Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf annellaII » 18. jan 2019, 05:58

https://ekstrabladet.dk/nationen/vil-ikke-betjenes-af-toerklaede-pige-nu-vil-foetex-ikke-have-bjarne-som-kunde/7479395

Da Bjarne skulle købe nye cowboybukser i Føtex, sagde han 'nej' til at blive betjent af en ung pige med tørklæde. Så må han bare finde et andet sted at handle, lyder det fra Føtex



Hvad mener du om hhv Bjarne's og Føtex's holdning?


Som kunde mener jeg, at jeg har ret til selv at bestemme, hvem jeg vil betjenes af eller ikke betjenes af, Føtex's holdning forstår jeg så ikke, da Føtex jo lever af kunders køb.

Jeg har ingen problemer med at blive betjent af ansatte kvinder i forretninger, der bærer tørklæde, men det er så min indstilling, andre har en anden indstilling, og det burde i et demokrati accepteres, at vi er forskellige med forskellige meninger.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf Modesty Blame » 18. jan 2019, 06:06

annellaII skrev:https://ekstrabladet.dk/nationen/vil-ikke-betjenes-af-toerklaede-pige-nu-vil-foetex-ikke-have-bjarne-som-kunde/7479395

Da Bjarne skulle købe nye cowboybukser i Føtex, sagde han 'nej' til at blive betjent af en ung pige med tørklæde. Så må han bare finde et andet sted at handle, lyder det fra Føtex



Hvad mener du om hhv Bjarne's og Føtex's holdning?


Som kunde mener jeg, at jeg har ret til selv at bestemme, hvem jeg vil betjenes af eller ikke betjenes af, Føtex's holdning forstår jeg så ikke, da Føtex jo lever af kunders køb.

Jeg har ingen problemer med at blive betjent af ansatte kvinder i forretninger, der bærer tørklæde, men det er så min indstilling, andre har en anden indstilling, og det burde i et demokrati accepteres, at vi er forskellige med forskellige meninger.

Ja, man har altid ret til at sige nej til, hvem man vil betjenes af. Men der er jo så en risiko for, at man må handle andetsteds.

Føtex har ansvar for deres medarbejdere, og i særlig grad for, at de ikke bliver forulempet af kunderne. Det har føtex så fint håndteret her. Jeg forestiller mig, det ville koste dem langt mere, hvis historien havde lydt "Ville ikke betjenes af tørklæde pige - nu har Føtex fundet en dansk ekspedient til Bjarne".

I øvrigt synes jeg, at Bjarne skulle lære at opføre sig ordentligt.
54
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29898

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf TinaW » 18. jan 2019, 06:08

Jeg synes ærligt talt Bjarne er et fjols.
Jeg kan ikke se, hvordan han bliver påduttet pigens religion, fordi han bliver betjent af hende, mens hun bærer tørklæde.
Argumentet med at han var ved at dø i et muligt islamisk attentat, lyder som en dårlig undskyldning. Hvad blev der af, ikke at skære alle over en kam?
Hatten af for varehuschefen, der støtter op om sin ansatte.
25
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. jan 2019, 06:09

Jeg tænker 'naturlig og rimelig konsekvens' og kan ikke se, at Bjarnes holdning ikke accepteres. Ingen tvinger ham til at blive ekspederet af den pågældende medarbejder eller nogensinde mere sætte sine ben i Føtex igen, og ingen forhindrer ham efterfølgende i at fortælle offentligt om sin oplevelse.
6
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf BlueBunny » 18. jan 2019, 06:11

Jeg kender faktisk nogle stykker der bevidst går over i en anden kasse, hvis der sidder en med tørklæde i den første. Jeg gør ikke.

At ønske en religionsneutral ekspedition kan man jo gøre, så kan man pænt affinde sig med butikkens svar.

Jeg mener butikken må bestemme. Ellers må kunden komme en anden dag eller handle et andet sted.

Jeg tænker der må have været talt grimt siden det kan udvikle sig og ende i en avis?
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29898

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf TinaW » 18. jan 2019, 06:15

BlueBunny skrev:Jeg kender faktisk nogle stykker der bevidst går over i en anden kasse, hvis der sidder en med tørklæde i den første. Jeg gør ikke.

At ønske en religionsneutral ekspedition kan man jo gøre, så kan man pænt affinde sig med butikkens svar.

Jeg mener butikken må bestemme. Ellers må kunden komme en anden dag eller handle et andet sted.

Jeg tænker der må have været talt grimt siden det kan udvikle sig og ende i en avis?


Det er ekstrabladet, tænker alene det, at episoden involverer en tørklædeklædt muslim er grund nok for dem.
2
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf Bergen » 18. jan 2019, 06:16

Det bliver straks værre for Bjarne når han kommer på sygehuset og får samme besked. Så må vi jo se, om han ændrer holdning til fx en sygeplejerske med tørklæde, når dét er tilbuddet.


Føtex handler helt korrekt her.
15
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf Modesty Blame » 18. jan 2019, 06:22

BlueBunny skrev:Jeg kender faktisk nogle stykker der bevidst går over i en anden kasse, hvis der sidder en med tørklæde i den første. Jeg gør ikke.

At ønske en religionsneutral ekspedition kan man jo gøre, så kan man pænt affinde sig med butikkens svar.

Jeg mener butikken må bestemme. Ellers må kunden komme en anden dag eller handle et andet sted.

Jeg tænker der må have været talt grimt siden det kan udvikle sig og ende i en avis?

Den er startet i Fredericia Dagblad. Der er tale om Føtex i Randers, men Bjarne bor i Fredericia, så jeg gætter på, at Bjarne har klaget sin nød til sin lokale avis.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf Tux » 18. jan 2019, 06:27

annellaII skrev:https://ekstrabladet.dk/nationen/vil-ikke-betjenes-af-toerklaede-pige-nu-vil-foetex-ikke-have-bjarne-som-kunde/7479395

Da Bjarne skulle købe nye cowboybukser i Føtex, sagde han 'nej' til at blive betjent af en ung pige med tørklæde. Så må han bare finde et andet sted at handle, lyder det fra Føtex



Hvad mener du om hhv Bjarne's og Føtex's holdning?


Som kunde mener jeg, at jeg har ret til selv at bestemme, hvem jeg vil betjenes af eller ikke betjenes af, Føtex's holdning forstår jeg så ikke, da Føtex jo lever af kunders køb.

Jeg har ingen problemer med at blive betjent af ansatte kvinder i forretninger, der bærer tørklæde, men det er så min indstilling, andre har en anden indstilling, og det burde i et demokrati accepteres, at vi er forskellige med forskellige meninger.

Som kunde har du ene og alene ret til at bestemme om man vil handle i butikken eller ej. Ville det også være hans gode ret, hvis han kun ville betjenes af en kaukasisk mand? (Eller er det kun muslimerne Bjarne må være imod?)

At blande demokrati ind i det, giver ingen mening, så længe butikken ikke diskriminerer eller behandler kunden dårligt, kan de gøre som de vil.

Bravo Føtex, Bjarne er en kæmpe idiot..
Senest rettet af Tux 18. jan 2019, 06:29, rettet i alt 1 gang.
21
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf LadyFox » 18. jan 2019, 06:29

Man har ikke ret til at bestemme hvem ens lokale supermarked ansætter, så vil man ikke betjenes af f.eks. kvinder uden tørklæde må man se om ikke der enten er selvbetjeningskasser eller en kasse uden en med tørklæde bag. Hvis ikke må man jo tage konsekvensen af sine holdninger og simpelthen lade være med at handle i Føtex. Føtex kan simpelthen ikke tage sig af at der åbenbart findes mennesker der tror det har konsekvenser at blive betjent af en muslim.
2
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf LadyFox » 18. jan 2019, 06:34

"Som kunde mener jeg, at jeg har ret til selv at bestemme, hvem jeg vil betjenes af eller ikke betjenes af, Føtex's holdning forstår jeg så ikke, da Føtex jo lever af kunders køb."

Føtex er da i høj grad også afhængige af at deres ansatte er glade og trygge ved at arbejde for dem. Jeg tror det har større konsekvenser for Føtex at miste en god medarbejder end at miste Bjarne som kunde.
4
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. jan 2019, 06:40

LadyFox skrev:"Som kunde mener jeg, at jeg har ret til selv at bestemme, hvem jeg vil betjenes af eller ikke betjenes af, Føtex's holdning forstår jeg så ikke, da Føtex jo lever af kunders køb."

Føtex er da i høj grad også afhængige af at deres ansatte er glade og trygge ved at arbejde for dem. Jeg tror det har større konsekvenser for Føtex at miste en god medarbejder end at miste Bjarne som kunde.


Ja, og Bjarne er ikke den eneste kunde.
Udover at handle om principper og et sundt arbejdsmiljø er det da også om noget cost-benefit ikke at rette sig efter kunden med den afvigende holdning.
4
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf icelady » 18. jan 2019, 08:15

Jeg har til dels forståelse for at Bjarne "frygter" folk med tørklæder efter han var udsat for et attentat. (selvom jeg kunne ønske han ville forsøge at få hjælp til sit traume).

Men det berettiger ham nu stadig ikke til at kræve noget som helst i en butik; han kan købe sine cowboy bukser et andet sted :)


Groft sagt bevæger manden sig ind på Føtex´s område og dermed deres præmisser: kan han ikke acceptere det, må han fise ud igen.



I den lokale FB gruppe er opbakningen stor til Føtex, Mariagervej, og kun 2 har skrevet, de vil boycutte butikken, hvorimod mange mange flere har skrevet det modsatte.









Lokale avis´s artikel om det: https://amtsavisen.dk/randers/Koeb-af-cowboybukser-i-Foetex-blev-til-tvist-om-religioes-hovedbeklaedning/artikel/422178?fbclid=IwAR3K5X8LleEsJUFPDHqPCC6UAMLnw5Iian1GNUOoi2TORTOPcXaO7YMtB0g


Lokale avis´s leder: https://amtsavisen.dk/Leder/Avisen-mener-Respekt-til-Foetex-for-den-eneste-rigtige-reaktion/artikel/422182?fbclid=IwAR0Si7zRxDabo9y4EAw9E2XCyEKeRr8eWfhjd809Dag9MtBjSAMR06N758k




Bjarne Engelbrecht Larsens reaktion på den lokale avis´s leder:

https://amtsavisen.dk/Laeserbrev/Toerklaede-Uoplyst-chefredaktoer/artikel/422294?fbclid=IwAR3UTvhnvIqSkNNiUrFs19O4hDXFjkDAUebE7-P6RR3dOBl9sgGBePy7Fow






Og som et lille pudsigt "tilfælde" har Føtex, Mariagervej ændret deres coverbilled på FB. :lol:


Billede
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf missme » 18. jan 2019, 08:16

Bjarne er et fjols. Det er i hvert fald min holdning. Jeg kan ikke forestille mig at Bjarne ville have et problem med at hende, hvis hun i stedet havde haft et kors om halsen. Men Bjarne kan da bare handle et andet sted.
Jeg syntes så i øvrigt at tørklædet er et kvindeundertrykkende symbol, så jeg kan på ingen måder billige at kvinder iklæder sig tørklæde. Men jeg syntes til gengæld ikke at det er noget jeg skal fortælle dem, for det er jo deres eget valg, og vi lever heldigvis i et frit samfund.
I et demokrati skal vi vel netop kunne interagere med folk vi er dybt uenige med.
3
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Vil ikke betjenes af tørklæde-pige: Nu vil Føtex ikke have Bjarne som kunde

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2019, 08:27

missme skrev:Bjarne er et fjols. Det er i hvert fald min holdning. Jeg kan ikke forestille mig at Bjarne ville have et problem med at hende, hvis hun i stedet havde haft et kors om halsen. Men Bjarne kan da bare handle et andet sted.
Jeg syntes så i øvrigt at tørklædet er et kvindeundertrykkende symbol, så jeg kan på ingen måder billige at kvinder iklæder sig tørklæde. Men jeg syntes til gengæld ikke at det er noget jeg skal fortælle dem, for det er jo deres eget valg, og vi lever heldigvis i et frit samfund.
I et demokrati skal vi vel netop kunne interagere med folk vi er dybt uenige med.


Der er meget få muslimske kvinder, der går med tørklæde, fordi de er tvunget af en mand. For langt langt hovedparten er det noget der foregår mellem dem og deres gud, og ikke noget som helst andet. Det er noget åndeligt.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"