Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf Daine » 16. mar 2019, 16:04

DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:


Hvis det ligger uden for ens normale arbejdstid kan man vel, principielt, gøre hvad man vil og tilbyde de tjenester man vil?
Ikke at jeg er udpræget vild med tanken, men hvad folk laver i deres fritid synes jeg er svært at blande sig i.
Det virker dog ikke helt som om lægen her formår at skille sin fritid og sin praksis ad, og dét er et problem.


Jeg synes faktisk ikke, offentligt ansatte burde have lov at yde betalte ekstra services i forlængelse af deres arbejde. Heller ikke når de har fri.

Eksempelvis kender jeg flere pædagogmedhjælpere, der passer 'deres' børn i fritiden. Og det betyder så, at pædagogen og barnet får en særlig relation, som de andre børn ikke har med deres voksne. Det synes jeg er helt forkert - medhjælperne måtte meget gerne passe børn uden for institutionen i fritiden, men ikke som en forlængelse af deres arbejde.

Det samme med lærere - de kan yde lektiehjælp i deres fritid, hvis de vil, men jeg synes, det er forkert, hvis det er til deres egne elever.

Og en læge bør hverken kunne bruge sin klinik til ekstra behandlinger uden for åbningstid eller få sponsorater fra medicinalindustrien, hvis man spørger mig. Det er fint, hvis han går med aviser eller arbejder på et privathospital, men han skal ikke bruge sit offentlige embede til at tjene private penge.

Der er jeg ikke enig.

Hele Danmark lever af fagfolk med forskellige uddannelser, og vil de arbejde i deres fritid for helt lovlige betalinger, som tømrer, murer, fragt kørsel, flytning eller hvad det nu er, så er det helt på sin plads.

Der er mange som har 2 jobs for at det kører rundt, så fordi de er offentligt ansatte, skal de begrænses til et job? Den går ikke, din fritid er din, den kan du ikke tage fra andre lige meget om de bliver pennevenner eller privat ses til fester, så er arbejde, et arbejde.

Kan læse i andet svar, at du tror du ved at de bliver BFF, det tvivler jeg så på. Jeg kan godt adskille min praksis med privatlivet, og det kan dem som vil også, ligemeget om de ses i skolen på jobcenter eller andet.

Men hvis lægen skal have abonnementspatienterne som sit “andet” job, skal det jo foregå uden for hans primære jobs åbningstider. Dvs aften og weekender. Jeg kan ikke læse ud fra artiklen at det er dét han vil gøre, jeg forstod det som om at patienter kunne købe sig til bedre service i den almindelige åbningstid.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf DenBruneMunk » 16. mar 2019, 18:02

ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:Der er jeg ikke enig.

Hele Danmark lever af fagfolk med forskellige uddannelser, og vil de arbejde i deres fritid for helt lovlige betalinger, som tømrer, murer, fragt kørsel, flytning eller hvad det nu er, så er det helt på sin plads.

Der er mange som har 2 jobs for at det kører rundt, så fordi de er offentligt ansatte, skal de begrænses til et job? Den går ikke, din fritid er din, den kan du ikke tage fra andre lige meget om de bliver pennevenner eller privat ses til fester, så er arbejde, et arbejde.

Kan læse i andet svar, at du tror du ved at de bliver BFF, det tvivler jeg så på. Jeg kan godt adskille min praksis med privatlivet, og det kan dem som vil også, ligemeget om de ses i skolen på jobcenter eller andet.


Det kan være fint have to job, men det bør ikke være tilladt at være i forlængelse af det første, hvis du forstår hvad jeg mener.

Og i øvrigt er det meget udbredt i det private, at man får skrevet ind i sin kontrakt, at man ikke må have sidebeskæftigelse. Det er helt normalt med den form for 'frihedsberøvelse' i fritiden.

Det er specialjob som du henviser til, og nu er det jo ikke privat ansatte som der tales om oprindeligt i den del du har skåret væk :) Udover jeg taler om privatliv, der er vel forskel.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf DenBruneMunk » 16. mar 2019, 18:05

Daine skrev:Men hvis lægen skal have abonnementspatienterne som sit “andet” job, skal det jo foregå uden for hans primære jobs åbningstider. Dvs aften og weekender. Jeg kan ikke læse ud fra artiklen at det er dét han vil gøre, jeg forstod det som om at patienter kunne købe sig til bedre service i den almindelige åbningstid.

Så længe det ikke ændrer hans normal praksis, så kan han besøge lige så mange patienter i sin private tid, som han ønsker, læger får jo en del mere end 799,- og jeg tvivler på han ville gøre det efter 18:00 hvor natlæger får højere løn for at blive transporteret rundt, som altså giver mere, og engang var fed business når politiet skulle have blodprøver (just kidding).
Så du har ret, lige præcis her, er det ikke accepteret men ellers, hvad han gør i sit privatliv vil jeg ikke bekymre mig om, heller ikke hvis naboen fik ham på besøg kl. 20:00 fordi de har betalt 799,- for det. Det synes jeg er en fin aftale, som ikke mange læger vil give dig.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf vibbsen » 17. mar 2019, 00:13

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:


Hvis det ligger uden for ens normale arbejdstid kan man vel, principielt, gøre hvad man vil og tilbyde de tjenester man vil?
Ikke at jeg er udpræget vild med tanken, men hvad folk laver i deres fritid synes jeg er svært at blande sig i.
Det virker dog ikke helt som om lægen her formår at skille sin fritid og sin praksis ad, og dét er et problem.


Jeg synes faktisk ikke, offentligt ansatte burde have lov at yde betalte ekstra services i forlængelse af deres arbejde. Heller ikke når de har fri.

Eksempelvis kender jeg flere pædagogmedhjælpere, der passer 'deres' børn i fritiden. Og det betyder så, at pædagogen og barnet får en særlig relation, som de andre børn ikke har med deres voksne. Det synes jeg er helt forkert - medhjælperne måtte meget gerne passe børn uden for institutionen i fritiden, men ikke som en forlængelse af deres arbejde.

Det samme med lærere - de kan yde lektiehjælp i deres fritid, hvis de vil, men jeg synes, det er forkert, hvis det er til deres egne elever.

Og en læge bør hverken kunne bruge sin klinik til ekstra behandlinger uden for åbningstid eller få sponsorater fra medicinalindustrien, hvis man spørger mig. Det er fint, hvis han går med aviser eller arbejder på et privathospital, men han skal ikke bruge sit offentlige embede til at tjene private penge.


Der er jeg så uenig. Jeg har svært ved at se, at det nogensinde kan blive i orden, at man bestemmer, hvad folk laver i deres fritid. Uagtet, at det indvolverer nogen de er kommet i kontakt med via deres arbejde.
Men igen, som jeg ser det er problemet her, at han blander det sammen, og det går naturligvis ikke.


Selvfølgelig skal man som læge med overenskomst med sygesikringen ikke kunne tilbyde de kunder som man betjener på vegne af sygesikringen yderligere en udvidelse af "ydelses-sortimentet" mod seperat betaling.

Der er ingen der forhindrer ham i at være læge i sin fritid. Det det handler om her er, at han vil betjene det offentliges "kunder" mod ekstra-betaling - til sin egen lomme - i sin fritid.

Det svarer til at de kunder jeg betjener på vegne at min arbejdsgiver vil kunne "købe" sig til at jeg - mod betaling direkte til mig - yder dem hjælp som ikke er en del af det "service-ydelses" sortiment som man som kunde i virksomheden får som en del af kundeforholdet.....

Den eneste disclaimer er at hvis hjemmebesøg, vacciner i hjemmet og hvad han ellers vil tilbyde under denne abonnementsordning sker uden at han opkræver penge for sygesikringen for basisydelsen...Altså det som alle andre kan få....Så er det helt fint.....Som et led i overenskomsten mellem det offentlige og lægerne, ligger der en slags "prisliste" hvor hver eneste ting man kan få udført hos lægen er prissat...Det gælder også både vaccination, hjemmebesøg ect. ect.....For min skyld må han da godt tilbyde sine patienter at de for 799 kroner om året kan få hjemmebesøg, vacciner og hvad ved jeg....Men han kan så efterfølgende ikke få betaling for "grunddelen" af den pågældende ydelse hos sygesikringen...Han vil således IKKE kunne opkræve konsultationsgebyr fra sygesikringen for de hjemmebesøg som han foretager til kunder der er tilmeldt hans abonnementsordning.....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf Lover-Moses » 17. mar 2019, 10:05

Jeg kan egentlig ikke se hvordan det her adskiller sig fra private sundhedsforsikringer. Der springer man jo de offentlige ventelister over, og dermed skaber man også dette såkaldte A og B hold.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf Madam » 17. mar 2019, 11:04

Lover-Moses skrev:Jeg kan egentlig ikke se hvordan det her adskiller sig fra private sundhedsforsikringer. Der springer man jo de offentlige ventelister over, og dermed skaber man også dette såkaldte A og B hold.


Netop, og det er jo de samme læger, der går igen.

Kendte en overlæge på et af Kbhs. Hospitaler, der i fritiden drev privatklinik i Charlottenlund, og det er han ikke ene om.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf cola » 17. mar 2019, 11:05

Det er måske ikke en tillægsydelse for dem der ikke melder afbud, men ... lægerne burde have lov til at give folk der ikke melder afbud en bøde / afgift. og det skal gøres klart at hvis du ikke melder afbud senest ½ time før du skal til, så får du bøden hvis ikke du møder op til rette tid, dvs 5 mins forsinkelse er også en bøde / afgift.

På den måde undgår folk også ventetid hos lægen, for folk kommer rent faktisk til aftalte tid.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf DenBruneMunk » 17. mar 2019, 14:19

Mistermor skrev:
DenBruneMunk skrev:Der er jeg ikke enig.

Hele Danmark lever af fagfolk med forskellige uddannelser, og vil de arbejde i deres fritid for helt lovlige betalinger, som tømrer, murer, fragt kørsel, flytning eller hvad det nu er, så er det helt på sin plads.

Der er mange som har 2 jobs for at det kører rundt, så fordi de er offentligt ansatte, skal de begrænses til et job? Den går ikke, din fritid er din, den kan du ikke tage fra andre lige meget om de bliver pennevenner eller privat ses til fester, så er arbejde, et arbejde.

Kan læse i andet svar, at du tror du ved at de bliver BFF, det tvivler jeg så på. Jeg kan godt adskille min praksis med privatlivet, og det kan dem som vil også, ligemeget om de ses i skolen på jobcenter eller andet.


Som tidligere pædagog har jeg flere gange set, hvordan det ikke fungerer med pædagogmedhjælpere, der var barnepige for børn institutionen. Somme tider var medhjælperen meget tydelig mere interesseret i det barn eller forældrene (så andre blev ignoreret), somme tider kunne forældrene ikke finde ud af at bruge resten af personalet. Andre gange kunne forældre og medhjælper ikke finde ud af, at deres "lommefilosofi" eller hvad vi nu skal kalde deres samtaler i fritiden ikke vægtede så højt, som pædagogernes planer. - Og selvfølgelig kunne børnene heller ikke finde ud af det, - for det er slet ikke deres opgave.

Faktisk var det også besværligt, da en af medhjælperne var gymnastikleder. (Det kræver nemlig, at medhjælperen kan holde fritidsgymnastikken ude af børnehaven, så de børn, der ikke går til gymnastik ikke skal føle sig ekskluderet)

Godt , så trækker vi børn ud af ligningen, og lader voksne mennesker tale sammen, fortæl mig ikke at voksne ikke kan skelne mellem deres chef og deres ven privat, eller tømreren som køber forbi i weekenden og laver den dør, og næste uge til børnefødselsdag?
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf MrMister » 17. mar 2019, 14:26

Mere træls vi ikke alle kan få lov til at få pengene med os som kunder frem for patienter. Vil da hellere bruge den private lægevagtsordning med udkørsel end den offentliges “kom-bare-do” til nærmeste ikke-så-akutmodtagelse med dertilhørende timelang ventetid begrundet i eklatant mangel på organisering og procesoptimering.

Jo mere privat, jo mere konkurrence, jo bedre hospitalsvæsen. “Det passer ikke og er kun for de rige svin”. Næ nej, Pernille skipper. Hong kong har verdens bedste sundhedsvæsen som en hybrid ml offentlig og private, hvor begge konkurrerer med hinanden. Danmark? Vi er dårligere end Spanien trods et abnormt skattetryk. Hvorfor? Manglen på konkurrenceudsættelse - som ville fjerne al den unødige administration pålagt af et ligeledes ligegyldigt lag af DJØFeri, og selvfølglig sikre ledere til at lede istedet for læger.

Så fik jeg luft for det.
2
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"