De vigtigste emner i valgkampen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Wizzze » 7. maj 2019, 14:41

Hvilke emner er de vigtigste for dig? Hvor går du ikke på kompromis, og hvor er du mere fleksibel, når du skal finde det parti eller den kandidat der skal have din stemme?

Hvis valget og politik kun handlede om retssikkerhed, så kunne jeg f.eks. godt stemme på Pernille Skipper og Enhedslisten, for der er vi ret enige, men det handler om så meget mere, og på næsten alle andre områder er jeg nærmest så langt fra EL som man kan komme.

Hvad er de vigtigste 3-5 emner for dig, når du skal finde dem som fortjener dit kryds?
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf ajnaM » 7. maj 2019, 14:45

Børn og unge - uddannelse, velfærd, kvalitet i den offentlige sektor.
7
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26584

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Santa » 7. maj 2019, 14:52

ajnaM skrev:Børn og unge - uddannelse, velfærd, kvalitet i den offentlige sektor.

Ditto.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Wizzze » 7. maj 2019, 14:53

Det vigtigste emne for mig er nok en god økonomi i balance. Jeg er ikke ude efter skattelettelser, synes niveauet nu er fint, men der skal ikke skrues på skatteskruen, dvs. der skal prioriteres indenfor de nuværende rammer, og det vil gå ud over nogen, for mit andet emne er flere penge/hænder til sygehuse, pleje, hjemmehjælp, børnehaver, politi, retsvæsen osv. Det jeg kalder basisfunktioner i velfærdssamfundet.
Emne nummer 3 bliver miljø, klima, fødevarer, transport, hele den grønne dagsorden. Nogen steder kan DK gå forrest, men mest skal have hele Europa med. Det hjælper ikke hvis grisene bare opfodres i Polen frem for DK, eller at SAS skal betale afgifter hvis RyanAir bare kan flyve. Vi bliver nødt til at kæmpe kampen i fællesskab.
3
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2019, 15:02

Uddannelse
Velfærd og pensionsaftale
Klima

De hovedløse besparelser på uddannelser skal stoppe nu. Og for min skyld kan de godt skrue op for topskatten igen. Det kommer til at betyde, at jeg skal betale topskat, men det kommer også til at øge sandsynligheden for, at jeg rent faktisk har et job.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf ajnaM » 7. maj 2019, 15:06

Wizzze skrev:Det vigtigste emne for mig er nok en god økonomi i balance. Jeg er ikke ude efter skattelettelser, synes niveauet nu er fint, men der skal ikke skrues på skatteskruen, dvs. der skal prioriteres indenfor de nuværende rammer, og det vil gå ud over nogen, for mit andet emne er flere penge/hænder til sygehuse, pleje, hjemmehjælp, børnehaver, politi, retsvæsen osv. Det jeg kalder basisfunktioner i velfærdssamfundet.
Emne nummer 3 bliver miljø, klima, fødevarer, transport, hele den grønne dagsorden. Nogen steder kan DK gå forrest, men mest skal have hele Europa med. Det hjælper ikke hvis grisene bare opfodres i Polen frem for DK, eller at SAS skal betale afgifter hvis RyanAir bare kan flyve. Vi bliver nødt til at kæmpe kampen i fællesskab.


Hvem skal det så gå ud over?
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Madam » 7. maj 2019, 15:09

fisken80 skrev:Uddannelse
Velfærd og pensionsaftale
Klima

De hovedløse besparelser på uddannelser skal stoppe nu. Og for min skyld kan de godt skrue op for topskatten igen. Det kommer til at betyde, at jeg skal betale topskat, men det kommer også til at øge sandsynligheden for, at jeg rent faktisk har et job.


Gud fri mig vel, job og topskat, som arbejdsgiver ville jeg sgu ha' noget for, den løn jeg udbetaler, så den slags medarbejdere, træffer man ikke på debatten den udslagne dag... :forvirret: :8:
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2019, 15:10

Madam skrev:
fisken80 skrev:Uddannelse
Velfærd og pensionsaftale
Klima

De hovedløse besparelser på uddannelser skal stoppe nu. Og for min skyld kan de godt skrue op for topskatten igen. Det kommer til at betyde, at jeg skal betale topskat, men det kommer også til at øge sandsynligheden for, at jeg rent faktisk har et job.


Gud fri mig vel, job og topskat, som arbejdsgiver ville jeg sgu ha' noget for, den løn jeg udbetaler, så den slags medarbejdere, træffer man ikke på debatten den udslagne dag... :forvirret: :8:


Og du mener dig simpelthen kvalificeret til at vurdere om min arbejdsgiver får noget for pengene? Imponerende alligevel...

I øvrigt siden du går så meget op i det, så skulle du måske overveje at tjekke, hvornår på dagen mine indlæg typisk er postet...men da du sikkert ikke selv gider tjekke op på dine latterlige insinuationer, så kan jeg fortælle, at jeg typisk poster 4-5 indlæg i løbet af en arbejdsdag, og at det sker i mine pauser.
Senest rettet af fisken80 7. maj 2019, 15:18, rettet i alt 1 gang.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf ajnaM » 7. maj 2019, 15:15

fisken80 skrev:Uddannelse
Velfærd og pensionsaftale
Klima

De hovedløse besparelser på uddannelser skal stoppe nu. Og for min skyld kan de godt skrue op for topskatten igen. Det kommer til at betyde, at jeg skal betale topskat, men det kommer også til at øge sandsynligheden for, at jeg rent faktisk har et job.


Enig.

Jeg ville med glæde betale mere i skat, hvis jeg kunne være sikker på, at der var pædagoger nok i vuggestuer og børnehaver, folkeskolelærere med tilstrækkelig tid til at skabe god undervisning, sygeplejersker og læger med gode rammer på sygehusene og velfungerende plejehjem. En ordentlig beskæftigelsessektor, hvor socialrådgiverne har mulighed for at følge den enkelte borger. Helt generelt en offentlig sektor med tid til nærvær og kvalitet.

I modsætning til det står udlændingespørgsmålet, som jeg er SÅ ligeglad med, forsvarspolitik, skattelettelser og afgiftsnedsættelser på biler. De emner må meget gerne blive parkeret et mørkt og øde sted.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf LadyFox » 7. maj 2019, 15:15

Velfærd, klima, indvandre/flygtninge. Må nok være i toppen.
0
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Slettet bruger » 7. maj 2019, 15:25

Budgettet skal være stabilt eller faldende. At opkræve flere penge i skat kommer til at hjælpe lige præcis ingenting, det er bare at smide gode penge efter dårlige. Man må til gengæld gerne flytte lidt rundt, f.eks. skære indkomstskat og flytte til formue.

Jeg kan ikke bære over med en slatten indvandrings- og integrationspolitik, så det bliver også et væsentligt emne.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Akehurst2 » 7. maj 2019, 15:38

Det vigtigste for mig er, at vi prøver at træde et skridt tilbage og se overordnet på, hvad det er for et samfund vi vil have og hvordan vi kommer derhen i stedet for at drukne i enkeltsager.

Så jeg synes det vigtigste er, at politikerne har en overordnet vision for samfundet og nogle grundlæggende principper for samfundsudviklingen, der skal arbejde mod den vision.

Konkret vil jeg gerne have et mere frit samfund, mindre regulering, mindre bureaukrati, mindre kontrol, mindre omfordeling, mindre overvågning.

Åbne grænser, lukkede kasser, fokusere den statslige indblanding på de områder, hvor der er behov for statslig indblanding (forsvar, retsvæsen, politi, udenrigspolitik, miljø, grundlæggende uddannelse, sundhed og omsorg for de svageste) og ikke på alle mulige og umulige områder, hvor det ikke hører hjemme.
4
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29895

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf TinaW » 7. maj 2019, 15:44

De vigtigste emner for mig er:
Klima
Børn og unge
Indvandrerpolitikken (ment på den måde at et parti som DF, NB mfl. aldrig vil få min stemme, uanset hvor enig jeg så måtte være med dem på en masse andre områder)
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Tux » 7. maj 2019, 15:45

Klima, miljø samt oprydning og forenkling af love, regler, tilskud, fradrag og specialordninger der skaber beaukrati.
4
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: De vigtigste emner i valgkampen

Indlægaf Lykke » 7. maj 2019, 16:09

Klima/miljø, socialpolitik, børn og uddannelse.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"