Differentieret pensionsalder

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Differentieret pensionsalder

Indlægaf Artem » 5. feb 2019, 19:01

For mig at se er der flere og flere virksomheder med en seniorordning. Jeg er godt klar over at 50% ikke er godt nok, men det går altså i den rigtige retning.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/joerg ... hed-har-en

I min kommune, får man 5 ekstra feriedage når man bliver 60 år. Eller man kan vælge at gå ned i tid og have en ugentlig fridag. Det går naturligvis lidt ud over lønnen, men man får stadig indbetalt det samme til pension.
Begge dele synes jeg er gode ordninger.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15288
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Differentieret pensionsalder

Indlægaf Delfin » 5. feb 2019, 19:10

1
14 11 14
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Differentieret pensionsalder

Indlægaf Avino » 5. feb 2019, 19:39



Ja. Jeg kan godt mærke, at jeg begynder at blive en smule vred. På de mennesker, som overhovedet ikke ved, hvad arbejdsbetingelserne er- på f.eks et plejehjem.
Jeg er heldig. Indrømmet. Arbejder 6 nætter har 7 fri. Men sådan har det ikke altid været.
Har knoklet "røven ud af bukserne" i mange, mange år.
Da jeg startede, var det- uden nogen form for hjælpemidler. Vi løftede og bar.
Senere blev det bedre, men er stadigt ikke godt nok.
Mine dagvagt/og aftenvagtskolleger knokler - HVER DAG. De er- i den grad- undernormerede.
De er SÅ få, at det burde være kriminelt, at arbejde på den måde.
Hvis der ringes sygemeldinger ind om morgenen, skal vi NV vaske beboerne og tage dem op.
Hvem fanden i H***** synes det er OK ? Det er altid de beboere, som ikke har pårørende, der kan sige fra.


At man får seniordage, er fint nok, men ikke optimalt. De unge har BS og omsorgsdage. Det havde vi andre ikke.
Nogle herinde, skulle være tvangsindlagt til, at opleve en hverdag/aften/nat på et plejehjem.

Sorry. Bliver bare vred over, at meget få ved hvad det drejer sig om.
Så hedder det sig også, at "vi" drikker og ryger mere end andre, så derfor er vi selv skyld i, at vi er nedslidte.
Tak for sangen.
4
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Differentieret pensionsalder

Indlægaf Tux » 7. feb 2019, 05:16

Thulesen Dahl udpegede Lippert i går specifikt 3F og FOA medlemmer som relevante faggrupper.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Differentieret pensionsalder

Indlægaf Tux » 11. feb 2019, 21:12

Så lige et afnist af Debatten, hvor både S og EL nævner pension efter 40 år - det er ret utroligt at ingen påpeger det faktum at det uden videre vil give en pensionsalder på 65-66-67 eller endda mindre for rigtig mange akademikere..

https://www.dr.dk/tv/se/debatten/debatt ... 9-01-24#!/
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Differentieret pensionsalder

Indlægaf Artem » 11. feb 2019, 22:42

Tux skrev:Så lige et afnist af Debatten, hvor både S og EL nævner pension efter 40 år - det er ret utroligt at ingen påpeger det faktum at det uden videre vil give en pensionsalder på 65-66-67 eller endda mindre for rigtig mange akademikere..

https://www.dr.dk/tv/se/debatten/debatt ... 9-01-24#!/

Synes ikke rigtigt at det er værd at diskutere da det jo ikke er realistisk på nogle måder.

For når journalisterne spørger Mette F. Om hvordan vi finder ud af hvor længe folk har arbejdet da der jo ikke findes gamle data for det når vi kommer ret meget før år 2000 så siger hun bare at det må de jo finde en løsning på. Men det kan man jo ikke hvis data ikke findes.
Næst efter har vi hele problemet med at folk sjældent arbejder konstant i 40 år fra de er 20 til 60 år.

Hvis vi taler om håndværkere oplever mange af være vinterfyret nogle måneder om året. Folk har også barsel som skal trækkes fra. Måske længere perioder med sygdom osv... Ja og hvordan tæller vi det lige sammen hvis håndværkeren har været væk fra sit fag i 3 år under en lavkonjunktur, hvor han feks har stået i butik i stedet.
Det bliver med andre ord et sindsygt kompliceret regnestykke, hvor der mangler sikre data fra det forrige årtusind.

Næste problem er hvem der skal afgøre hvilke jobs der er nedslidende? Der findes jo vildt mange forskellige uddannelser og jobtitler. Det sammen med at folk oftest kombinerer de ting på vidt forskellige måder gennem et helt arbejdsliv.

Som jeg startede med at skrive så er det valgflæsk fra socialdemokraterne til arbejderne. Hvor de prøver på igen at profilerer sig som et arbejder parti. Men de ved godt selv at ideen om de 40 år ikke holder. Hvorfor de ikke ønsker at blive konkrete med hvordan det skal gennemføres i praksis. Da alle så vil gennemskue at det vil blive den største gang rod.

Men det er sundt at vi tager pensions debatten, for vi kan ikke blive ved med at sige at folk i gennemsnit skal leve 14 år efter at de går på pension. Som jo faktisk heller ikke en gang passer i dag, når kvinder i snit lever 2 år længere end mænd, burde de jo tilsvarende gå 2 år senere på pension.
Der er også det rent fysiologiske hvor vi mennesker bliver slappere fra omkring 65 år, hvor man virkelig skal til at gøre en aktiv indsats for at bibeholde sin muskelstyrke, og igen midt i 70'erne. Der bliver det endnu sværere.
Selv om det tyder på mange vil blive 90 år i fremtiden, er det bare ikke realistisk at tror på at man kan rende rundt og være tømrer i en alder af 74 år på fuld tid.
Senest rettet af Artem 11. feb 2019, 23:59, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15288
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Differentieret pensionsalder

Indlægaf Delfin » 11. feb 2019, 23:52

Problemet med 'vi bliver ældre' er at det er en statistikting. I gamle dage var levealderen lav bl.a. pga høj børnedødelighed og manglende behandling af mange sygdomme. Levealderen stiger i takt med flere og mere effektive behandlingsmuligheder, alene opfindelse af vacciner og penicillin gav den et kæmperyk opad, og nu er vi i stand til at holde liv i mennesker, som før ikke havde haft mange chancer. De grupper, der før trak gennemsnittet ned, bliver måske nok ældre og dermed stiger det samlede gennemsnit, men det betyder nødvendigvis at Hanne på 65 er superfrisk.
1
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"