Red Barnet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Red Barnet

Indlægaf ajnaM » 11. jan 2019, 18:36

paint skrev:
fisken80 skrev:
paint skrev:
Bergen skrev:
paint skrev:
vibbsen skrev:Iøvrigt så vil et program som det denne tråd lægger op til blive besværliggjort af, at man idag har nogen helt andre krav til plejefamilier end man havde dengang. Man placerer ikke bare traumatiserede børn hos hvem som helst. Det skal være mennesker som rent faktisk har de rette forudsætninger for at imødekomme de behov traumatiserede børn har. Ligesom man idag også kigger på om det rent faktisk bidrager med noget positivt at skille børnene fra deres forældre....Eller om det måske faktisk kan være endnu mere traumatiserende.....

Endelig så er lovgivning og rettigheder også helt anderledes idag.....Og jeg tvivler på at man bare kan flygtningebørn på ophold 1000-vis af kilometer væk uden at det rent administrativt bliver ekstremt problematisk.....


Men det er jo også problematisk, at der lige nu lever børn i disse elendige flygtningelejre, hvor vejret (i Idlib-provinsen) er det samme som her i Danmark. Dvs. der er koldt. Der er nærmest ingen sanitære forhold. Der er mangel på mad, og sygdomme (især luftvejsinfektioner) truer disse børns liv. Udsigterne til en mere permanent og mere omfattende hjælp, er vel mildest talt, langt ude i fremtiden. Landet er jo smadret til ruiner og både Libanon og Jordan, har jo taget flere millioner af syrere ind i landet. De kan ikke mere, siger de.


Nej. Det kan de ikke med de ressourcer, som de har i området og ingen i verdenssamfundet ser ud til at bekymre sig voldsomt om at sørge for at tilføre midler og viden for at optimere forholdene for de fordrevne. Det har jo været et af problemerne hele vejen igennem denne konflikt.


Men det, i sig selv, gør det vel ikke lettere for børnene, hvoraf mange af dem, formentlig vil dø?


Men tænker du sådan helt seriøst, at det vil hjælpe noget som helst, at man hiver nogle få af disse børn til et vestligt land i en kort periode, feder dem op og derefter sender dem tilbage til elendigheden igen?
Og hvordan har du tænkt dig at vælge mellem de mange mange mange børn der lever i flygtningelejre?


Umiddelbart forestillede jeg mig, at hvis alle EU-lande tog et antal børn herop - især de mest udsatte fra Idlib-provinsen, hvor de bor i lasede telte og kulde, så ville det faktisk kunne blive til en del børn. Børnenes forældre ville få nemmere ved at klare sig og måske komme ud af lejrene, hvis de ikke også havde deres børn, at skulle passe på. Under alle omstændigheder, ville det kunne redde livet (formentlig) for de børn der kom væk i måske de nærmeste og mest kolde måneder.
Det er langtfra en optimal løsning, eller rettere det er slet ikke en løsning. Men en slags akut nødhjælp i en kritisk situation.


Ville du som psykolog kunne forsvare, at børn, der har været udsat for de ting, flygtningebørnene fra Syrien har været udsat for, fjernes fra deres forældre og flyttes til et fremmed land i en periode på et par måneder?

Umiddelbart tænker jeg, det er en rigtig, rigtig dårlig løsning. Og i øvrigt en urealistisk løsning - EU har svært ved at blive enige om ret meget på det her område, og jeg tror ikke, tanken om at hvert land skulle tage et antal børn uden ledsagere, er mere realistisk.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Red Barnet

Indlægaf paint » 11. jan 2019, 22:01

ajnaM skrev:Ville du som psykolog kunne forsvare, at børn, der har været udsat for de ting, flygtningebørnene fra Syrien har været udsat for, fjernes fra deres forældre og flyttes til et fremmed land i en periode på et par måneder?

Umiddelbart tænker jeg, det er en rigtig, rigtig dårlig løsning. Og i øvrigt en urealistisk løsning - EU har svært ved at blive enige om ret meget på det her område, og jeg tror ikke, tanken om at hvert land skulle tage et antal børn uden ledsagere, er mere realistisk.


Jeg opfatter den situation som er i Idlib-provinsen, lige nu, som akut. Ud fra de meldinger jeg selv får fra Amnesty, er disse børn i akut fare for at dø af kulde, underernæring mv. I lige netop en sådan situation, handler det ikke så meget om psykologi, som om akut hjælp for at undgå at børn dør, simpelthen.

'Løsningen', hvis man kan kalde den det, er da langtfra optimal. Men den er, efter min mening, bedre end alternativet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"