Valg?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Valg?

Indlægaf Wizzze » 13. maj 2019, 15:52

landsbytossen skrev:
Wizzze skrev:Kristendemokraterne skifter hest, Stig Grenov har stress siger de, og tager orlov, det bliver i stedet "Vikaren fra himlen" Isabella Arendt som skal været partiets ansigt.

Det mærkelige er at Stig Grenov fortsætte med at føre valgkamp i sin Københavner kreds. :forvirret:

Lugter det ikke meget af taktik frem for sygdom? :gruble:
Det unge smarte hit køres i stilling i stedet for den lidt kedelige og grå leder som ikke har solgt billetter i årevis :gruble:
Tror I det træk kan få KD på tinge? de er jo stadig antiabort, ikke glade for LGBTx grupper og alternativer til kernefamilien med 1 mor og 1 far, osv.

Det lugter lidt, fordi de fik nej til at sende en anden end ham til de første partilederdebatter på DR og TV2. Alligevel kan det være en reel orlov. Ved tidligere valg har han også bukket under for presset.


Jo, men hvis han er presset og har stress, så skal han da ikke fortsætte med 3 ugers yderligere kampagne i København? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Valg?

Indlægaf landsbytossen » 13. maj 2019, 15:56

Wizzze skrev:
landsbytossen skrev:
Wizzze skrev:Kristendemokraterne skifter hest, Stig Grenov har stress siger de, og tager orlov, det bliver i stedet "Vikaren fra himlen" Isabella Arendt som skal været partiets ansigt.

Det mærkelige er at Stig Grenov fortsætte med at føre valgkamp i sin Københavner kreds. :forvirret:

Lugter det ikke meget af taktik frem for sygdom? :gruble:
Det unge smarte hit køres i stilling i stedet for den lidt kedelige og grå leder som ikke har solgt billetter i årevis :gruble:
Tror I det træk kan få KD på tinge? de er jo stadig antiabort, ikke glade for LGBTx grupper og alternativer til kernefamilien med 1 mor og 1 far, osv.

Det lugter lidt, fordi de fik nej til at sende en anden end ham til de første partilederdebatter på DR og TV2. Alligevel kan det være en reel orlov. Ved tidligere valg har han også bukket under for presset.


Jo, men hvis han er presset og har stress, så skal han da ikke fortsætte med 3 ugers yderligere kampagne i København? :gruble:

Han skærer også ned på sin egen valgkamp ved ikke at deltage i så mange debatter som planlagt.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Valg?

Indlægaf A 7 » 13. maj 2019, 20:28

paint skrev:"Blot 2,4 procent af vælgerne ville sætte deres kryds ved Liberal Alliance, hvis der var folketingsvalg i dag.

Det viser en ny meningsmåling, som YouGov har lavet"


Gad vide hvad LA, vil stille op med disse udsigter? Det vil ikke ligefrem give mig søvnløse nætter, hvis LA, ryger helt ud af tinget. Men det kan godt undre mig, at partiet selv ikke selv så, at man sikkert ville ende der.

Man slår sig op, som skattenedsættelsernes frontkæmpere. Og med stålsatte øjne kravler man op i træer og nægter at komme ned. SÅ kommer Løkke og lokker med de sorte Minister-Audier og et større kontor med bedre udsigt, på Borgen, og kommer man ned og klapper i med snak om skattelettelser.

Hvordan kunne det gå anderledes? :gruble:


Ahr, man fik da sænket afgiften på biler. Og fik dermed holdt fast i sin partimæssige integritet, hvor man absolut ikke lod sig påvirke af folkestemninger om klimaet.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Valg?

Indlægaf A 7 » 13. maj 2019, 20:32

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Stars skrev:
Ikke som det gamle Kristelig Folkeparti.
"Vikaren fra himlen" forklarede i Lippert, at de ikke ville ændre på retten til abort, men at der skal være en obligatorisk vejledene samtale inden indgrebet.

Og af økonomiske årsager synes jeg egentlig, det er ok, at det offentlige ikke betaler for kunstig befrugtning, hvis årsagen til barnløsheden ikke er sygdom (jeg vil heller ikke betale fertilitetsbehandling til et par, hvor en af parterne har fået foretaget en sterilisation, medmindre der er en medicinsk grund til det). De vil ikke fratage homoseksuelle/ enlige muligheden for fertilitetsbehandling ... de skal bare betale selv.


Hvor ser du det? Jeg kan kun finde det her fra 2015 og har ikke hørt, at partiet siden skulle have ændret politik på området.
https://www.berlingske.dk/politik/krist ... le-og-sing


Det er i hvert fald heller ikke ændret på deres hjemmeside: https://www.kd.dk/forskning-og-etik.html

Kunstig befrugtning
KD vil afsætte flere penge til forskning i årsagerne til barnløshed, i stedet for at udvikle nye og dyre behandlingsmetoder til kunstig befrugtning. Ved kunstig befrugtning skal barnets ret til at kende både sin far og mor respekteres, som det står i FN’s børnekonvention artikel 7, stk. 1. Derfor bør anonym sæd- og ægdonation ikke være muligt.
•Kunstig befrugtning skal kun kunne foretages af en læge eller under en læges tilsyn og kun tilbydes ægtepar, som ikke har kunnet opnå graviditet, og som i øvrigt opfylder visse psykosociale minimumskrav.
•Insemination bør ind under loven om kunstig befrugtning, hvor den hører hjemme, så den kan blive reguleret efter de samme regler. Det vil bl.a. betyde, at lesbiske ikke vil få adgang til insemination.
•"Reagensglasbefrugtning" bør erstattes af metoder, hvor befrugtningen sker i kvindens krop. Indtil det sker, bør der normalt kun sættes ét befrugtet æg op i kvindens livmoder. Kun hvis parret ønsker tvillinger, skal der kunne sættes to befrugtede æg op i livmoderen.
•Fosterreduktion skal kun være muligt, hvis der er alvorlig fare for kvindens eller et af børnenes liv eller helbred, og aldrig på social indikation.


Nej, netop.
Hun siger mange sjove ting, hende Isabella.
I efteråret 2018 sagde hun fx.

”Og hvad gør folk lykkelige? Det gør gode relationer. Familie, venner, kærester. Alt det nære. Havregrød om morgenen, ungerne ud i bilen, et kys på kæresten. Mit politiske projekt går ud på at stille de bedste rammer til rådighed for, at vi får mere af det, der gør os lykkelige. Staten skal styre mindre og give familierne magten tilbage. Vi skal have bedre skoler og daginstitutioner, økonomisk hjælp til parterapi, og jeg vil hjælpe alle til at få de børn, de gerne vil have,” siger Isabella Arendt, der også er partiets børne- og familieordfører.”Alle” skal dog i denne sammenhæng tages med et forbehold, erkender hun. Det gælder ikke homoseksuelle par. Og heller ikke enlige. Ikke, fordi Isabella Arendt vil gøre sig til dommer over, hvem der er gode forældre, understreger hun, men fordi et barn, ifølge hende, skal have to forældre – én af hvert køn.”Børn har ret til at lære både det feminine og det maskuline køn at kende. I mine øjne er køn biologiske, og hvert af de to køn har styrker, som et barn skal være eksponeret for under sin opvækst. I den henseende er det hensynet til barnet, der kommer først.”Hun anerkender, at det er en holdning, som er atypisk for tiden. Upopulær ligefrem. Men ikke illegitim. Det oplever hun dog, at andre mener.

Kilde: Kristeligt Dagblad

Det skal hun have ret til at mene, men lige nu virker det ret uklart, hvad partiet (og hun selv) egentlig mener.


I bund og grund er det vist ret ligegyldigt, hvad Isabella og hendes parti mener. De har ikke været i Folketinget siden 2005, og kommer det næppe heller denne gang.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Valg?

Indlægaf landsbytossen » 13. maj 2019, 20:43

A 7 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Stars skrev:
Ikke som det gamle Kristelig Folkeparti.
"Vikaren fra himlen" forklarede i Lippert, at de ikke ville ændre på retten til abort, men at der skal være en obligatorisk vejledene samtale inden indgrebet.

Og af økonomiske årsager synes jeg egentlig, det er ok, at det offentlige ikke betaler for kunstig befrugtning, hvis årsagen til barnløsheden ikke er sygdom (jeg vil heller ikke betale fertilitetsbehandling til et par, hvor en af parterne har fået foretaget en sterilisation, medmindre der er en medicinsk grund til det). De vil ikke fratage homoseksuelle/ enlige muligheden for fertilitetsbehandling ... de skal bare betale selv.


Hvor ser du det? Jeg kan kun finde det her fra 2015 og har ikke hørt, at partiet siden skulle have ændret politik på området.
https://www.berlingske.dk/politik/krist ... le-og-sing


Det er i hvert fald heller ikke ændret på deres hjemmeside: https://www.kd.dk/forskning-og-etik.html

Kunstig befrugtning
KD vil afsætte flere penge til forskning i årsagerne til barnløshed, i stedet for at udvikle nye og dyre behandlingsmetoder til kunstig befrugtning. Ved kunstig befrugtning skal barnets ret til at kende både sin far og mor respekteres, som det står i FN’s børnekonvention artikel 7, stk. 1. Derfor bør anonym sæd- og ægdonation ikke være muligt.
•Kunstig befrugtning skal kun kunne foretages af en læge eller under en læges tilsyn og kun tilbydes ægtepar, som ikke har kunnet opnå graviditet, og som i øvrigt opfylder visse psykosociale minimumskrav.
•Insemination bør ind under loven om kunstig befrugtning, hvor den hører hjemme, så den kan blive reguleret efter de samme regler. Det vil bl.a. betyde, at lesbiske ikke vil få adgang til insemination.
•"Reagensglasbefrugtning" bør erstattes af metoder, hvor befrugtningen sker i kvindens krop. Indtil det sker, bør der normalt kun sættes ét befrugtet æg op i kvindens livmoder. Kun hvis parret ønsker tvillinger, skal der kunne sættes to befrugtede æg op i livmoderen.
•Fosterreduktion skal kun være muligt, hvis der er alvorlig fare for kvindens eller et af børnenes liv eller helbred, og aldrig på social indikation.


Nej, netop.
Hun siger mange sjove ting, hende Isabella.
I efteråret 2018 sagde hun fx.

”Og hvad gør folk lykkelige? Det gør gode relationer. Familie, venner, kærester. Alt det nære. Havregrød om morgenen, ungerne ud i bilen, et kys på kæresten. Mit politiske projekt går ud på at stille de bedste rammer til rådighed for, at vi får mere af det, der gør os lykkelige. Staten skal styre mindre og give familierne magten tilbage. Vi skal have bedre skoler og daginstitutioner, økonomisk hjælp til parterapi, og jeg vil hjælpe alle til at få de børn, de gerne vil have,” siger Isabella Arendt, der også er partiets børne- og familieordfører.”Alle” skal dog i denne sammenhæng tages med et forbehold, erkender hun. Det gælder ikke homoseksuelle par. Og heller ikke enlige. Ikke, fordi Isabella Arendt vil gøre sig til dommer over, hvem der er gode forældre, understreger hun, men fordi et barn, ifølge hende, skal have to forældre – én af hvert køn.”Børn har ret til at lære både det feminine og det maskuline køn at kende. I mine øjne er køn biologiske, og hvert af de to køn har styrker, som et barn skal være eksponeret for under sin opvækst. I den henseende er det hensynet til barnet, der kommer først.”Hun anerkender, at det er en holdning, som er atypisk for tiden. Upopulær ligefrem. Men ikke illegitim. Det oplever hun dog, at andre mener.

Kilde: Kristeligt Dagblad

Det skal hun have ret til at mene, men lige nu virker det ret uklart, hvad partiet (og hun selv) egentlig mener.


I bund og grund er det vist ret ligegyldigt, hvad Isabella og hendes parti mener. De har ikke været i Folketinget siden 2005, og kommer det næppe heller denne gang.

De har haft et medlem siden. Et tidligere medlem af Konservative meldte sig ud af partiet efter en dom. En kort periode efter dommen var han først løsgænger, så medlem af Kristen Demokraterne for til sidst i valgperioden at repræsentere sit eget parti.

Det er nok ikke en periode, Kristen Demokraterne jubler over. Det var den rene farce.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Valg?

Indlægaf A 7 » 13. maj 2019, 20:47

landsbytossen skrev:
A 7 skrev:
I bund og grund er det vist ret ligegyldigt, hvad Isabella og hendes parti mener. De har ikke været i Folketinget siden 2005, og kommer det næppe heller denne gang.

De har haft et medlem siden. Et tidligere medlem af Konservative meldte sig ud af partiet efter en dom. En kort periode efter dommen var han først løsgænger, så medlem af Kristen Demokraterne for til sidst i valgperioden at repræsentere sit eget parti.

Det er nok ikke en periode, Kristen Demokraterne jubler over. Det var den rene farce.


Nå, det var jeg ikke klar over - tak for præcisering
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Valg?

Indlægaf Wizzze » 14. maj 2019, 13:17

Paludan er en dyr dreng, eller rettere dyr at passe på.

Små 3 ugers "demonstrationer" i april har kostet politiet over 33 mio. kr.
11 millioner om ugen er da også en slags penge :tie:

http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-05-1 ... i-mere-end
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Valg?

Indlægaf paint » 16. maj 2019, 12:29

Det lader til at Løkke virkelig har skidt i nælderne, med sin nye bog (skrevet af en journalist). I bogen, taler han om en mulig SV-regering, efter valget.

Der er laaaang kø, blandt hans egne hen til ølkassen, hvor de kan stille sig op og tage kraftig afstand fra ideen. Det samme gælder Venstres nuværende regeringspartnere. Bogen er endda timet til at skulle udkomme, hér midt i valgkampen.

Gad vide om han selv har troet, at de var en taktisk genistreg? :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Valg?

Indlægaf Artem » 16. maj 2019, 13:08

paint skrev:Det lader til at Løkke virkelig har skidt i nælderne, med sin nye bog (skrevet af en journalist). I bogen, taler han om en mulig SV-regering, efter valget.

Der er laaaang kø, blandt hans egne hen til ølkassen, hvor de kan stille sig op og tage kraftig afstand fra ideen. Det samme gælder Venstres nuværende regeringspartnere. Bogen er endda timet til at skulle udkomme, hér midt i valgkampen.

Gad vide om han selv har troet, at de var en taktisk genistreg? :gruble:

Om det er taktisk smart eller ej synes jeg er ligegyldigt.
For ville det ikke være en god ide? De er jo langt mere enige, end de fløje henholdsvis Venstre og Soc ellers skal samarbejde med.

Problemet er mest om det er Mette eller Lars der skal være statsminister. Det kan de sikkert ikke blive enige om, og af den grund kan det ikke blive til noget.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Valg?

Indlægaf Akehurst2 » 16. maj 2019, 13:32

Artem skrev:
paint skrev:Det lader til at Løkke virkelig har skidt i nælderne, med sin nye bog (skrevet af en journalist). I bogen, taler han om en mulig SV-regering, efter valget.

Der er laaaang kø, blandt hans egne hen til ølkassen, hvor de kan stille sig op og tage kraftig afstand fra ideen. Det samme gælder Venstres nuværende regeringspartnere. Bogen er endda timet til at skulle udkomme, hér midt i valgkampen.

Gad vide om han selv har troet, at de var en taktisk genistreg? :gruble:

Om det er taktisk smart eller ej synes jeg er ligegyldigt.
For ville det ikke være en god ide? De er jo langt mere enige, end de fløje henholdsvis Venstre og Soc ellers skal samarbejde med.

Problemet er mest om det er Mette eller Lars der skal være statsminister. Det kan de sikkert ikke blive enige om, og af den grund kan det ikke blive til noget.


Med Mettes forspring og forventelige gode valg tænker jeg at lige statsministerposten ER fordelt.

Men så vil Løkke vel være finansminister og så bliver Sass sikkert gnaven...
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Valg?

Indlægaf paint » 16. maj 2019, 14:53

Artem skrev:
paint skrev:Det lader til at Løkke virkelig har skidt i nælderne, med sin nye bog (skrevet af en journalist). I bogen, taler han om en mulig SV-regering, efter valget.

Der er laaaang kø, blandt hans egne hen til ølkassen, hvor de kan stille sig op og tage kraftig afstand fra ideen. Det samme gælder Venstres nuværende regeringspartnere. Bogen er endda timet til at skulle udkomme, hér midt i valgkampen.

Gad vide om han selv har troet, at de var en taktisk genistreg? :gruble:

Om det er taktisk smart eller ej synes jeg er ligegyldigt.
For ville det ikke være en god ide? De er jo langt mere enige, end de fløje henholdsvis Venstre og Soc ellers skal samarbejde med.

Problemet er mest om det er Mette eller Lars der skal være statsminister. Det kan de sikkert ikke blive enige om, og af den grund kan det ikke blive til noget.


Det har jo været afprøvet engang i 1970'erne. Det var vist ikke ligefrem nogen succes. I mine øjne ville det svare lidt til at ville slå FCK og Brøndby sammen i én klub. Der er simpelthen for store forskelle, også rent ideologisk. At de som der er blevet nævnt her de sidste par dage, ofte stemmer på det samme i Folketinget, er absolut ikke ensbetydende med at de er enige. Det er snarere fordi der er indgået et kompromis, som de så begge stemmer for. Og det er jo også fint nok, at man kan indgå kompromisser på de områder hvor man kan nå til enighed om noget. Men der er kæmpe områder, også meget centrale områder, hvor man aldrig ville kunne blive enige.

Jeg læste i dag, at Løkke sagde at han havde talt med Corydon om det, i sin tid. Og det kunne jeg faktisk godt forestille mig. Men Corydon og Mette Frederiksen (klassisk socialdemokratisme), er lysår fra hinanden, rent ideologisk.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Valg?

Indlægaf Brok » 16. maj 2019, 14:54

Jeg tror ikke Løkke er formand for venstre efter valget.
Og Sass så jeg gerne beholde sit stress og sygemelding, han holder nok ikke engang til der er nye kartofler.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Valg?

Indlægaf Artem » 16. maj 2019, 15:23

paint skrev:Det har jo været afprøvet engang i 1970'erne. Det var vist ikke ligefrem nogen succes. I mine øjne ville det svare lidt til at ville slå FCK og Brøndby sammen i én klub. Der er simpelthen for store forskelle, også rent ideologisk. At de som der er blevet nævnt her de sidste par dage, ofte stemmer på det samme i Folketinget, er absolut ikke ensbetydende med at de er enige. Det er snarere fordi der er indgået et kompromis, som de så begge stemmer for. Og det er jo også fint nok, at man kan indgå kompromisser på de områder hvor man kan nå til enighed om noget. Men der er kæmpe områder, også meget centrale områder, hvor man aldrig ville kunne blive enige.

Jeg læste i dag, at Løkke sagde at han havde talt med Corydon om det, i sin tid. Og det kunne jeg faktisk godt forestille mig. Men Corydon og Mette Frederiksen (klassisk socialdemokratisme), er lysår fra hinanden, rent ideologisk.

En Soc eller venstre mand vil jo nok mene der er stor forskel på de to partier. Men hvis man ser på den politik de har ført de sidste 8 år, og hvordan de står i forhold til de valgtemaer der er oppe. Så har jeg virkelig svært ved at se den store forskel.
Men jo der er forskel. Men som sagt der er større forskel på Soc, EL Alternativet og radikale der vil trække i hver sin retning.

Jeg siger ikke at en SV regering er det mest oplagte. Tror bare ikke at der er nogle af fløjene som får nemt ved at finde et flertal.
Hvorfor SV kunne blive løsningen.
Det er jo også meget udbredt i kommunal politik. Ikke at man direkte kan sammenligne det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Valg?

Indlægaf KIM K » 16. maj 2019, 16:08

Jeg er enig i at S og V liggere tættere på hinanden end S og Ø.
Men mens venstre vil kræve medindflydelse som regeringspartner med S, vil enhedslisten hverken forvente eller kræve en lignende medindflydelse som støtteparti for en socialdemokratisk ledet mindretalsregering.
Enhedslisten plejer at stille sig tilfreds med at blive holdt uden for indflydelse på næsten alle væsentlige områder, og stiller sig velvilligt til rådighed som stemmekvæg for S når regeringens liv er i fare uanset.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Valg?

Indlægaf paint » 16. maj 2019, 16:44

Artem skrev:
paint skrev:Det har jo været afprøvet engang i 1970'erne. Det var vist ikke ligefrem nogen succes. I mine øjne ville det svare lidt til at ville slå FCK og Brøndby sammen i én klub. Der er simpelthen for store forskelle, også rent ideologisk. At de som der er blevet nævnt her de sidste par dage, ofte stemmer på det samme i Folketinget, er absolut ikke ensbetydende med at de er enige. Det er snarere fordi der er indgået et kompromis, som de så begge stemmer for. Og det er jo også fint nok, at man kan indgå kompromisser på de områder hvor man kan nå til enighed om noget. Men der er kæmpe områder, også meget centrale områder, hvor man aldrig ville kunne blive enige.

Jeg læste i dag, at Løkke sagde at han havde talt med Corydon om det, i sin tid. Og det kunne jeg faktisk godt forestille mig. Men Corydon og Mette Frederiksen (klassisk socialdemokratisme), er lysår fra hinanden, rent ideologisk.

En Soc eller venstre mand vil jo nok mene der er stor forskel på de to partier. Men hvis man ser på den politik de har ført de sidste 8 år, og hvordan de står i forhold til de valgtemaer der er oppe. Så har jeg virkelig svært ved at se den store forskel.
Men jo der er forskel. Men som sagt der er større forskel på Soc, EL Alternativet og radikale der vil trække i hver sin retning.

Jeg siger ikke at en SV regering er det mest oplagte. Tror bare ikke at der er nogle af fløjene som får nemt ved at finde et flertal.
Hvorfor SV kunne blive løsningen.
Det er jo også meget udbredt i kommunal politik. Ikke at man direkte kan sammenligne det.


De store forskelle mellem Venstre og Socialdemokratiet, ligger i fordelingspolitikken. Og fordelingspolitikken, er det, der er underlaget for stort set alt politik. Venstre er et liberalt parti, og har dermed også det syn på den økonomiske politik som kaldes 'Trickle-down'-systemet/tanken. Det er det man på jævnt dansk kalder: 'Når det regner på præsten, drypper det på degnen' - altså støtte til erhvervslivet, ud fra den tanke, at så kommer det alle til gavn. Det er ikke Socialdemokratiets filosofi. Fordelingen af goderne, spiller en langt større rolle for socialdemokraterne. Man tilslutter sig et kapitalistisk samfund, men indenfor nogle rammer. En styret/kontrolleret form for kapitalisme.

For 30-40 år siden, kunne man måske med en vis ret hævde, at den liberale Trickle down, gav en vis mening. Det gør den bare ikke mere. Det har globaliseringen gjort has på. Nu om stunder, bliver pengene oppe i Penthouselejligheden, og de siver ikke ned til dem i stueetagen. Se bare på USA, på Frankrig (de gule veste) og på Tyskland. Se på 'Panama papers', skattely, skuffeselskaber i Luxembourg osv.osv.

ex. Tyskland
"Den nyeste gennemgang af tallene fra det statistiske forbundskontor, foretaget af paraplyorganisationen for de tyske velfærdsforbund Patriätischen Gesamtverband, viser, at 15,7 procent af den tyske befolkning lever under denne fattigdomsgrænse, og at det samme gælder 15,6 procent af de ældre over 65 år.

Det er en stigning i den generelle fattigdom på 51 procent siden 2006."

Kort sagt, så stiger uligheden. I de seneste år, er der givet skattelettelser for tocifrede milliardbeløb. De penge skal hentes ind igen. Det bliver de så på diverse 'omprioriteringsbidrag (2% besparelser, overalt, pr år)', nedskæringer i sundhedssektoren osv. Konklusion: Venstres (eller den liberale økonomiske model) skaber stigende ulighed. Ikke fordi de liberale er onde. Men fordi forudsætningerne for samfundsøkonomien, har ændret sig drastisk, i de seneste 20 år.

Og lige præcis hér, vil Socialdemokratiets og Venstres veje skilles. De vil aldrig kunne blive enige på dette punkt. Og derfor vil de heller ikke, i overskuelig fremtid kunne danne regering sammen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"