Restauratør træt af mobiltelefoner

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf Madam » 15. mar 2019, 09:52

Nu er det jo ikke en indehaver fra en af de fancy caféer, der står frem med denne melding, og deres publikum er jo nok også anderledes end denne restauratørs:

https://www.bt.dk/samfund/john-christen ... spektloest


"»Det var ikke så slemt i starten, men det er det nu. Der kan komme fire unge mennesker i 20'erne, og de kan sidde med deres telefon, fra de kommer, til de går. Så der siger jeg sommetider: 'Hallo, så er det elektronikken ned i lommen, fordi nu er der varm mad'. Så bliver de helt stille og lægger den ned i lommen,« fortæller Jan.

På modsatte side af bordet nikker John. Han er enig med sin tjener.

Men hvorfor er det lige de unge mennesker, der sidder dybt begravet i deres telefoner?

Johannes Andersen, sociolog ved Aalborg Universitet, fortæller, at den sociale aktivitet efterhånden er blevet bundet op omkring de små skærme hos den unge generation.

»Det fysiske nærvær har fået rigtig dårlige betingelser. Danskerne bruger jo flere timer om dagen på deres skærm i dag. Især de unge mennesker. Vores sociale aktiviteter er i den grad bundet op omkring skærme. Det er ikke længere nok for os at være sammen med andre mennesker på restaurant. Det opfylder ikke vores sociale behov længere, fordi vi er i kontakt med så mange hele tiden på den telefon,« siger Johannes Andersen."


Mener man det er okay, at være sammen til måltider udenfor eget domæne på denne måde, min holdning er, at det er respektløst overfor hinanden at interessen helliges mobilen, da alle måltider altid kræver tid og penge, og invitationer både på restaurant/café og i privat regi fremover ville for mit vedkommende ikke blive gentaget, såfremt man bli'r behandlet med denne mangel på interesse.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2019, 10:03

Jeg synes det er op til de mennesker, der er ude sammen at blive enige om, hvad der er okay. Jeg ville blive meget træt af en restauratør som mente, at han skulle opdrage på mig når jeg var ude. Han ved sådan set ikke hvorfor nogen kigger i deres telefon, og om der er helt reelle årsager til det. Og for det andet er det bare ikke hans plads.
16
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf Madam » 15. mar 2019, 10:19

Dmitra skrev:Altså hvis alle ved bordet sidder begravet i hver deres formoder jeg det er sådan de er sammen. Hvis det er 50/50 formoder jeg de selv løser hvordan de skal være sammen. Man kan altid diskutere den dårlige pli i ikke at kunne løsrive sig fra mobilen i sociale sammenhæng men jeg synes egentligt ikke det er noget restauratøren eller tjeneren skal blande sig i, så længe de får deres penge for deres service.

Med mindre en restauratør selvfølgelig laver en decideret ingen mobil policy kunderne er bekendt med, det er selvklart noget andet og et valg h*n må tage, har restauranten ingen decideret policy skal de ikke blande deres personlige holdning ind i andres private selskab.


Det kan da genere gæster ved de andre borde, og det kan da frygtes, medmindre det er erhvervsfolk, der forventer en millionordre, at interessen for at gå ud og spise bli'r for nedadgående, da ingen har lyst til at betale for måltider med en mobil.

Det er vel for at møde andre mennesker og tale med dem, der er årsagen til man går ud, ellers kan man jo sidde helt gratis derhjemme med mobilen.
Senest rettet af Madam 15. mar 2019, 10:20, rettet i alt 1 gang.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf paint » 15. mar 2019, 10:20

På den éne side, har jeg svært ved at se ideen i, at f.eks to mennesker, sidder overfor hinanden på en café, fordybet i deres mobil. Men omvendt, synes jeg ikke, at det er noget ejeren af stedet skal blande sig i.

Så længe folk ikke danser på bordene, smider med maden eller generer andre gæster, må det være deres egen sag.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf Flora » 15. mar 2019, 10:29

Jeg kan ikke se, hvad det kommer restauratøren ved. Så længe man betaler og ikke generer de andre gæster.

Det er lige før, at jeg ville undlade at komme et sted, hvor restauratøren mente, at han skulle opdrage mig. Ikke at jeg har for vane at sidde og glo i min telefon, når jeg spiser sammen med andre, men principielt set.
4
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf Madam » 15. mar 2019, 10:42

Flora skrev:Jeg kan ikke se, hvad det kommer restauratøren ved. Så længe man betaler og ikke generer de andre gæster.

Det er lige før, at jeg ville undlade at komme et sted, hvor restauratøren mente, at han skulle opdrage mig. Ikke at jeg har for vane at sidde og glo i min telefon, når jeg spiser sammen med andre, men principielt set.


Næ, opdragelse det er noget, man helst skal ha' med hjemmefra, men det kunne genere det publikum, der går ud for at hygge sig. :gruble:
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf Flora » 15. mar 2019, 10:51

Madam skrev:
Flora skrev:Jeg kan ikke se, hvad det kommer restauratøren ved. Så længe man betaler og ikke generer de andre gæster.

Det er lige før, at jeg ville undlade at komme et sted, hvor restauratøren mente, at han skulle opdrage mig. Ikke at jeg har for vane at sidde og glo i min telefon, når jeg spiser sammen med andre, men principielt set.


Næ, opdragelse det er noget, man helst skal ha' med hjemmefra, men det kunne genere det publikum, der går ud for at hygge sig. :gruble:


Hvis man sidder og kigger i sin telefon og det generer dem, man er sammen med, så er det dem, der skal sige det. Det er ikke restauratøren, for han kan ikke vide, om det generer dem, man er sammen med. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle genere mennesker ved de andre borde. De kan vel bare hygge sig som de vil.
3
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf pisimodvind » 15. mar 2019, 11:57

Mobiltelefoner er det nye rygning
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf Jedi » 15. mar 2019, 12:39

pisimodvind skrev:Mobiltelefoner er det nye rygning


:D
På alle måder: det er associalt og forstyrrende på samme tid OG ugleset.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf thomassneum » 15. mar 2019, 13:16

Det må folk da selv om.
Personligt gad jeg ikke sidde på restaurant, med folk begravet i mobiler, tablets, aviser.. eller what ever.
0
Med bov skal man mad lave, men...
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2019, 14:58

Nærvær er ikke kun noget fysisk længere.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf fisken80 » 15. mar 2019, 15:42

Madam skrev:
Flora skrev:Jeg kan ikke se, hvad det kommer restauratøren ved. Så længe man betaler og ikke generer de andre gæster.

Det er lige før, at jeg ville undlade at komme et sted, hvor restauratøren mente, at han skulle opdrage mig. Ikke at jeg har for vane at sidde og glo i min telefon, når jeg spiser sammen med andre, men principielt set.


Næ, opdragelse det er noget, man helst skal ha' med hjemmefra, men det kunne genere det publikum, der går ud for at hygge sig. :gruble:


Vil du ikke godt forklare, hvordan det på nogen måde kan genere folk ved nabobordet, at jeg sidder og kigger på min telefon? Medmindre jeg spiller et spil med høj lyd eller taler højlydt i telefon, men det er da vist ikke dét der er pointen her.

Jeg synes restauratøren er skør. Han kan da være ligeglad med, om gæsterne ser på deres telefoner. Hvad kommer det dog ham ved?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf fisken80 » 15. mar 2019, 15:48

Nu læste jeg hele artiklen. Skal man sige tak for mad på en restaurant? For det har jeg da godt nok aldrig nogensinde praktiseret. Hvis maden har været god siger jeg nogen gange dét. Men det er ikke altid jeg lige tænker over det. Men tak for mad? Jeg har betalt for min mad, skal jeg samtidig også takke for den? Det er simpelthen for mærkeligt.

I samme artikel er der et link til en artikel om en togkontrollør, der er muggen over, at man ikke smiler og hilser. Jamen undskyld. Men hvis jeg sidder og halvsover eller er optaget af en bog, så rækker jeg som regel også bare mit rejsekort frem og siger værsgod og tak når jeg får det retur. Jeg oplever heller ikke at de andre passagerer ligefrem hilser på billettøren.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. mar 2019, 16:00

»Det handler generelt om deres manerer. Ældre mennesker er gode, og i mellemklassen er de fleste også høflige. Men den unge generation? De har ingen pli. De holder ikke døren for ældre mennesker. Siger ikke velbekomme eller tak for mad. Det er 'rend mig i røven',«

Mennesker, der udtaler sig som ovenfor citeret, taber stort set al troværdighed hos mig. I hvert fald hvis emnet er ungdommen nutildags.
Havde manden i stedet slået på, at heftig mobilbrug ikke rigtig passer ind i den type restaurant, han har, ville det have været noget andet. De Små Haver på Frederiksberg minder ret meget om den restaurantkultur, jeg oplevede på de klassiske steder i München, og der spiller livlighed og snak bare en markant rolle for skabelsen af den gode stemning.
Set i den kontekst ville jeg have forståelse for, hvis restauratøren, selvfølgelig gennem høfligt formulerede regler og ikke pågående stikpiller, ønskede at regulere gæsternes mobilbrug, ligesom nogle caféer er laptopfri, men den der bashing af unge mennesker er bare ynkelig.
Bliv på egen banehalvdel.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Restauratør træt af mobiltelefoner

Indlægaf Delfin » 15. mar 2019, 16:06

Det skal han da overhovedet ikke blande sig i. Hvad sker der for folk :D

Personligt gider jeg ikke være ude at spise sammen med nogen, der sidder konstant med næsen i telefonen eller sidder halvdelen af tiden og taler i telefon med en anden, men det gør mig ikke noget, hvis de lige er nødt til at svare kort på noget. Det kunne da også være, at man har noget fælles i gang på telefonen. Billeder man gerne vil vise fx
2
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"