Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf FruitFly » 18. apr 2019, 07:50

Det eneste politiske spørgsmål, der for mig til at afgøre hvem jeg vil stemme på til de kommende valg, er klimaspørgsmålet. Jeg er overordentligt bekymret og bestyrtet over hvor villige politikerne er til at lade stå til når det kommer til at finde klimaløsninger.

Derfor er det med glæde jeg ser at det ser ud til at blive et spørgsmål i EU parlamentsvalgkampen (hvor der ved gud ikke er meget andet, der har potentiale til at få folk op af stolene).

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-va ... kandidater

Jeg er glad for at se de radikale på den rigtige side af dette spørgsmål, og overordentlig skuffet over at se Soc.Dem og de Konservative på den anden. Men det gør det i al fald nemt for mig at vælge. Argumentet om at afgifterne på flyrejser rammer socialt skævt bider ikke på mig - jeg er helt ok med at man kan være for fattig til at tage flyet på ferie (men læg endelig markant større afgift på business class - dét vil være effektivt og dem, der rejser business class (mig selv inkluderet, når jeg kan få firmaet til at betale) fylder mindst lige så meget som fire på economy. Men 40-50 kr er for lidt - det skal bide!

Og selvfølgelig er dette ikke det eneste man skal gøre - vi skal stramme til over hele linien.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. apr 2019, 08:07

Jeg er fuldstændig enig. Vqlget er også blevet meget nemt for mig.

Man har udregnet et spænd over prisen på 1 ton CO2. Jeg mener der er mellem 300 og 1500 kr og man satser på, at det er tættere på de 1500 end de 300. For mig ville det være en glimrende afgift på flyrejser. Betal det det koster, at udlede den ekstra CO2, eller bliv hjemme.

Jeg ser det heller ikke som en menneskeret at flyve på ferie.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf fisken80 » 18. apr 2019, 10:07

Sådan en afgift er pisseskæv og rammer lavindkomstgrupperne hårdt. De har måske for nuværende råd til at flyve på ferie en gang hvert andet år, en afgift kan betyde, at de aldrig får råd eller at det bliver endnu sjældnere end nu.
Dem med høje indkomster vil stort set ikke mærke det, måske skærer de ned til to eller tre gange årligt i stedet for fire, men det er langt fra sikkert, at det vil ske. Så i realiteten batter sådan en afgift bare slet ikke.
Det der ville batte, men som aldrig sker er at sætte et loft over, hvor mange flyrejser man som privatperson måtte foretage om året.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. apr 2019, 12:51

fisken80 skrev:Sådan en afgift er pisseskæv og rammer lavindkomstgrupperne hårdt. De har måske for nuværende råd til at flyve på ferie en gang hvert andet år, en afgift kan betyde, at de aldrig får råd eller at det bliver endnu sjældnere end nu.
Dem med høje indkomster vil stort set ikke mærke det, måske skærer de ned til to eller tre gange årligt i stedet for fire, men det er langt fra sikkert, at det vil ske. Så i realiteten batter sådan en afgift bare slet ikke.
Det der ville batte, men som aldrig sker er at sætte et loft over, hvor mange flyrejser man som privatperson måtte foretage om året.


Ja, den er skæv. Men sådan må det være en gang imellem.

Derudover er jeg ret sikker på, at det alligevel er en pæn del af befolkningen, der vil blive ramt.

En familie på 4 vil til New York. Den koster 3 ton CO2 pr. næse tur retur.

Med en CO2 afgift på 1500 pr. ton hedder det regnestykke 4×3×1500=18.000

Så tænker jeg, at de fleste alligevel lige overvejer igen, om man virkelig behøver at shoppe i H&M derovre, når vi har en identisk butik herhjemme.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf paint » 18. apr 2019, 13:43

Mht "skævheden" i forslaget fra Radikale, så var det også sådan i gamle dage, at havde man ikke en hest, så måtte man slæbe sin sæk kartofler til byen og sælge den på torvet, fordi "sådan er det jo". Det skal vi da endelig have tilbage igen. De gamle klasseskel og deres meget synlige manifestationer, er da i dén grad savnet. Det er lige det vi har brug for, i en globaliseret verden, hvor flere og flere hægtes af økonomisk og populisterne vælter frem.
Senest rettet af paint 18. apr 2019, 16:20, rettet i alt 1 gang.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf paint » 18. apr 2019, 13:52

Vi kunne også genindføre de pedaldrevne fly. Gad vide hvor mange, der så ville en tur til New York?

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf fisken80 » 18. apr 2019, 14:48

Falstria skrev:En afgift bidrager ikke med noget til klimaet, pengene bliver bare brugt på unyttige ting.

Se nu hellere at få stillet krav om biobrændstof i tankene på de fly.
Det er ikke særligt svært.
Det bidrager positivt uden at skævvride markedet.


Enig. Det batter ikke en skid. De penge der ikke bliver brugt på flyrejser bliver bare brugt på noget andet, der også udleder co2, billigt ragelse fra Wish f.eks. Eller veganske produkter importeret fra den anden side af jorden. Eller mere billigt tøj fra Bangladesh.

Og så er jeg stærkt imod den skævvridning der er i forslaget socialt set.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Brok » 19. apr 2019, 04:29

Videnskaben har reddet os flere gange, så mon vi ikke oplever de nye kartofler.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Pølsemix » 19. apr 2019, 06:59

Det er ren og skær hellig symbolpolitik som ikke rammer dem selv eller deres vælgersegment (i en udpræget grad). Så det er lidt af en gratis omgang for dem at foreslå. Vi har jo allerede set hvor svært det var for alternativets folketingsmedlemmer at leve op til deres fine floskler fordi tog er besværligt og en særlig interesse for dykkerferie.

Omkring selve problemstillingen, så er brændstoføkonomien bedre i nye fly end i de ældre så man jo vælge at benytte og støtte et selskab som har en nyere flåde af fly.
Ikke at det er en game changer, men alle bidrag hjælper. Det er et problem som skal løses vha. teknologi, ikke ved at lede efter den laveste fællesnævner i hellighed og forargelse.
1
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Bad Samaritan » 19. apr 2019, 07:47

Pølsemix skrev:Omkring selve problemstillingen, så er brændstoføkonomien bedre i nye fly end i de ældre så man jo vælge at benytte og støtte et selskab som har en nyere flåde af fly.
Ikke at det er en game changer, men alle bidrag hjælper. Det er et problem som skal løses vha. teknologi, ikke ved at lede efter den laveste fællesnævner i hellighed og forargelse.


Der er masser flere af måder, vi kan gøre shit på, så der både er plads til flytrafik, dykkerferier og binge-watching på Netflix, udover de udmærkede tiltag du remser op. Vi kunne helt forbyde ideen om Business- og First class, som er komplet undødvendig og gør enkeltrejsende til storsyndere. Vi kunne forlange indførelse af miljøstandarder i vores militær, eller - Gud forbyde det - helt holde op med at projektere vores militære magt med flydende byer, som lige pt. forbruger mere CO2 på en måned end hele befolkninger i nogle verdenslande gør på et helt år. Vi kan moderere vores fødevareproduktion (og forbrug), som er totalt amokløbent og profitdrevet, og meget meget mere...

Der er i det hele taget frit valg på ALLE hylder, hvis altså udgangspunktet er, at det er mindst lige så vigtigt (måske endda mere) at forlange shit af stater og multinationale selskaber, som det er at vi allesammen tager individuelt ansvar - og jeg tror, det er dér, Alternativet forsøger at starte, fordi you know... det er ret meget nemmere at kontrollere end folks TV-vaner.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Pølsemix » 19. apr 2019, 07:59

Bad Samaritan skrev:Der er masser flere af måder, vi kan gøre shit på, så der både er plads til flytrafik, dykkerferier og binge-watching på Netflix, udover de udmærkede tiltag du remser op. Vi kunne helt forbyde ideen om Business- og First class, som er komplet undødvendig og gør enkeltrejsende til storsyndere. Vi kunne forlange indførelse af miljøstandarder i vores militær, eller - Gud forbyde det - helt holde op med at projektere vores militære magt med flydende byer, som lige pt. forbruger mere CO2 på en måned end hele befolkninger i nogle verdenslande gør på et helt år. Vi kan moderere vores fødevareproduktion (og forbrug), som er totalt amokløbent og profitdrevet, og meget meget mere...

Der er i det hele taget frit valg på ALLE hylder, hvis altså udgangspunktet er, at det er mindst lige så vigtigt (måske endda mere) at forlange shit af stater og multinationale selskaber, som det er at vi allesammen tager individuelt ansvar - og jeg tror, det er dér, Alternativet forsøger at starte, fordi you know... det er ret meget nemmere at kontrollere end folks TV-vaner.

Jeg er ikke uenig, og kan såmænd sagtens følge hvad du skriver. Jeg prøver at sige at det er kontraproduktivt når fx de radikale støtter op om noget som rammer så socialt skævt og ikke berører deres primære vælgersegment, ligesom alternativet mister al troværdighed når de ser ud til at have en dobbeltstandard ift. hvad der gælder for deres folketingsmedlemmer og den almindelige borger.
2
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf A 7 » 19. apr 2019, 12:30

Vi kunne da også give et rejsetilskud til de lavest lønnede, så de og deres børn kunne komme på den årlige tur til Thailand, som åbenbart er blevet en menneskeret...

For det første, er det simpelthen for ødelæggende, hvis adfærdsregulerende afgifter automatisk kan afvises ved at spille rammer-socialt-skævt-kortet. Afgifter på smøger, alkohol, sukker, smør, elektronik, biler - de rammer allesammen socialt skævt. Derfor har vi heldigvis vedtaget en masse andre ordninger, der bidrager til at udligne det.

For det andet er det klare formål med afgifterne, at mindske flytrafikken. Ikke fordi vi ikke kan lide fly som sådan, men fordi vores oldebørn helst ikke skal lide under, at de ikke var så priviligerede at blive født 100 år før (tal lige her om at ramme mennesker skævt!).

For det tredje skaber flyafgifter en indtægt til staten. En indtægt, som kan bruges til alt fra at give SOSU'er lidt mere i løn, reducere en ANDEN rammer-socialt-skævt-afgift, hæve beskæftigelsesfradraget, hæve dagpengene...you name it.

For det fjerde - så ligger flyrejser ikke særligt højt i Maslows behovspyramide.

Man skal IMO være meget rød, og MEGET lidt grøn for at koble flyafgifter sammen med sociale problemer.
4
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Lover-Moses » 19. apr 2019, 12:58

Jeg må indrømme at alt den snak om afgifter på dit og dat, virker temmelig useriøs, når der er så mange andre områder der er langt billigere, enklere og mere effektive at tage fat på. Tag noget så simpelt som trafik. Hvor mange kender ikke til problematikken i at man kører en strækning med 10 lyskryds stillet op på en trafikkeret hovedvej, og alligevel holder man ved 8 ud af 10. Her hvor jeg bor, er der ca. 16 lyskryds på ringvejene fra den ene ende til den anden, og det er ikke urealistisk at man holder ved 12, eller er helt nede i fart (60km begrænsning).

Og man kunne fjerne samtlige vejbump. Når f.eks. en 60 tons lastvogn skal fra 50 km/t ned til 10-15 km/t, for så at accelerere, kun for at gentage sig selv 100m længere henne x 4-5 gange gennem en lille by. Det kunne være interessant at få lavet et overslag over, hvor meget unødig Co2 de her vejbump er skyldige i at udlede.

Mht. flytrafik, så synes jeg generelt det fis med at man kaster den ene afgift efter den anden på de ting vi gerne så ændret, da det ikke ændrer noget, kun er skjult skat. Hvis man vil noget, så bør man indføre krav til f.eks. klimavenlig brændstof, og pålægge luftfartsindustrien at forske mere i alternative løsninger.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf FruitFly » 20. apr 2019, 07:26

Falstria skrev:Hvis fly fløj på biobrændstof, så ville det jo være lidt ligegyldigt hvor meget de flyver, det er der vi skal hen.
Biobrændstof er dyrere, det vil fordyre rejserne og derledes måske begrænse deres omfang.
Pengene bruges da direkte på miljøforbedringen (det dyre biobrændstof) istedet for at man brænder dem af på nogle ekstra SOSU'er og så stadig sviner med udledningerne fra fly.
Dine børnebørn er altså bedst tjent med at vi kræver biobrændstof i tankene på de fly nu!

Den er jeg med på. Fra nu af må kun fly, der bruger biobrændstof, få starttilladelse.

Men det er nok ikke det du mener, og indtil vi HAR en fly, der kan flyve på biobrændstof, kan afgifterne begrænse svineriet. Og ja, det løser ikke alene klima-problemet, men vi MÅ dreje på ALLE de knapper vi kan før det er for sent. Og vi kan sagtens undvære flyveriet.
4
#Klimatosse
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf A 7 » 20. apr 2019, 08:21

Falstria skrev:Rejsetilskud? var planen ikke at folk skulle rejse mindre da???



Er det seriøst, at du ikke forstod sarkasmen?

Resten af dit indlæg har Fruitfly svaret på.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"