Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf HerErJeg » 10. jan 2019, 06:42

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... for-tortur

Said Mansour er endelig tilbage hvor han hører hjemme. I hans hjemland Marokko.
Samtidigt melder en stribe bekymrede eksperter sig på banen og fordømmer udvisningen, for han kan risikere at blive udsat for tortur, ikke mindst fordi han også har en terroranklage hængende over hovedet i Marokko, og myndighederne der har slået kloen i ham.

Det kan simpelthen ikke hidse mig op. Manden må ligge som han har redt, han er en terrorist, eller opildner til terror og har kontakter hele vejen rundt i det dybt radikaliserede miljø. Forestiller disse velmenende mennesker at vi skal holde på ham i Danmark til evig tid, for truslen om mulig brug tortur forsvinder nok nærmest aldrig?
Hvis det var en flygtningefamilie som er flygtet fra udrensning, massedrab, folkemord, så ville det være en helt anden snak om de skulle hjem eller ej.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf HerErJeg » 10. jan 2019, 06:57

Dmitra skrev:Selve Mansour har jeg ikke den store medlidenhed med.

Hvad der dog kan være problematisk er hvad han bliver udleveret til. Vi må ikke udlevere til fx totur og nedværdigende behandling, uanset hvem. Det er et brud på menneskerettighederne og det kan ende med at betyde vi er nødt til at tage Mansour tilbage.

Så jeg vil da personligt krydse fingre for han får en fair rettergang i Marokko så han bliver dernede.

Rent diplomatisk er alle formaliteter i orden. Marokko lover højt og helligt at de nok skal behandle ham pænt. Kan vi så gøre mere? Skal vi gøre mere?

Jeg ved godt balancegangen er svær. Hvis en afhopper fra Nordkorea ender ud som dybt kriminel, så vil vedkommende sandsynligvis aldrig blive sendt tilbage, uanset hvor meget vi end måtte døje med ham.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jan 2019, 07:04

Dmitra skrev:Selve Mansour har jeg ikke den store medlidenhed med.

Hvad der dog kan være problematisk er hvad han bliver udleveret til. Vi må ikke udlevere til fx totur og nedværdigende behandling, uanset hvem. Det er et brud på menneskerettighederne og det kan ende med at betyde vi er nødt til at tage Mansour tilbage.

Så jeg vil da personligt krydse fingre for han får en fair rettergang i Marokko så han bliver dernede.


Jeg er fuldstændig enig.
Ligesom ved Breiviks klage over forholdene i fængslet bliver jeg frustreret over mange privatpersoners tankegang, hvor jura kan gradbøjes og ekstrastraffe udenom domstolene accepteres hvis ikke ligefrem støttes.
Terrorvirsomhed bliver ikke straffet med tortur ifølge dansk lov, og Danmark har forpligtet sig til at overholde menneskerettigheder og konventioner. Punktum. Det kan og skal efter min mening ikke være et spørgsmål om sympati. At typer som Said Mansour så kan spekulere i sine rettigheder er et ærgerligt onde, men ikke et, der trumfer det store billede og princip.

Jeg mener ikke, at diverse eksperter er 'velmenende', som TS, vist lidt nedladende, kalder dem. De ved bare, hvad de taler om og evner via deres professionalisme at se langt i stedet for kun på enkeltsager.
6
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf HerErJeg » 10. jan 2019, 07:18

Hvis en terrorist fra 9/11 blev fanget på dansk jord, så ville vi ikke tøve et sekund med at sende ham tilbage til USA, velvidende at han sandsynligvis vil få en særdeles varm velkomst.
Hvis vi virkelig vil være sikker på at der aldrig nogensinde vil blive anvendt tortur, så vil vi få meget svært ved at sende nogen som helst uden for Europas grænser. Vi må nogle gange nøjes med at diplomatiet arbejde, og så stille os tilfredse med gyldne løfter. Især når det er kriminelle udskud som Said Mansour.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf JoyNips » 10. jan 2019, 07:37

Tortur er aldrig ok. Så enkelt er det i min optik. Og at en kriminel selv har gjort eller bidraget til nogle rædselsfulde handlinger ændrer ikke på dét.

As the old saying goes: Two wrongs don't make a right.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jan 2019, 07:41

Dmitra skrev:^^

Det modsiger jeg heller ikke. Jeg belyser bare en risiko, en lille risiko er det nok, men en der ikke desto mindre er der.


Hvis man ser på præcedens fra marokkanske fængsler, er den vist ikke så lille endda.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf paint » 10. jan 2019, 08:15

Lige nu, tror jeg ikke der er den store risiko for, at Mansour bliver udsat for tortur i Marokko - især ikke med en så højt profileret person som ham. Marokko, lagde sig kraftigt i selen for at opklare mordet på de to unge kvinder, som var på trekking i landet. De var også ude med beklagelser allevegne.
Marokko er i spil som værtsland for VM i fodbold, og netop dette betyder utroligt meget for dem. De vil også gerne beholde den turisme de har og fremstå som et sikkert land at rejse i. Begge dele kan de i dén grad godt glemme, hvis de udøver tortur mod Mansour. Der er garanteret nogen som vil holde øje med det (Amnesty mv)

Marokko, har lige afholdt internationalt klimatopmøde, også som et forsøg på at fremstå som et respektabelt land. Det tror jeg ikke de smider overbord på grund af en person som Mansour. De vil nok snarere smide ham i et ikke særligt behageligt Marokkansk fængsel og derefter glemme alt om ham.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf Modesty Blame » 12. jan 2019, 11:02

HerErJeg skrev:Hvis en terrorist fra 9/11 blev fanget på dansk jord, så ville vi ikke tøve et sekund med at sende ham tilbage til USA, velvidende at han sandsynligvis vil få en særdeles varm velkomst.
Hvis vi virkelig vil være sikker på at der aldrig nogensinde vil blive anvendt tortur, så vil vi få meget svært ved at sende nogen som helst uden for Europas grænser. Vi må nogle gange nøjes med at diplomatiet arbejde, og så stille os tilfredse med gyldne løfter. Især når det er kriminelle udskud som Said Mansour.

Jeg tror ikke, vi ville udlevere, hvis der var risiko for dødsstraf. Vi ville hellere undlade at pågribe, og så sørge for, at amerikanske agenter samlede pågældende op inden der var alt for megen virak.

Hvis pågældende var pågrebet, og det kom frem i medierne, at der var tale om en mistænkt ifm 9/11, så ville vi søge en garanti for, at dødsstraf ikke kunne komme i spil. Det kan først afgøres, såfremt der er en sag . Så vi ville være nødt til at beholde pågældende.
https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_p ... _the_state
0
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf Brok » 12. jan 2019, 12:39

Hvis tiltalen i Marokko er rigtig, så har han været beskyttet i mange år her i Danmark,
Er det så ikke rimelig, at hans land får lov til,at retsforfølge ham?

Havde han nu opført sig normalt her i landet,så var han aldrig blevet sendt til en rettergang i Marokko.

Så alt ialt har han heldigvis endelig dummet sig så meget, at retfærdighed kan ske fyldest.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf vibbsen » 12. jan 2019, 14:23

Brok skrev:Hvis tiltalen i Marokko er rigtig, så har han været beskyttet i mange år her i Danmark,
Er det så ikke rimelig, at hans land får lov til,at retsforfølge ham?

Havde han nu opført sig normalt her i landet,så var han aldrig blevet sendt til en rettergang i Marokko.

Så alt ialt har han heldigvis endelig dummet sig så meget, at retfærdighed kan ske fyldest.


Der er jo ikke nogen der anfægter at Marokko retsforfølger ham.....Og selvfølgelig skal retfærdigheden ske fyldest.

Men det skal ikke indebære tortur og nedværdigende behandling.....

I princippet så må Marokko idømme ham 897 års fængsel og smide nøglen væk. De skal bare overholde menneskerettighederne i processen.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf vibbsen » 12. jan 2019, 14:29

paint skrev:Lige nu, tror jeg ikke der er den store risiko for, at Mansour bliver udsat for tortur i Marokko - især ikke med en så højt profileret person som ham. Marokko, lagde sig kraftigt i selen for at opklare mordet på de to unge kvinder, som var på trekking i landet. De var også ude med beklagelser allevegne.
Marokko er i spil som værtsland for VM i fodbold, og netop dette betyder utroligt meget for dem. De vil også gerne beholde den turisme de har og fremstå som et sikkert land at rejse i. Begge dele kan de i dén grad godt glemme, hvis de udøver tortur mod Mansour. Der er garanteret nogen som vil holde øje med det (Amnesty mv)

Marokko, har lige afholdt internationalt klimatopmøde, også som et forsøg på at fremstå som et respektabelt land. Det tror jeg ikke de smider overbord på grund af en person som Mansour. De vil nok snarere smide ham i et ikke særligt behageligt Marokkansk fængsel og derefter glemme alt om ham.


Præcis. Lige præcis Mansour tror jeg kan være rimelig sikker på ikke at blive udsat for tortur. Dertil er han alt for højt profileret. Og menneskerettigehdsorganisationerne vil stå i kø for at råbe op om det. Hvilket vil være ret uheldigt for Marokkos ry og sætte grimme pletter på deres forsøg på at fremstå som respektabelt.....

Jeg må indrømme at det passer mig rimelig godt at han er blevet sendt hjem. Farveller Keller. Du behøver ikke sende et postkort.....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf FruitFly » 12. jan 2019, 15:05

Jeg er nødt til at erkende at jeg er ligeglad med om han bliver udsat for tortur. Regeringen har indgået en aftale med Marokko om at det ikke vil ske - det er nok for mig.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf Brok » 12. jan 2019, 15:10

Umilbart har jeg ingen problemer med tortur i Marokko, for hvis viskal tage tortur og dødsstrafalvorligt iforhold til menneskeret,
Så burde FN måske på banen og ikke de enkelte lande.

Personlig er jeg tilfreds med, hvad vi har i Danmark, da vi jo alligevelikke får indflydelse på, hvordan Indien, Kina med flere,her ikke mindst Amerikanerne som vi jo har støttet i flere operationer.

Det ervores dobbelt moral der er i lys lue.
Personlig er jeg da modstander af både tortur og dødsstraf, men ikke naiv nok til, at vi kan flytte nogetpå verdensplan.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf thomassneum » 12. jan 2019, 15:42

Det er fint at Marokko har indvilget i at overholde menneskerettighederne, og ikke vil udøve dødsstraf. Jeg håber de overholder aftalen, hvilket jeg da også er overbevist om at de gør.Jeg tror også at domstolen accepterer aftalegrundlaget.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Said Mansour i risiko for at blive udsat for tortur

Indlægaf Guru » 8. feb 2019, 17:49

FruitFly skrev:Jeg er nødt til at erkende at jeg er ligeglad med om han bliver udsat for tortur. Regeringen har indgået en aftale med Marokko om at det ikke vil ske - det er nok for mig.


Så du går altså ind for tortur?
Det er jo det du siger idet det er Danmarks skyld, hvis det er noget han bliver udsat for. Tortur kan være mange ting. Alt lige fra isolations fængsel på ubestemt tid til gentagne smerte påvirkninger og lemlæstelse. Ved du overhovedet hvad du selv siger? Ja, det sker desværre stadig nogle steder i verden, og vi kan ikke gøre meget ved det udover ikke at medvirke til at det sker.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"