Er det OK at give en morder taletid?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Zombie » 11. jan 2019, 22:52

Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.

Nu kan han så plastre medierne til med sit mundlort og gøre hendes liv surt én gang til.

Han er da pisse ligeglad med sin datter, det hele handler om ham. Mig, mig, mig skriver han. Sikke en klaphat.
2
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2019, 05:26

Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.


Sexistisk? Hvad har det med noget at gøre?
2
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf SonataA » 12. jan 2019, 06:32

I min optik tror er det utroligt vigtigt, at vi ikke fratager visse grupper muligheden for at ytre sig.

Hele debatten om hvorvidt han fortryder får mig til at tænke på, hvorvidt vores system fungerer optimalt.
Jeg har ikke undersøgt det, men en stor del der har begået kriminalitet mod børn, sidder i Hersted Vester. Hvis man i al den tid man afsoner, møder en forståelse for sine ugerninger af de andre indsatte - dem man i så mange år har den primære kontakt til, så tror jeg ikke på, at man sætte sig helt ind i hvordan omverden reagerer på det man gør.

Kronikken er vigtig fordi der bliver rejst en debat. Debatten er vigtig, for hvis vi skal lære noget, udvikle samfundet, så må debatten rejses. Både ift hvordan man kan undgå disse forbrydelser, men også hvordan man bedst kan arbejde rehabiliterende. For de kommer ud på et eller andet tidspunkt.

Måske er jeg farvet af, at jeg i det daglige arbejder med løsladelsessager, men jeg synes af vi som samfund har en udfordring, når vi i fængselsperioden ikke formår at arbejde rehabiliterende.
Jeg husker tydeligt den løsladte, som havde begået en lige så forfærdelig kriminalitet, fortælle hvordan han i fængslet havde mødt forståelse for sin handling. Sådan skal det jo ikke være.

Så ja, han skal ytre sig, og nej, jeg skal ikke have ondt af ham, men vi skal som samfund forsøge at rehabilitere og hjælpe videre.
4
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Zombie » 12. jan 2019, 11:31

abcd skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.


Sexistisk? Hvad har det med noget at gøre?


"Hvis jeg ikke kan få hende, skal ingen have hende" eller "Hun har ikke ret til..." / "Hun skal straffes, fordi..."

En grundlæggende holdning til kvinder, som fører til, at det føles endnu værre, hvis manden forlades og afvises af kvinden.
0
aka Forbies

:gammel:
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Jedi » 12. jan 2019, 11:49

Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.


Sexistisk? Hvad har det med noget at gøre?


"Hvis jeg ikke kan få hende, skal ingen have hende" eller "Hun har ikke ret til..." / "Hun skal straffes, fordi..."

En grundlæggende holdning til kvinder, som fører til, at det føles endnu værre, hvis manden forlades og afvises af kvinden.


Besidderisk tankegang og adfærd leder uden tvivl til voldelige handlinger ind i mellem. Hvad har det at gøre med sexisme? Adfærden ville nok være den samme, hvis partneren eller barnet havde været af hankøn.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2019, 12:30

Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.


Sexistisk? Hvad har det med noget at gøre?


"Hvis jeg ikke kan få hende, skal ingen have hende" eller "Hun har ikke ret til..." / "Hun skal straffes, fordi..."

En grundlæggende holdning til kvinder, som fører til, at det føles endnu værre, hvis manden forlades og afvises af kvinden.


Jeg tror kvinder kan være akkurat lige så jaloux og besidderiske som mænd, de er bare ikke nær så voldelige.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf dgd2007 » 12. jan 2019, 12:41

Mænd med fødselsdepression? Ej, nu må I snart holde op.

Jeg kan desværre ikke bidrage særlig fornuftigt til det debatten, da jeg en af dem der ikke synes man skal give mordere taletid af sensationslyst eller whatever. Derfor kunne det aldrig falde mig ind at læse sådanne artikler, og jeg zapper også væk hvis en kendt morder toner frem på skærmen.

Vedkommende skal selvfølgelig have mulighed for at komme på ret køl og få så meget af livet som der nu er tilbage. Men han skal ikke have lov til at føle at han er interessant fordi han har forhindret et andet menneske i dette.
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf fisken80 » 12. jan 2019, 13:36

dgd2007 skrev:Mænd med fødselsdepression? Ej, nu må I snart holde op.

Jeg kan desværre ikke bidrage særlig fornuftigt til det debatten, da jeg en af dem der ikke synes man skal give mordere taletid af sensationslyst eller whatever. Derfor kunne det aldrig falde mig ind at læse sådanne artikler, og jeg zapper også væk hvis en kendt morder toner frem på skærmen.

Vedkommende skal selvfølgelig have mulighed for at komme på ret køl og få så meget af livet som der nu er tilbage. Men han skal ikke have lov til at føle at han er interessant fordi han har forhindret et andet menneske i dette.


Hvad? Hvad skrev du lige?
Påstår du i ramme alvor, at mænd ikke kan få en fødselsdepression?
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf vibbsen » 12. jan 2019, 14:40

dgd2007 skrev:Mænd med fødselsdepression? Ej, nu må I snart holde op.

Jeg kan desværre ikke bidrage særlig fornuftigt til det debatten, da jeg en af dem der ikke synes man skal give mordere taletid af sensationslyst eller whatever. Derfor kunne det aldrig falde mig ind at læse sådanne artikler, og jeg zapper også væk hvis en kendt morder toner frem på skærmen.

Vedkommende skal selvfølgelig have mulighed for at komme på ret køl og få så meget af livet som der nu er tilbage. Men han skal ikke have lov til at føle at han er interessant fordi han har forhindret et andet menneske i dette.


Tjaaaa....I vores kommune screener man både mor og far for efterfødselsreaktioner....Det ville man næppe gøre hvis man ikke har anerkendt at mænd ikke kan få fødselsdepressioner....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Zombie » 12. jan 2019, 22:31

abcd skrev:
Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.


Sexistisk? Hvad har det med noget at gøre?


"Hvis jeg ikke kan få hende, skal ingen have hende" eller "Hun har ikke ret til..." / "Hun skal straffes, fordi..."

En grundlæggende holdning til kvinder, som fører til, at det føles endnu værre, hvis manden forlades og afvises af kvinden.


Jeg tror kvinder kan være akkurat lige så jaloux og besidderiske som mænd, de er bare ikke nær så voldelige.


De fleste voldsmænd er mænd, de fleste barnemordere er mænd. De fleste mordere af mænd er mænd.

Det er pisse nederen og synd for mænd, at vores samfund og kultur er indrettet sådan, at nogle ender med at sidde i fængsel for de værste forbrydelser og det skal vi helt sikkert gøre noget ved. Vi gør ikke noget ved det, ved at pege på marginalerne og snakke om, at kvinder og børn også slår børn ihjel. For ja, det gør de, men hvad filan er det som gør, at mænd pinger sådan ud i statistikkerne. Det er simpelthen ikke okay og det gør mig ked af det.. også, at de begår mere selvmord, oftere bliver alkoholikere, misbrugere og hjemløse osv. Øv.

I lige denne her sag er det dog "deflecting"/afledning at bringe kvinder på banen. Det er ikke en kvinde, der har begået det her mord. Jeg kan godt lave et hashtag "not all men" hvis du har brug for det, men jeg synes, det er super ærgerligt, hvis det skal være sådan.

I forhold til det sexistiske, så mente jeg mere, at jeg har en klar mistanke om, at DENNE mand har en sexistisk indstilling til kvinder, især sin eks. Motivationen til at dræbe sit barn handler også i høj grad om, at det er en måde at hævne sig på eksen, selvom det lyder bedre, at det skyldtes ens dårlige barndom.
Senest rettet af Zombie 12. jan 2019, 22:36, rettet i alt 1 gang.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Zombie » 12. jan 2019, 22:34

Mistermor skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.

Nu kan han så plastre medierne til med sit mundlort og gøre hendes liv surt én gang til.

Han er da pisse ligeglad med sin datter, det hele handler om ham. Mig, mig, mig skriver han. Sikke en klaphat.


Det er godt nok et usædvanlig unuanceret indlæg, medmindre du har særlig kendskab til sagen. Hvordan ved du dog det? Og har du overvejet, at det jo også er hans barn?


Barnet er i princippet sit eget. At han er faren gør forbrydelsen værre, det undskylder da intet? Eller misforstår jeg det sidste, du skriver?

Jeg fulgte sagen, da den kørte i retten og læste udskrifter m.m. Han blev også vurderet af Retslægerådet, de samme der undersøgte fx Peter Madsen.
Han blev ikke dømt til psykiatrisk behandling, så hvad så..? Han sidder bare i et almindeligt fængsel og bliver straffet, senere rehabiliteret, pga. det han gjorde. Det er ikke vurderet, at han var sindssyg, for så ville han sidde på en psykiatrisk anstalt sammen med de kvinder, der kvæler deres babyer.

Hvis jeg er unuanceret, fordi jeg i kraftige vendinger tager afstand til en barnemorder som ikke var/er sindssyg, så har jeg det rigtig fint med det. Han må gerne falde i en vulkan.
5
aka Forbies

:gammel:
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Jedi » 12. jan 2019, 23:44

vibbsen skrev:
dgd2007 skrev:Mænd med fødselsdepression? Ej, nu må I snart holde op.

Jeg kan desværre ikke bidrage særlig fornuftigt til det debatten, da jeg en af dem der ikke synes man skal give mordere taletid af sensationslyst eller whatever. Derfor kunne det aldrig falde mig ind at læse sådanne artikler, og jeg zapper også væk hvis en kendt morder toner frem på skærmen.

Vedkommende skal selvfølgelig have mulighed for at komme på ret køl og få så meget af livet som der nu er tilbage. Men han skal ikke have lov til at føle at han er interessant fordi han har forhindret et andet menneske i dette.


Tjaaaa....I vores kommune screener man både mor og far for efterfødselsreaktioner....Det ville man næppe gøre hvis man ikke har anerkendt at mænd ikke kan få fødselsdepressioner....


Fem år efter fødslen?
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jan 2019, 05:21

Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.


Sexistisk? Hvad har det med noget at gøre?


"Hvis jeg ikke kan få hende, skal ingen have hende" eller "Hun har ikke ret til..." / "Hun skal straffes, fordi..."

En grundlæggende holdning til kvinder, som fører til, at det føles endnu værre, hvis manden forlades og afvises af kvinden.


Jeg tror kvinder kan være akkurat lige så jaloux og besidderiske som mænd, de er bare ikke nær så voldelige.


De fleste voldsmænd er mænd, de fleste barnemordere er mænd. De fleste mordere af mænd er mænd.

Det er pisse nederen og synd for mænd, at vores samfund og kultur er indrettet sådan, at nogle ender med at sidde i fængsel for de værste forbrydelser og det skal vi helt sikkert gøre noget ved. Vi gør ikke noget ved det, ved at pege på marginalerne og snakke om, at kvinder og børn også slår børn ihjel. For ja, det gør de, men hvad filan er det som gør, at mænd pinger sådan ud i statistikkerne. Det er simpelthen ikke okay og det gør mig ked af det.. også, at de begår mere selvmord, oftere bliver alkoholikere, misbrugere og hjemløse osv. Øv.

I lige denne her sag er det dog "deflecting"/afledning at bringe kvinder på banen. Det er ikke en kvinde, der har begået det her mord. Jeg kan godt lave et hashtag "not all men" hvis du har brug for det, men jeg synes, det er super ærgerligt, hvis det skal være sådan.

I forhold til det sexistiske, så mente jeg mere, at jeg har en klar mistanke om, at DENNE mand har en sexistisk indstilling til kvinder, især sin eks. Motivationen til at dræbe sit barn handler også i høj grad om, at det er en måde at hævne sig på eksen, selvom det lyder bedre, at det skyldtes ens dårlige barndom.


Det var ikke fordi jeg ville have en disclaimer, jeg er enig i at mænd begår langt det meste vold. Det er ikke bare i vores kultur, det er på tværs af alle kulturer. Og bredere end det er det på tværs af alle dyrearter at hannerne er de voldelige. Man kan sikkert finde en eller anden bille dybt inde i Amazonas hvor det er hunnerne der slår, men man skal lede efter det.

Da en amerikansk missionær sejlede ud til en indisk ø beboet af et af de sidste folkefærd i verden som ikke har haft kontakt med Vesten, blev han slået ihjel af en gruppe af de indfødte. Det var øens mænd der stod for aflivningen af den ubudne gæst.

Når en egenskab er så universel, synes jeg det bliver noget tvivlsomt at man kan finde ret meget forklaring i kultur, vi er nok nærmere bare født forskellige. Det betyder ikke at vi bare skal acceptere vold, man kan helt sikkert gøre en masse for at mænd får en position i samfundet hvor de undlader at være voldelige, men det betyder at det ikke nødvendigvis er samfundets skyld at mænd er voldelige.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jan 2019, 08:36

Zombie skrev:
Mistermor skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.

Nu kan han så plastre medierne til med sit mundlort og gøre hendes liv surt én gang til.

Han er da pisse ligeglad med sin datter, det hele handler om ham. Mig, mig, mig skriver han. Sikke en klaphat.


Det er godt nok et usædvanlig unuanceret indlæg, medmindre du har særlig kendskab til sagen. Hvordan ved du dog det? Og har du overvejet, at det jo også er hans barn?


Barnet er i princippet sit eget. At han er faren gør forbrydelsen værre, det undskylder da intet? Eller misforstår jeg det sidste, du skriver?

Jeg fulgte sagen, da den kørte i retten og læste udskrifter m.m. Han blev også vurderet af Retslægerådet, de samme der undersøgte fx Peter Madsen.
Han blev ikke dømt til psykiatrisk behandling, så hvad så..? Han sidder bare i et almindeligt fængsel og bliver straffet, senere rehabiliteret, pga. det han gjorde. Det er ikke vurderet, at han var sindssyg, for så ville han sidde på en psykiatrisk anstalt sammen med de kvinder, der kvæler deres babyer.

Hvis jeg er unuanceret, fordi jeg i kraftige vendinger tager afstand til en barnemorder som ikke var/er sindssyg, så har jeg det rigtig fint med det. Han må gerne falde i en vulkan.


Du fulgte sagen da den kørte i retten og læste udskrifter? Det var i 1993, han begik drabet. For 25 år siden: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... paa-datter

Han fik 8 år og det er længe siden, han kom ud. Du må blande den sammen med en anden sag.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2019, 09:07

Sagen er i Presselogen på News nu
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"