Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Wizzze » 14. apr 2019, 16:59

Ja så er Rasmus Paludan igang igen, og en gruppe af dem der ikke kan lide hvad han siger, er i gang med at rive Nørrebro fra hinanden :evil:

http://nyheder.tv2.dk/2019-04-14-lige-n ... -noerrebro
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2019-04-14- ... d-politiet

Det er jo langt fra første gang at han "demonstrerer" :rulle:
Det koster dyrt at have ham rendende rundt https://www.dr.dk/nyheder/indland/palud ... lene-i-aar

Men kan man sætte en pris på ytringsfrihed, og retten til at demonstrere? :gruble:

Ligegyldigt hvor åndssvagt og frastødende det han siger er, så er det jo ikke ham der brænder ting af, eller kaster med sten. Hvis folk bare ignorerede ham og hans lille flok, så ville de ikke være interessante, og ingen gad dække deres mundgylle.

Hvad siger I, hvordan brydes cirklen? At han stopper med at skryde, eller hans modstandere vender det døve øre til, og lader være med at lade sig provokere? eller noget helt tredje? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Nicolait » 14. apr 2019, 17:03

I de tilfælde, hvor han holder sig inden for lovens rammer med hensyn til sine ytringer, så gør han intet galt, synes jeg.
7
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Slettet bruger » 14. apr 2019, 17:07

Jeg synes reaktionerne på hans handlinger retfærdiggør hans handlinger. Vi kan ikke leve med at have en kultur som er hævet over kritik, i vores samfund.
7
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Sophies-mor » 14. apr 2019, 17:09

Han provokerer jo fuldt bevidst.
En ting er ytringsfrihed, men han gør jo lige nøjagtigt dette med kynisk kold kalkulation.
Ja, dem der ikke kan lide hm, bør holde sig i skindet.

Men det burde han godt nok også, for han starter hele polemikken.
11
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf landsbytossen » 14. apr 2019, 17:11

SF´eren Karsten Hønge meldte ud for et par dage siden, at Rasmus Paludan ikke skal have politibeskyttelse ved hans demonstrationer. Det undrer mig ikke, at SF er på forbrydernes side.

Behov for politibeskyttelse i det omfang stopper først, når ytringsfriheden bliver respekteret af ballademagerne
5
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Brok » 14. apr 2019, 17:14

Nu er manden jo ikke kun islam kritisk, men også imod bøsser lesbiske, så han var hurtigt blevet anholt, hvis det var gay parade han demonstrerede imod.

At det tillades, er under al kritik, for tilsvining af andre bør ikke godkendes som demonstration.
11
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16240
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30214

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf TinaW » 14. apr 2019, 18:05

Jeg synes ærligt talt han er en klaphat og han provokerer kun, for provokationens skyld.
Det er ærgerligt, at han ikke bare bliver tiet “ihjel”.
6
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf vibbsen » 14. apr 2019, 18:05

Jeg går ind for ytringsfrihed. Punktum. Og så længe RP holder sig indenfor lovens rammer i det han ytrer. Så har han selvfølgelig lov til dette.

For mig kan ytringsfriheden ikke gradbøjes. Og det vil vi gøre hvis vi forbyder ham at ytre sine holdninger, fordi de får bestemte grupper til at opføre uhensigtsmæssigt når de skal give udtryk for dette. Om de så brænder hele København ned, så mener jeg stadig ikke at vi skal indskrænke RP's ytringsfrihed. Og at vi som samfund skal beskytte ham såfremt det af hensyn til at hans personlige sikkerhed er nødvendigt. Nøjagtig ligesom jeg mener at dem som har de modsatte holdninger har krav på det samme...

Men det ændre ikke på, at jeg synes at RP koster samfundet unødigt mange penge, ved at fremsætte ytringer som er provokerende i en grad som sjældent er set. Og at han er en skændsel for vores demokrati fordi han tager ytringsfriheden som gidsel på den måde.... ved hele tiden at balancerer helt ude på kanten af grænsen for hvad man kan tillade sig at sige i dennes hellige navn....Og stod det til mig, så fik han inddraget sin ytringsRET i forhold til at ytre sig på gader og stræder med sine demonstrationer.

Grundloves §79 giver ret til at samles. Og det gælder naturligvis og RP. Til gengæld så giver samme paragraf politiet ret til at opløse samlinger under åben himmel såfremt disse vurderes at være til fare for den offentlige fred....
14
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23360

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Aragorn » 14. apr 2019, 18:12

Ytringsfrihed er retten til at provokere.

Hvis man kunne nøjes med at se på idioten, og alle som ham, og ikke sætte gaderne i brand og tvinge politiet til at trække våben i blot 5 år ville typer som ham og Pernille Vermund ikke have en chance for at få et fodfæste.

Det er en skam at dem der er provokeret af ham ikke forstår dét.
15

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf ajnaM » 14. apr 2019, 19:05

Der er ytringsfrihed, men jeg synes faktisk, den bør følges ad med et ansvar for egne ytringer i et eller andet omfang. Ytringsfrihed er i mine øjne ikke ensbetydende med, at ens ytringer ikke har konsekvenser.

Jeg synes derfor, man kan diskutere, hvordan og i hvilket omfang man skal beskytte idioter som Rasmus Paludan, der gentagne gange bevæger sig på grænsen af (og mange gange overskrider) lovgivningen om racisme og diskrimination. Jeg ved ikke, om jeg har nogen gode svar, men at bruge knappe politiressourcer på den her måde virker fuldstændig hul i hovedet.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Lurende Peber » 14. apr 2019, 19:21

Manden er en provokerende idiot. Men har ytringsfrihed.
Dem, der lader sig provokere, og sviner ham til har også ytringsfrihed.
Dem, der lader sig provokere, og griber til vold (uanset retning) er endnu større idioter.
Gad vide om ikke der er folk i begge lejre, som ønsker “dem og os” opdeling, og derfor fryder sig hver gang? :gruble:

Jeg mener trods alt, at politiet under hensyn til almen sikkerhed bør kunne begrænse antallet af RPs “demonstrationer” .
Det må så gælde lignende provoer i alle lejre.
Giv dem lov til at udgyde deres hadefulde galde, men måske med et maksimumbeløb årligt?
“Ja Stram Kurs Tahrir. I har nu kostet samfundet X.XXX.XXXkr i direkte demonstrations-beskyttelse. Taletiden er slut for i år”

Næste udfordring: Hvem afgør, hvad der er galde? :rulle:
4
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Artem » 14. apr 2019, 19:41

Lurende Peber skrev:Manden er en provokerende idiot. Men har ytringsfrihed.
Dem, der lader sig provokere, og sviner ham til har også ytringsfrihed.
Dem, der lader sig provokere, og griber til vold (uanset retning) er endnu større idioter.

Det markerede er netop humlen i det hele. Hvor det største problem netop er at der findes personer som dem.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Nicolait » 14. apr 2019, 19:57

ajnaM skrev:Der er ytringsfrihed, men jeg synes faktisk, den bør følges ad med et ansvar for egne ytringer i et eller andet omfang. Ytringsfrihed er i mine øjne ikke ensbetydende med, at ens ytringer ikke har konsekvenser.

Jeg synes derfor, man kan diskutere, hvordan og i hvilket omfang man skal beskytte idioter som Rasmus Paludan, der gentagne gange bevæger sig på grænsen af (og mange gange overskrider) lovgivningen om racisme og diskrimination. Jeg ved ikke, om jeg har nogen gode svar, men at bruge knappe politiressourcer på den her måde virker fuldstændig hul i hovedet.


Til det markerede, så er det allerede i forvejen. Ytringsfrihedensretten er ikke en blankocheck.

§ 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf paint » 14. apr 2019, 20:09

Aragorn skrev:Ytringsfrihed er retten til at provokere.

Hvis man kunne nøjes med at se på idioten, og alle som ham, og ikke sætte gaderne i brand og tvinge politiet til at trække våben i blot 5 år ville typer som ham og Pernille Vermund ikke have en chance for at få et fodfæste.

Det er en skam at dem der er provokeret af ham ikke forstår dét.


Det undrer virkelig mig, at dem han provokerer ikke selv kan se, at de er marionetdukker i hans hænder. De gør lige præcis det, som han ønsker de skal gøre. Det er netop dét, der er formålet med hele hans ageren. Et eller andet sted, langt væk fra tumulten, sidder der en Jacob Paludan og griner.
Senest rettet af paint 14. apr 2019, 20:10, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf KIM K » 14. apr 2019, 20:10

Ytringsfriheden er netop til for at beskytte ytringer vi ikke bryder os om. Der er ikke noget behov for at beskytte ytringer vi alle er enige om.

Ytringsfriheden er ikke ubegrænset og gælder under strafansvar.
I stedet for at ty til vold bør man politianmelde manden dersom han går for langt. Det har nogle allerede gjort med succes.

Jeg mener ikke der er nogen undskyldning for at gribe til vold.
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"