Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Slettet bruger » 22. apr 2019, 12:56

Animi skrev:
abcd skrev:
Mistermor skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er et noget fortænkt argument at prøve at skille det der sker omkring Paludan, fra det der skete med Muhammed-tegningerne og Charlie Hebdo. Scenariet er det samme, man gør grin med Islam, og hammeren falder benhårdt. I Paludans tilfælde er det lettere at slippe af sted med bortforklaringen "enkelte voldelige elementer", end det er med Muhammed-tegningerne. Men skandalen omkring Muhammed-tegningerne viser at man ikke bare kan tørre det af på voldelige elementer, det stikker dybere.

Jeg har spurgt flere gange i tråden, men har ikke fået noget svar: Alle politiske ledere og alle avisers ledere har fordømt volden og forsvaret ytringsfriheden. Det glæder mig. Men hvor er imamen som vil forsvare retten til at tegne vittighedstegninger af Mohammed? Han findes ikke, og det er kernen af problemet. Hvis vigtige danske repræsentanter for Islam var villige til at stå op for danske værdier, ville jeg være langt mere tryg ved Islam, men muslimernes svar på Paludan er at kræve at deres religiøse følelser ikke krænkes. Det er simpelthen ikke godt nok, og det skal bekæmpes.


Jeg bryder mig nu heller ikke om vittighedstegninger om Jesus eller Gud. Jeg synes, man kan lade folks religion være i fred, og at folk kan holde deres religion i hjemmet eller dertil indrettede områder.

Hvorfor skal man lave vittighedtegninger med religiøst islæt? Hvad skal det gøre godt for? Det er jo ikke humor, det er mobning. Og det er det, Paludan gør også. Det er på tide, at vi begynder at overveje, hvordan vi har ladet al form for pli og almindelig god opførsel vige, hvis bare vi kalder det humor eller stand up.

Der er ikke nogen undskyldninger for vold og bilafbrænding, men der er heller ingen undskyldning for Paludans opførsel.


Er det kun religion der er helligt? Må man tegne vittighedstegninger med statsministeren? Med dronningen?


Der var i hvert fald ret meget brok, da britiske medier tegnede en satiretegning af Lars Løkke
http://politik.tv2.dk/2016-01-27-v-ordf ... skrive-det
http://nyheder.tv2.dk/2016-01-28-pia-kj ... ke-tilbage

Det er lidt spøjst, synes jeg, at når det går den anden vej, så synes politikere, der var helt cool med Muhammed-tegningerne, at det er forfærdeligt :rulle:


Pia opsummerer meget godt det væsentlige med nedenstående udtalelse fra den sidste artikel:

"- Og læg mærke til, at jeg siger ”bør” og ”burde”, og jeg stiller selvfølgelig ikke nogle krav. De må gøre, som de vil, fuldstændig. Men jeg synes bare ikke, at det er rimeligt, og derfor siger jeg, at det bør de trække tilbage."

Pia forstår tydeligvis hvad ytringsfrihed er. Hun må meget gerne kritisere tegningerne, hun må gerne ønske at de trækkes tilbage, men hun er helt bevidst om at medierne har ret til at bringe dem, og hun ville aldrig angribe den ret.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Artem » 22. apr 2019, 13:06

Mistermor skrev:Jeg bryder mig nu heller ikke om vittighedstegninger om Jesus eller Gud. Jeg synes, man kan lade folks religion være i fred, og at folk kan holde deres religion i hjemmet eller dertil indrettede områder.

Hvorfor skal man lave vittighedtegninger med religiøst islæt? Hvad skal det gøre godt for? Det er jo ikke humor, det er mobning. Og det er det, Paludan gør også. Det er på tide, at vi begynder at overveje, hvordan vi har ladet al form for pli og almindelig god opførsel vige, hvis bare vi kalder det humor eller stand up.

Der er ikke nogen undskyldninger for vold og bilafbrænding, men der er heller ingen undskyldning for Paludans opførsel.

Man skal jo netop lave vittighedstegninger om latterlige ting og selvhøjtidelige mennesker.
Er vigtigt at vi på den måde kan udstille magthaverne, ja og når religion fylder for meget.
Region er nu en gang noget af det mest latterlige der findes. Man kan modsat undre sig over at der ikke bliver gjort mere grin med det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Animi » 22. apr 2019, 13:09

abcd skrev:
Animi skrev:
Der var i hvert fald ret meget brok, da britiske medier tegnede en satiretegning af Lars Løkke
http://politik.tv2.dk/2016-01-27-v-ordf ... skrive-det
http://nyheder.tv2.dk/2016-01-28-pia-kj ... ke-tilbage

Det er lidt spøjst, synes jeg, at når det går den anden vej, så synes politikere, der var helt cool med Muhammed-tegningerne, at det er forfærdeligt :rulle:


Pia opsummerer meget godt det væsentlige med nedenstående udtalelse fra den sidste artikel:

"- Og læg mærke til, at jeg siger ”bør” og ”burde”, og jeg stiller selvfølgelig ikke nogle krav. De må gøre, som de vil, fuldstændig. Men jeg synes bare ikke, at det er rimeligt, og derfor siger jeg, at det bør de trække tilbage."

Pia forstår tydeligvis hvad ytringsfrihed er. Hun må meget gerne kritisere tegningerne, hun må gerne ønske at de trækkes tilbage, men hun er helt bevidst om at medierne har ret til at bringe dem, og hun ville aldrig angribe den ret.


"Jeg synes, at når man siger, vi har ytringsfrihed, jamen så kan det ikke nytte noget, at man går ind og siger 'den og den tegning burde ikke have været bragt' " - Pia K. om Muhammed-tegninger

"De medier bør trække den tilbage" - Pia K. om satiretegning af Lars Løkke

https://www.dr.dk/nyheder/politik/video ... yldning#!/

Nej nej, slet ikke selvmodsigende :-D
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Madam » 22. apr 2019, 13:14

Mistermor skrev:
Madam skrev:
Mistermor skrev:Balsfemiparagraffen; "Den, der offentligt driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder"

Der ser godt nok langt fra at være i mod, at man spotter og håner nogen, og være imod ytringsfrihed.


Er den ikke afskaffet...???

https://www.dr.dk/nyheder/politik/blasf ... -afskaffet


Jo, - men argumentet om, at muslimer, der gerne vil have blasfemiparagraffen indført igen, er imod ytringsfrihed, holder ikke. For blasfemiparagraffen forhindrer ikke ytringer om religion, kun hån og spot.


Den holder vist ikke...

http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_ ... l/blasfemi

[i]"Der har kun i fire tilfælde siden 1930 været rejst tiltale for overtrædelse af bestemmelserne. Straffelovens § 140 blev ophævet i 2017, hvorved Danmark følger størstedelen af de europæiske lande i at efterleve internationale anbefalinger fra Europarådets og FN’s menneskeretlige eksperter, ifølge hvilke det ikke bør være kriminaliseret hverken at vise disrespekt for en religion (blasfemi) eller at krænke religiøse følelser.

Afbrænding af Biblen eller Koranen må da siges at være en form for disrespekt?!
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Slettet bruger » 22. apr 2019, 13:27

Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:
Der var i hvert fald ret meget brok, da britiske medier tegnede en satiretegning af Lars Løkke
http://politik.tv2.dk/2016-01-27-v-ordf ... skrive-det
http://nyheder.tv2.dk/2016-01-28-pia-kj ... ke-tilbage

Det er lidt spøjst, synes jeg, at når det går den anden vej, så synes politikere, der var helt cool med Muhammed-tegningerne, at det er forfærdeligt :rulle:


Pia opsummerer meget godt det væsentlige med nedenstående udtalelse fra den sidste artikel:

"- Og læg mærke til, at jeg siger ”bør” og ”burde”, og jeg stiller selvfølgelig ikke nogle krav. De må gøre, som de vil, fuldstændig. Men jeg synes bare ikke, at det er rimeligt, og derfor siger jeg, at det bør de trække tilbage."

Pia forstår tydeligvis hvad ytringsfrihed er. Hun må meget gerne kritisere tegningerne, hun må gerne ønske at de trækkes tilbage, men hun er helt bevidst om at medierne har ret til at bringe dem, og hun ville aldrig angribe den ret.


"Jeg synes, at når man siger, vi har ytringsfrihed, jamen så kan det ikke nytte noget, at man går ind og siger 'den og den tegning burde ikke have været bragt' " - Pia K. om Muhammed-tegninger

"De medier bør trække den tilbage" - Pia K. om satiretegning af Lars Løkke

https://www.dr.dk/nyheder/politik/video ... yldning#!/

Nej nej, slet ikke selvmodsigende :-D


Det er ikke selvmodsigende af de grunde jeg gav før.

Pia Kjærsgaard skriver på FB (link fra den DR-artikel du linker til):

"Som enhver kan se, kræver jeg ikke noget som helst. Jeg siger heller ikke, at de skal gøre det. Men jeg mener, og det siger jeg selvfølgelig højt, at de er gået over stregen. At vores statsminister bliver fremstillet som nazist, er modbydeligt. At Danmark skulle være et land, som behandler flygtninge dårligt, er direkte i modstrid med sandheden."

Pia Kjærsgaard anerkender ytringsfriheden. Selv hvis du kunne fange hende i noget der virker som en selvmodsigelse, har vi vel alle lov at komme til at udtrykke os upræcist og rette op på det? Adspurgt siger hun meget præcist at hun anerkender mediernes ret til at bringe tegningerne. Det mangler fra det muslimske samfund. De må gerne synes at det er modbydeligt at tegne Mohammed blive voldtaget af en hest - eller hvad det nu er for nogle tosserier Paludan finder på - men det bliver en fare for vores frihed når de kræver at det ikke skal være tilladt, og når der er store grupperinger som er villige til med vold at forsvare Islam imod krænkelser. Der var næppe nogen der havde brug for politibeskyttelse fordi Lars Løkke blev tegnet som nazist.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf FruitFly » 22. apr 2019, 13:37

Trist at vi åbenbart STADIG ikke har fundet ud af at der er AFGØRENDE forskel på at mene at det er en dum idé at trykke visse tegninger og at man burde have ladet være og så mene at det bør FORBYDES at trykke de samme tegninger.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Artem » 22. apr 2019, 14:03

Mistermor skrev:DU synes, religion er noget af det mest latterlige, der findes. Det er ikke et faktum.

Jeg har desværre en virkelig dårlig hukommelse, men jeg gad da godt vide, hvor meget religion fyldte i Danmark før muhammedtegningerne. Eller hvor meget religion virkelig fylder i Danmark. Altså i virkeligheden. Ikke i medierne. Ikke blandt det, politikerne ved, skaber overskrifter.

Hvor ofte oplever du, at religion har indflydelse på din hverdag? Og hvor ofte oplever du, at det er mere, end bare noget du ser?
Jeg ser selvfølgelig kirker. Jeg ser kvinder og piger med tørklæder. Somme tider kommer jehovas vidner og ringer på min dør. Intet af det påvirker mig i en grad, så det er et problem.

Frem for at jeg siger at gud ikke findes, og at religion er gamle eventyr uden hold i virkeligheden. Der er det netop at en vittighedstegning er god. Når man rent illustrativt kan vise hvor grotæsk et eller andet religiøst er. Da det ofte siger mere end tusind ord.

Men nej synes ikke religion fylder i min omgangskreds. Til forskel fra dig synes jeg dog at det er meget generende når jehovas vidner kommer til min dør. Ja og når jeg får sogneblandet. Jeg er meldt ud af folkekirken og ønsker ikke at de skal fylde min postkasse med deres spam.
Muslimer har vi meget få af i området, og på job osv... Men det sker da at jeg ser et tørklæde, og kan forstå at der er en overvægt af de unge mennesker der er nogle ballademagere der har muslimsk baggrund. Det er dog ikke noget der fylder meget og noget jeg selv har oplevet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Animi » 22. apr 2019, 14:18

abcd skrev:Det er ikke selvmodsigende af de grunde jeg gav før.

Pia Kjærsgaard skriver på FB (link fra den DR-artikel du linker til):

"Som enhver kan se, kræver jeg ikke noget som helst. Jeg siger heller ikke, at de skal gøre det. Men jeg mener, og det siger jeg selvfølgelig højt, at de er gået over stregen. At vores statsminister bliver fremstillet som nazist, er modbydeligt. At Danmark skulle være et land, som behandler flygtninge dårligt, er direkte i modstrid med sandheden."

Pia Kjærsgaard anerkender ytringsfriheden. Selv hvis du kunne fange hende i noget der virker som en selvmodsigelse, har vi vel alle lov at komme til at udtrykke os upræcist og rette op på det? Adspurgt siger hun meget præcist at hun anerkender mediernes ret til at bringe tegningerne. Det mangler fra det muslimske samfund. De må gerne synes at det er modbydeligt at tegne Mohammed blive voldtaget af en hest - eller hvad det nu er for nogle tosserier Paludan finder på - men det bliver en fare for vores frihed når de kræver at det ikke skal være tilladt, og når der er store grupperinger som er villige til med vold at forsvare Islam imod krænkelser. Der var næppe nogen der havde brug for politibeskyttelse fordi Lars Løkke blev tegnet som nazist.


Det er rigtigt, at hun ikke går ind og siger at tegningerne af Løkke skal forbydes. Men hvis du vitterligt ikke kan se det selvmodsigende i, at hun går ind og siger noget, hun 10 år tidligere meget klart sagde, at hun ikke synes man kan tillade sig at sige pga ytringsfriheden , så er vi ude i, at du bare ikke vil se det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Slettet bruger » 22. apr 2019, 14:28

Animi skrev:
abcd skrev:Det er ikke selvmodsigende af de grunde jeg gav før.

Pia Kjærsgaard skriver på FB (link fra den DR-artikel du linker til):

"Som enhver kan se, kræver jeg ikke noget som helst. Jeg siger heller ikke, at de skal gøre det. Men jeg mener, og det siger jeg selvfølgelig højt, at de er gået over stregen. At vores statsminister bliver fremstillet som nazist, er modbydeligt. At Danmark skulle være et land, som behandler flygtninge dårligt, er direkte i modstrid med sandheden."

Pia Kjærsgaard anerkender ytringsfriheden. Selv hvis du kunne fange hende i noget der virker som en selvmodsigelse, har vi vel alle lov at komme til at udtrykke os upræcist og rette op på det? Adspurgt siger hun meget præcist at hun anerkender mediernes ret til at bringe tegningerne. Det mangler fra det muslimske samfund. De må gerne synes at det er modbydeligt at tegne Mohammed blive voldtaget af en hest - eller hvad det nu er for nogle tosserier Paludan finder på - men det bliver en fare for vores frihed når de kræver at det ikke skal være tilladt, og når der er store grupperinger som er villige til med vold at forsvare Islam imod krænkelser. Der var næppe nogen der havde brug for politibeskyttelse fordi Lars Løkke blev tegnet som nazist.


Det er rigtigt, at hun ikke går ind og siger at tegningerne af Løkke skal forbydes. Men hvis du vitterligt ikke kan se det selvmodsigende i, at hun går ind og siger noget, hun 10 år tidligere meget klart sagde, at hun ikke synes man kan tillade sig at sige pga ytringsfriheden , så er vi ude i, at du bare ikke vil se det.


Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør muslimerne meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Animi » 22. apr 2019, 14:36

abcd skrev:
Animi skrev:
abcd skrev:Det er ikke selvmodsigende af de grunde jeg gav før.

Pia Kjærsgaard skriver på FB (link fra den DR-artikel du linker til):

"Som enhver kan se, kræver jeg ikke noget som helst. Jeg siger heller ikke, at de skal gøre det. Men jeg mener, og det siger jeg selvfølgelig højt, at de er gået over stregen. At vores statsminister bliver fremstillet som nazist, er modbydeligt. At Danmark skulle være et land, som behandler flygtninge dårligt, er direkte i modstrid med sandheden."

Pia Kjærsgaard anerkender ytringsfriheden. Selv hvis du kunne fange hende i noget der virker som en selvmodsigelse, har vi vel alle lov at komme til at udtrykke os upræcist og rette op på det? Adspurgt siger hun meget præcist at hun anerkender mediernes ret til at bringe tegningerne. Det mangler fra det muslimske samfund. De må gerne synes at det er modbydeligt at tegne Mohammed blive voldtaget af en hest - eller hvad det nu er for nogle tosserier Paludan finder på - men det bliver en fare for vores frihed når de kræver at det ikke skal være tilladt, og når der er store grupperinger som er villige til med vold at forsvare Islam imod krænkelser. Der var næppe nogen der havde brug for politibeskyttelse fordi Lars Løkke blev tegnet som nazist.


Det er rigtigt, at hun ikke går ind og siger at tegningerne af Løkke skal forbydes. Men hvis du vitterligt ikke kan se det selvmodsigende i, at hun går ind og siger noget, hun 10 år tidligere meget klart sagde, at hun ikke synes man kan tillade sig at sige pga ytringsfriheden , så er vi ude i, at du bare ikke vil se det.


Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør muslimerne meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.


Jeg har heller aldrig skrevet, at Pia K. ikke støtter ytringsfriheden.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Slettet bruger » 22. apr 2019, 16:52

Mistermor skrev:
abcd skrev:
Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør muslimerne meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.


Jeg har lige rettet en lille fejl i dit indlæg :)
Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør NOGLE MUSLIMER meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.


Det er sjældent at et udsagn om en gruppe dækker hele gruppen. Mennesker har 2 ben. Næh, nogle mennesker har 2 ben. Kvinder kan føde børn. Næh, nogle kvinder kan føde børn.

Muslimer som gruppe har et problem med ytringsfrihed, og at påpege at der selvfølgelig er undtagelser, er udenomssnak.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf FruitFly » 22. apr 2019, 17:01

abcd skrev:
Mistermor skrev:
abcd skrev:
Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør muslimerne meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.


Jeg har lige rettet en lille fejl i dit indlæg :)
Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør NOGLE MUSLIMER meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.


Det er sjældent at et udsagn om en gruppe dækker hele gruppen. Mennesker har 2 ben. Næh, nogle mennesker har 2 ben. Kvinder kan føde børn. Næh, nogle kvinder kan føde børn.

Muslimer som gruppe har et problem med ytringsfrihed, og at påpege at der selvfølgelig er undtagelser, er udenomssnak.

Det synes jeg er en fair statement. Men vi to startede med at tale om de voldelige tendenser. Mener du også at muslimer som gruppe har et problem med voldsudøvelse? (please sig nej).
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Slettet bruger » 22. apr 2019, 18:13

FruitFly skrev:
abcd skrev:
Mistermor skrev:
abcd skrev:
Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør muslimerne meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.


Jeg har lige rettet en lille fejl i dit indlæg :)
Det er fint at vi er uenige om hvorvidt Pia har modsagt sig selv, det er helt uvæsentligt for min pointe, så det vil jeg ikke bruge mere krudt på. Det væsentlige er at Pia meget klart og utvetydigt støtter ytringsfriheden, det gør NOGLE MUSLIMER meget klart og utvetydigt ikke, og det er den afgørende forskel.


Det er sjældent at et udsagn om en gruppe dækker hele gruppen. Mennesker har 2 ben. Næh, nogle mennesker har 2 ben. Kvinder kan føde børn. Næh, nogle kvinder kan føde børn.

Muslimer som gruppe har et problem med ytringsfrihed, og at påpege at der selvfølgelig er undtagelser, er udenomssnak.

Det synes jeg er en fair statement. Men vi to startede med at tale om de voldelige tendenser. Mener du også at muslimer som gruppe har et problem med voldsudøvelse? (please sig nej).


De fleste muslimer er ikke voldelige, så på den måde, nej.

Men jeg mener at ansvaret for den islamistiske vold som bl.a. gør aviser bange for at bringe tegninger af Muhammed, stikker langt dybere end til de mennesker der er voldelige, og jeg mener ikke man bare kan adskille den fra Islam.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf FruitFly » 22. apr 2019, 18:29

abcd skrev:Men jeg mener at ansvaret for den islamistiske vold som bl.a. gør aviser bange for at bringe tegninger af Muhammed, stikker langt dybere end til de mennesker der er voldelige, og jeg mener ikke man bare kan adskille den fra Islam.

OK. Jeg tror jeg forstår hvad du mener. Jeg tror bare ikke at islam er årsagen som sådan, men snarere at det er de vilkår som mange anden- og tredjegenerationsindvandrere vokser op under (kulturkløft, udstødelse, ghetto, økonomisk udfordret, etc etc) er mere afgørende, og ja, grundet fremmedarbejder-politikken og indvandrings/flygtningepolitikken og integrationspolitikken (sic) ER der bare uforholdsmæssigt flere muslimer i denne gruppe. Det tror jeg er mere afgørende. Altså ikke religionen som sådan, men at de bare i højere grad vokser op i et mere udfordret miljø - måske især økonomisk? - end andre folks sødmælksbørn. Og klart, det gør det ikke nemmere at forældrenes kulturelle baggrund ikke er ligeså funderet i demokratiske værdier som vores trods alt er.
2
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf Slettet bruger » 23. apr 2019, 03:18

FruitFly skrev:
abcd skrev:Men jeg mener at ansvaret for den islamistiske vold som bl.a. gør aviser bange for at bringe tegninger af Muhammed, stikker langt dybere end til de mennesker der er voldelige, og jeg mener ikke man bare kan adskille den fra Islam.

OK. Jeg tror jeg forstår hvad du mener. Jeg tror bare ikke at islam er årsagen som sådan, men snarere at det er de vilkår som mange anden- og tredjegenerationsindvandrere vokser op under (kulturkløft, udstødelse, ghetto, økonomisk udfordret, etc etc) er mere afgørende, og ja, grundet fremmedarbejder-politikken og indvandrings/flygtningepolitikken og integrationspolitikken (sic) ER der bare uforholdsmæssigt flere muslimer i denne gruppe. Det tror jeg er mere afgørende. Altså ikke religionen som sådan, men at de bare i højere grad vokser op i et mere udfordret miljø - måske især økonomisk? - end andre folks sødmælksbørn. Og klart, det gør det ikke nemmere at forældrenes kulturelle baggrund ikke er ligeså funderet i demokratiske værdier som vores trods alt er.


Jeg er uenig. Jeg mener Koranen og de traditioner der er omkring Islam, avler væsentligt mere fundamentalistisk vold, end hvis alle muslimers fællesskab havde været en frimærkeklub.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"