Dansk politik

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Dansk politik

Indlægaf paint » 15. feb 2019, 10:19

Vi har allerede en tråd om amerikansk politik. Nu hvor der snart er valg, ville en tilsvarende om dansk politik, måske være på sin plads.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dansk politik

Indlægaf paint » 15. feb 2019, 10:27

Jeg kan jo lægge ud med seneste måling fra YouGov, som ser mildest talt broget ud for 'blå blok'

Lars Løkke, er nede som nr. 5 blandt populære politikere. 1,2 og 3 pladsen, indtages af kvinder fra 'rød blok'. Pernille Skipper som nr. 1. Mette Frederiksen som nr. 2 og Pia Olsen Dyhr, som nr. 3

Den politiske meningsmåling, er dyster læsning for blå blok. Venstre, DF og LA, mister tilsammen 22 mandater. DF, mister 11 mandater. Venstre mister 6, og LA, er tæt på at blive halveret. Til gengæld kommer Nye Borgerlige ind i Folketinget. Konservative går en smule frem (som de eneste i blå blok)

I denne seneste måling fra YouGov går rød blok frem og står til 94 mandater mod blå bloks 81. (i Januar, var stillingen 89-81)

Men det er jo kun en måling, og ting kan ændre sig inden. Jeg har bare svært ved at se, hvad det er for en kanin som Løkke skal hive op af hatten for at vende udviklingen.

https://www.bt.dk/nyheder/roede-kvinder-stormer-frem
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Dansk politik

Indlægaf Pax Romana » 15. feb 2019, 10:40

Dagens bedste nyhed. :)
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Dansk politik

Indlægaf Artem » 15. feb 2019, 10:41

Jeg ser det lidt som en selvfølge at rød blok vil få flertal. Da det ikke længere er flygtning, økonomi og "krise" der er på dagsorden, men mere miljø, sundhed, pension osv...
Ja og så virker Lars Løkke til at være kørt træt. Hvor der trænger til at komme nye kræfter til.

Udfordringen ligger for mig i hvordan en ny rød regering kommer til at se ud? Altså med slagsmålet i rød blok. Hvor Soc jo gerne vil have en mindretalsregering alene, hvor de så finder flertal for deres forslag på tværs af midten. Men vil de radikale og Enhedslisten være parlamentarisk grundlag for sådan en regering?
Jeg kan godt lidt frygte Svenske tilstande, hvor der går langt tid før de bliver enige om en regeringskonstellation.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21849

Re: Dansk politik

Indlægaf Purple Haze » 15. feb 2019, 11:24

Jeg undre mig lidt over at Soc. D stadig bliver betegnet som en del af rød blok, synes det er længe siden de har ført rød politik. Men det hænger vel ved.
7
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2677

Re: Dansk politik

Indlægaf KIM K » 15. feb 2019, 11:24

Nu skal man selvfølgelig passe på med hvad man siger, hvad nedenstående legendariske avisforside fra Ekstra Bladet illustrerer fra dagen før valget i 1998, hvor Uffe Elleman stod til at blive statsminister jf. alle målinger men blev snydt på målstregen af nogle få færøske stemmer.

Men så langt bagefter Lars Løkke er efter sit selvmål med udspillet til en sundhedsreform med nedlæggelse af regionerne, sammenholdt med at Mette Frederiksen har formået at sætte den politiske dagsorden ved at trække folkepensionen ind i valgkampen kan jeg simpelthen ikke se hvordan han skal kunne rejse sig igen.
Med mindre Mette Frederiksen bliver afsløret i en eller anden skandalesag, er løbet kørt efter min bedste vurdering. Han kan ikke selv ændre udfaldet, han kan kun bede til guderne om at rød blok begår en historisk stor fejl.
Jeg ved godt der er fire måneder til valget, men det er altså meget han er bagefter. Jeg læste fornylig en måling hvor rød blok sågar kunne danne flertal udenom Alternativet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Dansk politik

Indlægaf FruitFly » 15. feb 2019, 12:22

KIM K skrev:... Jeg læste fornylig en måling hvor rød blok sågar kunne danne flertal udenom Alternativet.

Potentielt fantastisk udkomme for Alternativet. De kan stå uden for og tydeliggøre hvor svage regeringen er på klima. Ingen af SF, EnH og DRV vil have det ret godt med det. Alternativet kunne få den samme rolle for klimaet, som DF har haft på udlændingepolitikken. Måske ikke det værste udfald.

Når det er sagt, så vil der nok komme flere reele klima-aktioner ud af, hvis Alternativet er med i regeringen ...
4
#Klimatosse
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Dansk politik

Indlægaf Artem » 15. feb 2019, 21:40

FruitFly skrev:
KIM K skrev:... Jeg læste fornylig en måling hvor rød blok sågar kunne danne flertal udenom Alternativet.

Potentielt fantastisk udkomme for Alternativet. De kan stå uden for og tydeliggøre hvor svage regeringen er på klima. Ingen af SF, EnH og DRV vil have det ret godt med det. Alternativet kunne få den samme rolle for klimaet, som DF har haft på udlændingepolitikken. Måske ikke det værste udfald.

Når det er sagt, så vil der nok komme flere reele klima-aktioner ud af, hvis Alternativet er med i regeringen ...

Man kan vil ikke være i regeringen hvis man ikke lever i denne verden? :gruble:
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dansk politik

Indlægaf paint » 15. feb 2019, 21:49

Falstria skrev:Der er jo lagt op til at valgkampen skal handle om det grønne område denne gang.

Det betyder at folk stemmer efter deres pengepung...

Så intet er givet som jeg ser det. Meningsmålingerne kan vist ikke bruges til meget.


Sikkert. Men nok i højere grad om pensionsalderen og pensionsforholdene. Det er netop dét, som har bombet Løkke tilbage i bunkeren. Regeringens 'Senior-førtidspension', har nærmest ikke været i brug. Jeg tror mange opfatter den, som en sutteklud uden noget reelt indhold (andet end ens eget mundvand)
Regeringen har ikke noget reelt modsvar til den opmærksomhed, der nu er blevet om den stigende pensionsalder. Som om det ikke var nok, er regeringens sundhedsudspil, heraf også nedlæggelsen af regionerne, som selv medlemmer af Venstre er uenig i, også ude af æsken og bider Løkke i haserne.
Jeg tror det bliver mere end almindeligt svært for ham at komme igen.

Og der er ingen hjælp at hente fra LA og DF, som står til store klø.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Dansk politik

Indlægaf FruitFly » 15. feb 2019, 22:33

Falstria skrev:Der er jo lagt op til at valgkampen skal handle om det grønne område denne gang.

Det betyder at folk stemmer efter deres pengepung...

Denne gang vil jeg stemme baseret alene på klimadagsordenen og det vil i dén grad gå ud over min privatøkonomi, så jeg forstår ikke dit ræsonnement her. Men fred med det.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dansk politik

Indlægaf paint » 16. feb 2019, 07:52

Lemonella skrev:Jeg indrømmer blankt at dansk politik hænger mig langt ud af halsen. Jeg aner simpelthen ikke, hvor mit kryds skal sættes denne gang. Måske jeg, for første gang nogensinde, må smide en blank stemmeseddel i stemmeurnen. Ikke noget jeg er særlig stolt af.


Bestemt ikke for at være nedladende eller belærende. Men stem ud fra din egen økonomi, hvis du er i tvivl. Det der bliver sagt op til et valg, er 80% varm luft, spin og valgflæsk.
Det primære er partiernes fordelingspolitik, altså hvordan skal 'kagen fordeles'. Befinder du dig i gruppen godt over gennemsnitsindkomsten, skal du stemme borgerligt (blå blok). Ligger du på gennemsnittet eller derunder, skal du stemme på et parti fra rød blok.

Alt, hvad partierne siger op til et valg, er sådan set bare et forsøg på at sløre netop dét faktum. :)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Dansk politik

Indlægaf A 7 » 16. feb 2019, 09:00

Purple Haze skrev:Jeg undre mig lidt over at Soc. D stadig bliver betegnet som en del af rød blok, synes det er længe siden de har ført rød politik. Men det hænger vel ved.


Og jeg undrer mig over, at DF bliver betegnet som en del af blå blok. De er jo sådan set bare et racistisk Socialdemokrati.
3
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Dansk politik

Indlægaf FruitFly » 16. feb 2019, 09:08

paint skrev:Det primære er partiernes fordelingspolitik, altså hvordan skal 'kagen fordeles'. Befinder du dig i gruppen godt over gennemsnitsindkomsten, skal du stemme borgerligt (blå blok). Ligger du på gennemsnittet eller derunder, skal du stemme på et parti fra rød blok.

Ja, hvis det er din privatøkonomi, der skal gøre udslaget for din stemme og ikke f.eks. hvordan vi behandler flygtninge, indvandrere, fattige, klimaet, de syge osv.

Jeg forstår godt folk, der stemmer efter hvad der giver dem fordele i privatøkonomien, men jeg har ærligt talt ikke meget respekt for det.
8
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Dansk politik

Indlægaf FruitFly » 16. feb 2019, 09:09

A 7 skrev:
Purple Haze skrev:Jeg undre mig lidt over at Soc. D stadig bliver betegnet som en del af rød blok, synes det er længe siden de har ført rød politik. Men det hænger vel ved.


Og jeg undrer mig over, at DF bliver betegnet som en del af blå blok. De er jo sådan set bare et racistisk Socialdemokrati.

Baseret på det de SIGER, ja. Hvis du ser på hvad de ender med at lægge STEMMER til, så har de indtil nu passet som fod i hose i blå blok.
5
#Klimatosse
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21849

Re: Dansk politik

Indlægaf Purple Haze » 16. feb 2019, 09:09

paint skrev:
Lemonella skrev:Jeg indrømmer blankt at dansk politik hænger mig langt ud af halsen. Jeg aner simpelthen ikke, hvor mit kryds skal sættes denne gang. Måske jeg, for første gang nogensinde, må smide en blank stemmeseddel i stemmeurnen. Ikke noget jeg er særlig stolt af.


Bestemt ikke for at være nedladende eller belærende. Men stem ud fra din egen økonomi, hvis du er i tvivl. Det der bliver sagt op til et valg, er 80% varm luft, spin og valgflæsk.
Det primære er partiernes fordelingspolitik, altså hvordan skal 'kagen fordeles'. Befinder du dig i gruppen godt over gennemsnitsindkomsten, skal du stemme borgerligt (blå blok). Ligger du på gennemsnittet eller derunder, skal du stemme på et parti fra rød blok.

Alt, hvad partierne siger op til et valg, er sådan set bare et forsøg på at sløre netop dét faktum. :)


Ikke for at være nedladende, men der KUNNE jo være Lemonella er en af dem der har overskud til ikke bare at stemme egennyttigt og rent faktisk tænker på det fælles bedste.

Derudover så synes jeg heller ikke det giver mening at lytte til valgløfter. Synes man bør se på hvordan partierne/personerne har stemt og til dens hvad de har stillet af forslag de sidste par år - og så gå ud fra at det er definerende for hvordan de nok vil fortsætte.
9
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"