Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2019, 10:40

NB: i denne tråd skal man ikke påstå, at det kan lade sig gøre. Man beviser det via deltagelse.

Som trådstarter anmoder jeg derfor om, at indlæg i tråden ikke er en disksussion om hvorvidt det kan lade sig gøre, eller en diskussion af beløbet eller whatever.

De diskussioner kan I tage i den anden tråd.

Jeg vil forbeholde mig retten til at få moderatorassistance ifht at holde tråden på sporet.


Udfordringen er 2800 i rådighedsbeløb for MAX 2 voksne og 2 børn.

Yo

Lige nu diskuteres det i en anden tråd, om det er ladsiggørligt at leve for 2800 kroner om måneden.

Jeg tænker, at det godt kan lade sig gøre, men kun hvis man lever fattigt. Andre har svært ved helt at tage stilling, skriver de, men mener at det godt kan, hvis man prioriterer sine penge.

Hvem kunne tænke sig at prøve det af på egen krop? 2800 kroner og løbende dokumentation af hvad man spiser og de prioriteringer og fravalg man må gøre sig?

Konkret diskuteres det, om det kan lade sig gøre for en familie på 4: 2 voksne og 2 børn. Jeg er kun mig selv og har ingen børn, så det gør det jo kun mere spændende. Hvordan bliver mit liv, hvis jeg skal leve for 2800, i forhold til hvordan jeg lever nu? Hvordan bliver dit?

Bemærk, at det er 2800 til forbrug når alt er betalt, dvs. du kan beholde dine abonnementer og diverse; eller, med andre ord, den grundrigdom og de bekvemmeligheder, din løn allerede betaler for. Aviser, fitnesscenter, netflix, telefonabonnementer og afbetalinger på allerede indgåede lån. Det samme med de lagre, du har opbygget af fx rengøringsmidler, make-up, tørvarer (pasta, dåsemad og lignende) og frysevarer.
Det eneste, der vil være undtaget, er abonnementer på fødevarer, så hvis du bruger fx Aarstiderne, skal den udgift trækkes fra de 2800 du har til rådighed.

Det er alt for nemt at udtale sig på andres vegne og prioritere deres penge for dem. Eksperimentet vil være ulige, fordi udgangspunkterne for de flestes vedkommende alligevel vil adskille sig fra den pågældende families, da familien sandsynligvis ikke har lagre eller fedtkant, mens de fleste af os har. Men det tager ikke fra oplevelsen, snarere tvært imod.

Jeg levede i perioder for under 2800 da jeg studerede, men har i en del år nu haft et svimlende rådighedsbeløb set i kontrast dertil. Jeg ved med andre ord, at det kan lade sig gøre, men jeg har nok også lykkeligt glemt hvilke restriktioner det lægger på min tilværelse, hvilke friheder jeg har nu, som jeg ikke havde dengang, hvilke afsavn, en reduktion af rådighedsbeløbet til 2800 aktuelt ville medføre.

Det samme gætter jeg på gør sig gældende for de fleste andre, der har den snævre økonomi i bakspejlet.

Få den konkrete erfaring, der kan give et mere realistisk perspektiv på, hvad det er for vilkår man mener, at det er rimeligt at byde andre mennesker. Få den på nogle blide betingelser. Du starter ikke fra scratch og det hører op igen efter 1 kalendermåned.

Hvem er med? Start 1. marts.
Senest rettet af LaScrooge 18. feb 2019, 12:28, rettet i alt 2 gange.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Emsperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Pjeps » 18. feb 2019, 10:56

Men 2800 kr om måneden , for 1 Pers eller 1 familie. Jeg kan snildt leve 1 Pers for 2800 kr og oven i købet leve godt den måned.

Det ville blive knap så godt hvis jeg skulle dele med en mand og et par børn.
0
:ninja:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Emsperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2019, 11:09

Pjeps skrev:Men 2800 kr om måneden , for 1 Pers eller 1 familie. Jeg kan snildt leve 1 Pers for 2800 kr og oven i købet leve godt den måned.

Det ville blive knap så godt hvis jeg skulle dele med en mand og et par børn.


Er du med i eksperimentet, så?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Emsperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2019, 11:11

LaScrooge skrev:
Pjeps skrev:Men 2800 kr om måneden , for 1 Pers eller 1 familie. Jeg kan snildt leve 1 Pers for 2800 kr og oven i købet leve godt den måned.

Det ville blive knap så godt hvis jeg skulle dele med en mand og et par børn.


Er du med i eksperimentet, så?


Jeg mener, det er jo nemt nok at sige, at det ikke ville være et problem. Men hvordan ville det være at leve det?
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Emsperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Wizzze » 18. feb 2019, 11:36

Vi gør det generelt en måned om året, bare for at se hvad vi faktisk kan leve for når vi ikke har spenderbukserne på. Det laveste vi har været nede på er 2.500kr til 2 voksne en måned, ellers ligger det omkring 3.000kr for en måned. Men det var uden at lide nød, med snacks osv. bare uden at gå på restaurant/cafe, uden at købe luksus mv. Og så selvfølgelig at trække på hvad der allerede var mel. pasta, rester osv. i hjemmet allerede, så starter man totalt fra nul, vil det være dyrere.
Som jeg har skrevet i den anden tråd, så kan 2 vokse og 2 børn godt overleve for 2800kr. men vi taler overleve, det bliver ikke kød/fisk hver dag, det bliver meget kulhydrater som ris og kartofler, eller vandbaserede supper, og der skal handles smart ind (sent på dagen, sidste dato varer osv.) men det kan lade sig gøre.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Emsperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Pjeps » 18. feb 2019, 11:48

LaScrooge skrev:
Pjeps skrev:Men 2800 kr om måneden , for 1 Pers eller 1 familie. Jeg kan snildt leve 1 Pers for 2800 kr og oven i købet leve godt den måned.

Det ville blive knap så godt hvis jeg skulle dele med en mand og et par børn.


Er du med i eksperimentet, så?


Der er ikke så meget udfordring i det, da det kun betyder at jeg skal leve for 50 kr mindre om ugen end jeg i forvejen gør i øjeblikket :D. Men jeg kan da godt være med !
1
:ninja:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Slettet bruger » 18. feb 2019, 11:49

Eksperimentet giver vel kun mening for de 2 voksne og 2 børn. For en eller endda to voksne synes jeg det er indlysende at det kan lade sig gøre uden større problemer.

Udfordringen er de ting der er omkring børn- f.eks. bleer som andre nævner i den anden tråd.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Tux » 18. feb 2019, 11:55

abcd skrev:Eksperimentet giver vel kun mening for de 2 voksne og 2 børn. For en eller endda to voksne synes jeg det er indlysende at det kan lade sig gøre uden større problemer.

Udfordringen er de ting der er omkring børn- f.eks. bleer som andre nævner i den anden tråd.

Og så skal man vel også lige indregne børnepengene før det kan sammenlignes..
Senest rettet af Tux 18. feb 2019, 14:35, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf vibbsen » 18. feb 2019, 11:59

I am out......

Vi er en familie på 2 voksne og 1 barn. Og jeg kan love jer for at vi ikke kommer til at leve for 2800 kroner for at bevise overfor de "utaknemmelige flygtinge" at det kan man skam sagtens leve for i Danmark...Og at de skal være glade for at de overhovedet får nogen penge.......

For det er jo det det her handler om.....Tendensen til at sparke nedaf i sådan en grad, at vi nærmest er villige ti lat sige "Det kan man sagtens" om hvad som helst når det gælder økonomien blandt personer på overførselsindkomst....

TS, dette skal ikke ses som en kritik af dig. For det er faktisk en interessant udfordring...Men jeg kan næsten ikke være i min krop over at der sidder nogen som mener at 2800 kroner til en familie på 4 er bare i nærheden af at være et OK beløb....
25
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Urtekussen » 18. feb 2019, 12:11

Vi sætter 3000 ind på vores madkonto hver måned.
Vi er to voksne og et barn.
Hver anden uge har vi to børn mere, og hver anden weekend har vi også den største hjemme. Så seks personer, når vi er flest.
Den yngste spiser ingenting andet end bryst, men hans bleer og vådservietter bliver også betalt af madkortet.

Vi lever delvist økologisk (alt frugt og grønt, brød og mælk er økologisk).

Det burde kunne lade sig gøre for 2800 også.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Stars » 18. feb 2019, 12:24

Urtekussen skrev:Vi sætter 3000 ind på vores madkonto hver måned.
Vi er to voksne og et barn.
Hver anden uge har vi to børn mere, og hver anden weekend har vi også den største hjemme. Så seks personer, når vi er flest.
Den yngste spiser ingenting andet end bryst, men hans bleer og vådservietter bliver også betalt af madkortet.

Vi lever delvist økologisk (alt frugt og grønt, brød og mælk er økologisk).

Det burde kunne lade sig gøre for 2800 også.


Nu ved jeg godt, at den omtalte familie ud over de 2.800 kr har børnechecken, der dog går til gæld. Men ud over mad og husholdning skal der jo også være penge til transport, tøj osv. Det går fint nok at undvære nyt tøj en måned eller to (medmindre der er hul i de eneste vinterstøvler), men det går jo ikke måned efter måned, år efter år.
7
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2019, 12:25

Urtekussen skrev:Vi sætter 3000 ind på vores madkonto hver måned.
Vi er to voksne og et barn.
Hver anden uge har vi to børn mere, og hver anden weekend har vi også den største hjemme. Så seks personer, når vi er flest.
Den yngste spiser ingenting andet end bryst, men hans bleer og vådservietter bliver også betalt af madkortet.

Vi lever delvist økologisk (alt frugt og grønt, brød og mælk er økologisk).

Det burde kunne lade sig gøre for 2800 også.


Det er ikke kun mad. Det er rådighedsbeløbet efter alle faste udgifter er betalt.

Hvis du mener, at det kan lade sig gøre, så deltag i eksperimentet.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Emsperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2019, 12:29

Wizzze skrev:Vi gør det generelt en måned om året, bare for at se hvad vi faktisk kan leve for når vi ikke har spenderbukserne på. Det laveste vi har været nede på er 2.500kr til 2 voksne en måned, ellers ligger det omkring 3.000kr for en måned. Men det var uden at lide nød, med snacks osv. bare uden at gå på restaurant/cafe, uden at købe luksus mv. Og så selvfølgelig at trække på hvad der allerede var mel. pasta, rester osv. i hjemmet allerede, så starter man totalt fra nul, vil det være dyrere.
Som jeg har skrevet i den anden tråd, så kan 2 vokse og 2 børn godt overleve for 2800kr. men vi taler overleve, det bliver ikke kød/fisk hver dag, det bliver meget kulhydrater som ris og kartofler, eller vandbaserede supper, og der skal handles smart ind (sent på dagen, sidste dato varer osv.) men det kan lade sig gøre.


I denne tråd beviser man sin påstand via deltagelse. Dit indlæg er derfor uinteressant, med mindre det er for at rammesætte din egen deltagelse i eksperimentet.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2019, 12:30

Tux skrev:
abcd skrev:Eksperimentet giver vel kun mening for de 2 voksne og 2 børn. For en eller endda to voksne synes jeg det er indlysende at det kan lade sig gøre uden større problemer.

Udfordringen er de ting der er omkring børn- f.eks. bleer som andre nævner i den anden tråd.

Og så skal man vel også lige indregne børnesengene før det kan sammenlignes..


Nej.

2800 i rådighedsbeløb; det er dét, man har at gøre godt med. Intet andet.

I denne tråd beviser man sin påstand via deltagelse. Dit indlæg er derfor uinteressant, med mindre det er for at rammesætte din egen deltagelse i eksperimentet. Se startindlægget for opdatering.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Eksperiment: lev i 1 måned for de 2800 der er tilbage af integrationsydelsen

Indlægaf Urtekussen » 18. feb 2019, 12:33

LaScrooge skrev:
Urtekussen skrev:Vi sætter 3000 ind på vores madkonto hver måned.
Vi er to voksne og et barn.
Hver anden uge har vi to børn mere, og hver anden weekend har vi også den største hjemme. Så seks personer, når vi er flest.
Den yngste spiser ingenting andet end bryst, men hans bleer og vådservietter bliver også betalt af madkortet.

Vi lever delvist økologisk (alt frugt og grønt, brød og mælk er økologisk).

Det burde kunne lade sig gøre for 2800 også.


Det er ikke kun mad. Det er rådighedsbeløbet efter alle faste udgifter er betalt.

Hvis du mener, at det kan lade sig gøre, så deltag i eksperimentet.

Nej, så kan det ikke for os :)
Jeg misforstod tråden og troede kun det gjaldt mad.

Vi bruger til gengæld uhyggeligt meget benzin :blush:
1
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"