Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf annellaII » 2. maj 2019, 07:22

https://www.berlingske.dk/kultur/folketingskandidat-kalder-enlige-foraeldre-egoistiske

Simon Simonsen fra Socialdemokratiet mener, at det er udtryk for egoisme, hvis man vælger at få et barn alene. Han kritiserer konkurrencestaten for at forhindre kernefamilien, og debattør kalder socialdemokratens forsvar af familien for »modig«.

»En tragedie af shakespeareske dimensioner«. Det er de ord, Simon Simonsen, medlem af Københavns Borgerrepræsentationen og Folketingskandidat for Socialdemokratiet, brugte mandag, da han skulle beskrive borgmester i Roskilde Joy Mogensens beslutning om at blive alenemor.

I sit Facebook-opslag (Simon Simonsen)
29. April um 06:24 ·
Ulykkeligt at vi er blevet så selvcentrerede og egoistiske. At blive aleneforældre er et blevet personligt frigørelsesprojekt, der handler om selvrealisering frem for at forsøge at komme hinanden mere ved, satse mere på familielivet og ad den vej skabe en familie. Det er sigende for en tid, hvor vi i større grad har opgivet at finde hinanden for sammen at skabe en familie. Dertil kommer at børn SKAL have ret til at vide, hvem deres far er. Den internationale konvention om barnets rettigheder er klar. Her står, at børn har krav på at kende deres far og mor. Da man lavede den danske særlov om sæddonation, tog man ikke hensyn til, at barnet altid har stor interesse i at vide, kende og have en relation, til dets biologiske forældre. Flere og flere kvinder bliver soloforældre og det er en tragedie af shakespeareske dimensioner når der samtidigt er ca. 500.000 skønne og vidunderlige mænd der er barnløse og det tal er stigende. Indtil for 30-40 år siden var en af disse mænd blevet mand til Joy i artiklen og far til Joys barn. Er det godt for et barn at starte tilværelsen ud, med kun en forældre? Hvad hvis hun bliver syg? Betyder den far biologiske så lidt som hun tror? Selvfølgelig NEJ? Men vi skal ikke dømme hende, men hjælpe hende og de mange mange andre kvinder og mænd som ofte ender som barnløse, alene og i umulige valg. Det er ikke kun deres ansvar, men også et kæmpe politisk problem. Den kønspolitik vi fører skiller de facto kvinder og mænd mere end den samler. han, at det er »ulykkeligt at vi er blevet så selvcentrerede og egoistiske« og kalder valget om at blive aleneforældre et »personligt frigørelsesprojekt, der handler om selvrealisering«.


Han understreger dog overfor Berlingske, at han mener, opslaget er rettet mod tendensen, og at det ikke er ment som et personligt angreb mod sin partifælle.

Beslutningen om at stifte familie alene er Joy Mogensen dog langt fra alene om at have truffet. Sidste år var der nemlig 709 kvinder, der valgte at få fertilitets-behandling for at få et barn uden at have en partner i ølge en opgørelse fra Dansk Fertilitetsselskab.



Er du enig med Simon Simonsen om, at det er 'egoistisk' at vil være enlige forældre?


Jeg må ærligt indrømme, det har jeg aldrig tænkt over om det er egoistiskt, da jeg har den mening, at enhver har ret til at leve det liv vedkommende selv ønsker også som enlig mor/far, om det er godt for et barn ikke at kende begge sine forældre, det kan jeg ikke udtale mig om, jeg selv ville helt sikkert være dybt ulykkelig, hvis jeg ikke ville vide, hvem min far er - men jeg er heldigvis i den for mig lykkelige situation, at jeg er vokset op med begge mine forældre.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf Madam » 2. maj 2019, 08:21

Hvis man så brændende ønsker børn, så er der jo mulighed for at adoptere, men Joy Mogensen er det dog det formildende, at hun kan selv kan forsørge sit barn, men når det er sagt, er der trods alt stadigvæk de fleste, der har en far og en mor, og mener også det er en sundere barndom, at vokse op med begge køn, eller også må andre overbevise mig om det modsatte.

Nogle karrierekvinder som f.eks. Ritt Bjerregaard har bevidst fravalgt børn, og det er vel langtfra egoistisk, men bare særdeles fremsynet, at man er bevidst om, at man ikke kan opfylde de krav, som børn naturligvis har på nærvær.

Men håber, at de der har fravalgt en mand eller anden partner, må ha' så nære venner, der kan bistå, både i den almindelige hverdag, og såfremt noget uforudset hænder aht. barnet.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf Kerrigan » 2. maj 2019, 08:29

Madam skrev:Hvis man så brændende ønsker børn, så er der jo mulighed for at adoptere, men Joy Mogensen er det dog det formildende, at hun kan selv kan forsørge sit barn, men når det er sagt, er der trods alt stadigvæk de fleste, der har en far og en mor, og mener også det er en sundere barndom, at vokse op med begge køn, eller også må andre overbevise mig om det modsatte.

Nogle karrierekvinder som f.eks. Ritt Bjerregaard har bevidst fravalgt børn, og det er vel langtfra egoistisk, men bare særdeles fremsynet, at man er bevidst om, at man ikke kan opfylde de krav, som børn naturligvis har på nærvær.

Men håber, at de der har fravalgt en mand eller anden partner, må ha' så nære venner, der kan bistå, både i den almindelige hverdag, og såfremt noget uforudset hænder aht. barnet.


Jeg kan pga. en kronisk sygdom ikke adoptere. Til gengæld kan jeg føde alle de børn jeg gerne vil (og har mulighed for).
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
ajnaM
Indlæg: 10035
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27461

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2019, 08:32

Hvem får vi egentlig børnene for? Os selv? Børnene? Samfundet?

Jeg tænker, børn skal bunde i forældrenes lyst til at blive forældre. I ønsket om at udvide familien, hvordan familien så end ser ud. Og om man er to mødre, en far og en mor, én far eller én mor, det kan for min skyld være lige godt - eller godt på forskellige måder.

Mine drenge har mange kammerater, der af forskellige årsager er vokset op i familier, der ser helt anderledes ud, og jeg mærker ingen - absolut ingen - forskel på vores børn. De er forskellige, som børn heldigvis er, men grundlæggende mærker jeg ikke, om børn er vokset op med donormødre, regnbueforældre, som skilsmissebørn eller børn af kernefamilien.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf cola » 2. maj 2019, 08:36

Upopulær mening kommer her, så hvis i kender mine indlæg, så spring over.

Enlig tillæg og anden form for støtte til enlige, skal fratages den person, der vælger at være enlig forældre. Dette tillæg bør kun gives til de forældre der efter partnerterapi har valgt at gå fra hinanden. Til gengæld ser jeg intet problem i at, de forældre der er enlige, fordi naturen valgte at fjerne den ene forældre, får mere.
2
Bergen
Indlæg: 7316
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11944

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf Bergen » 2. maj 2019, 08:36

Der er mangel på adoptivbørn, så nej, man kan ikke bare adoptere.

Adskillige undersøgelser viser, at donorbørn klarer sig udemærket, så den sviner målrettet en kollegapolitiker er svær at tage seriøs.
1
Bergen
Indlæg: 7316
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11944

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf Bergen » 2. maj 2019, 08:38

cola skrev:Upopulær mening kommer her, så hvis i kender mine indlæg, så spring over.

Enlig tillæg og anden form for støtte til enlige, skal fratages den person, der vælger at være enlig forældre. Dette tillæg bør kun gives til de forældre der efter partnerterapi har valgt at gå fra hinanden. Til gengæld ser jeg intet problem i at, de forældre der er enlige, fordi naturen valgte at fjerne den ene forældre, får mere.



Så vi skal differentiere og straffe familier, der ikke er far, mor og barn i 2019. Jeg finder det skræmmende.
2
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf nononsens » 2. maj 2019, 08:42

annellaII skrev:https://www.berlingske.dk/kultur/folketingskandidat-kalder-enlige-foraeldre-egoistiske

Simon Simonsen fra Socialdemokratiet mener, at det er udtryk for egoisme, hvis man vælger at få et barn alene. Han kritiserer konkurrencestaten for at forhindre kernefamilien, og debattør kalder socialdemokratens forsvar af familien for »modig«.

»En tragedie af shakespeareske dimensioner«. Det er de ord, Simon Simonsen, medlem af Københavns Borgerrepræsentationen og Folketingskandidat for Socialdemokratiet, brugte mandag, da han skulle beskrive borgmester i Roskilde Joy Mogensens beslutning om at blive alenemor.

I sit Facebook-opslag (Simon Simonsen)
29. April um 06:24 ·
Ulykkeligt at vi er blevet så selvcentrerede og egoistiske. At blive aleneforældre er et blevet personligt frigørelsesprojekt, der handler om selvrealisering frem for at forsøge at komme hinanden mere ved, satse mere på familielivet og ad den vej skabe en familie. Det er sigende for en tid, hvor vi i større grad har opgivet at finde hinanden for sammen at skabe en familie. Dertil kommer at børn SKAL have ret til at vide, hvem deres far er. Den internationale konvention om barnets rettigheder er klar. Her står, at børn har krav på at kende deres far og mor. Da man lavede den danske særlov om sæddonation, tog man ikke hensyn til, at barnet altid har stor interesse i at vide, kende og have en relation, til dets biologiske forældre. Flere og flere kvinder bliver soloforældre og det er en tragedie af shakespeareske dimensioner når der samtidigt er ca. 500.000 skønne og vidunderlige mænd der er barnløse og det tal er stigende. Indtil for 30-40 år siden var en af disse mænd blevet mand til Joy i artiklen og far til Joys barn. Er det godt for et barn at starte tilværelsen ud, med kun en forældre? Hvad hvis hun bliver syg? Betyder den far biologiske så lidt som hun tror? Selvfølgelig NEJ? Men vi skal ikke dømme hende, men hjælpe hende og de mange mange andre kvinder og mænd som ofte ender som barnløse, alene og i umulige valg. Det er ikke kun deres ansvar, men også et kæmpe politisk problem. Den kønspolitik vi fører skiller de facto kvinder og mænd mere end den samler. han, at det er »ulykkeligt at vi er blevet så selvcentrerede og egoistiske« og kalder valget om at blive aleneforældre et »personligt frigørelsesprojekt, der handler om selvrealisering«.


Han understreger dog overfor Berlingske, at han mener, opslaget er rettet mod tendensen, og at det ikke er ment som et personligt angreb mod sin partifælle.

Beslutningen om at stifte familie alene er Joy Mogensen dog langt fra alene om at have truffet. Sidste år var der nemlig 709 kvinder, der valgte at få fertilitets-behandling for at få et barn uden at have en partner i ølge en opgørelse fra Dansk Fertilitetsselskab.



Er du enig med Simon Simonsen om, at det er 'egoistisk' at vil være enlige forældre?


Jeg må ærligt indrømme, det har jeg aldrig tænkt over om det er egoistiskt, da jeg har den mening, at enhver har ret til at leve det liv vedkommende selv ønsker også som enlig mor/far, om det er godt for et barn ikke at kende begge sine forældre, det kan jeg ikke udtale mig om, jeg selv ville helt sikkert være dybt ulykkelig, hvis jeg ikke ville vide, hvem min far er - men jeg er heldigvis i den for mig lykkelige situation, at jeg er vokset op med begge mine forældre.


Ja det er jeg faktisk enig med ham i.

Men man kan sige, at bare fordi det er egoistisk betyder det jo ikke at man ikke har ret til det.
3
ajnaM
Indlæg: 10035
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27461

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2019, 08:52

cola skrev:Upopulær mening kommer her, så hvis i kender mine indlæg, så spring over.

Enlig tillæg og anden form for støtte til enlige, skal fratages den person, der vælger at være enlig forældre. Dette tillæg bør kun gives til de forældre der efter partnerterapi har valgt at gå fra hinanden. Til gengæld ser jeg intet problem i at, de forældre der er enlige, fordi naturen valgte at fjerne den ene forældre, får mere.


Mener du, det er skadeligt for børnene at være børn af enlige forældre? Eller er det ren straf ud fra din egen moralske overbevisning?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22401
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 52667

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2019, 09:15

Madam skrev:Hvis man så brændende ønsker børn, så er der jo mulighed for at adoptere, men Joy Mogensen er det dog det formildende, at hun kan selv kan forsørge sit barn, men når det er sagt, er der trods alt stadigvæk de fleste, der har en far og en mor, og mener også det er en sundere barndom, at vokse op med begge køn, eller også må andre overbevise mig om det modsatte.

Nogle karrierekvinder som f.eks. Ritt Bjerregaard har bevidst fravalgt børn, og det er vel langtfra egoistisk, men bare særdeles fremsynet, at man er bevidst om, at man ikke kan opfylde de krav, som børn naturligvis har på nærvær.

Men håber, at de der har fravalgt en mand eller anden partner, må ha' så nære venner, der kan bistå, både i den almindelige hverdag, og såfremt noget uforudset hænder aht. barnet.


Det er ekstremt svært at adoptere bl.a. fordi der, modsat hvad mange tror, mangler børn til bortadoption. Generelt er der heller ingen som helst tvivl om, at der er større risiko for, at det påvirker et barn at være bortadopteret (altså reelt fravalgt) frem for at være blevet til ved kunstig befrugtning (totalt tilvalg).
Og hvad du mener er egentlig ret ligegyldigt, vis os nogle undersøgelser, der underbygger, at det skulle være skadeligt at vokse op som barn af kun en forælder eller med to mødre/to fædre.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22401
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 52667

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2019, 09:20

Og så den der med, at der er 500.000 barnløse mænd... der for 30-40 år siden var blevet gift med en af de enlige kvinder. Ej men hvad fanden er det for et argument? 1800-tallet ringede og han skal komme hjem NU...
Skulle det simpelthen være en positiv ting, at en kvinde finder en mand, hun måske rent faktisk ikke er særlig vild med, fordi det er den mulighed der er for, at hun kan få børn?
De her mænd, de bliver valgt fra af en grund. Og det er muligt, at en grund er, at kvinder er blevet mere kræsne med hvem de gider dele seng og bord med, men det kan da KUN være en god ting. Jeg synes det er en uendelig positiv udvikling, at kvinder i dag uden problemer kan klare sig uden en mand. Er det synd, at mange mænd føler sig ensomme? Er det synd enlige mænd statistisk set dør tidligere end mænd i et forhold? Ja, det er det da. Men det kan sørme da aldrig blive kvindernes problem.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf Brok » 2. maj 2019, 09:28

Der må være en grund til, at de fleste der er vokset op, hvor far, mor har været fraværende, søger med lys og lygte efter deres biologiske ophav.

Så nej det er ikke ligegyldig.
4
Bergen
Indlæg: 7316
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11944

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf Bergen » 2. maj 2019, 09:31

Brok skrev:Der må være en grund til, at de fleste der er vokset op, hvor far, mor har været fraværende, søger med lys og lygte efter deres biologiske ophav.

Så nej det er ikke ligegyldig.


Gør de?
0
fisken80
Indlæg: 22401
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 52667

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2019, 09:43

Brok skrev:Der må være en grund til, at de fleste der er vokset op, hvor far, mor har været fraværende, søger med lys og lygte efter deres biologiske ophav.

Så nej det er ikke ligegyldig.


Har du et link til en undersøgelse, der kan underbygge den påstand?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5430
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14002

Re: Folketingskandidat kalder enlige forældre »egoistiske«

Indlægaf RavenClaw » 2. maj 2019, 09:46

Jeg synes, det er fint, at Joy har valgt at blive solomor. Hun er 38 år og gik fra kæresten gennem 8 år sidste år. Hun er tæt på en udløbsdato, og jeg forstår egentlig godt, at hun ikke vil søge efter et nyt og varigt forhold så hurtigt efter et langt forhold.

Og hvem siger, at det at blive solomor udelukker, at barnet får en far? Hun kan lige så godt møde en mand i løbet af graviditeten eller de første år af barnets levetid, som overtager faderrollen.
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"