Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 19. jan 2019, 17:42

abcd skrev:
Aima skrev:
abcd skrev:
Aima skrev:
LaScrooge skrev:
Aima skrev:
LaScrooge skrev:Ifht skyldsspørgsmålet, så er én ting sikkert: politiet rejser ikke sigtelse hvis ikke sagen er stærk nok til at den kan vindes. Der er altså en beviser ud over kvindens påstand.


Der er ikke nødvendigvis beviser, de kan godt vælge at rejse sigtelse, udelukkende fordi de vurderer kvindens udsagn om voldtægt som troværdige. Til gengæld er det, under de aktuelle bestemmelser om voldtægt i lovgivningen, urimeligt svært at løfte bevisbyrden i en retssag. I runde tal rejser anklagemyndigheden sigtelse i 70 % af de anmeldelser de får, og ca. 10 % ender med en dom.


Kan de? Det troede jeg ikke.

Og ja, det er jeg meget enig i. Et grundlæggende problem er i min optik, at der kan frifindes på manglende intention. "Jeg troede hun gerne ville" er tæt på et get out of jail-freecard. Mand kan spille dum og så er det dét.


Netop. I princippet er det tæt på gratis at voldtage, hvis man blot sørger for de korrekte omstændigheder.


Hvis prisen skal være et argument, så er det da endnu billigere at fremsætte falske anklager om voldtægt, og en voldtægtsdom kan smadre en mands liv.


Okay? Hvis du gerne vil snakke falske anklager om voldtægt, synes jeg, du skal oprette en tråd om det, men det er ikke dét, jeg forholder mig til lige nu, for jeg synes egentligt det er ret uvedkommende for debatten om de, synes jeg, problematiske aktuelle bestemmelser om voldtægt i straffeloven.


Du brugte pris som argument for at voldtægtslovgivningen skal ændres. Det er billigt at slippe af sted med voldtægt, siger du. Det kan du ikke adskille fra hvad det koster at anklage en mand for voldtægt. De hænger uløseligt sammen, hvis du gør det lettere at dømme en mand, gør du det også lettere at ødelægge hans liv med en falsk anklage. Du kan ikke bare lade som om den del ikke eksisterer


Jeg lader nu ingen steder som om det ikke eksisterer, men nej, modsat dig mener jeg ikke ‘det hænger uløseligt sammen’. Jeg synes sagtens, man kan diskutere behov for justering af voldtægtsbestemmelser, uden man, i samme ombæring nødvendigvis behøver forholde sig til kvinder der anmelder mænd for voldtægter der aldrig er sket. Jeg tror ikke, vi får særligt meget ud af at diskutere hvorvidt det er relevant for emnet eller ej, altså, du må gerne insistere, men dine argumenter, eller hvadend de er tænkt som, ligner i mine øjne mest et halvlunkent forsøg på at sætte lidt fut under bålet. Hvis andre ser en mening i at diskutere det her med dig, er det fint nok, men personligt keder det mig lidt.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 19. jan 2019, 17:53

abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Ja, vi er stærke og selvstændige. Men det betyder ikke at man bare kan rejse sig og gå i en utryg situation.


Jo, det er nemlig lige præcis hvad det betyder. Det er ikke bare betydningsløse ord som I kan kaste efter hinanden i et ekkokammer af rygklapperi. De betyder faktisk noget, de betyder at I kan klare jer selv.


Gu er det røv. Du ved ikke hvordan du vil reagere i sådan en situation før du selv har været i den.
Det er ikke unormalt at blive handlingslammet under en stresset situation og når du er fysisk underlegen, truet og dine grænser bliver overskredet, jamen så er det altså en stresset situation.

Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget. Det betyder ikke at hun er svag. Det kan være en coping mekanisme at lukke af og måske også få en ud af kroppen overlevelse. Hvis man oplever at man har sagt fra og truslen bare vokser for hver gang, så går der altså noget selvbevarelse ind. Det betyder stadig ikke at man selv er skyld i det der sker. Bare at man gør hvad man kan for komme så helskindet som muligt ud af situationen.

Jeg håber virkelig du har mere omtanke i hovedet end at sige din holdning til en der er blevet voldtaget og er “voksen” nok til at det udløser at være uansvarlig eller svag i følge dig.
10
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 19. jan 2019, 18:34

Der er vel ingen tvivl om, at den omtalte situation er uklar? Altså at hændelsesforløbet kan handle om forskellige ting, som kan være:
Manden begår overgreb
Manden tror, hun også vil have sex/Kvinden får ikke sagt fra på en måde, så det modtages af manden
Kvinden tror, manden begår et overgreb, men han tror det ikke selv (lidt det samme som den ovenfor)
Kvinden lyver

Hvis der er tale om et overgreb, så håber jeg, at det afklares, så manden kan få sin straf.
Hvis der ikke er tale om et overgreb, så håber jeg, at det afklares, og at manden får en kompensation

En kvindes liv kan smadres af en voldtægt. En mands liv kan smadres af en forkert anklage om voldtægt. Jeg synes, vi skal passe på mennesker. Ikke kun kvinder eller kun mænd, men mennesker.
4
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 19. jan 2019, 18:53

Kaffe skrev:Der er vel ingen tvivl om, at den omtalte situation er uklar? Altså at hændelsesforløbet kan handle om forskellige ting, som kan være:
Manden begår overgreb
Manden tror, hun også vil have sex/Kvinden får ikke sagt fra på en måde, så det modtages af manden
Kvinden tror, manden begår et overgreb, men han tror det ikke selv (lidt det samme som den ovenfor)
Kvinden lyver

Hvis der er tale om et overgreb, så håber jeg, at det afklares, så manden kan få sin straf.
Hvis der ikke er tale om et overgreb, så håber jeg, at det afklares, og at manden får en kompensation

En kvindes liv kan smadres af en voldtægt. En mands liv kan smadres af en forkert anklage om voldtægt. Jeg synes, vi skal passe på mennesker. Ikke kun kvinder eller kun mænd, men mennesker.


Jeg er enig. En skærpelse af voldtægtslovgivningen vil også øge retssikkerheden for de mennesker der potentielt bliver falsk anklaget, tænker jeg. Ved en tænkt samtykkelovgivning går den jo begge veje, og har man sit på det rene, sådan rent lovformeligt, mindsker det vel også risikoen for at blive falsk anklaget.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf D.itsen » 19. jan 2019, 18:58

Jeg synes så det er ret klamt, at han kraftigt hentyder til at nogen er ude på at lukke munden på ham via den her anmeldelse pga. Hans holdninger og noget med en ny bog.
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Muspel » 19. jan 2019, 19:05

D.itsen skrev:Jeg synes så det er ret klamt, at han kraftigt hentyder til at nogen er ude på at lukke munden på ham via den her anmeldelse pga. Hans holdninger og noget med en ny bog.


Enig. Det øger ikke min tiltro til ham. Ret høje tanker om sig selv at sammenligne sig selv med Julian Assange :tie:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2019, 19:17

Aima skrev:Jeg lader nu ingen steder som om det ikke eksisterer, men nej, modsat dig mener jeg ikke ‘det hænger uløseligt sammen’. Jeg synes sagtens, man kan diskutere behov for justering af voldtægtsbestemmelser, uden man, i samme ombæring nødvendigvis behøver forholde sig til kvinder der anmelder mænd for voldtægter der aldrig er sket. Jeg tror ikke, vi får særligt meget ud af at diskutere hvorvidt det er relevant for emnet eller ej, altså, du må gerne insistere, men dine argumenter, eller hvadend de er tænkt som, ligner i mine øjne mest et halvlunkent forsøg på at sætte lidt fut under bålet. Hvis andre ser en mening i at diskutere det her med dig, er det fint nok, men personligt keder det mig lidt.


Hvis du vil diskutere problemet set isoleret fra kvindens side, er løsningen simpel: Hver gang en kvinde beskylder en mand for voldtægt, sætter vi manden i fængsel. Så er vi i hvert fald sikre på at ingen slipper ustraffet fra voldtægt.

Det giver ingen mening at isolere problemer på den måde, det bliver en ligegyldig diskussion. Man får ikke gratis dømt flere voldtægtsmænd, alting har en pris. Hvis du vil lægge mere vægt på kvindens ord i disse sager, vil du også uvægerligt få dømt flere uskyldige mænd. Det kan du ikke bare forsøge at drible uden om.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2019, 19:21

TakeAChanceOnMe skrev:Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget.


Nej, jeg kan sgu da ikke. Jeg synes det er noget nonsens.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 19. jan 2019, 19:36

abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget.


Nej, jeg kan sgu da ikke. Jeg synes det er noget nonsens.


Hvorfor er det noget nonsens? Er det også et udtryk for svaghed når folk efter en ulykke går i chok?
Det er kroppens modsvar til det forfærdelige der sker.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2019, 19:38

Cali skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget.


Nej, jeg kan sgu da ikke. Jeg synes det er noget nonsens.



Ja, hvad skal vi dog med viden, når vi har dine følelser og holdninger :tie:


Du har svaret på mine indlæg med opkast-smileys, opfordringer til at lukke røven og kaldt mig modbydelig og et af de ulækreste eksempler på et menneske. Jeg synes ikke rigtigt du har noget at lade nogen høre mht. følelsesudgydelser.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2019, 19:41

TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget.


Nej, jeg kan sgu da ikke. Jeg synes det er noget nonsens.


Hvorfor er det noget nonsens? Er det også et udtryk for svaghed når folk efter en ulykke går i chok?
Det er kroppens modsvar til det forfærdelige der sker.


I mine øjne er man bare ikke en stærk kvinde - eller et stærkt menneske - hvis man ikke formår at sige stop og vende ryggen til når ens grænser overskrides, og der ikke er noget der fysisk stopper en. Det behøver ikke være fysiske grænser, det kan også være hvis man bliver svinet til, eller beskyldt for noget urimeligt. Et svagt menneske finder sig i at chefen er en idiot, et stærkt menneske siger fra og går sin vej.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 19. jan 2019, 20:17

abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget.


Nej, jeg kan sgu da ikke. Jeg synes det er noget nonsens.


Hvorfor er det noget nonsens? Er det også et udtryk for svaghed når folk efter en ulykke går i chok?
Det er kroppens modsvar til det forfærdelige der sker.


I mine øjne er man bare ikke en stærk kvinde - eller et stærkt menneske - hvis man ikke formår at sige stop og vende ryggen til når ens grænser overskrides, og der ikke er noget der fysisk stopper en. Det behøver ikke være fysiske grænser, det kan også være hvis man bliver svinet til, eller beskyldt for noget urimeligt. Et svagt menneske finder sig i at chefen er en idiot, et stærkt menneske siger fra og går sin vej.



Men de siger jo stop og prøver at komme ud af situationen? Derefter bliver deres grænse overskredet IGEN og kroppen går i chok. Derefter er det fysisk ikke muligt at rejse sig og gå ud af døren.

Det er altså noget nemmere at sige fra overfor verbale angreb, end når man bliver udsat for et seksuelt anfald. Det er på ingen måde det samme. Jeg har haft røvhulschefer og fortalt dem hor de kunne gå hen, men der har min krop jo ikke været i fare?

Men igen, man kan simpelthen ikke vide hvordan man reagere før man er i situationen. Jeg synes bare det er synd at mærke de kvinder som svage, for det kræver fanme styrke at rejse sig op og komme videre med sit liv efter at få indvaderet sin krop på den måde. Specielt når man bliver victimblamet og fejet af når man fortæller andre om hvad der er sket. Man bliver kaldt løgner og fortal at man bare er ude på at ødelægge mandens liv, når ens eget liv er i ruiner. Den mistillid der er, bare fordi man er kvinde og har nosserne til at åbne munden og fortælle, er ødelæggende. At rejse sig op og komme videre, det ER styrke. At holde sammen på ens mentale helbred og komme igennem dagen uden at få angstanfald, kræver at man er stærk. At være “survivor” kræver styrke. Der er absolut intet svagt over de kvinder. Intet.
15
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2019, 20:31

TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget.


Nej, jeg kan sgu da ikke. Jeg synes det er noget nonsens.


Hvorfor er det noget nonsens? Er det også et udtryk for svaghed når folk efter en ulykke går i chok?
Det er kroppens modsvar til det forfærdelige der sker.


I mine øjne er man bare ikke en stærk kvinde - eller et stærkt menneske - hvis man ikke formår at sige stop og vende ryggen til når ens grænser overskrides, og der ikke er noget der fysisk stopper en. Det behøver ikke være fysiske grænser, det kan også være hvis man bliver svinet til, eller beskyldt for noget urimeligt. Et svagt menneske finder sig i at chefen er en idiot, et stærkt menneske siger fra og går sin vej.



Men de siger jo stop og prøver at komme ud af situationen? Derefter bliver deres grænse overskredet IGEN og kroppen går i chok. Derefter er det fysisk ikke muligt at rejse sig og gå ud af døren.

Det er altså noget nemmere at sige fra overfor verbale angreb, end når man bliver udsat for et seksuelt anfald. Det er på ingen måde det samme. Jeg har haft røvhulschefer og fortalt dem hor de kunne gå hen, men der har min krop jo ikke været i fare?

Men igen, man kan simpelthen ikke vide hvordan man reagere før man er i situationen. Jeg synes bare det er synd at mærke de kvinder som svage, for det kræver fanme styrke at rejse sig op og komme videre med sit liv efter at få indvaderet sin krop på den måde. Specielt når man bliver victimblamet og fejet af når man fortæller andre om hvad der er sket. Man bliver kaldt løgner og fortal at man bare er ude på at ødelægge mandens liv, når ens eget liv er i ruiner. Den mistillid der er, bare fordi man er kvinde og har nosserne til at åbne munden og fortælle, er ødelæggende. At rejse sig op og komme videre, det ER styrke. At holde sammen på ens mentale helbred og komme igennem dagen uden at få angstanfald, kræver at man er stærk. At være “survivor” kræver styrke. Der er absolut intet svagt over de kvinder. Intet.


Jeg har ikke sagt noget om at det er kvindens skyld at manden overskrider hendes grænser, og det skulle jeg vel hvis jeg skulle kunne anklages for victim blaming? Jeg forventer bare af voksne mennesker at de kan rejse sig og gå deres vej. Jeg er uenig i at der ikke er noget svagt i de kvinder, det er svaghed ikke at kunne gå sin vej. De fleste af os har prøvet at være svage, men hvis vi gerne vil videre som stærkere mennesker, så nytter det ikke noget at lyve for os selv. Det betyder ikke at man skal gå og slå sig selv i hovedet med det i årevis, men man kan jo godt kigge på noget sket og erkende at man skulle have handlet anderledes, tilgive sig selv for at man ikke gjorde det, og så være stærkere næste gang.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 19. jan 2019, 20:49

abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Du kan have verdens stærkeste, mest selvstændige kvinde og hun kan stadig blive handlingslammet hvis hun skulle blive voldtaget.


Nej, jeg kan sgu da ikke. Jeg synes det er noget nonsens.


Hvorfor er det noget nonsens? Er det også et udtryk for svaghed når folk efter en ulykke går i chok?
Det er kroppens modsvar til det forfærdelige der sker.


I mine øjne er man bare ikke en stærk kvinde - eller et stærkt menneske - hvis man ikke formår at sige stop og vende ryggen til når ens grænser overskrides, og der ikke er noget der fysisk stopper en. Det behøver ikke være fysiske grænser, det kan også være hvis man bliver svinet til, eller beskyldt for noget urimeligt. Et svagt menneske finder sig i at chefen er en idiot, et stærkt menneske siger fra og går sin vej.



Men de siger jo stop og prøver at komme ud af situationen? Derefter bliver deres grænse overskredet IGEN og kroppen går i chok. Derefter er det fysisk ikke muligt at rejse sig og gå ud af døren.

Det er altså noget nemmere at sige fra overfor verbale angreb, end når man bliver udsat for et seksuelt anfald. Det er på ingen måde det samme. Jeg har haft røvhulschefer og fortalt dem hor de kunne gå hen, men der har min krop jo ikke været i fare?

Men igen, man kan simpelthen ikke vide hvordan man reagere før man er i situationen. Jeg synes bare det er synd at mærke de kvinder som svage, for det kræver fanme styrke at rejse sig op og komme videre med sit liv efter at få indvaderet sin krop på den måde. Specielt når man bliver victimblamet og fejet af når man fortæller andre om hvad der er sket. Man bliver kaldt løgner og fortal at man bare er ude på at ødelægge mandens liv, når ens eget liv er i ruiner. Den mistillid der er, bare fordi man er kvinde og har nosserne til at åbne munden og fortælle, er ødelæggende. At rejse sig op og komme videre, det ER styrke. At holde sammen på ens mentale helbred og komme igennem dagen uden at få angstanfald, kræver at man er stærk. At være “survivor” kræver styrke. Der er absolut intet svagt over de kvinder. Intet.


Jeg har ikke sagt noget om at det er kvindens skyld at manden overskrider hendes grænser, og det skulle jeg vel hvis jeg skulle kunne anklages for victim blaming? Jeg forventer bare af voksne mennesker at de kan rejse sig og gå deres vej. Jeg er uenig i at der ikke er noget svagt i de kvinder, det er svaghed ikke at kunne gå sin vej. De fleste af os har prøvet at være svage, men hvis vi gerne vil videre som stærkere mennesker, så nytter det ikke noget at lyve for os selv. Det betyder ikke at man skal gå og slå sig selv i hovedet med det i årevis, men man kan jo godt kigge på noget sket og erkende at man skulle have handlet anderledes, tilgive sig selv for at man ikke gjorde det, og så være stærkere næste gang.


Du victimblamer en smule når du siger at man bare kunne være gået sin vej. Implicit i det er at det ikke ville være sket hvis man bare havde taget benene på nakken.

Jeg kunne være gået min vej, problemet er bare at i den situation, der lyttede min krop ikke til logik - den var i undtagelsestilstand og prøvede bare at få mig igennem mareridtet i live. Ja, jeg var kun 14 år gammel - men hvorfor er det anderledes fordi man bliver ældre? Dem der sker for har jo en FYSISK forhindring i det deres krop simpelthen står af indtil det er ovre.

Jeg ER en stærk person. Jeg har gjort op med en røvet barndom med både psykisk og fysisk vold. Været den første i min familie til at få en universitetsuddannelse - og så endda i et andet land på et sprog der ikke er mit eget. Jeg kan klare mig selv og jeg kan sige fra når jeg ikke bliver behandlet ordentligt, hvad end om det er en chef, min kæreste, en ven eller en fuldkommen fremmed person. Jeg har stået op overfor en mand der potentielt kunne ødelægge min karriere og fortalt fagforbundet hvor forfærdelig og terroriserende han var - hvilket endte med at ødelægge hans karriere. Jeg ER stærk. Men jeg kunne ikke bare gå ud af døren. Jeg ved heller ikke om jeg kunne, hvis noget lignende skete igen for det er ikke noget man selv er herre over og det er på ingen måde noget der har forbindelse til resten af ens personlighed.
10
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Purple Haze » 20. jan 2019, 00:12

SurSødSovs skrev:Men altså. Hvad er det vi diskuterer? At man gerne må voldtage svage kvinder?


Det lyder sådan.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"