Selfies i Auschwitz

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Selfies i Auschwitz

Indlægaf Madam » 22. mar 2019, 18:17

Må indrømme at jeg finder det morbidt, at nogen kan finde på at tage selfies det pågældende sted, men nogle har åbenbart ingen respekt for noget som helst, heller ikke på et sted, hvor så meget grusomt har fundet sted.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... et/7564216

Da jeg for en del år tilbage blev vist rundt i området, var der kun andægtig stilhed, og nogle fra gruppen ville ikke engang med derind, og jeg bemærkede ingen der tog fotos, selvom det digetale kamera var taget i brug.

Kunne I finde på at tage selfies et sted, hvor så mange har mistet livet, og mener I det er respektfuldt over for de mange ofre for rædslerne der?!
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Jedi » 22. mar 2019, 18:24

Jeg kunne ikke finde på at tage den slags billeder - se mig, jeg lærer at balancere på en togskinne - men det har nok mere noget at gøre med hele insta delen, hvor det sluttes af med en pumpkin spice latte eller whatever.
Jeg har ikke noget imod, at folk tager billeder af sig selv eller hinanden sådanne steder, så længe det ikke er ego-fotos (insta-ish) hvor man bruger omgivelserne som kulisse til mig, mig, mig.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Bergen » 22. mar 2019, 18:26

Det må folk da fuldstændigt selv om. Nej. Selv ville jeg ikke gøre det. Jeg tog ikke engang billeder de gange, jwg har besøgt kzlejre. Rædslerne er så store, at det er rigeligt for mig.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Daine » 22. mar 2019, 22:21

Umiddelbart kunne jeg godt finde på at tage en selfie eller få en anden til at tage et billede af mig sådan et sted. Men det ville blive gjort med en vis respekt, så ingen kæmpe smil, fredstegn eller balancerer på togskinner etc. Men jeg tror gerne jeg ville have et personligt minde derfra, og jeg kunne også sagtens smide det på SoMe - igen med passende tekst/hashtags til.

Men jeg har aldrig besøgt en kz-lejr, så hvordan jeg ville blive påvirket af det ved jeg ikke. Jeg har læst rigtig mange beretninger fra lejrene, Auschwitz i særdeleshed, så det er muligt jeg slet ikke ville tage billeder.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Flora » 22. mar 2019, 23:44

Jeg har aldrig besøgt Auschwitz, men jeg besøgte Sachsenhausen sidste år og der tog jeg da masser af billeder og det gjorde de andre besøgende også. Ikke selfies, men helt almindelige billeder som man ville gøre, når man ser alt muligt andet. Det synes jeg ikke er respektløst.

Hvis nogen havde gået på line på noget eller udført anden form for leg, latter eller lignende, så ville jeg have fundet det upassende og respektløst. Det var der heldigvis ingen, der gjorde.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf HerErJeg » 23. mar 2019, 04:42

Bergen skrev:Det må folk da fuldstændigt selv om. Nej. Selv ville jeg ikke gøre det. Jeg tog ikke engang billeder de gange, jwg har besøgt kzlejre. Rædslerne er så store, at det er rigeligt for mig.

Jeg tror at 90% ikke ser nogen rædsler. De ser gamle nedslidte barakker, faktisk er der lidt kedeligt, og hvorfor er de overhovedet endt der, når kunne gøre så meget andet.
Og det er der kreativiteten kommer i gang. Selfies, tagge en placering, gå på line på en togskinne.

Med alt det interaktive 3D virtuelle halløj vi kan i dag, så burde et sted som Auschwitz tilbyde 5D guidet tur med VR briller, som spoler tiden 70 år tilbage, og man pludselig finder sig selv midt i det rene helvede - uden filter som sorterer det grimme fra.
Det ville nok nærmere skabe respekt omkring den ufattelige gerning stedet står for, for gamle huse siger ikke meget. Kan fortænke yngre mennesker i dag, at det er svært at holde fokus og forstå hvad stedet repræsenteter?
Men kunne de gå hjem og være rystet i deres grundvold over hvad de har set, så er målet nået.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf hotlips » 23. mar 2019, 05:40

Næ men jeg kan heller ikke rigtig hidse mig op over det, det er jo ikke fordi de danser moonwalk og skråler sommer og sol.

Og selvom de gjorde.. Det gør hverken til eller fra hvad der er sket der og jeg synes det er et rigtig godt sted at strække sin egen tolerance og huske hvor forskelligt vi tænker som mennesker.

Jeg synes det er harmløst at balancere på nogle togskinner eller at smile selvom man er der og jeg synes det er et vildt trist sted at finde eksempler på ting der trods alt ikke er værre og bruge det til at ud skamme folk på verdensplan.

Men jeg brød mig heller ikke om at Justin Bieber blev halshugget i pressen for at skrive i gæstebogen på Anne Frank museet at han tror hun var en fantastisk pige at han håber hun havde været fan af ham hvis hun havde været der nu.
Jeg synes det er en virkelig dejlig tanke at hun havde fået lov til at leve sit liv som en normal teenager.

jeg syntes alt det had over en bagatel går stik imod det der er formålet med at have de steder og at blive ved med at fortælle historien og jeg mener ikke man nødvendigvis er mere respekt fuld overfor ofrene i auswitz hvis man bruger dem som undskyldning for at vrænge på næsen af andre og så for at balancere på er par togskinner eller smile.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf annellaII » 23. mar 2019, 06:51

hotlips skrev:Næ men jeg kan heller ikke rigtig hidse mig op over det, det er jo ikke fordi de danser moonwalk og skråler sommer og sol.

Og selvom de gjorde.. Det gør hverken til eller fra hvad der er sket der og jeg synes det er et rigtig godt sted at strække sin egen tolerance og huske hvor forskelligt vi tænker som mennesker.

Jeg synes det er harmløst at balancere på nogle togskinner eller at smile selvom man er der og jeg synes det er et vildt trist sted at finde eksempler på ting der trods alt ikke er værre og bruge det til at ud skamme folk på verdensplan.

Men jeg brød mig heller ikke om at Justin Bieber blev halshugget i pressen for at skrive i gæstebogen på Anne Frank museet at han tror hun var en fantastisk pige at han håber hun havde været fan af ham hvis hun havde været der nu.
Jeg synes det er en virkelig dejlig tanke at hun havde fået lov til at leve sit liv som en normal teenager.

jeg syntes alt det had over en bagatel går stik imod det der er formålet med at have de steder og at blive ved med at fortælle historien og jeg mener ikke man nødvendigvis er mere respekt fuld overfor ofrene i auswitz hvis man bruger dem som undskyldning for at vrænge på næsen af andre og så for at balancere på er par togskinner eller smile.


Jeg er slet ikke enig med dig i dine synspunkter, nej det er ikke harmløst at balancere på nogle togskinner i et tidligere KZ, det er ikke kun dumt og uopdragent det er tillige respektløst over for de mio. af mennesker, der på disse skinner med toge blev kørt direkte til gaskamrene.

Justin Biebers opførsel er under al kritik, men den dumme knægt kender som nok ikke den den grufulde historie om Anne Frank og hendes familie.

Jo man viser respekt over for ofrene, hvis man i tidligere KZ-lejre som bl.a. i Auschwitz forholder sig rolig på et sted, der har kostet mio. af mennesker livet, det hører sig ikke til at stå og grine, balancere på skinner og tage selfies.

Jeg selv bor mellem KZ Sachsenhausen og KZ Ravensbrück og kun få km fra Sachsenhausens yderlager Falkensee, jeg færdes meget de omtalte steder, i dag ser de steder så pæne og harmløse ud, men jeg ved, hvad der er foregået, og jeg har mere end en gang mødt overlevende og myrdedes familiemedlemmer og talt med dem, skal disse mennesker opleve, at nogle dumme uopklarede mennesker står på skinner og griner og tager selfies og opfører sig som om de besøger en forlystelsespark?
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Nicolait » 23. mar 2019, 07:01

Det må folk selv bestemme. Jeg kan ihvertfald ikke hidse mig op over det.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf annellaII » 23. mar 2019, 07:01

AstaPasta skrev:
Debatten minder mig forresten om yolocaust: http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-01-20 ... st-selfies


Det er ingen skam at være dum alle kan ikke være lige intelligente, men det er sgu sørgeligt, at de unge respektløse mennesker stiller deres dumhed til offentlig skue.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf annellaII » 23. mar 2019, 07:03

Nicolait skrev:Det må folk selv bestemme. Jeg kan ihvertfald ikke hidse mig op over det.


Du ville nok se anderledes på det, hvis du havde mistet familimedlemmer under holocausten.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Nicolait » 23. mar 2019, 07:07

annellaII skrev:
Nicolait skrev:Det må folk selv bestemme. Jeg kan ihvertfald ikke hidse mig op over det.


Du ville nok se anderledes på det, hvis du havde mistet familimedlemmer under holocausten.


Næppe, for hvad er en selfie udover et billede, hvor fotografen også er på?
3
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Madam » 23. mar 2019, 07:09

annellaII skrev:
Nicolait skrev:Det må folk selv bestemme. Jeg kan ihvertfald ikke hidse mig op over det.


Du ville nok se anderledes på det, hvis du havde mistet familimedlemmer under holocausten.


Ordet empati findes desværre ikke i en del unge menneskers ordbog.... :(
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf annellaII » 23. mar 2019, 07:14

Madam skrev:
annellaII skrev:
Nicolait skrev:Det må folk selv bestemme. Jeg kan ihvertfald ikke hidse mig op over det.


Du ville nok se anderledes på det, hvis du havde mistet familimedlemmer under holocausten.


Ordet empati findes desværre ikke i en del unge menneskers ordbog.... :(


Tjaaa der er måske noget om det, når mange ældre påstår, at de fleste unge mennesker er historieløse.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Selfies i Auschwitz

Indlægaf Nicolait » 23. mar 2019, 07:14

Madam skrev:
annellaII skrev:
Nicolait skrev:Det må folk selv bestemme. Jeg kan ihvertfald ikke hidse mig op over det.


Du ville nok se anderledes på det, hvis du havde mistet familimedlemmer under holocausten.


Ordet empati findes desværre ikke i en del unge menneskers ordbog.... :(


Var det et forsøg på en sviner eller et forsøg på at kalde mig ung? :lol2:

Jeg kan ikke se, at man kan udlede at folk mangler empati, blot fordi de tager billeder et sted.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"