Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf annellaII » 4. jan 2019, 07:36

https://ekstrabladet.dk/112/hoejesteret-skal-afgoere-om-kvinde-maa-fjernes-som-medmor/7460877?trackid=Jp%20lister%20seneste

Kan en kvinde blive fjernet som medmor, når hun først har givet samtykke til at være medmor for et barn?

Det er spørgsmålet i en usædvanlig sag, som er landet hos Højesteret.

Sagen handler om et lesbisk par, der i 2017 fik et barn sammen ved hjælp af en sæddonor. Den ene blev biologisk mor til barnet, mens den anden allerede inden befrugtningen registrerede sig som medmor.

Som medmor betragtes hun på lige fod med en far.

Men kort efter at den ene kvinde fødte en dreng, gik de to kvinder fra hinanden. Og den ikke-biologiske mor ser ikke længere barnet. De har derfor begge ønsket, at den ikke-biologiske mor ikke længere skal være medmor.

Både by- og landsret har imidlertid spændt ben for dette. Erklæringen er bindende, fastslog Vestre Landsret, der også lagde vægt på, at et barn så vidt muligt skal have to forældre.

Ifølge Jesper Håkonsson, der er advokat for den biologiske mor, fik sagen i november lov til at komme til Højesteret, da den er den første af sin slags.

Han erkender, at kvinderne ikke har loven på deres side i forhold til at få afregistreret medmoderskabet.

- Loven er ret klar. Det kan man ikke, siger han.

Han mener dog, at han har fundet en åbning i sagen. For barnet er blevet til med en åben sæddonor. Det betyder, at drengen fra sin 18-års fødselsdag vil kunne få oplyst, hvem der er hans biologiske far.

- Umiddelbart gælder disse bestemmelser, som vi læser dem, kun anonyme donorer. Og så ser det ud til, at der er et hul, som gør, at når donoren er kendt, så er der ikke det her forbud mod at få fjernet medmoren, siger han.

I sagen er den lille dreng repræsenteret af advokat Klaus Therkildsen, og han har i landsretten argumenteret for, at det er i barnets interesse fortsat at have to mødre.

I Børns Vilkår mener direktør Rasmus Kjeldahl, der udtaler sig generelt, at det er vigtigt, at et barn har to forældre.



Hvad mener du om omtalte sag, er det godt for et barn at have både en mor og en medmor?


Jeg ved det ikke, men jeg kan forestille mig, at det måske ikke er 'værre' for et barn at have en mor og en medmor, end det er at være barn hos en alenmor (eller for den sags skyld hos en alenefar), men noget rodet forekommer det mig, at et barn kan have 2 mødre, uafhængig af om mødrene bliver kaldt mor og medmor.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jan 2019, 07:47

Jeg synes det giver rigtig meget mening at man når man vælger at registrere sig som medmor, bibeholder den juridiske relation til barnet, selvom man går fra hinanden og fravælger kontakt.
For mig er det på linje med f.x. fædre der fravælger, eller forhindres i, at have kontakt til barnet, stadig er far til barnet.

Og jeg forstår godt hvis man ved højesteret vælger at den juridiske relation ikke kan/må ændres på sigt, det er jo ikke barnets skyld at de 2 voksne der vælger at ville blive forældre sammen, ikke kan finde ud af det, og går hver til sit.

Jeg kan godt forholde mig til at man som medmor måske ikke helt føler samme aktie i at barn, der ikke har en biologisk/genetisk forbindelse til en, men det samme ville jo f.x. gælde en mand hvor det havde været nødvendig at bruge sæddonor istedet, eller en kvinde der har fået donoræg - skal de så også kunne fraskrive sig forældreskabet, fordi der ikke er en genetisk båret relation?
32
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Aesel82 » 4. jan 2019, 07:49

Madam Pomfrey skrev:Jeg synes det giver rigtig meget mening at man når man vælger at registrere sig som medmor, bibeholder den juridiske relation til barnet, selvom man går fra hinanden og fravælger kontakt.
For mig er det på linje med f.x. fædre der fravælger, eller forhindres i, at have kontakt til barnet, stadig er far til barnet.

Og jeg forstår godt hvis man ved højesteret vælger at den juridiske relation ikke kan/må ændres på sigt, det er jo ikke barnets skyld at de 2 voksne der vælger at ville blive forældre sammen, ikke kan finde ud af det, og går hver til sit.

Jeg kan godt forholde mig til at man som medmor måske ikke helt føler samme aktie i at barn, der ikke har en biologisk/genetisk forbindelse til en, men det samme ville jo f.x. gælde en mand hvor det havde været nødvendig at bruge sæddonor istedet, eller en kvinde der har fået donoræg - skal de så også kunne fraskrive sig forældreskabet, fordi der ikke er en genetisk båret relation?



Jeg er fuldstændig enig.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf hotlips » 4. jan 2019, 07:51

Jeg mener at der må gælde præcis samme regler som for en mand, ellers er det kønsdiskrimination og en mand ville ikke få lov til at blive fjernet i sådan en sag.
17
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Sangius » 4. jan 2019, 07:52

Nej. Hvis man først er blevet anerkendt som en forældre, så er det hvad man er. En adoption kan vel heller ikke bare anulleres hvis man ikke lige gider alligevel?
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Æble » 4. jan 2019, 07:53

Som medmor er man som en far. En far kan og bør ikke bare framelde sig forælderskabet så det skal en medmor naturligvis heller ikke kunne. Synes det er dybt useriøst det de efterspørger. Tag dog ansvar for det barn du hr været med til at sætte i verden!
20
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Akehurst2 » 4. jan 2019, 08:06

Æble skrev:Som medmor er man som en far. En far kan og bør ikke bare framelde sig forælderskabet så det skal en medmor naturligvis heller ikke kunne. Synes det er dybt useriøst det de efterspørger. Tag dog ansvar for det barn du hr været med til at sætte i verden!


Præcis. Hun beder jo faktisk om juridisk abort af et barn, hun aktivt har fået.
9
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf ajnaM » 4. jan 2019, 08:07

Jeg synes, den er en lille smule tricky.

Helt grundlæggende må det handle om at sikre barnets rettigheder og situation. Og her kan man sige, at en far, der fravælger barnet, er en idiot - men han har dog stadig en relation i og med, han er biologisk ophav. En medmor, der kun har været der, mens barnet har været helt lille, har reelt ingen relation til barnet.

Man kan derfor spørge sig selv, om barnet har nogen interesse i at fastholde en kvinde, det ikke har nogen relation til, i en slags rent juridisk forældreskab.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Akehurst2 » 4. jan 2019, 08:07

Sangius skrev:Nej. Hvis man først er blevet anerkendt som en forældre, så er det hvad man er. En adoption kan vel heller ikke bare anulleres hvis man ikke lige gider alligevel?


Adoptioner kan godt ophæves, hvis barnet og forældrene er enige om det: https://ast.dk/born-familie/hvad-handle ... adoption-1
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Akehurst2 » 4. jan 2019, 08:10

ajnaM skrev:Jeg synes, den er en lille smule tricky.

Helt grundlæggende må det handle om at sikre barnets rettigheder og situation. Og her kan man sige, at en far, der fravælger barnet, er en idiot - men han har dog stadig en relation i og med, han er biologisk ophav. En medmor, der kun har været der, mens barnet har været helt lille, har reelt ingen relation til barnet.

Man kan derfor spørge sig selv, om barnet har nogen interesse i at fastholde en kvinde, det ikke har nogen relation til, i en slags rent juridisk forældreskab.


Hvis medmorskab skal være og anerkendes på lige fod som genetisk/biologisk forældreskab, så skal det ikke kunne ophæves. Heller ikke selvom det er på foranledning af medmoren.
10
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Æble » 4. jan 2019, 08:11

ajnaM skrev:Jeg synes, den er en lille smule tricky.

Helt grundlæggende må det handle om at sikre barnets rettigheder og situation. Og her kan man sige, at en far, der fravælger barnet, er en idiot - men han har dog stadig en relation i og med, han er biologisk ophav. En medmor, der kun har været der, mens barnet har været helt lille, har reelt ingen relation til barnet.

Man kan derfor spørge sig selv, om barnet har nogen interesse i at fastholde en kvinde, det ikke har nogen relation til, i en slags rent juridisk forældreskab.


For mig er der ikke forskel på at være biologisk far og så være den medmor der er med til at tage beslutning om et fælles barn. Med en far kan man være blevet gravid ved et uheld, det kan man absolut ikke i et lesbisk par. Derfor synes jeg egentlig din moralske forpligtelse er noget større som medmor fordi man pr default har taget så bevidst en beslutning. Så jo man har en relation til barnet som medmor, man har været med til at beslutte at barnet skal skabes.
16
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Slettet bruger » 4. jan 2019, 08:13

Hvis man selv har taget ansvaret for barnet, vel vidende man ikke er biologisk relateret, synes jeg bordet må fange.

Hvis man er far, og det viser sig at være en anden mands biologiske barn, synes jeg man skal have mulighed for at blive afregistreret, men jeg ved ikke hvad reglerne er for det.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Sangius » 4. jan 2019, 08:15

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:Nej. Hvis man først er blevet anerkendt som en forældre, så er det hvad man er. En adoption kan vel heller ikke bare anulleres hvis man ikke lige gider alligevel?


Adoptioner kan godt ophæves, hvis barnet og forældrene er enige om det: https://ast.dk/born-familie/hvad-handle ... adoption-1


Men barnet skal være myndig. Så er alt økonomnisk ansvar allkgevel væk, og tilbage er kun spørgsmålet om arveretten.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Aesel82 » 4. jan 2019, 08:20

ajnaM skrev:Jeg synes, den er en lille smule tricky.

Helt grundlæggende må det handle om at sikre barnets rettigheder og situation. Og her kan man sige, at en far, der fravælger barnet, er en idiot - men han har dog stadig en relation i og med, han er biologisk ophav. En medmor, der kun har været der, mens barnet har været helt lille, har reelt ingen relation til barnet.

Man kan derfor spørge sig selv, om barnet har nogen interesse i at fastholde en kvinde, det ikke har nogen relation til, i en slags rent juridisk forældreskab.


Men hvad så, hvis barnet er blevet til ved sæddonation, således at faren ikke er biologisk far? Bør han så også kunne fraskrive sig barnet, hvis han og moren går fra hinanden?

Jeg er for så vidt enig i din betragtning om, at barnet måske ingen interesse har i, at fastholde medmor, men det er i min optik ikke anderledes end en far, der fravælger barnet.

Medmor har selv valgt at ville være medmor, og så fanger bordet efter min mening.
7
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Højesteret skal afgøre om kvinde må fjernes som medmor

Indlægaf Sangius » 4. jan 2019, 08:37

Det handler vel også om, hvem der er økonomisk ansvarlig for et barn. Hvis ikke det er dem som har besluttet at barnet skal til, hvem så? Det er ladt at tørre den regning af på det offentlige.
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"