Ekstreme veganere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Ado » 31. jan 2019, 15:49

Sangius skrev:
ajnaM skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:Jeg ser og hører dem overhovedet ikke.


Jeg ser egentlig mig selv som et sådan nogenlunde politisk korrekt menneske - sådan nærmest med det ene ben i Politikens debat-sider - men lige på den der front, der er jeg bare for glad for røde bøffer. :genert: Jeg bliver aldrig hverken veganer eller vegetar, og jeg har det ikke den mindste smule dårligt med det.


:naughty:


De veganere, jeg kender, er nogle af dem, der uden problemer flyver til Bali eller Sri Lanka på yogaferie et par gange om året. Oven i alle de andre ferier til storbyer og fjerne egne af verden. De fleste er dobbeltmoralske i et eller andet omfang, og jeg har svært ved at tage det helt alvorligt.

Jeg har kendt en enkelt, der ikke var, og som levede op til det hele. Hun var så ikke i stand til at tale om andet end, hvordan materialer var skabt, og hvilket aftryk det satte på jorden. Hun brugte det meste af sin tid på at researche madvarer, tøj og andre forbrugsting, og havde generelt ret stor nedtur på over, at regnestykket aldrig kunne gå helt op. Hun var forfærdelig at være sammen med, og jeg kender hende ikke længere.


Så dem der ikke lever 100% op til det er dobbeltmoralske og kan ikke tages seriøst. Dem der så lever efter det, de er ekstreme og forfærdelige at være sammen med.

Det er jo svært. Når folk hører at en er veganer, vil de gerne have at de er ekstreme - for de hører da med det samme for, hvis de har været på ferie, eller noget i den stil. Men hvis de så er ekstreme, så hader man dem for det.

Som Johanne Schmidt Nielsen sagde, da folk gik amok over, at hum var spottet på McD - nogen gange går jeg også over for rødt.



Vi er vel også alle dobbeltmoralske fra tid til anden? Jeg tænker i hvert fald det er svært at undgå det 100%.

En af mine venner er veganer. Han er fuldstændig afslappet og saglig og det jeg godt kan lide er netop, at han ikke skjuler sig bag en facade af total korrekthed. Ham vil jeg gerne lytte til, når han fortæller om veganerlivsstilen.
En bekendt er grotesk. Hun møfler sig ind på sine venners Facebookprofiler og kommer med små stikpiller og belærende kommentarer - ofte helt uden for kontekst. Det magter jeg ikke. Hun nøjes så ikke med at latterliggøre kødspiserne. Vegetarerne Og pescetarerne (staves?) har hun kun hån tilovers for. Det er for skingert.
5
Donna Martin Graduates!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Jedi » 31. jan 2019, 15:50

Fru Sunshine skrev:
Jedi skrev:
Fru Sunshine skrev:
Jedi skrev:
Fru Sunshine skrev:Vegansk mad er ikke nødvendigvis sund. Just saying.


Det er der vel næppe nogen, der påstår?

Jeg ved ikke, hvordan det her så skal læses:
Jedi skrev:For min skyld kunne man sagtens have vegansk mad i skoler og institutioner, så længe maden er lødigt plantebaseret og ikke består af cola og poletter. Det vil sikre børn og unge eksponering for diverse frugt og grønt. For de børn, som har forældre der ikke kan, gider eller kan se formålet med at lave ordentlig mad, så sikres de også nogle måltider, som er sunde. Det vil være en fin måde at spare på dyrene på, samtidig med at man varetager børnenes interesser. Derudover, så bliver man også fri for at skulle diskutere halal, kosher osv.


Hvad forstår du ved det optrukne?

Plantebaseret mad behøver ikke at være sundt. Det har ikke noget med cola og poletter at gøre.


Nu skrev jeg "lødigt plantebaseret" men whatever. Cola og poletter er begge dele veganke, så det var derfor lige to ting blev nævnt.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf LaScrooge » 31. jan 2019, 16:13

Sophies-mor skrev:
LaScrooge skrev:
Sophies-mor skrev:
LaScrooge skrev:
Sophies-mor skrev:Det burde man jo så også herhjemme.


Hvad handler denne diskussion om? Det gør man jo allerede.

Dyrker sex for fornøjelsens skyld og ikke for at få børn?
Well... med den mængde fertilitetsbehandlinger der er i DK, så ikke helt.


Det mener du jo ikke alvorligt. Jeg synes ærlig talt du har en useriøs tilgang til en diskussion, hvor det overhovedet ikke er nødvendigt at flame.

Flame? Mener du blame eller whatever..?


Flaming er et begreb knyttet til trolling. Det er en praksis, hvor man helt bevidst præsenterer forenklede og unuancerede perspektiver på komplicerede spørgsmål, særligt gerne i forhold til ømfindinge emner (som kunstig befrugtning og ufrivillig barnløshed i dén grad er), i håb om at hidse folk op. Du har nu over flere indlæg kørt et eller andet der handler om menneskers ret eller ikke-ret til at få biologiske børn, og påstår nu, at folk i Danmark ikke dyrker sex for sjov, men kun for formeringens skyld. Det er absurd og useriøst og fordi jeg ved, at du ved bedre, kan jeg kun tolke det som at du skriver som du gør, for at provokere et eller andet frem.
0
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf fisken80 » 31. jan 2019, 16:19

Sangius skrev:
ajnaM skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:Jeg ser og hører dem overhovedet ikke.


Jeg ser egentlig mig selv som et sådan nogenlunde politisk korrekt menneske - sådan nærmest med det ene ben i Politikens debat-sider - men lige på den der front, der er jeg bare for glad for røde bøffer. :genert: Jeg bliver aldrig hverken veganer eller vegetar, og jeg har det ikke den mindste smule dårligt med det.


:naughty:


De veganere, jeg kender, er nogle af dem, der uden problemer flyver til Bali eller Sri Lanka på yogaferie et par gange om året. Oven i alle de andre ferier til storbyer og fjerne egne af verden. De fleste er dobbeltmoralske i et eller andet omfang, og jeg har svært ved at tage det helt alvorligt.

Jeg har kendt en enkelt, der ikke var, og som levede op til det hele. Hun var så ikke i stand til at tale om andet end, hvordan materialer var skabt, og hvilket aftryk det satte på jorden. Hun brugte det meste af sin tid på at researche madvarer, tøj og andre forbrugsting, og havde generelt ret stor nedtur på over, at regnestykket aldrig kunne gå helt op. Hun var forfærdelig at være sammen med, og jeg kender hende ikke længere.


Så dem der ikke lever 100% op til det er dobbeltmoralske og kan ikke tages seriøst. Dem der så lever efter det, de er ekstreme og forfærdelige at være sammen med.

Det er jo svært. Når folk hører at en er veganer, vil de gerne have at de er ekstreme - for de hører da med det samme for, hvis de har været på ferie, eller noget i den stil. Men hvis de så er ekstreme, så hader man dem for det.

Som Johanne Schmidt Nielsen sagde, da folk gik amok over, at hum var spottet på McD - nogen gange går jeg også over for rødt.


Ingen lever jo 100% bæredygtigt, men det irriterer mig når folk prædiker for mig om det oksekød jeg spiser, samtidig med, at de selv flyver flere gange årligt og har nye telefoner og andet elektronik også skiftes jævnligt og i øvrigt er storforbrugere af Tigers skrammel.
Så går der sådan lidt Jesus i mig: lad den som er uden synd kaste den første sten...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf LaScrooge » 31. jan 2019, 16:24

0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Sophies-mor » 31. jan 2019, 17:16

LaScrooge skrev:
Sophies-mor skrev:
LaScrooge skrev:
Sophies-mor skrev:
LaScrooge skrev:
Sophies-mor skrev:Det burde man jo så også herhjemme.


Hvad handler denne diskussion om? Det gør man jo allerede.

Dyrker sex for fornøjelsens skyld og ikke for at få børn?
Well... med den mængde fertilitetsbehandlinger der er i DK, så ikke helt.


Det mener du jo ikke alvorligt. Jeg synes ærlig talt du har en useriøs tilgang til en diskussion, hvor det overhovedet ikke er nødvendigt at flame.

Flame? Mener du blame eller whatever..?


Flaming er et begreb knyttet til trolling. Det er en praksis, hvor man helt bevidst præsenterer forenklede og unuancerede perspektiver på komplicerede spørgsmål, særligt gerne i forhold til ømfindinge emner (som kunstig befrugtning og ufrivillig barnløshed i dén grad er), i håb om at hidse folk op. Du har nu over flere indlæg kørt et eller andet der handler om menneskers ret eller ikke-ret til at få biologiske børn, og påstår nu, at folk i Danmark ikke dyrker sex for sjov, men kun for formeringens skyld. Det er absurd og useriøst og fordi jeg ved, at du ved bedre, kan jeg kun tolke det som at du skriver som du gør, for at provokere et eller andet frem.

Nu overtolker du.
Når folk får fertilitetsbehandling, knalder de sjældent for sjov. Men for at reproducere.
Desuden begyndte jeg ikke på diskussionen om befolkningstilvækst. Herunder behandling for barnløshed. Hvis folk IKKE får behandling, er der de x-tusind børn mindre i plus.
Også selv om andre lande laver flere børn end DK.
Slut på dén detalje.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27054

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf ajnaM » 31. jan 2019, 18:35

Sangius skrev:
ajnaM skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:Jeg ser og hører dem overhovedet ikke.


Jeg ser egentlig mig selv som et sådan nogenlunde politisk korrekt menneske - sådan nærmest med det ene ben i Politikens debat-sider - men lige på den der front, der er jeg bare for glad for røde bøffer. :genert: Jeg bliver aldrig hverken veganer eller vegetar, og jeg har det ikke den mindste smule dårligt med det.


:naughty:


De veganere, jeg kender, er nogle af dem, der uden problemer flyver til Bali eller Sri Lanka på yogaferie et par gange om året. Oven i alle de andre ferier til storbyer og fjerne egne af verden. De fleste er dobbeltmoralske i et eller andet omfang, og jeg har svært ved at tage det helt alvorligt.

Jeg har kendt en enkelt, der ikke var, og som levede op til det hele. Hun var så ikke i stand til at tale om andet end, hvordan materialer var skabt, og hvilket aftryk det satte på jorden. Hun brugte det meste af sin tid på at researche madvarer, tøj og andre forbrugsting, og havde generelt ret stor nedtur på over, at regnestykket aldrig kunne gå helt op. Hun var forfærdelig at være sammen med, og jeg kender hende ikke længere.


Så dem der ikke lever 100% op til det er dobbeltmoralske og kan ikke tages seriøst. Dem der så lever efter det, de er ekstreme og forfærdelige at være sammen med.

Det er jo svært. Når folk hører at en er veganer, vil de gerne have at de er ekstreme - for de hører da med det samme for, hvis de har været på ferie, eller noget i den stil. Men hvis de så er ekstreme, så hader man dem for det.

Som Johanne Schmidt Nielsen sagde, da folk gik amok over, at hum var spottet på McD - nogen gange går jeg også over for rødt.


Det er netop pointen - de fleste hører jo nok til et sted i midten.

Veganere er fine, og folk må gøre fuldkommen, hvad de vil. Men når man begynder at snakke højt om sine valg, på den måde hvor man mere eller mindre eksplicit prikker til andre, fordi man mener, de burde gøre det samme - så skal man også være klar på at stå på mål for dem.

Det er jo en balance, for det er godt, der er kommet mere fokus på vores forbrug. Men måske man bare skulle tænke lidt mere på, hvad man selv gør, og lidt mindre på andres valg.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf vibbsen » 31. jan 2019, 18:55

Jeg gider ikke ekstremister. Punktum. Og min egen private teori er at ekstremister - uanset hvad de er ekstremister i - er mennesker som keder sig fordi de enten er for fantasiløse eller for smalsporede til at kunne gå op i mere end en ting....

Til gengæld så er der ikke noget jeg interesserer mig mindre for end hvad ekstremister mener om mig....."Du synes at jeg er pædofil morder fordi jeg spiser kød ?? " Good for you. Hej-hej :wave:

Næst efter ekstremister, så ligger ligger mennesker som føler at de er nødt til at svare enhver ekstremisme i den ene retning. Med en ekstremisme i den anden retning. "Kød er mord"....."Bacon er et grundstof"....Når de ligger næst efter, så er det fordi de trods alt kan være "Modekstremister" på flere områder på en gang...."Bacon er et grundstof" og "Muhammed var en pædofil" går fint i spænd....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2019, 19:15

Jeg har stor sympati for veganere, og deres sag. Men den sympati forsvinder meget hurtigt når veganere begynder at blive ekstremister. Jeg er egentlig ligeglad med hvor fint et budskab man har, hvis man på bedste bøllemanér forsøger trække det ned over hovedet på andre, så ryger det fine ligesom, og udover det så vil de fleste også trække sig temmelig hurtigt, eller gå til modangreb. Altså, så har man tabt på forhånd.

Desværre for veganere så er det bare dem der råber højest der får mest opmærksomhed, den moderate veganer drukner lidt i de højtråbendes galskab. Jeg tror dog det er den moderate veganer der får flest kødspisende mennesker til at blive nysgerrig på veganisme, eller det er jeg helt overbevist om. Men hvis man lige er blevet kaldt morder, er man nok lidt mindre tilbøjelig til at tage en interessant snak med den næste veganer der lige vil dele lidt om sin livsstil.
3
...
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf zembra1986 » 31. jan 2019, 21:54

ajnaM skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:Jeg ser og hører dem overhovedet ikke.


Jeg ser egentlig mig selv som et sådan nogenlunde politisk korrekt menneske - sådan nærmest med det ene ben i Politikens debat-sider - men lige på den der front, der er jeg bare for glad for røde bøffer. :genert: Jeg bliver aldrig hverken veganer eller vegetar, og jeg har det ikke den mindste smule dårligt med det.


:naughty:


De veganere, jeg kender, er nogle af dem, der uden problemer flyver til Bali eller Sri Lanka på yogaferie et par gange om året. Oven i alle de andre ferier til storbyer og fjerne egne af verden. De fleste er dobbeltmoralske i et eller andet omfang, og jeg har svært ved at tage det helt alvorligt.

Jeg har kendt en enkelt, der ikke var, og som levede op til det hele. Hun var så ikke i stand til at tale om andet end, hvordan materialer var skabt, og hvilket aftryk det satte på jorden. Hun brugte det meste af sin tid på at researche madvarer, tøj og andre forbrugsting, og havde generelt ret stor nedtur på over, at regnestykket aldrig kunne gå helt op. Hun var forfærdelig at være sammen med, og jeg kender hende ikke længere.


Sådan et familiemedlem har jeg og vedkommende er så drænende at være i selskab med, så jeg har begrænset samværdet til det absolut minimum. Har mest af alt ondt af vedkommeende. Det må være et virkelig hårdt liv at være så fanatisk.

Som med dette familiemedlem, tager jeg modstand fra alle ekstreme veganere, der bliver personlige og som skyder en alverdens ondskab i skoene, fordi man drister sig til at spise kød. Ekstremisme døjer jeg ikke, uanset om det er religion, miljø eller andet. Jeg bliver aldrig veganer eller vegetar og jeg har ingen problemer med at spise kød fra et dyr som har haft et udemærket liv og er blevet slagtet på en ordentlig måde. Jeg vedkender at det belaster miljøet at spise kød, men må nok bare indrømme at jeg ikke går højt nok op i det, eftersom jeg ikke har tænkt mig at stoppe med at spise kød flere gange om ugen. Til gengæld flyver jeg virkelig sjældent og når jeg gør er det oftere kortere ture.
Senest rettet af zembra1986 31. jan 2019, 22:08, rettet i alt 4 gange.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2019, 21:58

catnip skrev:Jeg tror vi må læse forskellige nyhedsmedier, for jeg ser slet ikke nyheder om militante veganere...og jeg læser rigtig mange nyheder.

Samme her. Jeg er meget inspireret af dem (men holder mig til en overvejende vegetarisk kost).

catnip skrev:Jeg læser derimod mange velskrevne artikler om hvordan og hvorfor vores (over)forbrug af kød er dybt problematisk. En tendens jeg derimod ser er vegansk madinspiration med opskrifter osv i de nyhedsmedier jeg læser (fx The Guardian).

Men til dit spørgsmål. Militante veganere afholder ikke mig fra at være en concious consumer (vi spiser overvejende vegetarisk, men vi har en dag eller to om ugen som er vegansk), ligesom militante feminister ikke afholder mig fra at synes at ligestilling er en god idé. Ekstremisters meninger har generelt meget lille indflydelse på mine valg i livet.

Utroligt godt skrevet! Kunne ikke være mere enig.
2
#Klimatosse
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf HerErJeg » 3. feb 2019, 06:19

En fra arbejde venter på sin nye Tesla. Han har så fået et link hvor han kan følge skibet rundt om jorden.
Det viser ikke bare hans skib, men alle skibe....
FUCK der er MANGE. Afsindigt mange, og vel at mærke hele året rundt.
Med tanke på at skibsfart er den allermest svinende transportform overhovedet, så kan man godt få en tanke omkring hvad det hele overhovedet nytter? Så spiser vi ikke bøf eller andet kød, og hvad så? Forslår det overhovedet noget målbart i forhold til den giga kolonorme transportsektor, uanset om det er til vands, luft eller vej? Jeg kan faktisk godt tvivle...
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2019, 09:32

HerErJeg skrev:En fra arbejde venter på sin nye Tesla. Han har så fået et link hvor han kan følge skibet rundt om jorden.
Det viser ikke bare hans skib, men alle skibe....
FUCK der er MANGE. Afsindigt mange, og vel at mærke hele året rundt.
Med tanke på at skibsfart er den allermest svinende transportform overhovedet, så kan man godt få en tanke omkring hvad det hele overhovedet nytter? Så spiser vi ikke bøf eller andet kød, og hvad så? Forslår det overhovedet noget målbart i forhold til den giga kolonorme transportsektor, uanset om det er til vands, luft eller vej? Jeg kan faktisk godt tvivle...

Selvfølgelig nytter vores lille indsats noget. Ikke meget, men mere end intet.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf kidkomb » 3. feb 2019, 10:52

HerErJeg skrev:En fra arbejde venter på sin nye Tesla. Han har så fået et link hvor han kan følge skibet rundt om jorden.
Det viser ikke bare hans skib, men alle skibe....
FUCK der er MANGE. Afsindigt mange, og vel at mærke hele året rundt.
Med tanke på at skibsfart er den allermest svinende transportform overhovedet, så kan man godt få en tanke omkring hvad det hele overhovedet nytter? Så spiser vi ikke bøf eller andet kød, og hvad så? Forslår det overhovedet noget målbart i forhold til den giga kolonorme transportsektor, uanset om det er til vands, luft eller vej? Jeg kan faktisk godt tvivle...

I det hele taget er det lidt sjovt med vores fokus på biler og deres udstødning.
Ahem, lastbiler?
Og overvej hvor mange liter benzin en sejlbåd bruger bare på at starte?
I dare you, undersøg det, I vil falde ned af stolen tror jeg.
Lad os udrydde alle lystsejlerebåde. De tjener intet formål og der må kunne findes andre hobbyer.
*dukker sig og løber væk*
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf zembra1986 » 5. feb 2019, 19:27

000 skrev:Er det sådan noget her I mener?



Shit en hystade! Jeg havde lyst til at slå hende hårdt efter at have lyttet til hende 10 sek. Det må man måske heller ikke sige.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"