Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder efter

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder efter

Indlægaf annellaII » 17. jan 2019, 06:05

https://www.avisen.dk/firma-til-ufaglaerte-det-koster-dig-30000-kr-at-ar_533821.aspx

30.000 kroner. Det vil det koste dig, hvis du tager arbejde for virksomhedens kunder, samarbejdspartnere eller underleverandører. Sådan lyder det fra vikarbureauet Hr. Larsens Produktionskompagni i Odense i en såkaldt kundeklausul til polske rengøringsarbejdere, der blandt andet gør rent ved mindre erhvervsvirksomheder. Det skriver Fagbladet 3F.

Ifølge medarbejdernes kontrakt må de ikke gøre rent for andre kunder inden for en periode på tre måneder efter deres fratræden fra Hr. Larsens Produktionskompagni.

Fagbladet 3F har talt med flere tidligere rengøringsmedarbejdere hos Hr. Larsens Produktionskompagni. De fire polakker oplyser, at de har skrevet under på flere papirer fra deres tidligere arbejdsgiver, som de ikke forstod. Ingen af dem taler dansk eller engelsk.

- Vi var nødt at underskrive flere dokumenter på dansk, vi ved ikke, hvad der stod, siger polakkerne.

Direktør og ejer af Hr. Larsens Produktionskompagni, Jens Larsen, forklarer til Fagbladet 3F, at firmaet har indført kundeklausuler i helt almindelige rengøringsmedarbejderes kontrakter, fordi han tidligere har haft en medarbejder, der tog kunder fra ham.



Hvad er din mening om omtalte klausul?


Jeg synes, den er ret voldsom, om den er lovlig, det ved jeg ikke, men bordet fanger vel, selvom polakkerne ikke ved, hvad de har underskrevet.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf hotlips » 17. jan 2019, 08:18

Det er ikke lovligt, den slags klausuler kan kun bruges hvis folk er i særligt betroede stillinger og kan kun gælde for de firmaer medarbejderen selv har været i kontakt med via sit arbejde, og faktisk så står arbejdsgiver til at betale en stor kompensation til dem de får til at underskrive kontrakter med klausuler der er mere vidtgående end loven tillader.
3
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf ajnaM » 17. jan 2019, 08:20

Det er meget normalt at have den slags klausuler på andre dele af arbejdsmarkedet. Men det er jo så også afspejlet i lønnen. Det går jeg ikke ud fra er tilfældet for de polske arbejdere.

Disse grupper presses hårdt på arbejdsmarkedet, og det kan kun lade sig gøre, fordi fagforeningerne har mistet en stor del af deres tyngde og dermed deres betydning og legitimitet. Og det er vitterligt et stort problem. Vi skal have mere solidaritet på arbejdsmarkedet, og fagbevægelsen skal tilbage til et sted, hvor man ikke bare brokker sig over enkeltsager, men rent faktisk har en indflydelse, der gør, at den slags sager ikke opstår.

Det er både en situation, der er opstået, fordi fagbevægelsen har været alt for langsom og doven - men det er også et spørgsmål om politikere, der har undermineret fagforeningernes indflydelse. Igen en skamplet på Socialdemokratiets historie de seneste årtier.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf paint » 17. jan 2019, 08:45

Jeg har en lignede klausul i min kontrakt. Den er dog af væsentligt længere varighed end den, der omtales her. Forskellen er dog, at jeg har læst og godkendt denne klausul. En anden væsentlig forskel er, at jeg ikke er en polsk rengøringsmedarbejder.

Der har været lignende sager før. Et vikarbureau, sender folk ud til rengøring og efter nogle måneder, underbyder det udsendte personale, den pris som firmaet de er ansat i, forlanger. Kontrakten til det tidligere firma annulleres og de mister deres kunde. Det er sket både inden for rengøring og hjemmehjælp.
Kort sagt, så bruger nogle ansættelsen via vikarbureauet til at overtage kunden/kunderne og danne et eget selskab. Det er ikke særligt hensigtsmæssigt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf Stitch » 17. jan 2019, 09:10

Jeg synes, det er ens eget ansvar at forstå det, man skriver under på. Den slags ansvarsfralæggelse giver jeg intet for. Man kan jo bare tage en eventuel kontrakt med til en advokat eller translatør, der kan hjælpe med at oversættelsen og forståelsen for dokumentet.

Jeg kan ikke lide selve klausulen, men det er nu almen brugt i mange brancher. Bl.a. min.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf Stars » 17. jan 2019, 09:11

Det er - så vidt jeg ved - meget normalt i vikarbranchen med den slags klausuler ... Med den forskel, at det er kunderne, der underskriver den, ikke medarbejderne!
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf Brok » 17. jan 2019, 09:17

ajnaM skrev:Det er meget normalt at have den slags klausuler på andre dele af arbejdsmarkedet. Men det er jo så også afspejlet i lønnen. Det går jeg ikke ud fra er tilfældet for de polske arbejdere.

Disse grupper presses hårdt på arbejdsmarkedet, og det kan kun lade sig gøre, fordi fagforeningerne har mistet en stor del af deres tyngde og dermed deres betydning og legitimitet. Og det er vitterligt et stort problem. Vi skal have mere solidaritet på arbejdsmarkedet, og fagbevægelsen skal tilbage til et sted, hvor man ikke bare brokker sig over enkeltsager, men rent faktisk har en indflydelse, der gør, at den slags sager ikke opstår.

Det er både en situation, der er opstået, fordi fagbevægelsen har været alt for langsom og doven - men det er også et spørgsmål om politikere, der har undermineret fagforeningernes indflydelse. Igen en skamplet på Socialdemokratiets historie de seneste årtier.


Jeg elsker når nogen giver socialdemokraterne har/får skylden, højre siden i det politiske Danmark, fantastisk HTS må værenoget særligt, at hendes små fire år på magten har haft den indflydelsei over 30 år. De har nogle skjulte evner, så måske skal krydes sættes hos dem.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf fisken80 » 17. jan 2019, 09:47

Stitch skrev:Jeg synes, det er ens eget ansvar at forstå det, man skriver under på. Den slags ansvarsfralæggelse giver jeg intet for. Man kan jo bare tage en eventuel kontrakt med til en advokat eller translatør, der kan hjælpe med at oversættelsen og forståelsen for dokumentet.

Jeg kan ikke lide selve klausulen, men det er nu almen brugt i mange brancher. Bl.a. min.


Jeg synes måske nok man mangler ret meget forståelse for polske arbejdstagere, deres baggrund og deres muligheder, når man skriver, at de "bare kan tage kontakt til en advokat eller en translatør".
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf Stitch » 17. jan 2019, 09:50

fisken80 skrev:
Stitch skrev:Jeg synes, det er ens eget ansvar at forstå det, man skriver under på. Den slags ansvarsfralæggelse giver jeg intet for. Man kan jo bare tage en eventuel kontrakt med til en advokat eller translatør, der kan hjælpe med at oversættelsen og forståelsen for dokumentet.

Jeg kan ikke lide selve klausulen, men det er nu almen brugt i mange brancher. Bl.a. min.


Jeg synes måske nok man mangler ret meget forståelse for polske arbejdstagere, deres baggrund og deres muligheder, når man skriver, at de "bare kan tage kontakt til en advokat eller en translatør".


Okey - jeg ved godt det ikke er bare. Men det kan lade sig gøre. Også bare at Google translate sig gennem et helt dokument.

Jeg arbejder med en del udlændige og bliver jævnligt spurgt, om jeg kan hjælpe med at oversætte et dokument fra dansk eller ringe til nogen som taler på dansk (læge, offentlige myndigheder, forsikringer).

Det kræver bare, at man tager lidt ansvar. Og det skal man altså som voksen. Uanset om man vil det eller ej.

Det der er da ansvarfralæggelse i høj stil. Det er også at tage ansvar at spørge om hjælp.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf ajnaM » 17. jan 2019, 09:58

Brok skrev:
ajnaM skrev:Det er meget normalt at have den slags klausuler på andre dele af arbejdsmarkedet. Men det er jo så også afspejlet i lønnen. Det går jeg ikke ud fra er tilfældet for de polske arbejdere.

Disse grupper presses hårdt på arbejdsmarkedet, og det kan kun lade sig gøre, fordi fagforeningerne har mistet en stor del af deres tyngde og dermed deres betydning og legitimitet. Og det er vitterligt et stort problem. Vi skal have mere solidaritet på arbejdsmarkedet, og fagbevægelsen skal tilbage til et sted, hvor man ikke bare brokker sig over enkeltsager, men rent faktisk har en indflydelse, der gør, at den slags sager ikke opstår.

Det er både en situation, der er opstået, fordi fagbevægelsen har været alt for langsom og doven - men det er også et spørgsmål om politikere, der har undermineret fagforeningernes indflydelse. Igen en skamplet på Socialdemokratiets historie de seneste årtier.


Jeg elsker når nogen giver socialdemokraterne har/får skylden, højre siden i det politiske Danmark, fantastisk HTS må værenoget særligt, at hendes små fire år på magten har haft den indflydelsei over 30 år. De har nogle skjulte evner, så måske skal krydes sættes hos dem.


Hvem taler om Helle Thorning? Jeg taler om den generelle højredrejning i Socialdemokratiet, der går længere tilbage end hende. Skal vi endelig tale personer, har Sass og Corydon (også inden han blev politiker) i min optik haft større betydning end HTS.

Og jeg lægger ansvaret hos Socialdemokraterne, fordi de har den historiske kobling til fagbevægelsen. Ingen forventer forhåbentlig, at Venstre kæmper for lighed på arbejdsmarkedet (eller i samfundet generelt), så naturligvis ligger den hos S.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf LaScrooge » 17. jan 2019, 09:58

Jeg forstår godt vikarbureauet. Det er virkelig dyrt for virksomheder at hente vikarer ind - månedsprisen er højere end ved en almindelig ansættelse - og hvis virksomhederne bruger vikarbureauerne som en slags billig rekruttering, dvs. stjæler dem, de synes er gode, kan det hurtigt blive dyrt for bureauet, som afholder omkostningerne ved rekruttering og formidling/matchning med virksomheden, og som gør det i forventning om at kunne tjene penge på virkaren over længere tid. Det samme, hvis en vikar bruger virksomheden til at opbygge et kundegrundlag, for derefter at underbyde bureauet. Derfor er det også bekosteligt for en virksomhed at frikøbe en vikar til ordinær ansættelse (den ene side af det der handles med) og derfor er der måske en vis rimelighed i at have en klausul om, at vikaren har en karensperiode ifht ansættelse hos de kunder, han/hun har været ude hos, hvis det ikke sker gennem bureauet. Jeg er selv blevet frikøbt til ordinær ansættelse efter en vikaransættelse og prisen var ifgl min nye chef 3 x den månedlige pris de betalte bureauet, som var næsten det dobbelte af, hvad jeg fik udbetalt.

Det er selvfølgelig et enormt problem, som peger tilbage på en vist luskethed hos bureauet, at de ikke har sikret at de ansatte er bevidste om betingelserne i deres kontrakter. Det kan ikke undskyldes, heller ikke med, at arbejdskraften selv må sikre sig at de ved, hvad de skriver under på. Som arbejdsgiver har man interesse i og forpligtelse til at sikre, at ens ansatte er bekendt med de vilkår de er ansat på. Det kan nemlig også angå vikarens relation til de kunder, de er ude hos og det falder tilbage på bureauet, hvis vikarerne ikke er det. Derudover er det et generelt problem, at udenlandsk arbejdskraft ikke kender til deres vilkår og rettigheder på den danske arbejdsmarked og derfor er lette ofre for udnyttelse. Det beskæftigede jeg mig en hel del med, da jeg var ansat i fagbevægelsen for nogle år tilbage.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf LaScrooge » 17. jan 2019, 10:07

Stitch skrev:
fisken80 skrev:
Stitch skrev:Jeg synes, det er ens eget ansvar at forstå det, man skriver under på. Den slags ansvarsfralæggelse giver jeg intet for. Man kan jo bare tage en eventuel kontrakt med til en advokat eller translatør, der kan hjælpe med at oversættelsen og forståelsen for dokumentet.

Jeg kan ikke lide selve klausulen, men det er nu almen brugt i mange brancher. Bl.a. min.


Jeg synes måske nok man mangler ret meget forståelse for polske arbejdstagere, deres baggrund og deres muligheder, når man skriver, at de "bare kan tage kontakt til en advokat eller en translatør".


Okey - jeg ved godt det ikke er bare. Men det kan lade sig gøre. Også bare at Google translate sig gennem et helt dokument.

Jeg arbejder med en del udlændige og bliver jævnligt spurgt, om jeg kan hjælpe med at oversætte et dokument fra dansk eller ringe til nogen som taler på dansk (læge, offentlige myndigheder, forsikringer).

Det kræver bare, at man tager lidt ansvar. Og det skal man altså som voksen. Uanset om man vil det eller ej.

Det der er da ansvarfralæggelse i høj stil. Det er også at tage ansvar at spørge om hjælp.


Den grimme virkelighed er, at en hel del udenlandsk arbejdskraft kommer til Danmark i noget der minder om kvægtransporter, bliver indkvarteret usle steder uden nogensinde at få kontakt til omverdenen, får fortalt, at de skal gøre som der bliver sagt, for ellers kan de blive smidt ud igen eller måske endda sigtet og straffet af politiet, får at vide, at fagforeningerne vil dem det ondt (fx er udsendinge fra staten, som prøver at få dem smidt ud) og de har absolut intet kendskab til det arbejdsmarked, de kommer til. De tror på det de får fortalt, og det de kommer fra minder om dét de bliver udsat for: mafia- og slavelignende forhold, korruption, overgreb og krænkelser, bliver snydt for løn og for de rettigheder, som man som arbejdstager har på det danske arbejdsmarked. Der har været rigtig mange sager om arbejdskraft fra især Østeuropa, hvor præcis disse ting gør sig gældende.

Hvem skal de ringe til? Hvor finder de et telefonnummer? De taler ikke dansk og de forstår ikke engelsk - hvordan skal de afkode hvad de må og kan her i landet?

Jeg er enig med dig i, at man selvfølgelig skal tage ansvar for sig selv, og hvis det var mig det drejede sig om, havde jeg også kun mig selv at bebrejde, hvis jeg ikke havde læst min kontrakt ordentligt eller havde sendt den ind til min fagforening til gennemsyn inden jeg skrev under. Men det her er en helt andet kop te.
4
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf fisken80 » 17. jan 2019, 10:17

LaScrooge skrev:
Stitch skrev:
fisken80 skrev:
Stitch skrev:Jeg synes, det er ens eget ansvar at forstå det, man skriver under på. Den slags ansvarsfralæggelse giver jeg intet for. Man kan jo bare tage en eventuel kontrakt med til en advokat eller translatør, der kan hjælpe med at oversættelsen og forståelsen for dokumentet.

Jeg kan ikke lide selve klausulen, men det er nu almen brugt i mange brancher. Bl.a. min.


Jeg synes måske nok man mangler ret meget forståelse for polske arbejdstagere, deres baggrund og deres muligheder, når man skriver, at de "bare kan tage kontakt til en advokat eller en translatør".


Okey - jeg ved godt det ikke er bare. Men det kan lade sig gøre. Også bare at Google translate sig gennem et helt dokument.

Jeg arbejder med en del udlændige og bliver jævnligt spurgt, om jeg kan hjælpe med at oversætte et dokument fra dansk eller ringe til nogen som taler på dansk (læge, offentlige myndigheder, forsikringer).

Det kræver bare, at man tager lidt ansvar. Og det skal man altså som voksen. Uanset om man vil det eller ej.

Det der er da ansvarfralæggelse i høj stil. Det er også at tage ansvar at spørge om hjælp.


Den grimme virkelighed er, at en hel del udenlandsk arbejdskraft kommer til Danmark i noget der minder om kvægtransporter, bliver indkvarteret usle steder uden nogensinde at få kontakt til omverdenen, får fortalt, at de skal gøre som der bliver sagt, for ellers kan de blive smidt ud igen eller måske endda sigtet og straffet af politiet, får at vide, at fagforeningerne vil dem det ondt (fx er udsendinge fra staten, som prøver at få dem smidt ud) og de har absolut intet kendskab til det arbejdsmarked, de kommer til. De tror på det de får fortalt, og det de kommer fra minder om dét de bliver udsat for: mafia- og slavelignende forhold, korruption, overgreb og krænkelser, bliver snydt for løn og for de rettigheder, som man som arbejdstager har på det danske arbejdsmarked. Der har været rigtig mange sager om arbejdskraft fra især Østeuropa, hvor præcis disse ting gør sig gældende.

Hvem skal de ringe til? Hvor finder de et telefonnummer? De taler ikke dansk og de forstår ikke engelsk - hvordan skal de afkode hvad de må og kan her i landet?

Jeg er enig med dig i, at man selvfølgelig skal tage ansvar for sig selv, og hvis det var mig det drejede sig om, havde jeg også kun mig selv at bebrejde, hvis jeg ikke havde læst min kontrakt ordentligt eller havde sendt den ind til min fagforening til gennemsyn inden jeg skrev under. Men det her er en helt andet kop te.


Jeps: https://www.fyens.dk/odense/Polakker-bl ... el/3314996 samme firma
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf Brok » 17. jan 2019, 10:26

ajnaM skrev:
Brok skrev:
ajnaM skrev:Det er meget normalt at have den slags klausuler på andre dele af arbejdsmarkedet. Men det er jo så også afspejlet i lønnen. Det går jeg ikke ud fra er tilfældet for de polske arbejdere.

Disse grupper presses hårdt på arbejdsmarkedet, og det kan kun lade sig gøre, fordi fagforeningerne har mistet en stor del af deres tyngde og dermed deres betydning og legitimitet. Og det er vitterligt et stort problem. Vi skal have mere solidaritet på arbejdsmarkedet, og fagbevægelsen skal tilbage til et sted, hvor man ikke bare brokker sig over enkeltsager, men rent faktisk har en indflydelse, der gør, at den slags sager ikke opstår.

Det er både en situation, der er opstået, fordi fagbevægelsen har været alt for langsom og doven - men det er også et spørgsmål om politikere, der har undermineret fagforeningernes indflydelse. Igen en skamplet på Socialdemokratiets historie de seneste årtier.


Jeg elsker når nogen giver socialdemokraterne har/får skylden, højre siden i det politiske Danmark, fantastisk HTS må værenoget særligt, at hendes små fire år på magten har haft den indflydelsei over 30 år. De har nogle skjulte evner, så måske skal krydes sættes hos dem.


Hvem taler om Helle Thorning? Jeg taler om den generelle højredrejning i Socialdemokratiet, der går længere tilbage end hende. Skal vi endelig tale personer, har Sass og Corydon (også inden han blev politiker) i min optik haft større betydning end HTS.

Og jeg lægger ansvaret hos Socialdemokraterne, fordi de har den historiske kobling til fagbevægelsen. Ingen forventer forhåbentlig, at Venstre kæmper for lighed på arbejdsmarkedet (eller i samfundet generelt), så naturligvis ligger den hos S.



Nu er jeg da så naiv, at jeg forventer, at hele folketinget arbejder for den danske befolkning også dem på arbejdsmarkedet.

vikarbureau er en aflægger af, først AF fiasko og fra 2007, hvor det så fik navneforandring til jobcenter, hvor kommunerne overtog og stadig fiasko,

Det sørgelige er, at virkede fagforening og jobcentrer som et sted, hvor man kunne få tilbudt et job, så var vikarbureauerne overflødige.

Jeg har personlig brugt vikarbureau meget for de kunne altid skaffe et nyt job på max 2 dage. et af mine job gennem dem måtte arbejdsgiveren betale et beløb til vikarbureauet, det var ikke mig som arbejdstager der betalte.

Men stadig bedre med S end Joakim B Olsen som minister, hvilken er virkeligheden, hvis regeringen fortsætter efter næste valg. :panik:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder e

Indlægaf Daine » 17. jan 2019, 10:48

LaScrooge skrev:Jeg forstår godt vikarbureauet. Det er virkelig dyrt for virksomheder at hente vikarer ind - månedsprisen er højere end ved en almindelig ansættelse - og hvis virksomhederne bruger vikarbureauerne som en slags billig rekruttering, dvs. stjæler dem, de synes er gode, kan det hurtigt blive dyrt for bureauet, som afholder omkostningerne ved rekruttering og formidling/matchning med virksomheden, og som gør det i forventning om at kunne tjene penge på virkaren over længere tid. Det samme, hvis en vikar bruger virksomheden til at opbygge et kundegrundlag, for derefter at underbyde bureauet. Derfor er det også bekosteligt for en virksomhed at frikøbe en vikar til ordinær ansættelse (den ene side af det der handles med) og derfor er der måske en vis rimelighed i at have en klausul om, at vikaren har en karensperiode ifht ansættelse hos de kunder, han/hun har været ude hos, hvis det ikke sker gennem bureauet. Jeg er selv blevet frikøbt til ordinær ansættelse efter en vikaransættelse og prisen var ifgl min nye chef 3 x den månedlige pris de betalte bureauet, som var næsten det dobbelte af, hvad jeg fik udbetalt.

Det er selvfølgelig et enormt problem, som peger tilbage på en vist luskethed hos bureauet, at de ikke har sikret at de ansatte er bevidste om betingelserne i deres kontrakter. Det kan ikke undskyldes, heller ikke med, at arbejdskraften selv må sikre sig at de ved, hvad de skriver under på. Som arbejdsgiver har man interesse i og forpligtelse til at sikre, at ens ansatte er bekendt med de vilkår de er ansat på. Det kan nemlig også angå vikarens relation til de kunder, de er ude hos og det falder tilbage på bureauet, hvis vikarerne ikke er det. Derudover er det et generelt problem, at udenlandsk arbejdskraft ikke kender til deres vilkår og rettigheder på den danske arbejdsmarked og derfor er lette ofre for udnyttelse. Det beskæftigede jeg mig en hel del med, da jeg var ansat i fagbevægelsen for nogle år tilbage.

Til det markerede: Jeg er ledig, og det er da lige præcis det jeg har fået at vide jeg skal bruge vikarbureauerne til. At få foden indenfor på en arbejdsplads, som så efterfølgende kan se lyset i at ansætte mig. Må virksomhederne ikke det?
(Jeg er tilmeldt flere bureauer, men har ikke fået noget ud af det, så jeg har ikke stået i situationen rent praktisk)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"