6 omkommet i togulykke på Storebælt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf kidkomb » 4. jan 2019, 14:04

Thomas31 skrev:
kidkomb skrev:
Artem skrev:
Brok skrev:Ja hvad skal vi dog bruge undersøgelserne til, vi ved joalligeveldet hele.

Vi skal bruge undersøgelsen til at fastlægge ansvaret for ulykken, som sikkert bliver fuldt op af et retslig efterspil.
Som er grunden til at man ikke bare melder en hurtig konklusion ud som jeg gør her.
Man skal på den måde være 110% sikker på hvad der er sket, før man melder ud, og går hen til en mand og siger at han ikke har gjort sit arbejde godt nok, og er skyld i at 8 personer er døde.

Og til muligvis at justere på grænserne for hvornår man lukker for godstogstrafik i forbindelse med vind.


Måske. Hvis det er relevant. Men Lad os lige huske på, at der har været nærmest ingen dræbte togpassagerer i 30 år, og en konkret tilsvarende ulykke måske aldrig nogensinde er sket før. Selvfølgelig skal man finde ud af alt og gøre alt for at forhindre det sker igen, men altså ift motorvejene, hvor det vel kun tager nogle uger at få lige så mange dræbte, og hvor debatten mere handler om bulldozere til at skrabe vejene noget hurtgere, så skal problemerne ikke overdrives

Derfor mit "muligvis".
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Stitch » 4. jan 2019, 15:08

Politiet: Alle er identificeret fra dødsulykken

Retsmedicinerne har nu fået identificeret de otte afdøde personer, der blev fundet i toget, som onsdag morgen forulykkede på lavbroen over Storebælt.

De omkomne er:

En 28-årig kvinde fra det østlige Fyn
En 51-årig mand fra det nordlige Fyn
En 30-årig mand fra Aarhus
En 45-årig kvinde fra Odense
En 60-årig kvinde fra Odense
En 27-årig kvinde fra det centrale Fyn
En 59-årig kvinde fra Storkøbenhavn
En 30-årig mand fra Grønland


Ingen af de omkomne er i familie med hinanden.
Alle er danske statsborgere. Deres pårørende er underrettet.





Stakkels familier.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Artem » 4. jan 2019, 15:45

vibbsen skrev:Det var der faktisk også nogen i tråden på Ingeniøren som udtalte....Men så vidt jeg kunne forstå, så er det åbenbart et lidt andet system på lommevogne og der var derfor nogen som stort set kunne udelukke den mulighed.......Jeg kan så også forstå at omend vi selv synes vi er ret enestående her i DK :lol: :lol: så kører der åbenbart masser af lommevogne rundt på "vindomsuste strækninger" i Europa hver eneste dag....Så Vestbroen på Storebælt skulle ikke umiddelbart sådan vindmæssigt være en særlig udfordring :-D

Mit indtryk er faktisk at der lige præcis på Ingeniøren sidder en del nørder som nørder i lige præcis det her emne......Og jeg er faktisk blevet ikke så lidt klogere af tråden....Hvor de så iøvrigt også lige får påpeget at grafikeren har lavet en fejl i illustrationen *indsæt selv længere forklaring og efterfølgende skænderi herom* :-D

Selv hælder jeg faktisk mest til enten defekt materiel....Altså at der har været en defekt i kongetappen som gør at denne har "sluppet" sit greb. Eller til at der er sket en menneskelig fejl i forbindelse at man har koblet trailen på lommevognen... Og så er der indtruffet en række uheldige omstændigheder som kombineret med hinanden har ført til det værst tænkelige scenarie.

Ingeniøren er et af de medier jeg læser dagligt, og har naturligvis også læst debatten. Deltager også selv ofte i debatter der.
Har dog ikke gjort det i denne sag, da jeg ved for lidt om godstransport på jernbane.
Men jo der er nogle kloge hoveder i mellem, men lige som alle andre steder, er der også altid en del som skriver om ting de ikke ved noget om.

Er helt enig i at ulykken skyldes en kombination af uheldige omstændigheder.

Jeg er dog stadig meget overrasket over hvor meget du er efter mig?
Når jeg netop starter med at skrive at det er nemt at være bagklog.
For ud fra det du også selv er kommet frem til af at læse på Ingeniøren, så er det nok låsningen af kongetappen som har svigtet på en eller anden måde, som viste sig at være fatal med en tom vogn i kraftig sidevind.
Hvor jeg så konkluderer at man som ekstra sikkerhed burde fastspænde bagenden med kæder.
Som sagt det er nemt at være bagklog, men det ville have forhindret ulykken i dette tilfælde.
Om det er det de skal til at gøre i fremtiden, eller en revision af deres sikkerheds procedurer er nok må vi se.
Men ind vil videre har de valgt at indstille alt drift med den type vogne.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Slettet bruger » 4. jan 2019, 15:47

Thomas31 skrev:Måske. Hvis det er relevant. Men Lad os lige huske på, at der har været nærmest ingen dræbte togpassagerer i 30 år, og en konkret tilsvarende ulykke måske aldrig nogensinde er sket før. Selvfølgelig skal man finde ud af alt og gøre alt for at forhindre det sker igen, men altså ift motorvejene, hvor det vel kun tager nogle uger at få lige så mange dræbte, og hvor debatten mere handler om bulldozere til at skrabe vejene noget hurtgere, så skal problemerne ikke overdrives


25 dræbte på motorvejene i 2017, så det tager ca. 4 måneder på motorvejene alene. Men ja, i forhold til de 175 der døde i trafikken i alt i 2017, er 8 ikke mere end et par ugers døde.

Nu googlede jeg lidt. Der dør ca. 10 mennesker i trafikken for hver milliard kørte kilometer. Til sammenligning stod DSB i 2013 for knap 7 milliarder kørte personkilometer. Hvis der dør 10 mennesker hvert 30. år i togene, er det 10 døde for 210 milliarder kørte tog-personkilometer. Så man er død 210 gange i trafikken, inden man dør i et tog.
Senest rettet af Slettet bruger 4. jan 2019, 15:58, rettet i alt 3 gange.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Artem » 4. jan 2019, 15:54

abcd skrev:
Thomas31 skrev:Måske. Hvis det er relevant. Men Lad os lige huske på, at der har været nærmest ingen dræbte togpassagerer i 30 år, og en konkret tilsvarende ulykke måske aldrig nogensinde er sket før. Selvfølgelig skal man finde ud af alt og gøre alt for at forhindre det sker igen, men altså ift motorvejene, hvor det vel kun tager nogle uger at få lige så mange dræbte, og hvor debatten mere handler om bulldozere til at skrabe vejene noget hurtgere, så skal problemerne ikke overdrives


25 dræbte på motorvejene i 2017, så det tager ca. 4 måneder på motorvejene alene. Men ja, i forhold til de 175 der døde i trafikken i alt i 2017, er 8 ikke mere end et par ugers døde.

Nu googlede jeg lidt. Der dør ca. 10 mennesker i trafikken for hver milliard kørte kilometer. Til sammenligning stod DSB i 2013 for knap 7 milliarder kørte personkilometer. Hvis der dør 10 mennesker hvert 30. år i togene, er det 10 døde for 210 milliarder kørte tog-personkilometer. Så man er død 210 gange i trafikken, inden man dør i et tog.

Nu skal i huske at der også er en del dødsulykkerne på vejene som skyldes selvmord. Men da offeret af gode grunde ikke selv kan fortælle det kan man ikke lave en præcis statistik over det, på samme måde som man kan over folk der begår selvmord ved at hoppe ud foran et tog.
Så togene har helt klart også en del døde på samvittigheden.

Tallene dækker over selvmord, som resulterer i en dræbt person og ikke selvmordsforsøg.
2006 - 24 selvmord
2007 - 36 selvmord
2008 - 29 selvmord
2009 - 44 selvmord
2010 - 32 selvmord
2011 - 30 selvmord
2012 - 44 selvmord
2013 - 29 selvmord
2014 - 31 selvmord
2015 - 30 selvmord
2016 - 25 selvmord
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Kalimsofie » 4. jan 2019, 16:08

Stitch skrev:Politiet: Alle er identificeret fra dødsulykken

Retsmedicinerne har nu fået identificeret de otte afdøde personer, der blev fundet i toget, som onsdag morgen forulykkede på lavbroen over Storebælt.

De omkomne er:

En 28-årig kvinde fra det østlige Fyn
En 51-årig mand fra det nordlige Fyn
En 30-årig mand fra Aarhus
En 45-årig kvinde fra Odense
En 60-årig kvinde fra Odense
En 27-årig kvinde fra det centrale Fyn
En 59-årig kvinde fra Storkøbenhavn
En 30-årig mand fra Grønland


Ingen af de omkomne er i familie med hinanden.
Alle er danske statsborgere. Deres pårørende er underrettet.




Stakkels familier.


Puh, der er trykket stemning på kontoret i dag. Den 30-årige fra Grønland, boede her i Nuuk, og var et kendt ansigt her på kontoret og en hyppig samarbejdspartner. Det er så trist.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Kalimsofie » 4. jan 2019, 16:29

SurSødSovs skrev:
Kalimsofie skrev:
Stitch skrev:Politiet: Alle er identificeret fra dødsulykken

Retsmedicinerne har nu fået identificeret de otte afdøde personer, der blev fundet i toget, som onsdag morgen forulykkede på lavbroen over Storebælt.

De omkomne er:

En 28-årig kvinde fra det østlige Fyn
En 51-årig mand fra det nordlige Fyn
En 30-årig mand fra Aarhus
En 45-årig kvinde fra Odense
En 60-årig kvinde fra Odense
En 27-årig kvinde fra det centrale Fyn
En 59-årig kvinde fra Storkøbenhavn
En 30-årig mand fra Grønland


Ingen af de omkomne er i familie med hinanden.
Alle er danske statsborgere. Deres pårørende er underrettet.




Stakkels familier.


Puh, der er trykket stemning på kontoret i dag. Den 30-årige fra Grønland, boede her i Nuuk, og var et kendt ansigt her på kontoret og en hyppig samarbejdspartner. Det er så trist.


Dødsfald blandt unge rammer ofte hårdt i Nuuk, fordi der er så mange af dem :trist:


Ja, desværre :(
Totalt meningsløst.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf cola » 4. jan 2019, 16:46

Jeg er sikker på sætningen betyder noget andet, men jeg kan ikke forstå den, kan du ... gøre den mere læselig, så jeg ikke tror at de på grønland helst ser alle de unge dør. Jeg tror sætningen betyder, noget ala der er ikke mange unge på grønland, så dem der er værner vi om eller noget. men er lidt usikker, hvad mener du

"Dødsfald blandt unge rammer ofte hårdt i Nuuk, fordi der er så mange af dem :trist:"
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf JoyNips » 4. jan 2019, 19:17

vibbsen skrev:Hvor de så iøvrigt også lige får påpeget at grafikeren har lavet en fejl i illustrationen


Hvis man kender lidt til Ingeniøren kommer det næppe bag på nogen. Magen til underlødigt lortemedie skal man lede længe efter.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Artem » 7. jan 2019, 11:50

Det var låsningen af kongetappen i skamlen det var galt med.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... lige-vogne
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. jan 2019, 11:53

Artem skrev:Det var låsningen af kongetappen i skamlen det var galt med.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... lige-vogne


Hvor står der det i den artikel? Ordret. For jeg kan ikke se det.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Artem » 7. jan 2019, 12:12

FormerlyKnownAs skrev:
Artem skrev:Det var låsningen af kongetappen i skamlen det var galt med.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... lige-vogne


Hvor står der det i den artikel? Ordret. For jeg kan ikke se det.

Den omtalte låsemekanisme er låsningen af kongetappen.

En lommevogn er en særlig godsvogn, der kan holde en trailer på plads ved hjælp af en låsemekanisme.

Havarikommissionen har identificeret en mulig risiko for, at sættevognen ikke låses ordentligt fast i forbindelse med transport, fremgår det af styrelsens hjemmeside.

- Styrelsen opfordrer godsoperatører til at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. jan 2019, 12:27

Artem skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Artem skrev:Det var låsningen af kongetappen i skamlen det var galt med.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... lige-vogne


Hvor står der det i den artikel? Ordret. For jeg kan ikke se det.

Den omtalte låsemekanisme er låsningen af kongetappen.

En lommevogn er en særlig godsvogn, der kan holde en trailer på plads ved hjælp af en låsemekanisme.

Havarikommissionen har identificeret en mulig risiko for, at sættevognen ikke låses ordentligt fast i forbindelse med transport, fremgår det af styrelsens hjemmeside.

- Styrelsen opfordrer godsoperatører til at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne.


Hvor står der at det er årsagen til ulykken?
3
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf fisken80 » 7. jan 2019, 12:40

Efter den tragiske ulykke på Storebæltsbroen har Havarikommissionens foreløbige undersøgelser indikeret, at der kan være en sikkerhedsmæssig risiko forbundet med fastgørelsen af sættevognen til skammel/saddel i forbindelse med transport, siger kontorchef i Trafikstyrelsen Claus René Pedersson.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Stars » 7. jan 2019, 12:44

fisken80 skrev:Efter den tragiske ulykke på Storebæltsbroen har Havarikommissionens foreløbige undersøgelser indikeret, at der kan være en sikkerhedsmæssig risiko forbundet med fastgørelsen af sættevognen til skammel/saddel i forbindelse med transport, siger kontorchef i Trafikstyrelsen Claus René Pedersson.


"der kan være en sikkerhedsmæssig risiko" er normalt ikke det samme som "årsagen til ulykken er"
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"