Valg?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Valg?

Indlægaf Dane » 7. maj 2019, 21:49

Wizzze skrev:Løkke er lige gået på talerstolen, for en særlig meddelelse, vel valget?

Smart nu Mette F er syg og indlagt, for smart?

Hvilken dato skal vi tro på?


Gud fader for en syg anklage at fyre af, hvad f..... skulle han få ud af det :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Valg?

Indlægaf Wizzze » 7. maj 2019, 21:52

Dane skrev:
Wizzze skrev:Løkke er lige gået på talerstolen, for en særlig meddelelse, vel valget?

Smart nu Mette F er syg og indlagt, for smart?

Hvilken dato skal vi tro på?


Gud fader for en syg anklage at fyre af, hvad f..... skulle han få ud af det :gruble:


Det var skam ikke en anklage, men et spørgsmål.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Valg?

Indlægaf LadyFox » 7. maj 2019, 21:52

Jeg har lige set partilederrunden på DR.. Og nøj, det bliver en lang valgkamp at følge, jeg får næsten ondt i maven af at høre på de mennesker.
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Valg?

Indlægaf paint » 7. maj 2019, 21:55

LadyFox skrev:Jeg har lige set partilederrunden på DR.. Og nøj, det bliver en lang valgkamp at følge, jeg får næsten ondt i maven af at høre på de mennesker.


Partilederrunder, er den store buffet, hvor der serveres valgflæsk ad libitum. Jeg tror det giver et mere realistisk billede at undlade at se det, og i stedet tænke på hvad partierne, rent faktisk har gjort i denne valgperiode.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Valg?

Indlægaf Wizzze » 7. maj 2019, 22:06

paint skrev:Dette valg, er ét af de få valg, hvor jeg synes det er svært at 'fornemme' noget om, hvilket tema(er), der vil komme til at afgøre valget. De sidste 20 år (mere eller mindre), har det været flygtninge/indvandringspolitikken, der har flyttet stemmer. Men ser man på DF's markante tilbagegang, som jo har været præget af deres store slagnummer flygtninge/indvandringspolitikken, så lader det til at emnet er ved at tabe pusten. Der er ikke rigtig energi i emnet. Venstres Støjberg, har også markeret sig gevaldigt på området, med sine *stramningskager' og anden fejring af stramninger, men Venstres trækker heller ikke de store stemmetal (iflg. meningsmålingerne)

Men hvad bliver det så? Klima?. Det tror jeg ikke rigtigt på, vil kunne afgøre noget - flytte afgørende stemmer, alene. Velfærd/kernevelfærd, med særligt vægt på sygehusbesparelser, langt mellem lægerne, børneinstitutioner, normeringer mv og måske omprioriteringsbidraget, der høster 2% besparelser hvert år, kunne måske rykke noget. Eller måske en kombi af udlændingepolitik (koster mange penge) og velfærd (som også koster mange penge) og 'gyngeeffekten' i den problematik - når vi sparer på det éne, er der flere penge til det andet (velfærden f.eks)? Og så er der endelig pensionsudspillet/nedslidningsdebatten :gruble: :gruble:


Der er ikke nogen krise, arbejdsløsheden er lav, økonomien går godt, ingen strøm af flygtninge over grænsen. Med andre ord, det brænder ikke, så folk har overskud til de større og brede emner som netop klima / miljø, normeringer i børnehaver osv. Folk har overskud til at tage næsen ud af navlen og ikke bare fokusere på sig selv.
Jeg tror valget bliver afgjort af X factoren. Den ting der sker i løbet af de kommende 29 dage som sætter dagsordenen, rydder forsider mm. Det kunne være et terrorangreb, Barsebäck der springer i luften, noget som Løkkes bilagssag, eller Thornings skattesag. Dukker der ikke en X factor op, så vinder Mette F og social kammeraterne. Med en X factor, så kan hvad som helst ske, afhængig af hvordan de forskellige partier og ledere reagerer på det ukendte.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Valg?

Indlægaf paint » 7. maj 2019, 22:13

Wizzze skrev:
paint skrev:Dette valg, er ét af de få valg, hvor jeg synes det er svært at 'fornemme' noget om, hvilket tema(er), der vil komme til at afgøre valget. De sidste 20 år (mere eller mindre), har det været flygtninge/indvandringspolitikken, der har flyttet stemmer. Men ser man på DF's markante tilbagegang, som jo har været præget af deres store slagnummer flygtninge/indvandringspolitikken, så lader det til at emnet er ved at tabe pusten. Der er ikke rigtig energi i emnet. Venstres Støjberg, har også markeret sig gevaldigt på området, med sine *stramningskager' og anden fejring af stramninger, men Venstres trækker heller ikke de store stemmetal (iflg. meningsmålingerne)

Men hvad bliver det så? Klima?. Det tror jeg ikke rigtigt på, vil kunne afgøre noget - flytte afgørende stemmer, alene. Velfærd/kernevelfærd, med særligt vægt på sygehusbesparelser, langt mellem lægerne, børneinstitutioner, normeringer mv og måske omprioriteringsbidraget, der høster 2% besparelser hvert år, kunne måske rykke noget. Eller måske en kombi af udlændingepolitik (koster mange penge) og velfærd (som også koster mange penge) og 'gyngeeffekten' i den problematik - når vi sparer på det éne, er der flere penge til det andet (velfærden f.eks)? Og så er der endelig pensionsudspillet/nedslidningsdebatten :gruble: :gruble:


Der er ikke nogen krise, arbejdsløsheden er lav, økonomien går godt, ingen strøm af flygtninge over grænsen. Med andre ord, det brænder ikke, så folk har overskud til de større og brede emner som netop klima / miljø, normeringer i børnehaver osv. Folk har overskud til at tage næsen ud af navlen og ikke bare fokusere på sig selv.
Jeg tror valget bliver afgjort af X factoren. Den ting der sker i løbet af de kommende 29 dage som sætter dagsordenen, rydder forsider mm. Det kunne være et terrorangreb, Barsebäck der springer i luften, noget som Løkkes bilagssag, eller Thornings skattesag. Dukker der ikke en X factor op, så vinder Mette F og social kammeraterne. Med en X factor, så kan hvad som helst ske, afhængig af hvordan de forskellige partier og ledere reagerer på det ukendte.


Kaninen, der pludselig trækkes op af hatten, kan man aldrig gardere sig imod. Dét vil uden tvivl blive forsøgt, især for dem der føler sig langt bagud i forvejen.
Men, som du siger, der kan godt pludselig udkrystallisere sig et emne, som har ligget og simret under overfladen. Corydon, var ude med en melding (som Chefredaktør på Børsen) om at 'grådighed og moral' (bankskandaler, skattely mv), måske kunne være noget, der kunne rystes ud af ærmet i de afsluttende runder.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Valg?

Indlægaf Dane » 7. maj 2019, 22:27

Wizzze skrev:
Dane skrev:
Wizzze skrev:Løkke er lige gået på talerstolen, for en særlig meddelelse, vel valget?

Smart nu Mette F er syg og indlagt, for smart?

Hvilken dato skal vi tro på?


Gud fader for en syg anklage at fyre af, hvad f..... skulle han få ud af det :gruble:


Det var skam ikke en anklage, men et spørgsmål.


“For smart” lyder bestemt mere som en anklage end et spørgsmål :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Valg?

Indlægaf Santa » 8. maj 2019, 05:05

paint skrev:
LadyFox skrev:Jeg har lige set partilederrunden på DR.. Og nøj, det bliver en lang valgkamp at følge, jeg får næsten ondt i maven af at høre på de mennesker.


Partilederrunder, er den store buffet, hvor der serveres valgflæsk ad libitum. Jeg tror det giver et mere realistisk billede at undlade at se det, og i stedet tænke på hvad partierne, rent faktisk har gjort i denne valgperiode.

Nemlig!
Politikere skal ikke bedømmes på hvad de siger de vil gøre i en fiktiv fremtid (hvor de ikke forholder sig til økonomi fx!), men på hvad de har udrettet i fortiden.
Det er jo nemt at stå og love de ting, som man ved vælgerne gerne vil have. Hvilket er præcis derfor Mette F ikke vil uddybe hvem der kan få lov til at gå pension tidligere - eller hvor pengene skal komme fra. Og Løkke måtte så osse ud og love forbedringer - igen uden reelt at forklare hvordan.
Det er ikke andet end tom tale, der har til formål at sikre deres fremtidige politiske karriere.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Valg?

Indlægaf LaScrooge » 8. maj 2019, 05:20

Dane skrev:
Wizzze skrev:
Dane skrev:
Wizzze skrev:Løkke er lige gået på talerstolen, for en særlig meddelelse, vel valget?

Smart nu Mette F er syg og indlagt, for smart?

Hvilken dato skal vi tro på?


Gud fader for en syg anklage at fyre af, hvad f..... skulle han få ud af det :gruble:


Det var skam ikke en anklage, men et spørgsmål.


“For smart” lyder bestemt mere som en anklage end et spørgsmål :gruble:


Det er jo indlysende: den primære konkurrent sat ud af spillet på grund af sygdom. Der er ingen grund til at spille dum.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Valg?

Indlægaf Wizzze » 8. maj 2019, 05:41

Dane skrev:
Wizzze skrev:
Dane skrev:
Wizzze skrev:Løkke er lige gået på talerstolen, for en særlig meddelelse, vel valget?

Smart nu Mette F er syg og indlagt, for smart?

Hvilken dato skal vi tro på?


Gud fader for en syg anklage at fyre af, hvad f..... skulle han få ud af det :gruble:


Det var skam ikke en anklage, men et spørgsmål.


“For smart” lyder bestemt mere som en anklage end et spørgsmål :gruble:


Du skal læse det hele, der er et ? bagefter
Det er i øvrigt et spørgsmål som alle kommentatorer og tv kanaler snakkede om aftenen igennem, så det var et ret åbenlyst spørgsmål at stille i situationen.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Valg?

Indlægaf Tux » 8. maj 2019, 13:15

Santa skrev:
paint skrev:
LadyFox skrev:Jeg har lige set partilederrunden på DR.. Og nøj, det bliver en lang valgkamp at følge, jeg får næsten ondt i maven af at høre på de mennesker.


Partilederrunder, er den store buffet, hvor der serveres valgflæsk ad libitum. Jeg tror det giver et mere realistisk billede at undlade at se det, og i stedet tænke på hvad partierne, rent faktisk har gjort i denne valgperiode.

Nemlig!
Politikere skal ikke bedømmes på hvad de siger de vil gøre i en fiktiv fremtid (hvor de ikke forholder sig til økonomi fx!), men på hvad de har udrettet i fortiden.
Det er jo nemt at stå og love de ting, som man ved vælgerne gerne vil have. Hvilket er præcis derfor Mette F ikke vil uddybe hvem der kan få lov til at gå pension tidligere - eller hvor pengene skal komme fra. Og Løkke måtte så osse ud og love forbedringer - igen uden reelt at forklare hvordan.
Det er ikke andet end tom tale, der har til formål at sikre deres fremtidige politiske karriere.

Det er da anvist hvor pengene skal komme fra, og det er jo en umulig opgave at sige præcis hvad kriterierne skal være uden en kommission eller lign - men det er selvfølgelig deres egen skyld, at de har givet et valgløfte der ikke kan konkretiseres på denne side af et valg..
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Valg?

Indlægaf Rapfisk » 8. maj 2019, 13:25

Helmuth Nyborg stiller op for Stram Kurs :tie:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Valg?

Indlægaf Madam » 8. maj 2019, 13:29

Tux skrev:
Santa skrev:
paint skrev:
LadyFox skrev:Jeg har lige set partilederrunden på DR.. Og nøj, det bliver en lang valgkamp at følge, jeg får næsten ondt i maven af at høre på de mennesker.


Partilederrunder, er den store buffet, hvor der serveres valgflæsk ad libitum. Jeg tror det giver et mere realistisk billede at undlade at se det, og i stedet tænke på hvad partierne, rent faktisk har gjort i denne valgperiode.

Nemlig!
Politikere skal ikke bedømmes på hvad de siger de vil gøre i en fiktiv fremtid (hvor de ikke forholder sig til økonomi fx!), men på hvad de har udrettet i fortiden.
Det er jo nemt at stå og love de ting, som man ved vælgerne gerne vil have. Hvilket er præcis derfor Mette F ikke vil uddybe hvem der kan få lov til at gå pension tidligere - eller hvor pengene skal komme fra. Og Løkke måtte så osse ud og love forbedringer - igen uden reelt at forklare hvordan.
Det er ikke andet end tom tale, der har til formål at sikre deres fremtidige politiske karriere.

Det er da anvist hvor pengene skal komme fra, og det er jo en umulig opgave at sige præcis hvad kriterierne skal være uden en kommission eller lign - men det er selvfølgelig deres egen skyld, at de har givet et valgløfte der ikke kan konkretiseres på denne side af et valg..


Formanden for Ældre Sagen, Bjarne Hastrup, har jo påpeget, at det ville være trygt at få at vide, om det er uvildige, der skal give folk adgang til en Seniorpension.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Valg?

Indlægaf Stitch » 8. maj 2019, 13:31

LadyFox skrev:
fisken80 skrev:Jeg er overrasket over, hvor mange, der har fri på Grundlovsdag, jeg har helt normal arbejdsdag og det overrasker mig egentlig, at så mange skulle have fri.

Jeg kan så heller ikke se, hvorfor det skulle være så slemt at stemme på sin fridag.

Det kommer vel an på hvilket forhold man har til fridage. Jeg synes i forvejen ikke jeg drukner i fridage, på trods af at have fri på helligdage. Jeg bruger mine fridage på selvforkælelse og ting jeg synes er nice, og udelukkende det. Mine fridage er MIG-dage, jeg laver generelt heller ikke huslige pligter osv. På fridage.
For mig er det vigtigt at koble helt af, for det er netop sådan noget jeg gør for at komme igennem min hverdag, og altså.. Jeg synes det at stemme er en sur pligt.


Men kan du ikke bare brevstemme inden så? Det gør jeg nemlig :)
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Valg?

Indlægaf LadyFox » 8. maj 2019, 15:36

Santa skrev:
paint skrev:
LadyFox skrev:Jeg har lige set partilederrunden på DR.. Og nøj, det bliver en lang valgkamp at følge, jeg får næsten ondt i maven af at høre på de mennesker.


Partilederrunder, er den store buffet, hvor der serveres valgflæsk ad libitum. Jeg tror det giver et mere realistisk billede at undlade at se det, og i stedet tænke på hvad partierne, rent faktisk har gjort i denne valgperiode.

Nemlig!
Politikere skal ikke bedømmes på hvad de siger de vil gøre i en fiktiv fremtid (hvor de ikke forholder sig til økonomi fx!), men på hvad de har udrettet i fortiden.
Det er jo nemt at stå og love de ting, som man ved vælgerne gerne vil have. Hvilket er præcis derfor Mette F ikke vil uddybe hvem der kan få lov til at gå pension tidligere - eller hvor pengene skal komme fra. Og Løkke måtte så osse ud og love forbedringer - igen uden reelt at forklare hvordan.
Det er ikke andet end tom tale, der har til formål at sikre deres fremtidige politiske karriere.


Men hvis Hvad de rent faktisk har gjort ikke gør en klogere på hvad man skal vælge..
0
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"