deres kontekst, og selvfølgelig skal vores børn lære om de ord. Men sådan en almindelig onsdag aften hvor der skal læses godnathistorie, har jeg det også fint med at nogen har skrevet ordet neger ud af historien for mig.

Et hurtigt overslag siger at jeg har sunget elefantens vuggevise måske 1.500 gange, og alle gangene med en kokosnød, det skammer jeg mig ikke over, og jeg håber at forfatteren ikke er nødt til at vende sig i sin grav.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"