Kan det nu passe ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Kan det nu passe ?

Indlægaf Dane » 13. maj 2019, 21:22

Det er ingen hemmelighed at ondt i psyken koster samfundet dyrt på alle områder, men jeg blev dog noget overrasket da nyhederne oplyste at det kostede 55 mia. årligt hvilket er mere end samtlige kræftbehandlinger koster :(

Efter en kort søgning opdagede jeg at de 55 mia. også var prisen for 10 år siden og som nedenstående links viser er der de seneste 10 år sket en kraftig stigning i antallet psykisk syge så hvordan kan udgiften stadig være 55 mia. :gruble:

Øverste link er fra 2009 og nederste fra 2018.

https://dagensmedicin.dk/psykisk-sygdom ... 55-mia-kr/

https://www.denoffentlige.dk/nye-tal-ek ... e-lidelser

https://www.bedrepsykiatri.dk/viden/beh ... sykiatrien

https://outsideren.dk/2018/06/27/psykis ... elastning/

https://www.psykiatrifonden.dk/viden/fakta.aspx

Antallet af børn og unge der får psykiske lidelser er eksploderet de sidste 10 år og man kan jo have forskellige meninger om årsagerne dertil, men personligt hælder jeg til den kraftige stigning der er sket i antallet skilsmisser som en af årsagerne og dernæst de sociale mediers negative indflydelse på børn og unge :gruble:

Det er nærliggende at tro at udgifterne idag er mindst 100 mia. årligt hvilket betyder at det er en tikkende bombe under vores velfærdssamfund hvis denne stigning fortsætter så hvor er forskernes rapport om årsagssammenhæng henne og hvor er politikernes plan for at eliminere disse årsager :gruble:

Det er af åbenlyse årsager ikke nok bare at tilføre flere penge til behandling uden samtidig at bekæmpe årsagerne :gruble:

Er der mon en politisk berøringsangst og uvilje til at bekæmpe årsagerne fordi det er en naturlig følge af samfundsudviklingen eller hvad mener du ?
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kan det nu passe ?

Indlægaf vibbsen » 13. maj 2019, 22:11

Altså...Nu er psykiske lidelser jo mange ting......Jeg har f.eks. en ADHD.....Den har jeg altid haft. Den er bare først blevet opdaget da jeg var 45. ADHD er en stærkt arvelig lidelse. Og jeg er sikker på at min 75 årige mor også lider af ADHD. Ligesom jeg også har en mistanke om at min datter har ADHD. ADHD går også ind under psykiske lidelser.....

I forbindelse med min egen ADHD diagnose har jeg mødt rigtig mange forholdsvis ny-diagnostiserede ADHD'er. Og rigtig mange af dem er fra 35 og opefter. Og rigtig mange af dem har enten fået diagnosen i forbindelse med andre problemstillinger, eller - og det er en klar vinder - i forbindelse med at deres børn har fået en diagnose.

ADHD er en kronisk lidelse. Det er noget man er født med. Men den viden som har har om ADHD er forholdsvis ny viden. Der var ikke noget der hed ADHD da min mor var barn. Hun var bare en drenge-pige....Der var heller ikke noget der hed ADHD da jeg var barn. Jeg var bare en af de stille piger. En drømmer. Et af mine største nederlag var f.eks. at jeg måtte opgive at tage en HF/Studentereksamen. Blot 3 måneder efter jeg var startet. Dengang angav man årsagen til at jeg var doven og en drømmer. I dag kan jeg f.eks. se at alle de tegn jeg udviste var klassiske ADHD symptomer. Symptomer som jeg iøvrigt stadig har nu. De viser sig bare på en anden måde. Og jeg er blevet bedre til at kompenserer. Det kunne jeg ikke som 17 årig. Da min psykiater nævnte ADHD slog jeg en høj latter op......Jeg havde ihvertfald ikke ADHD....ADHD er jo sådan nogle vilde nogen....Og sådan havde jeg aldrig været....At ADHD faktisk også kan vise sig på andre måder...Især hos kvinder....Det anede jeg ikke..... En af mine bror venner var 35 da han for 5-6 siden fik en ADHD diagnose. Han har altid haft store problemer med at holde sammen på sit liv. Vi troede bare han var lidt af en drønnert....Hvis han havde et job i mere end 6 mdr så var det nærmest et under. I dag hvor han er i den rette behandling er det ikke længere et problem.

Personligt, så tror jeg at en af årsagerne til at vi over de seneste 10 år har set en voldsom stigning i antallet af danskere med ondt i psyken er, at vi har fået den nødvendige viden til at "se" at de problemer de har i den rette kontekst. At ting som hidtil har haft et andet label nu rent faktisk er blevet identificeret som en psykisk lidelse....At man fanger det langt hurtigere...Således, at noget af stigningen handler om at vi er blevet bedre til at identificerer psykiske lidelser og har fået bedre værktøjer til at behandle disse, men også at der er et "efterslæb".

Giver det mening ??
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Kan det nu passe ?

Indlægaf Dane » 13. maj 2019, 22:53

vibbsen skrev:Altså...Nu er psykiske lidelser jo mange ting......Jeg har f.eks. en ADHD.....Den har jeg altid haft. Den er bare først blevet opdaget da jeg var 45. ADHD er en stærkt arvelig lidelse. Og jeg er sikker på at min 75 årige mor også lider af ADHD. Ligesom jeg også har en mistanke om at min datter har ADHD. ADHD går også ind under psykiske lidelser.....

I forbindelse med min egen ADHD diagnose har jeg mødt rigtig mange forholdsvis ny-diagnostiserede ADHD'er. Og rigtig mange af dem er fra 35 og opefter. Og rigtig mange af dem har enten fået diagnosen i forbindelse med andre problemstillinger, eller - og det er en klar vinder - i forbindelse med at deres børn har fået en diagnose.

ADHD er en kronisk lidelse. Det er noget man er født med. Men den viden som har har om ADHD er forholdsvis ny viden. Der var ikke noget der hed ADHD da min mor var barn. Hun var bare en drenge-pige....Der var heller ikke noget der hed ADHD da jeg var barn. Jeg var bare en af de stille piger. En drømmer. Et af mine største nederlag var f.eks. at jeg måtte opgive at tage en HF/Studentereksamen. Blot 3 måneder efter jeg var startet. Dengang angav man årsagen til at jeg var doven og en drømmer. I dag kan jeg f.eks. se at alle de tegn jeg udviste var klassiske ADHD symptomer. Symptomer som jeg iøvrigt stadig har nu. De viser sig bare på en anden måde. Og jeg er blevet bedre til at kompenserer. Det kunne jeg ikke som 17 årig. Da min psykiater nævnte ADHD slog jeg en høj latter op......Jeg havde ihvertfald ikke ADHD....ADHD er jo sådan nogle vilde nogen....Og sådan havde jeg aldrig været....At ADHD faktisk også kan vise sig på andre måder...Især hos kvinder....Det anede jeg ikke..... En af mine bror venner var 35 da han for 5-6 siden fik en ADHD diagnose. Han har altid haft store problemer med at holde sammen på sit liv. Vi troede bare han var lidt af en drønnert....Hvis han havde et job i mere end 6 mdr så var det nærmest et under. I dag hvor han er i den rette behandling er det ikke længere et problem.

Personligt, så tror jeg at en af årsagerne til at vi over de seneste 10 år har set en voldsom stigning i antallet af danskere med ondt i psyken er, at vi har fået den nødvendige viden til at "se" at de problemer de har i den rette kontekst. At ting som hidtil har haft et andet label nu rent faktisk er blevet identificeret som en psykisk lidelse....At man fanger det langt hurtigere...Således, at noget af stigningen handler om at vi er blevet bedre til at identificerer psykiske lidelser og har fået bedre værktøjer til at behandle disse, men også at der er et "efterslæb".

Giver det mening ??



Ja absolut, men spørgsmålet er om det forklarer hele stigningen for det er nok ikke kun efterslæbet på ADHD diagnoserne der alene er årsag til stigningen :gruble:

“Mentale helbredsproblemer i Danmark
 700.000-800.000 voksne danskere vil i løbet af et år have symptomer, svarende til kriterierne for en psykisk lidelse.
 De årlige samfundsmæssige omkostninger ved psykisk sygdom er 55 mia. kr.
Angst
 350.000-400.000 voksne danskere vil i løbet af et år have symptomer, svarende til kriterierne for angst.
 135.000 har været i kontakt med psykiatrien og årligt er der 17.000 nye tilfælde i psykiatrien.
o 40-50 % i denne gruppe er for gamle til at kunne modtage behandling under psykolog-
ordningen – de årlige samfundsomkostninger hertil er 4,9 mia. kr.
 For de 135.000 patienter, er de samlede årlige samfundsomkostninger 9,6 mia. kr. Det offent-
lige anvendte 31,3 mio. kr. på angst under psykologordningen i 2015.
Depression
 200.000-300.000 voksne danskere vil i løbet af et år have symptomer, svarende til kriterierne for depression
 91.000 har været i kontakt med psykiatrien og årligt er der 10.500 nye tilfælde i psykiatrien
o De årlige samfundsomkostninger hertil er 4,3 mia. kr.”

Det er snarere tegn på at samfundet udvikler sig i den forkerte retning når så mange mennesker lider af angst og depression :(
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Kan det nu passe ?

Indlægaf Bergen » 14. maj 2019, 07:34

. For få år siden var der fx på arbejdsmarkedet meget mere rum end i dag. Alle presses max. Det vil have konsekvenser for mange. Jeg undrer mig ikke.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Kan det nu passe ?

Indlægaf Dane » 14. maj 2019, 18:41

Bergen skrev:. For få år siden var der fx på arbejdsmarkedet meget mere rum end i dag. Alle presses max. Det vil have konsekvenser for mange. Jeg undrer mig ikke.


Enig, den ny liberale samfundsorden hvor alt drejer sig om bundlinien betyder max pres på alle fronter :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"