DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf annellaII » 11. apr 2019, 04:47

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/df-og-s-fratag-indsatte-muligheden-tjene-penge-paa-forfatterskaber

Indsatte i landets fængsler skal ikke tjene penge på bøger om deres liv og handlinger, foreslår Dansk Folkeparti med opbakning fra Socialdemokratiet. Forslaget udfordrer centrale dele af retssamfundet, mener juraprofessor. Usympatiske mennesker kan godt skrive vigtige bøger, mener Gyldendal-direktør.

Med mere end 150.000 solgte eksemplarer er Hells Angels-rockeren Jørn ”Jønke” Nielsens første selvbiografi, ”Mit liv” fra 1985, en bestseller. Siden er seks andre bøger kommet til i forfatterskabet, og ud over indtægterne fra salget af bøger har Jørn ”Jønke” Nielsen, der blev idømt 16 års fængsel for drabet på Bullshit-rockeren ”Makrellen”, siden 1992 årligt modtaget mellem 29.364 og 64.598 kroner i bibliotekspenge. Penge, som han har tjent – både mens han har siddet i fængslet og været på fri fod. Fra sin fængselscelle i Herstedvester, hvor han afsoner en livstidsdom, har Peter Lundin skrevet selvbiografien ”En morders bekendelser”. En bog, som i løbet af den første måned efter sin udgivelse solgte 5000 eksemplarer og resulterede i et symbolsk engangsbeløb til den dømte massemorder.

Står det til Dansk Folkeparti, skal det dog være slut med den slags virksomhed for indsatte. I morgen skal Folketinget nemlig behandle et beslutningsforslag fra Dansk Folkeparti, der vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bogudgivelser.

Det handler ikke om at indskrænke de indsattes ytringsfrihed, fortæller retsordfører i Dansk Folkeparti, Peter Kofod. Indsatte må gerne skrive bøger, men skal bare ikke kunne tjene på det, mener han og begrunder blandt andet forslaget med, at dømte kriminelle som Jørn ”Jønke” Nielsen igennem deres bøger kan opnå en form for heltestatus og glorificere et liv i den kriminelle løbebane, imens ofre og pårørende sidder tilbage med konsekvenserne af de kriminelles handlinger. Det krænker retsfølelsen for både den enkelte og i samfundet, og derfor foreslår partiet, at eventuelle indtægter fra bogudgivelserne bliver overført til statens offerfond.



Hvad mener du, skal indsatte have retten til at tjene penge på deres bog udgivelser?


Den ret synes jeg, de skal have, men de indtjente penge burde komme ofrene og ofrenes familier til gode eller som DF foreslår blive overført til statens offerfond.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf LadyFox » 11. apr 2019, 05:05

Ja, og jeg synes også godt at de må beholde pengene.
0
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. apr 2019, 05:06

Er der da mange indsatte, som udgiver bøger?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Purple Haze » 11. apr 2019, 06:08

Går ikke ind for censur på den måde.

Hvis ikke folk vil have de skal tjene penge på bøgerne, så må de lade være med at købe dem.

Og vil vove at påstå at mange af de solgte bøger er gået til vælgere af S og DF. Man kan vel kalde set en form for demokrati (kapitalisme) hvor folk stemmer med deres penge.

Og bryder mig ikke om tanken at politikerne begrænser folks valg på den måde.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf paint » 11. apr 2019, 06:55

Jeg er enig i at dømte kriminelle, der sidder fængslet ikke skal kunne udgive bøger om deres ugerninger. Heller ikke biografier, der skal forklare eller undskylde, hvad de har gjort. Alt dette har været fremført i retten da de fik deres dom og ført til en dom. Udgiver man en bog om det, med sin egen forklaring om et hændelsesforløb evt krydret med en beretning om sin sørgelige barndom, tangerer det efter min mening, et forsøg på at underkende rettens konklusion.
Men selvfølgelig skal de kunne udgive bøger - efter at de har afsluttet deres afsoning.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Madam » 11. apr 2019, 07:03

Lad os se, hvor stor interessen for de kriminelle udgiver deres memoirer, hvis ikke de kan tjene penge på det.

Det fortæller da noget om, om vi skal opfatte det, som værende udelukkende for egen vinding skyld, eller om man angrer og advarer andre mod at gå samme vej.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Brok » 11. apr 2019, 07:03

Purple Haze skrev:Går ikke ind for censur på den måde.

Hvis ikke folk vil have de skal tjene penge på bøgerne, så må de lade være med at købe dem.

Og vil vove at påstå at mange af de solgte bøger er gået til vælgere af S og DF. Man kan vel kalde set en form for demokrati (kapitalisme) hvor folk stemmer med deres penge.

Og bryder mig ikke om tanken at politikerne begrænser folks valg på den måde.


Hvor i alverden er der censur? Det er folk som på skatteyders regning sidder inde for kriminalitet, så de må gerne skrive, men ikke tjene en krone.

Jeg fik rigeligt med Jønke som på udgang tjente penge på, at holde foredrag om hans store indsats.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf hotlips » 11. apr 2019, 07:11

Jeg kan sagtens forstå man finder det stødende men jeg kan heller ikke se vi kan begrænse det uden at lukke for nogle af deres ret fundamentale rettigheder.

Jeg hader jønke som pesten og jeg brækker mig i lårtykke stråler over at han er så eksponeret, men vi skal være bedre end dem, og det må der ikke være tvivl om.

Der er folk der gider glo på det når han er i fjernsynet og som har købt eller lånt hans bøger, og jeg synes det tyder på vi må blive bedre til at indpode i de unge at deres handlinger tæller, men jeg har også indtryk af at der er større fokus på det end da jeg var teenager.
0
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Selina » 11. apr 2019, 07:20

Det er dog fandens som politikerne efterhånden vil begrænse alle vores rettigheder.
Hvis du vil fratage kriminelle deres stemme, så lad dog være med at købe deres bøger.
7
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Madam » 11. apr 2019, 07:32

Selina skrev:Det er dog fandens som politikerne efterhånden vil begrænse alle vores rettigheder.
Hvis du vil fratage kriminelle deres stemme, så lad dog være med at købe deres bøger.


Der er desværre tosser allevegne, der ser op til kriminelle, og måske tror de kan lære noget af deres bøger, vi andre kan sagtens nære os. :)
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf fisken80 » 11. apr 2019, 07:35

Da Peter Lundin fik sin bog udgivet betingede forlaget sig, at han ikke tjente penge på den. Så de penge der er kommet ind på salget og via bibliotekspenge er gået til godgørende formål.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Lover-Moses » 11. apr 2019, 07:50

Staten Danmark må godt nok køre som smurt, når politikere har tid til at tage komplet ligegyldige emner som det her op.
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf DenBruneMunk » 11. apr 2019, 07:53

Pengene skal helt klart gå til offerfonden, hvor muligt. Det er utopi at indsatte skal sidde i fængsel og tjene penge udenfor på en arbejdsopgave og yderligere indbringe penge på en konto som går til gud ved hvem, og uden berettigelse.

Hvor mange ville skrive bøger hvis de ikke kunne leve af det? Så jo målet er penge for nogle, ellers ville de aldrig have gjort det, og i et fængsel er tiden vel bedst brugt på at skrive, hvis man sidder der i mange år.
Så hvorfor ikke give overskuddet til deres ofre? Hvorfor skal de score på de ofre og bekendelser som der skrives om.
3
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Pax Romana » 11. apr 2019, 08:17

Madam skrev:
Selina skrev:Det er dog fandens som politikerne efterhånden vil begrænse alle vores rettigheder.
Hvis du vil fratage kriminelle deres stemme, så lad dog være med at købe deres bøger.


Der er desværre tosser allevegne, der ser op til kriminelle, og måske tror de kan lære noget af deres bøger, vi andre kan sagtens nære os. :)
Alle kan lære noget af disse bøger. Det er så ikke alle som uddrager samme lære.
Jeg interesserer mig for hvor disse mennesker kommer fra og hvad som har formet dem.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: DF og S vil fratage indsatte retten til at tjene penge på bøger

Indlægaf Dane » 11. apr 2019, 08:34

No Way skal de have lov at tjene penge på sine ugerninger.

Præcis som med drabene i Marokko hvor videoen blev ulovlig at dele skal det naturligvis også være ulovligt at dele bøger ud der beskriver ugerninger.
Familie og efterladte skal sku da ikke kunne læse i en bog hvad deres kære har været udsat for og tilmed vide at gerningsmanden tjener penge på sin forbrydelse.
Begrebet STRAF er sku snart så udvandet i det danske samfund at det er til at brække sig over :puke:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"