Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder efter

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf LaScrooge » 17. jan 2019, 11:18

Daine skrev:
LaScrooge skrev:Jeg forstår godt vikarbureauet. Det er virkelig dyrt for virksomheder at hente vikarer ind - månedsprisen er højere end ved en almindelig ansættelse - og hvis virksomhederne bruger vikarbureauerne som en slags billig rekruttering, dvs. stjæler dem, de synes er gode, kan det hurtigt blive dyrt for bureauet, som afholder omkostningerne ved rekruttering og formidling/matchning med virksomheden, og som gør det i forventning om at kunne tjene penge på virkaren over længere tid. Det samme, hvis en vikar bruger virksomheden til at opbygge et kundegrundlag, for derefter at underbyde bureauet. Derfor er det også bekosteligt for en virksomhed at frikøbe en vikar til ordinær ansættelse (den ene side af det der handles med) og derfor er der måske en vis rimelighed i at have en klausul om, at vikaren har en karensperiode ifht ansættelse hos de kunder, han/hun har været ude hos, hvis det ikke sker gennem bureauet. Jeg er selv blevet frikøbt til ordinær ansættelse efter en vikaransættelse og prisen var ifgl min nye chef 3 x den månedlige pris de betalte bureauet, som var næsten det dobbelte af, hvad jeg fik udbetalt.

Det er selvfølgelig et enormt problem, som peger tilbage på en vist luskethed hos bureauet, at de ikke har sikret at de ansatte er bevidste om betingelserne i deres kontrakter. Det kan ikke undskyldes, heller ikke med, at arbejdskraften selv må sikre sig at de ved, hvad de skriver under på. Som arbejdsgiver har man interesse i og forpligtelse til at sikre, at ens ansatte er bekendt med de vilkår de er ansat på. Det kan nemlig også angå vikarens relation til de kunder, de er ude hos og det falder tilbage på bureauet, hvis vikarerne ikke er det. Derudover er det et generelt problem, at udenlandsk arbejdskraft ikke kender til deres vilkår og rettigheder på den danske arbejdsmarked og derfor er lette ofre for udnyttelse. Det beskæftigede jeg mig en hel del med, da jeg var ansat i fagbevægelsen for nogle år tilbage.

Til det markerede: Jeg er ledig, og det er da lige præcis det jeg har fået at vide jeg skal bruge vikarbureauerne til. At få foden indenfor på en arbejdsplads, som så efterfølgende kan se lyset i at ansætte mig. Må virksomhederne ikke det?
(Jeg er tilmeldt flere bureauer, men har ikke fået noget ud af det, så jeg har ikke stået i situationen rent praktisk)


Joda, det må de gerne. Mange virksomheder bruger kombinerede vikar- og rekrutteringsbureaer til netop dét: man starter i vikariat med option på frikøb til ordinær ansættelse. Men der er så tale om frikøb, altså at det er en del af den aftale, virksomheden og bureauet indgår. Virksomheden kna også starte ud med et vikarbehov og opdage, at stigningen i omsætningen/arbejdspresset er blivende og derefter ønske sig at beholde vikaren. I de tilfælde frikøbes vikaren også.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf Stitch » 17. jan 2019, 11:19

Daine skrev:Til det markerede: Jeg er ledig, og det er da lige præcis det jeg har fået at vide jeg skal bruge vikarbureauerne til. At få foden indenfor på en arbejdsplads, som så efterfølgende kan se lyset i at ansætte mig. Må virksomhederne ikke det?
(Jeg er tilmeldt flere bureauer, men har ikke fået noget ud af det, så jeg har ikke stået i situationen rent praktisk)


Jeg var ude som vikar for Hartmanns og fik derefter en fastansættelse hos det nye firma. Faktisk lobbyede min kontaktperson hos Hartmanns for det, så det kan sagtens ske.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf vibbsen » 17. jan 2019, 15:29

Stitch skrev:
Daine skrev:Til det markerede: Jeg er ledig, og det er da lige præcis det jeg har fået at vide jeg skal bruge vikarbureauerne til. At få foden indenfor på en arbejdsplads, som så efterfølgende kan se lyset i at ansætte mig. Må virksomhederne ikke det?
(Jeg er tilmeldt flere bureauer, men har ikke fået noget ud af det, så jeg har ikke stået i situationen rent praktisk)


Jeg var ude som vikar for Hartmanns og fik derefter en fastansættelse hos det nye firma. Faktisk lobbyede min kontaktperson hos Hartmanns for det, så det kan sagtens ske.


Men jeg tror altså at der er meget stor forskel på brancherne....

Jeg bryder mig på ingen måde om den forretningsmodel som det her vikarbureau benytter sig af. Ikke at jeg som sådan har et problem med at man har den slags klausuler. For det forstår jeg egentlig godt....Det er da en skide smart måde at gafle sig en kundeportefølje på. Ihvertfald i den branche. Jeg har også haft rengøringshjælp. Det betalte vi 300 kroner incl moms for hos et firma. Arbejdet var sat til 2 1/2 time. Hun var drøneffektiv og meget pålidelig. Og hvis hun havde sagt : Jeg vil gerne gøre rent for dig for 200 kroner i timen som B-indkomst, så havde jeg da droppet min kontrakt med firmaet på stedet og valgt den løsning....Og jeg ville da ikke blive overrasket hvis den slags prisdumpning også kunne foregå når det gælder virksomhedsrengøring...Så set i det lys, så kan jeg da godt forstå at man som virksomhed gerne vil indføre den slags klausuler hos sine medarbejdere. Især hvis man tilbyder dem lorteforhold og dermed kan risikerer at de skrider og tager kunderne med sig....

Problemet er bare at hvis man skal indføre den slags i sine kontrakter, så skal man

a) Sørge for at den klausul man indfører er lovlig. Hvilket betyder at medarbejderen skal kompenseres. I dette tilfælde betyder det at de polske rengøringsmedarbejdere skal have en kompensation 40 % af deres månedsløn på fratrædelsestidspunktet. Der skal udbetales 2 måneders kompensation ved fratrædelse. Jeg kan se at man med f.eks. provisionslønnede ansatte beregner månedslønnen ud fra et gennemsnit over de sidste 12 måneder. Og vil gætte på at det er det samme der gør sig gældende med timelønnede. Man kan alene gøre en kundeklausul gældende for de kunder som den ansatte har haft direkte kundekontakt med de seneste 12 måneder. Klausulen omfatter således ikke de af ens kunden som ens polske rengøringsassistent IKKE har gjort rent hos....En liste over disse kunder skal udleveres i forbindelse med opsigelsen.

b) lade være med at være et dumt svin. For karma har det med at komme og ramme dumme svin i nakken. Og hvis man udleverer en dansk ansættelseskontrakt udfærdiget på dansk til en flok polakker som kommer til Danmark med deres ejendele i en pose og som hverken forstår dansk eller engelsk. Så er man et dumt svin. Det er man iøvrigt også når man kun betaler dem 101 kroner i timen også når der er tale om overarbejde.Og kræver at de skal betale 3000 kroner for et værelse i ens klamme skodhus......For den eneste grund til at de finder sig i det er, at de ikke er i en position hvor de kan sige rende mig noget så grusomt i røven, din fede nar. Og iøvrigt ikke taler godt nok dansk til det selv om de var....

c) huske at lige meget hvor snedige kundeklausuler man laver. Og hvor meget man sender sine ansatte rundt, så skal man lige være opmærksom på at kundeklausuler ikke gælder hvis ansættelsesforholdet ophører indenfor 6 måneder. Uanset hvem der bringer dette til ophør. Så i princippet så kan den polske rengøringsmedarbejder som har betalt 3000 kroner kontant for at bo i dit usle skodhus arbejde for dig i 4 måneder for 101 krone i timen. Og skride med alle dine kunder. Uden at du kan gøre en skid ved det......Det er det der hedder Karma. Og hun er en bitch.....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf avdotja » 17. jan 2019, 21:07

fisken80 skrev:...
Jeps: https://www.fyens.dk/odense/Polakker-bl ... el/3314996 samme firma

Hyggelig fætter. 30.000 i månedlig husleje for et så fantastisk hus er jo en ren foræring. Ikke så mærkeligt at han fyrer de utaknemmelige polakker der ikke vil bo der...
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"