SurSødSovs skrev:Falstria skrev:Delfin skrev:SurSødSovs skrev:[
Der er nu en grund til, man har nøddåb.
Selvfølgelig er der det, og der skal da nok også være dem, der tror, at det er direkte til helvede, hvis man ikke har nået nøddåben. Det er bare ikke en tanke, der rigtigt spiller med det jeg har lært.
Og det er ihvertfald ikke en særlig gængs opfattelse.
Der sidder naturligvis bibelfanatikere der går meget op idet, det er dem der bruger tid på at skrive om det også.
Vil I så forklare mig, hvorfor der foretages nøddåb af børn? Det er en af de ting, der står hospitalspræster på spring for. Nogle gange får de skæld ud af forældre, der under ingen omstændigheder vil forberede sig på deres spædbarns død... Tænker egentlig ikke, man ville lade præster stå på spring på den måde, hvis et meget lille mindretal efterspurgte det og havde en særopfattelse?
Dåben er jo nu engang indgangsbilletten til Folkekirken.
I virkeligheden er Indre Mission, som var mit udgangspunkt, jo kun en ganske lille del af folkekirken, så andre grupper tænker sikkert/måske anderledes om det? Det tør jeg ikke gøre mig klog på. Der står intetsteds direkte i bibelen, at barnet er fortabt, så som så meget andet er det nok et spørgsmål om fortolkning af skriftsteder.
I IM er frelsen og tilgivelsen ret fremtrædende elementer, og beder man til Gud om, at han vil tage imod det udøbte barn, vil han også tage imod det som hans barn. Sådan nogenlunde husker jeg at have fået det fortalt (det er længe siden jeg var i miljøet), men jeg da kunne sådan set godt forestille mig, at der også indenfor IM's rækker findes nogle, som tænker, at barnet er fortabt. Selv indenfor en mindre gruppe som IM findes der forskelle i, hvor stramt man ser på tingene. Hans Kirk og faster Anna er nok en saga blot, men nogle er nok stadig strammere, end jeg personligt har kendt det. Men altså det er jo ikke et emne, man bruger oceaner af tid på at sidde og diskutere på møderne.
Dåb, nøddåb og hjemmedåb er en flere hundrede år gammel tradition, og hvad der sker uden dåben, er som mange andre ting indenfor kristendom ikke en ting, der er fuldstændig enighed om, men jeg tænker at man holder fast i tilbuddet, fordi det kan være en trøst for kristne forældre.
Indtil grundloven kom, var det ligefrem en pligt at døbe sine børn, og der har også været love for, hvornår dåben senest skulle finde sted. Deri ligger vel også noget af oprindelsen til nøddåben, tænker jeg. Der findes forskellige holdninger indenfor forskellige kristne grupperinger. Baptisterne praktiserer voksendåb , og jeg går da ikke ud fra, at de så mener, at man er fortabt indtil dåben. Anabaptisterne gå med både livrem og seler og døber både som barn og voksen, og sådan er der så mange ting i kristendom, man kan tolke på i en uendelighed.