2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Stars » 29. mar 2019, 10:56

28/3:

3 personer stegte ris m. andebryst

Fra lager:
2 andebryster 20 kr
1 ps grønt 5 kr

Indkøb husholdning: 165,72 + 83,65
Indkøb tøj: 59

status 28 3.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf avdotja » 30. mar 2019, 18:47

Jeg skal nok komme med en endelig opdatering i morgen, når alle månedens indkøb er gjort. Jeg er dog laaangt over.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Stars » 31. mar 2019, 06:24

Tøjkøbet forleden sprængte totalt budgettet.
Og jeg kan konstatere, det er fuldstændig demotiverende, at jeg er så meget over budget.

Fredag 29/3:
3 personer flæskesteg m sovs, kartofler og pasta

Indkøb: 52kr

Lørdag 30/3:
3 personer rester fra fredag

Indkøb:
Netto: 54,70
Matas: 71,88 (fluepapir, kan ikke anbefales, de gammeldags ruller er bedre)
Cykelsmed: 260kr (lapning + ny kæde)

Fra lager: 375g pølser: 5kr
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Anne Droid » 31. mar 2019, 10:29

For en uge siden havde jeg overskredet med ca 1500 kr. Nu har jeg brugt 2700 kr på briller, så det går ikke så godt med at holde mig under 2800 :genert:
0
Klimatosse
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf zembra1986 » 31. mar 2019, 10:46

Jeg havde jo lagt et par ordre på nettet, men det hele bliver sendt tilbage undtagen en jakke til 375 kr.

Men jeg er gået over gevind denne måned og har overskredet mit budget med et par hundrede kroner :genert: Den har været dyr denne måned med frisør og køb af ny forårsjakke jakke (den gamle var blevet rigtig grim).
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Stitch » 31. mar 2019, 17:19

Stitch skrev:Tilbage i alt 8 kr.


Jeg fik hjælp af Annione og Avdotja til at flytte stole og seng, så gav frokost som tak. De fortjener meget mere! OG skulle også liiiige tanke bilen, inden den skulle afleveres igen. Og kørte i IKEA for ville lige udnytte at jeg havde bilen.

Så budgettet er sprængt :D . Og jeg har fundet det meget svært at holde mig indenfor 2800kr. Selvfølgelig har jeg også købt nogle boligting etc som jeg nok ikke ville med det budget. Men det at skulle tænke på det hele tiden har virkelig været mentalt tærende. Og jeg er kun 1 i husstanden. Det ville være ret hårdt, hvis vi var 4 inkl. 2 små børn.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25605

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Delfin » 31. mar 2019, 20:00

Stitch skrev:
Stitch skrev:Tilbage i alt 8 kr.


Jeg fik hjælp af Annione og Avdotja til at flytte stole og seng, så gav frokost som tak. De fortjener meget mere! OG skulle også liiiige tanke bilen, inden den skulle afleveres igen. Og kørte i IKEA for ville lige udnytte at jeg havde bilen.

Så budgettet er sprængt :D . Og jeg har fundet det meget svært at holde mig indenfor 2800kr. Selvfølgelig har jeg også købt nogle boligting etc som jeg nok ikke ville med det budget. Men det at skulle tænke på det hele tiden har virkelig været mentalt tærende. Og jeg er kun 1 i husstanden. Det ville være ret hårdt, hvis vi var 4 inkl. 2 små børn.




og for at vende tilbage til oprindelsen til tråden, så skal familien på integrationsydelse jo også have tøj og boligting af og til, og de skal ikke bare klare en måned, det er for længere tid. Børnene vokser ud af tøjet og de voksnes tøj bliver slidt
4
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf avdotja » 31. mar 2019, 20:32

Her kommer den endelige oversigt fra mig af. Jeg synes jeg har været okay sparsommelig i denne måned, men gavebudgettet har været usædvanligt højt.

Ting der bliver trukket direkte fra lønnen af (f.eks. frokost): 754 kr
Dagligvarer: 2.033 kr
Gaver: 2.010 kr
Velgørenhed: 1.200 kr
Sociale arrangementer: 510 kr
Div (transport, takeaway, plejeprodukter m.m.): 470 kr
Betalt i marts i alt: 6.977 kr

Derudover har jeg brugt følgende i marts, som jeg enten ikke har betalt for endnu eller har betalt for tidligere:
Togbilletter: 425 kr
Gaver: 402,60 kr
Socialt: 250 kr
Forskudt forbrug alt: 1.078 kr

Forbrug i marts i alt: 8.055 kr.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Stars » 1. apr 2019, 06:06

Søndag d. 3173:

Gamer-dag. 5 personer koteletter i fad m. ris og flutes.

Indkøb: Lidl 113,50 kr.

status 31 3.jpg


Ikke medregnet - men det burde det vel :gruble:

Medicin: ca. 130 kr/md
Datters buskort: 400 kr/md.
Datters fitness: 149 kr/md

Og i nice-to-have, men ikke need-to-have: Min fitness: 149 kr/md.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Purple Haze » 5. apr 2019, 06:55

Delfin skrev:
Stitch skrev:
Stitch skrev:Tilbage i alt 8 kr.


Jeg fik hjælp af Annione og Avdotja til at flytte stole og seng, så gav frokost som tak. De fortjener meget mere! OG skulle også liiiige tanke bilen, inden den skulle afleveres igen. Og kørte i IKEA for ville lige udnytte at jeg havde bilen.

Så budgettet er sprængt :D . Og jeg har fundet det meget svært at holde mig indenfor 2800kr. Selvfølgelig har jeg også købt nogle boligting etc som jeg nok ikke ville med det budget. Men det at skulle tænke på det hele tiden har virkelig været mentalt tærende. Og jeg er kun 1 i husstanden. Det ville være ret hårdt, hvis vi var 4 inkl. 2 små børn.




og for at vende tilbage til oprindelsen til tråden, så skal familien på integrationsydelse jo også have tøj og boligting af og til, og de skal ikke bare klare en måned, det er for længere tid. Børnene vokser ud af tøjet og de voksnes tøj bliver slidt


Jep.
Jeg får det med fra tråden at man god lige kan leve for 2800kr, men at det så absolut skal være en begrænset periode, som man kan se sig ud af. Forstået sådan at man VED at det kun er en periode, og at der er håb forude.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf Bergen » 5. apr 2019, 07:07

Delfin skrev:
Stitch skrev:
Stitch skrev:Tilbage i alt 8 kr.


Jeg fik hjælp af Annione og Avdotja til at flytte stole og seng, så gav frokost som tak. De fortjener meget mere! OG skulle også liiiige tanke bilen, inden den skulle afleveres igen. Og kørte i IKEA for ville lige udnytte at jeg havde bilen.

Så budgettet er sprængt :D . Og jeg har fundet det meget svært at holde mig indenfor 2800kr. Selvfølgelig har jeg også købt nogle boligting etc som jeg nok ikke ville med det budget. Men det at skulle tænke på det hele tiden har virkelig været mentalt tærende. Og jeg er kun 1 i husstanden. Det ville være ret hårdt, hvis vi var 4 inkl. 2 små børn.




og for at vende tilbage til oprindelsen til tråden, så skal familien på integrationsydelse jo også have tøj og boligting af og til, og de skal ikke bare klare en måned, det er for længere tid. Børnene vokser ud af tøjet og de voksnes tøj bliver slidt



Netop derfor burde alle bidrage med det, der er i overskud fx i en børnefamilie. Vores 8 åriges aflagte tøj/legetøj/andet går videre til en 5 årig syrisk pige og der er meget brugbart.

Jeg gider ikke gå med i et eksperiment som denne tråd. Det er for mig meningsløst, men jeg finder det vigtigt at bidrage, hvor vi kan og lære barnet at vise omtanke for andre.

Det var en debatør herinde, der inspirerede os til det ved at skrive om, at deres barns aflagte ting blev sendt videre til et syrisk barn. Og en af barnets klassekammerater gør nu det samme. Det gør en stor forskel i en lille økonomi.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2019, 07:10

Mit faldt fra hinanden alt for tidligt. Der var både en rejse, gaver og sociale sammenkomster, der tog af budgettet. Havde det blot været mad, var jeg kommet i mål, men sådan var og er det ikke. Til gengæld har jeg shoppet meget lidt (for omkring 300 kroner) og jeg har med held halveret mit cigaretforbug ved hjælp af en damper fra cirka midten af måneden, og selv med udgiften til e-væske (30 kr til en flaske, der varer omkring 3 dage), har jeg sparet. Jeg håber, at udviklingen kan fortsætte, for hvis jeg kan holde mig til bare 10 om dagen sparer jeg faktisk ikke mindre end 600 om måneden. Hvilket er et sindssygt beløb.

I denne måned har jeg for første gang i flere år reelt kun 2000 kroner at leve for, fordi jeg er på dagpenge. Jeg har dog en meget solid opsparing, så jeg kommer næppe til at holde mig indenfor rammerne. Dertil kommer, at både min kæreste og min niece har fødselsdag og jeg planlægger at udnytte at jeg ikke har et job, til at rejse alene for første gang. Bare et par dage i Berlin.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2019, 07:17

Bergen skrev:
Delfin skrev:
Stitch skrev:
Stitch skrev:Tilbage i alt 8 kr.


Jeg fik hjælp af Annione og Avdotja til at flytte stole og seng, så gav frokost som tak. De fortjener meget mere! OG skulle også liiiige tanke bilen, inden den skulle afleveres igen. Og kørte i IKEA for ville lige udnytte at jeg havde bilen.

Så budgettet er sprængt :D . Og jeg har fundet det meget svært at holde mig indenfor 2800kr. Selvfølgelig har jeg også købt nogle boligting etc som jeg nok ikke ville med det budget. Men det at skulle tænke på det hele tiden har virkelig været mentalt tærende. Og jeg er kun 1 i husstanden. Det ville være ret hårdt, hvis vi var 4 inkl. 2 små børn.




og for at vende tilbage til oprindelsen til tråden, så skal familien på integrationsydelse jo også have tøj og boligting af og til, og de skal ikke bare klare en måned, det er for længere tid. Børnene vokser ud af tøjet og de voksnes tøj bliver slidt



Netop derfor burde alle bidrage med det, der er i overskud fx i en børnefamilie. Vores 8 åriges aflagte tøj/legetøj/andet går videre til en 5 årig syrisk pige og der er meget brugbart.

Jeg gider ikke gå med i et eksperiment som denne tråd. Det er for mig meningsløst, men jeg finder det vigtigt at bidrage, hvor vi kan og lære barnet at vise omtanke for andre.

Det var en debatør herinde, der inspirerede os til det ved at skrive om, at deres barns aflagte ting blev sendt videre til et syrisk barn. Og en af barnets klassekammerater gør nu det samme. Det gør en stor forskel i en lille økonomi.


Det er ganske i orden at du ikke kan se meningen med et eksperiment som dette. Det har aldrig handlet om at vise at man kan leve for så lidt, for at den erfaring kan bruges som argument for, at integrationsydelsen er tilstrækkelig (hvilket er understreget utallige gange), eller for at skabe skyldfølelse hos nogen, men at skabe rammerne for, at man, som et menneske, der ikke lever med de begrænsinger i livet almindeligvis, får indsigt i både ens ressourcer og privilegier og en måske fornyet opmærksomhed på hvad ens forbrug rent faktisk består af.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: 2800 kr i marts måned-eksperimentet: tråden for status og dokumentation

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2019, 07:24

For at fortsætte, så kan jeg virkelig mærke hvor ængstelig, min reducerede indkomst gør mig, min fedtrand til trods. Jeg begynder at tænke meget fokuseret i hvordan jeg kan tjene flere penge. Kan jeg sælge noget, kan jeg tilbyde noget, kan jeg søsætte et eller andet som transcenderer almindelig lønindkomst - en guldkalv, der passivt kan tjene penge til mig. Kan jeg tage et patent, udvikle noget med copyright, skrive en bog - et eller andet, som kan give bare nogle få tusinde jeg kan supplere med, for jeg ved af erfaring, at det giver en basal tryghed at jeg supplerer og at jeg kan komme meget langt med lidt ekstra.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"