Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf deliciouscookie » 24. maj 2019, 22:19

Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:Så du skulle nok have søgt asyl.


Det var der som sagt ingen grund til at gøre.
Så bogstavtro var der ikke ret mange der var/er.


Hvis man ikke er bogstavtro kristen hvor kristen er man så reelt og hvorfor hvis man ikke tro nok til også at være bogstavtro?


Hvad er formålet med at gradbøje hvor kristen man er?

Hvis man ikke decideret er ikke troende, så er man jo troende.
Og det er mig bekendt det kristendommen handler om, ifølge Jesus selv.
Er det så op til dig eller ham at vurdere eller sætte procenter på?


Ifølge Jesus selv handler kristendommen om at gøre guds vilje og efter han bud. Da Jesus selv sætte en grænse for hvornår man er nok kristen så giver ikke mening at vi andre ignorer den grænse. Ja den er ikke målt i procenter men den er målt i handlinger normer og holdninger.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf Delfin » 24. maj 2019, 23:06

SurSødSovs skrev:
Falstria skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:[


Der er nu en grund til, man har nøddåb.


Selvfølgelig er der det, og der skal da nok også være dem, der tror, at det er direkte til helvede, hvis man ikke har nået nøddåben. Det er bare ikke en tanke, der rigtigt spiller med det jeg har lært.


Og det er ihvertfald ikke en særlig gængs opfattelse.

Der sidder naturligvis bibelfanatikere der går meget op idet, det er dem der bruger tid på at skrive om det også.


Vil I så forklare mig, hvorfor der foretages nøddåb af børn? Det er en af de ting, der står hospitalspræster på spring for. Nogle gange får de skæld ud af forældre, der under ingen omstændigheder vil forberede sig på deres spædbarns død... Tænker egentlig ikke, man ville lade præster stå på spring på den måde, hvis et meget lille mindretal efterspurgte det og havde en særopfattelse?

Dåben er jo nu engang indgangsbilletten til Folkekirken.


I virkeligheden er Indre Mission, som var mit udgangspunkt, jo kun en ganske lille del af folkekirken, så andre grupper tænker sikkert/måske anderledes om det? Det tør jeg ikke gøre mig klog på. Der står intetsteds direkte i bibelen, at barnet er fortabt, så som så meget andet er det nok et spørgsmål om fortolkning af skriftsteder.

I IM er frelsen og tilgivelsen ret fremtrædende elementer, og beder man til Gud om, at han vil tage imod det udøbte barn, vil han også tage imod det som hans barn. Sådan nogenlunde husker jeg at have fået det fortalt (det er længe siden jeg var i miljøet), men jeg da kunne sådan set godt forestille mig, at der også indenfor IM's rækker findes nogle, som tænker, at barnet er fortabt. Selv indenfor en mindre gruppe som IM findes der forskelle i, hvor stramt man ser på tingene. Hans Kirk og faster Anna er nok en saga blot, men nogle er nok stadig strammere, end jeg personligt har kendt det. Men altså det er jo ikke et emne, man bruger oceaner af tid på at sidde og diskutere på møderne.

Dåb, nøddåb og hjemmedåb er en flere hundrede år gammel tradition, og hvad der sker uden dåben, er som mange andre ting indenfor kristendom ikke en ting, der er fuldstændig enighed om, men jeg tænker at man holder fast i tilbuddet, fordi det kan være en trøst for kristne forældre.

Indtil grundloven kom, var det ligefrem en pligt at døbe sine børn, og der har også været love for, hvornår dåben senest skulle finde sted. Deri ligger vel også noget af oprindelsen til nøddåben, tænker jeg. Der findes forskellige holdninger indenfor forskellige kristne grupperinger. Baptisterne praktiserer voksendåb , og jeg går da ikke ud fra, at de så mener, at man er fortabt indtil dåben. Anabaptisterne gå med både livrem og seler og døber både som barn og voksen, og sådan er der så mange ting i kristendom, man kan tolke på i en uendelighed.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf Delfin » 25. maj 2019, 00:01

SurSødSovs skrev:Men im er en del af Folkekirken i modsætning til baptisterne. Jeg synes slet ikke, den udlægning I giver passer med praksis og dåbslæren. Ud over at børn og "hedninge" har en særlig plads i troen.


Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til det. Jeg kan kun fortælle, hvad jeg har kendt hjemmefra. Om du synes, det passer ind i din opfattelse, kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved jo.
0
14 11 14
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf deliciouscookie » 26. maj 2019, 13:23

Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:Så du skulle nok have søgt asyl.


Det var der som sagt ingen grund til at gøre.
Så bogstavtro var der ikke ret mange der var/er.


Hvis man ikke er bogstavtro kristen hvor kristen er man så reelt og hvorfor hvis man ikke tro nok til også at være bogstavtro?


Hvad er formålet med at gradbøje hvor kristen man er?

Hvis man ikke decideret er ikke troende, så er man jo troende.
Og det er mig bekendt det kristendommen handler om, ifølge Jesus selv.
Er det så op til dig eller ham at vurdere eller sætte procenter på?


Ifølge Jesus selv handler kristendommen om at gøre guds vilje og efter han bud. Da Jesus selv sætte en grænse for hvornår man er nok kristen så giver ikke mening at vi andre ignorer den grænse. Ja den er ikke målt i procenter men den er målt i handlinger normer og holdninger.


Der er jo det som hedder dåbsbefalingen/missionsbefalingen.
Men det er jo ikke alle kristne der går rundt og missionere af den grund. -og de er da stadig kristne.
Der nogle få der gør det på vegne af et missionsselskab, -og der er så en hel del medlemmer i det selskab som bakker op om det, uden selv at missionere personligt.

Der er grene inden for kristendom hvor man mener at det kun er munke nonner og præster der behøver leve op til særlige krav i det hele taget.


Det ændre ikke på Jesus befaling angående sex, løgn osv osv osv.. Hvordan kan man forsvare sex udenfor ægteskaber via biblen? Det kan man ikke ligesom homoseksualitet og meget andre også er forbudt.

Så er man kristen hvis man ikke lever efter de basale kristne bud....Jesus siger nej så jeg må være enig med Jesus på dette punkt. Hvis Jesus ikke vil kendes ved en kristen som en kristen, så vil jeg heller ikke.
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf deliciouscookie » 26. maj 2019, 17:22

Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:Det ændre ikke på Jesus befaling angående sex, løgn osv osv osv.. Hvordan kan man forsvare sex udenfor ægteskaber via biblen? Det kan man ikke ligesom homoseksualitet og meget andre også er forbudt.

Så er man kristen hvis man ikke lever efter de basale kristne bud....Jesus siger nej så jeg må være enig med Jesus på dette punkt. Hvis Jesus ikke vil kendes ved en kristen som en kristen, så vil jeg heller ikke.


Hvad du personligt vil kendes ved er jo bare så ligegyldigt.

Det havde det tilmed været, om så du var en del af det, om så det var dig der var bibelfanatikeren som sidder og skriver om det, hvor du så kunne udtale dig på vegne af Jesus til de andre medlemmer.
Så ville det være uendeligt ligegyldigt.

De love, rettigheder og pligter som skal gælde, har vi for længst valgt at tage os af i fællesskab istedet for at lade os diktere fra paven i rom eller fra 2.000+ år gamle doktriner.


Godt så der er ingen kristne tilbage kun kulturkristne det er da fremskridt. Men så lad os nedlægge kirken og det ævl når ingen alligevel tager det seriøst.
0
make cookies not war
fisken80
Indlæg: 22075
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf fisken80 » 26. maj 2019, 17:34

deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:Det ændre ikke på Jesus befaling angående sex, løgn osv osv osv.. Hvordan kan man forsvare sex udenfor ægteskaber via biblen? Det kan man ikke ligesom homoseksualitet og meget andre også er forbudt.

Så er man kristen hvis man ikke lever efter de basale kristne bud....Jesus siger nej så jeg må være enig med Jesus på dette punkt. Hvis Jesus ikke vil kendes ved en kristen som en kristen, så vil jeg heller ikke.


Hvad du personligt vil kendes ved er jo bare så ligegyldigt.

Det havde det tilmed været, om så du var en del af det, om så det var dig der var bibelfanatikeren som sidder og skriver om det, hvor du så kunne udtale dig på vegne af Jesus til de andre medlemmer.
Så ville det være uendeligt ligegyldigt.

De love, rettigheder og pligter som skal gælde, har vi for længst valgt at tage os af i fællesskab istedet for at lade os diktere fra paven i rom eller fra 2.000+ år gamle doktriner.


Godt så der er ingen kristne tilbage kun kulturkristne det er da fremskridt. Men så lad os nedlægge kirken og det ævl når ingen alligevel tager det seriøst.


Så egentlig er det du har brugt 310400 indlæg på at sige, at du ønsker en adskillelse mellem kirke og stat?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf deliciouscookie » 26. maj 2019, 19:48

fisken80 skrev:
deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:Det ændre ikke på Jesus befaling angående sex, løgn osv osv osv.. Hvordan kan man forsvare sex udenfor ægteskaber via biblen? Det kan man ikke ligesom homoseksualitet og meget andre også er forbudt.

Så er man kristen hvis man ikke lever efter de basale kristne bud....Jesus siger nej så jeg må være enig med Jesus på dette punkt. Hvis Jesus ikke vil kendes ved en kristen som en kristen, så vil jeg heller ikke.


Hvad du personligt vil kendes ved er jo bare så ligegyldigt.

Det havde det tilmed været, om så du var en del af det, om så det var dig der var bibelfanatikeren som sidder og skriver om det, hvor du så kunne udtale dig på vegne af Jesus til de andre medlemmer.
Så ville det være uendeligt ligegyldigt.

De love, rettigheder og pligter som skal gælde, har vi for længst valgt at tage os af i fællesskab istedet for at lade os diktere fra paven i rom eller fra 2.000+ år gamle doktriner.


Godt så der er ingen kristne tilbage kun kulturkristne det er da fremskridt. Men så lad os nedlægge kirken og det ævl når ingen alligevel tager det seriøst.


Så egentlig er det du har brugt 310400 indlæg på at sige, at du ønsker en adskillelse mellem kirke og stat?


Jeg ønsker naturligvis adskillelse af stat og kirker og at religion fjernes som politisk magtfaktor både den kristne og den islamiske.
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf deliciouscookie » 26. maj 2019, 20:25

Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:Det ændre ikke på Jesus befaling angående sex, løgn osv osv osv.. Hvordan kan man forsvare sex udenfor ægteskaber via biblen? Det kan man ikke ligesom homoseksualitet og meget andre også er forbudt.

Så er man kristen hvis man ikke lever efter de basale kristne bud....Jesus siger nej så jeg må være enig med Jesus på dette punkt. Hvis Jesus ikke vil kendes ved en kristen som en kristen, så vil jeg heller ikke.


Hvad du personligt vil kendes ved er jo bare så ligegyldigt.

Det havde det tilmed været, om så du var en del af det, om så det var dig der var bibelfanatikeren som sidder og skriver om det, hvor du så kunne udtale dig på vegne af Jesus til de andre medlemmer.
Så ville det være uendeligt ligegyldigt.

De love, rettigheder og pligter som skal gælde, har vi for længst valgt at tage os af i fællesskab istedet for at lade os diktere fra paven i rom eller fra 2.000+ år gamle doktriner.


Godt så der er ingen kristne tilbage kun kulturkristne det er da fremskridt. Men så lad os nedlægge kirken og det ævl når ingen alligevel tager det seriøst.


Selvfølgeligt er der kristne, der er masser af dem.

Der er også rigtig mange kuturkristne, dem er jeg selv en af, og vi ønsker jo heller ikke at nedlægge kirken, selvom vi måske er ateister.

Du er i undertal, det må du jo lære at leve med.


Bare fordi det er et flertal for idioti så betyder det jo ikke at jeg ikke har ret :)
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf deliciouscookie » 27. maj 2019, 11:57

Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:
Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:Det ændre ikke på Jesus befaling angående sex, løgn osv osv osv.. Hvordan kan man forsvare sex udenfor ægteskaber via biblen? Det kan man ikke ligesom homoseksualitet og meget andre også er forbudt.

Så er man kristen hvis man ikke lever efter de basale kristne bud....Jesus siger nej så jeg må være enig med Jesus på dette punkt. Hvis Jesus ikke vil kendes ved en kristen som en kristen, så vil jeg heller ikke.


Hvad du personligt vil kendes ved er jo bare så ligegyldigt.

Det havde det tilmed været, om så du var en del af det, om så det var dig der var bibelfanatikeren som sidder og skriver om det, hvor du så kunne udtale dig på vegne af Jesus til de andre medlemmer.
Så ville det være uendeligt ligegyldigt.

De love, rettigheder og pligter som skal gælde, har vi for længst valgt at tage os af i fællesskab istedet for at lade os diktere fra paven i rom eller fra 2.000+ år gamle doktriner.


Godt så der er ingen kristne tilbage kun kulturkristne det er da fremskridt. Men så lad os nedlægge kirken og det ævl når ingen alligevel tager det seriøst.


Selvfølgeligt er der kristne, der er masser af dem.

Der er også rigtig mange kuturkristne, dem er jeg selv en af, og vi ønsker jo heller ikke at nedlægge kirken, selvom vi måske er ateister.

Du er i undertal, det må du jo lære at leve med.


Bare fordi det er et flertal for idioti så betyder det jo ikke at jeg ikke har ret :)


Næh, men vi, flertallet, ønsker ikke det samme som dig.
Og det handler om hvad man ønsker i det her tilfælde, ikke om at have ret i noget som der er store uenigheder om og har været det i 2.000+ år.


Sådan er demokrati men hvad flertallet ønsker bliver ikke virkelighed bare fordi de har flertallet. Eks. bliver en muslim heller ikke en rigtigt muslim når vedkommende spise svinekød og boller blondiner uanset hvad de selv kalder sig. På samme måde som at man ikke selv kan vælge sit køn bare fordi man identificere sig som samme osv.. Det er noget som hedder objektiv virkelighed og det er faktisk det jeg taler om. Hvad det er objektivt faktuelt korrekt ikke hvad folk selv tro, føler eller mener.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf Delfin » 27. maj 2019, 13:02

SurSødSovs skrev:Men im er en del af Folkekirken i modsætning til baptisterne. Jeg synes slet ikke, den udlægning I giver passer med praksis og dåbslæren. Ud over at børn og "hedninge" har en særlig plads i troen.


Jeg kom til at tænke på den her. Man kan vel godt være kristen uden at være en del af folkekirken? Eller er katolikkerne også dømt ude?
0
14 11 14
Ernie
Permanent bortvist
Indlæg: 359
Tilmeldt: 16. dec 2018, 15:06
Kort karma: 4
Likede indlæg: 94

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf Ernie » 27. maj 2019, 14:01

Danskerne er bare modsat især amerikanerne, hvor en væsentlig grund til, at Trump blev valgt som præsident, jo var, at han erklærede, at Bibelen var den yndlingsbog, som han holdt mest af at læse i. Desuden presser især sydstaterne nu voldsomt på for igen at få et forbud mod abort i USA.
Men også f. eks. Tyskland er jo meget anderledes, når regeringspartierne kalder sig henholdsvis “den kristelige tyske union” (CDU) og “den kristelige sociale union”. Så det er vel stort set kun i Danmark, at et parti bliver dømt ude bare, fordi det kalder sig kristeligt. (Jeg er selv ateist, men undrer mig bare.)
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf Honningprut » 27. maj 2019, 17:00

Jeg kunne ikke sætte mit kryds ved dem. Ikke kun alene fordi jeg ikke anser mig selv som hverken kristen end ikke kultur kristen. Men også fordi de under denne valgkamp er kommet med nogle meget fordømmende udtalelser omkring abort. Ligeledes så synes jeg det er problematisk, hvis man kan stemme på et parti der har en særpræget holdning til homoseksualitet og måden de danner familier på. Der er 37 forskellige familietyper, og hvis man begynder at ville sætte ind på homoseksuelles ret til familie på ligefod med andre mennesker, hvor vil de så reelt set stoppe. 37 forskellige typer af familiesammensætninger er mange, og der er sikkert flere blandt disse som Kristendemokraterne ville sætte spørgsmålstegn ved, hvis debatten udelukkende drejede sig om det.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf Delfin » 27. maj 2019, 17:57

Falstria skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Men im er en del af Folkekirken i modsætning til baptisterne. Jeg synes slet ikke, den udlægning I giver passer med praksis og dåbslæren. Ud over at børn og "hedninge" har en særlig plads i troen.


Jeg kom til at tænke på den her. Man kan vel godt være kristen uden at være en del af folkekirken? Eller er katolikkerne også dømt ude?


Og hvad med alle frikirkerne?

Ja også dem.

Man er vel kristen når man tror på at Jesus Kristus er Guds søn
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf Delfin » 27. maj 2019, 18:09

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Falstria skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Men im er en del af Folkekirken i modsætning til baptisterne. Jeg synes slet ikke, den udlægning I giver passer med praksis og dåbslæren. Ud over at børn og "hedninge" har en særlig plads i troen.


Jeg kom til at tænke på den her. Man kan vel godt være kristen uden at være en del af folkekirken? Eller er katolikkerne også dømt ude?


Og hvad med alle frikirkerne?

Ja også dem.

Man er vel kristen når man tror på at Jesus Kristus er Guds søn


Jeg vil strække den til at sige at den omnipotente gud er mindre vigtig, at man er kristen hvis man vælger i vidt omfang at følge jesu lære om mennesker og sådan.

Arianerne f.eks. vil jeg da ikke udelukke fra at være kristne.
Hvis de selv føler sig som sådan, så må de jo være dét.
Det er da op til dem selv, ikke alle mulige andre.



Mja det har jeg ikke overvejet, den må jeg vist sove på


Arianerne er et hul i min viden
0
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22075
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvorfor egentlig ikke kristendemokraterne?

Indlægaf fisken80 » 27. maj 2019, 18:28

Delfin skrev:
Falstria skrev:
Delfin skrev:
Falstria skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Men im er en del af Folkekirken i modsætning til baptisterne. Jeg synes slet ikke, den udlægning I giver passer med praksis og dåbslæren. Ud over at børn og "hedninge" har en særlig plads i troen.


Jeg kom til at tænke på den her. Man kan vel godt være kristen uden at være en del af folkekirken? Eller er katolikkerne også dømt ude?


Og hvad med alle frikirkerne?

Ja også dem.

Man er vel kristen når man tror på at Jesus Kristus er Guds søn


Jeg vil strække den til at sige at den omnipotente gud er mindre vigtig, at man er kristen hvis man vælger i vidt omfang at følge jesu lære om mennesker og sådan.

Arianerne f.eks. vil jeg da ikke udelukke fra at være kristne.
Hvis de selv føler sig som sådan, så må de jo være dét.
Det er da op til dem selv, ikke alle mulige andre.



Mja det har jeg ikke overvejet, den må jeg vist sove på


Arianerne er et hul i min viden


Hæ, de er også fra omkring 100-200...så det forstår jeg godt. Det er nørdeviden :D
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"