Konsekvenser af Metoo-bølgen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Slettet bruger » 5. dec 2018, 18:59

Pax Romana skrev:
abcd skrev:Mænd kan godt finde på både at røre hinanden og tale nedsættende om hinanden uden at det opfattes som chikane. Jeg gør nok forskel på den måde, jeg ville f.eks. ikke have et problem med at hilse på en mandlig kollega med et klap på skulderen eller for sjov kalde ham et fjols, men jeg ville næppe gøre det med en kvinde.

Jeg har oplevet uopfordret at få kram af kvindelige kollegaer. Det ville aldrig ske den anden vej, jeg ville være bange for at blive opfattet som en stodder.

Så på den måde forstår jeg egentlig godt bekymringerne, det er noget mænd er bevidste om hele tiden i professionelle relationer til kvinder - ingen fejltrin. Ikke at jeg frygter at blive anklaget for noget, men det ligger i baghovedet at man skal passe på, det tænker jeg det gør for mange mænd.
Det handler jo meget om hvordan ens relation er til hinanden som kollegaer og hvordan omgangstonen er på arbejdspladsen. Jeg har kvindelige kollegaer som jeg helt naturlig rører ved, kalder ting for sjov eller endda krammer uopfordret. Men vi er også helt afklarede med hvad som er acceptabelt. Jeg kan ikke genkende den der med at det ligger i baghovedet at man skal passe på. Det handler mere for mig om at der er stor tillid os kollegaer imellem og at når jeg er med kvinder jeg ikke kender ret godt, ja så handler i høj grad om almen pli, dannelse og opdragelse. Jeg syntes faktisk ikke at det er så svært.


Jeg synes heller ikke det er decideret svært, men det kræver mere omtanke end at være sammen med mænd - i hvert fald for mig. Bare en lille ting som at hvis jeg taler med en kvinde, er jeg det meste af tiden bevidst om hvor jeg kigger hen for at undgå at jeg uforvarende kommer til at kigge på hendes bryster. Det er muligt det er fjollet, og jeg er mere neurotisk omkring det end gennemsnittet, det er ikke noget jeg nogensinde har diskuteret med andre mænd - men fra oplægget lyder det til at det også fylder hos andre.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Pax Romana » 5. dec 2018, 19:20

abcd skrev:Jeg synes heller ikke det er decideret svært, men det kræver mere omtanke end at være sammen med mænd - i hvert fald for mig. Bare en lille ting som at hvis jeg taler med en kvinde, er jeg det meste af tiden bevidst om hvor jeg kigger hen for at undgå at jeg uforvarende kommer til at kigge på hendes bryster. Det er muligt det er fjollet, og jeg er mere neurotisk omkring det end gennemsnittet, det er ikke noget jeg nogensinde har diskuteret med andre mænd - men fra oplægget lyder det til at det også fylder hos andre.
Jeg tror ikke ret mange mænd, kan frasige sig at kvindebryster har lidt en magnetisk tiltrækningskraft. ;)
Men jeg kender mange af mine venner som har det som dig. Man tvivler lidt på ens selvsikkerhed måske? Det sjove er, at de alle har lidt svært helt præcist at sætte ord på hvad det er. Jeg kan rigtigt godt lide at have øjenkontakt med den jeg taler med, hvilket mere end en gang har fået en kvinde til at komplimentere mig for på intet tidspunkt at have kikket i hendes kavalergang. Sådan er vi nu alle forskellige og mit fokus har altid været på øjnene.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Slettet bruger » 5. dec 2018, 19:56

Pax Romana skrev:
abcd skrev:Jeg synes heller ikke det er decideret svært, men det kræver mere omtanke end at være sammen med mænd - i hvert fald for mig. Bare en lille ting som at hvis jeg taler med en kvinde, er jeg det meste af tiden bevidst om hvor jeg kigger hen for at undgå at jeg uforvarende kommer til at kigge på hendes bryster. Det er muligt det er fjollet, og jeg er mere neurotisk omkring det end gennemsnittet, det er ikke noget jeg nogensinde har diskuteret med andre mænd - men fra oplægget lyder det til at det også fylder hos andre.
Jeg tror ikke ret mange mænd, kan frasige sig at kvindebryster har lidt en magnetisk tiltrækningskraft. ;)
Men jeg kender mange af mine venner som har det som dig. Man tvivler lidt på ens selvsikkerhed måske? Det sjove er, at de alle har lidt svært helt præcist at sætte ord på hvad det er. Jeg kan rigtigt godt lide at have øjenkontakt med den jeg taler med, hvilket mere end en gang har fået en kvinde til at komplimentere mig for på intet tidspunkt at have kikket i hendes kavalergang. Sådan er vi nu alle forskellige og mit fokus har altid været på øjnene.


Det er ikke selvsikkerhed i almindelighed, for hvis jeg stod over for en kvinde i en bar eller lignende, og hun spurgte "sig mig, kigger du på mine bryster", ville jeg bare smile og svare "ja, det gjorde jeg nok, beklager". Men i en arbejdssituation hvor jeg f.eks. er hos en kunde, har du ret i at der er noget usikkerhed - jeg skal nødig fremstå som typen der beglor kvinder, det kan have alvorlige konsekvenser for mit arbejdsliv, så det koncentrerer jeg mig om ikke at være, og det gør det mere anstrengende end at arbejde med mænd.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7327
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2018, 19:57

Modesty Blame skrev:
kidkomb skrev:
Modesty Blame skrev:Det virker som om, at mændene i den artikel som udgangspunkt forventer, at de vil blive udsat for urimelige anklager - eller, at de ikke kan styre sig. Selvfølgelig findes der personer, der foretager falske anklager. Ligesom der gør i alle mulige andre sammenhænge - for opmærksomhed, penge eller noget helt tredje. Men det at de her mænd er så bange for at gøre noget forkert, får mig til at tænke, at de fleste mænd godt ved, hvornår de træder over grænsen. Så hvorfor er det så svært for de her mænd? Er det frygten for en sværm af lykkeriddere? De må virkelig have sort samvittighed på Wall Street.

Alle der har stået overfor en gravid kvinde og været nervøs for at sige noget forkert, bør kunne forstå hvor de mænd kommer fra.
Jeg synes at det er ulækker mandeshaming at insinuere at "de jo godt kender grænsen". Som om mænd generelt (her primært Wall Street) er klamme overgrebsmænd.

Tror du, at de fleste mænd godt ved, hvor grænsen mellem overgreb/chikane og acceptabel adfærd går?


Tror du ikke dét, da?

Det tror jeg de gør. Det må jeg sige. Jeg kan slet ikke håndtere tanken om at det er et mindretal af mænd, der er ordentlige mænd. Særligt fordi jeg selv er mand.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf hyben » 5. dec 2018, 20:37

De mandlige erhvervsfolk fra USA er tydeligvis usikre på om deres opførsel overfor kvinder vil kunne misforståes. Jeg tror mange mænd ikke begriber/ikke beskæftiger sig med, hvornår de overtræder kvinders grænser og at Metoo forhåbentlig har gjort dette mere tydeligt. Metoo kan få den betydning, at mænd tænker sig mere om. Denne tråd vidner om, at det gør de.

Der er i hvert fald nogen, der har fokus på ikke at stirre på bryster.

At nogen erhvervsmænd så vil lade være at ansætte kvinder, undlade at holde møder alene med kvinder eller sidde ved siden af kvinder i et fly, kan man kun være taknemmelig for som kvinde. Hvis de mænd er usikre på om de vil krænke kvinder, så er det da positivt, at de undlader at være sammen med kvinder. Så tak for det.

Metoo gjorde det legalt at komme frem med de mange historier, hvor piger/kvinder er blevet forulempet. 90% af de kvinder jeg kender har grimme (mere eller mindre) historier at fortælle. Personligt synes jeg det var fantastisk, at kvinder ville dele deres historier - for hold nu op , hvor er der alt for mange.
2
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Petrix » 6. dec 2018, 00:20

Pax Romana skrev:
abcd skrev:Jeg synes heller ikke det er decideret svært, men det kræver mere omtanke end at være sammen med mænd - i hvert fald for mig. Bare en lille ting som at hvis jeg taler med en kvinde, er jeg det meste af tiden bevidst om hvor jeg kigger hen for at undgå at jeg uforvarende kommer til at kigge på hendes bryster. Det er muligt det er fjollet, og jeg er mere neurotisk omkring det end gennemsnittet, det er ikke noget jeg nogensinde har diskuteret med andre mænd - men fra oplægget lyder det til at det også fylder hos andre.
Jeg tror ikke ret mange mænd, kan frasige sig at kvindebryster har lidt en magnetisk tiltrækningskraft. ;)
Men jeg kender mange af mine venner som har det som dig. Man tvivler lidt på ens selvsikkerhed måske? Det sjove er, at de alle har lidt svært helt præcist at sætte ord på hvad det er. Jeg kan rigtigt godt lide at have øjenkontakt med den jeg taler med, hvilket mere end en gang har fået en kvinde til at komplimentere mig for på intet tidspunkt at have kikket i hendes kavalergang. Sådan er vi nu alle forskellige og mit fokus har altid været på øjnene.


Synes det virker lidt skørt at man skulle blive komplimenteret for ikke at kigge på en kvindes bryster.
Tror faktsk jeg ville blive ret fornærmet, hvis en kvinde komplimenterede dette
2
27102021
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Modesty Blame » 6. dec 2018, 05:36

Aragorn skrev:
Modesty Blame skrev:
kidkomb skrev:
Modesty Blame skrev:Det virker som om, at mændene i den artikel som udgangspunkt forventer, at de vil blive udsat for urimelige anklager - eller, at de ikke kan styre sig. Selvfølgelig findes der personer, der foretager falske anklager. Ligesom der gør i alle mulige andre sammenhænge - for opmærksomhed, penge eller noget helt tredje. Men det at de her mænd er så bange for at gøre noget forkert, får mig til at tænke, at de fleste mænd godt ved, hvornår de træder over grænsen. Så hvorfor er det så svært for de her mænd? Er det frygten for en sværm af lykkeriddere? De må virkelig have sort samvittighed på Wall Street.

Alle der har stået overfor en gravid kvinde og været nervøs for at sige noget forkert, bør kunne forstå hvor de mænd kommer fra.
Jeg synes at det er ulækker mandeshaming at insinuere at "de jo godt kender grænsen". Som om mænd generelt (her primært Wall Street) er klamme overgrebsmænd.

Tror du, at de fleste mænd godt ved, hvor grænsen mellem overgreb/chikane og acceptabel adfærd går?


Tror du ikke dét, da?

Det tror jeg de gør. Det må jeg sige. Jeg kan slet ikke håndtere tanken om at det er et mindretal af mænd, der er ordentlige mænd. Særligt fordi jeg selv er mand.

Jo. Læs eventuelt videre i tråden.
0
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf In_your_eyes » 6. dec 2018, 05:43

Petrix skrev:
Pax Romana skrev:
abcd skrev:Jeg synes heller ikke det er decideret svært, men det kræver mere omtanke end at være sammen med mænd - i hvert fald for mig. Bare en lille ting som at hvis jeg taler med en kvinde, er jeg det meste af tiden bevidst om hvor jeg kigger hen for at undgå at jeg uforvarende kommer til at kigge på hendes bryster. Det er muligt det er fjollet, og jeg er mere neurotisk omkring det end gennemsnittet, det er ikke noget jeg nogensinde har diskuteret med andre mænd - men fra oplægget lyder det til at det også fylder hos andre.
Jeg tror ikke ret mange mænd, kan frasige sig at kvindebryster har lidt en magnetisk tiltrækningskraft. ;)
Men jeg kender mange af mine venner som har det som dig. Man tvivler lidt på ens selvsikkerhed måske? Det sjove er, at de alle har lidt svært helt præcist at sætte ord på hvad det er. Jeg kan rigtigt godt lide at have øjenkontakt med den jeg taler med, hvilket mere end en gang har fået en kvinde til at komplimentere mig for på intet tidspunkt at have kikket i hendes kavalergang. Sådan er vi nu alle forskellige og mit fokus har altid været på øjnene.


Synes det virker lidt skørt at man skulle blive komplimenteret for ikke at kigge på en kvindes bryster.
Tror faktsk jeg ville blive ret fornærmet, hvis en kvinde komplimenterede dette

Det er nok fordi du aldrig har prøvet at have samtaler med kvinder, hvor de havde svært ved holde øjenkontakten fordi de ikke kunne lade være med at glo dine ædlere dele.
Når sådan noget sker igen og igen, så er det bare så befriende at tale med en, hvor øjnene ikke suser op og ned hele tiden.
For mit vedkommende er det ikke fordi at man(d) slet ikke må se på mine bryster. Det kan jo være svært at undgå og selv jeg kan da godt kaste et blik på et pænt sæt. Men det er mere når man står der og snakker med en, og efter bare føler sig reduceret til et par bryster, fordi han ikke kan holde fokus.
3
:pompom:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf LaScrooge » 6. dec 2018, 08:01

Petrix skrev:
Pax Romana skrev:
abcd skrev:Jeg synes heller ikke det er decideret svært, men det kræver mere omtanke end at være sammen med mænd - i hvert fald for mig. Bare en lille ting som at hvis jeg taler med en kvinde, er jeg det meste af tiden bevidst om hvor jeg kigger hen for at undgå at jeg uforvarende kommer til at kigge på hendes bryster. Det er muligt det er fjollet, og jeg er mere neurotisk omkring det end gennemsnittet, det er ikke noget jeg nogensinde har diskuteret med andre mænd - men fra oplægget lyder det til at det også fylder hos andre.
Jeg tror ikke ret mange mænd, kan frasige sig at kvindebryster har lidt en magnetisk tiltrækningskraft. ;)
Men jeg kender mange af mine venner som har det som dig. Man tvivler lidt på ens selvsikkerhed måske? Det sjove er, at de alle har lidt svært helt præcist at sætte ord på hvad det er. Jeg kan rigtigt godt lide at have øjenkontakt med den jeg taler med, hvilket mere end en gang har fået en kvinde til at komplimentere mig for på intet tidspunkt at have kikket i hendes kavalergang. Sådan er vi nu alle forskellige og mit fokus har altid været på øjnene.


Synes det virker lidt skørt at man skulle blive komplimenteret for ikke at kigge på en kvindes bryster.
Tror faktsk jeg ville blive ret fornærmet, hvis en kvinde komplimenterede dette


Det siger jo bare noget trist om hvad en kvinde, der komplimenterer en mand for det, har være vant til.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf paint » 6. dec 2018, 08:19

Mistermor skrev:Spørgsmålet er vel, om de amerikanske mænd er usikre på, om deres opførsel kan misforstås, eller bange for at de sætter sig i en situation, hvor de kan blive anklaget for noget, hvor det er ord mod ord. Uanset at en mand bliver frifundet, er hans rygte og jobmuligheder vel ødelagt, hvis han bliver anklaget for chikane/overgreb, så hvis det opleves, som om det er en reel risiko, er der vel grund til at forebygge på en eller anden måde. Jeg ved ikke, om det er reelt, - jeg synes, det lyder overdrevet. En hel tredje mulighed, at de bare øjner en chance for at slippe for kvinderne.


Det er jo netop det, de er. Og som du selv skriver, det er ord mod ord. Det ville ikke være første gang i verdenshistorien, at nogen har brugt ufine metoder, som et udslag af hævn for at en anden fik jobbet' eller noget helt tredje.

Den eksplosive udbredelse af MeToo, har gjort det til en slags 'våben', der kan misbruges. Ingen mænd, har lyst til at få deres familieliv/karriere/gode navn og rygte, ødelagt.

At sætte det op som, at det bare er mænd der er paranoide eller sarte, og flæber over mistede privilegier - er det samme som at sige, at kvinder altid er moralens vogtere og de rene af uskyldigheder, og at mændene altid er det modsatte. Sådan er virkeligheden ikke.

Til gengæld er virkeligheden heller ikke sådan, at dette er noget der foregår alle steder og i alle møder mellem mænd og kvinder. Det er heldigvis mere normalt, at dette slet ikke er et emne - i mødet mellem mænd og kvinder.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Akehurst2 » 6. dec 2018, 08:26

Modesty Blame skrev:
kidkomb skrev:
Modesty Blame skrev:Det virker som om, at mændene i den artikel som udgangspunkt forventer, at de vil blive udsat for urimelige anklager - eller, at de ikke kan styre sig. Selvfølgelig findes der personer, der foretager falske anklager. Ligesom der gør i alle mulige andre sammenhænge - for opmærksomhed, penge eller noget helt tredje. Men det at de her mænd er så bange for at gøre noget forkert, får mig til at tænke, at de fleste mænd godt ved, hvornår de træder over grænsen. Så hvorfor er det så svært for de her mænd? Er det frygten for en sværm af lykkeriddere? De må virkelig have sort samvittighed på Wall Street.

Alle der har stået overfor en gravid kvinde og været nervøs for at sige noget forkert, bør kunne forstå hvor de mænd kommer fra.
Jeg synes at det er ulækker mandeshaming at insinuere at "de jo godt kender grænsen". Som om mænd generelt (her primært Wall Street) er klamme overgrebsmænd.

Tror du, at de fleste mænd godt ved, hvor grænsen mellem overgreb/chikane og acceptabel adfærd går?


Jeg tror bestemt, de fleste mænd godt ved hvor grænsen går. Især hvis der er tale om mere alvorlige overgreb.

Og så alligevel, så har Metoo-hostorierne jo vist, at en hel del (yngre) mænd faktisk ikke havde forstået hvor krænkende tilråb og befamlinger som fx et klap bagi faktisk føles for kvinder.
5
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21848

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Purple Haze » 6. dec 2018, 08:44

Tænker at “problemet” for de her (anerikanske) mænd er at #metoo har gjort at der nu lyttes til kvinder hvis de anmelder sexchikane. Det vil sige at hvis de anmeldes vil det nu have konsekvenser for dem, hvor den risiko ikke rigtig var der før.

Og det er da super nederen at de nu oplever en (reel) risiko, hvis de bare passer deres arbejde. Og det kan jeg godt forstå de ikke bryder sig om. De bebrejder bare de forkerte folk (kvinderne), og lader ikke til at have forstået at de ikke kan få det til at gå væk.

Så nu må de forholde sig til denne her risiko, og det er uretfærdigt og dumt, men sådan er det.
Og det kan være at de derfor fx skal begynde at holde møder for åben dør, hvis de vil minimere risikoen for falsk anmeldelse.

Tror en del kvinder har svært ved at sympatisere, fordi de ting de her mænd brokker sig over de nu skal tage af forholdsregler, sat på spidsen blot er nogle af ting kvinder allerede gør for at undgå overgreb.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf LaScrooge » 6. dec 2018, 11:52

paint skrev:
Mistermor skrev:Spørgsmålet er vel, om de amerikanske mænd er usikre på, om deres opførsel kan misforstås, eller bange for at de sætter sig i en situation, hvor de kan blive anklaget for noget, hvor det er ord mod ord. Uanset at en mand bliver frifundet, er hans rygte og jobmuligheder vel ødelagt, hvis han bliver anklaget for chikane/overgreb, så hvis det opleves, som om det er en reel risiko, er der vel grund til at forebygge på en eller anden måde. Jeg ved ikke, om det er reelt, - jeg synes, det lyder overdrevet. En hel tredje mulighed, at de bare øjner en chance for at slippe for kvinderne.


Det er jo netop det, de er. Og som du selv skriver, det er ord mod ord. Det ville ikke være første gang i verdenshistorien, at nogen har brugt ufine metoder, som et udslag af hævn for at en anden fik jobbet' eller noget helt tredje.

Den eksplosive udbredelse af MeToo, har gjort det til en slags 'våben', der kan misbruges. Ingen mænd, har lyst til at få deres familieliv/karriere/gode navn og rygte, ødelagt.

At sætte det op som, at det bare er mænd der er paranoide eller sarte, og flæber over mistede privilegier - er det samme som at sige, at kvinder altid er moralens vogtere og de rene af uskyldigheder, og at mændene altid er det modsatte. Sådan er virkeligheden ikke.

Til gengæld er virkeligheden heller ikke sådan, at dette er noget der foregår alle steder og i alle møder mellem mænd og kvinder. Det er heldigvis mere normalt, at dette slet ikke er et emne - i mødet mellem mænd og kvinder.


Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan vende MeToo til noget, der er synd for mænd. SELVFØLGELIG har der til alle tider og alle dage været mennesker (af begge køn) som har brugt ufine metoder i forhold til at opnå deres egne mål. Men sagen er sådan set også den, at mænd i alt, alt for lang tid har kunnet slippe afsted med ikke blot det, men også reelle overgreb - og stadig kan.

De fleste arbejdspladser har personalepolitikker, og amerikanske har tit også anti-harrassment/sensitivity policies. Det kan skæres ud i pap således: Arbejdspladsen er ikke en jagtmark for din næste elsker/hurtige knald/husbond eller hustru. Derfor skal du ikke flirte med dine kollegaer, chefer eller ansatte, men forholde dig sagligt og professionelt til dem, du arbejder sammen med. Det udelukker berøringer; personlige spørgsmål; komplimenter for udseende; komplimenter for væremåde som IKKE er relateret til præstation; personlige kommentarer, som ikke er relateret til arbejdet og som i øvrigt ikke lever op til de forgående punkter.

Det kan godt være, at det kræver lidt mere tankevirksomhed end man(d) tidligere har været vant til, men til GENGÆLD betyder det, at man(d) med den ekstra anstrengelse undgår at gøre sine kvindelige kollegaer utrygge eller at overskride deres grænser. Det må alle sgu da kunne bakke op om. Og hvis man ikke kan bakke op om det, så er man en del af problemet.
7
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf paint » 6. dec 2018, 12:21

LaScrooge skrev:
paint skrev:
Mistermor skrev:Spørgsmålet er vel, om de amerikanske mænd er usikre på, om deres opførsel kan misforstås, eller bange for at de sætter sig i en situation, hvor de kan blive anklaget for noget, hvor det er ord mod ord. Uanset at en mand bliver frifundet, er hans rygte og jobmuligheder vel ødelagt, hvis han bliver anklaget for chikane/overgreb, så hvis det opleves, som om det er en reel risiko, er der vel grund til at forebygge på en eller anden måde. Jeg ved ikke, om det er reelt, - jeg synes, det lyder overdrevet. En hel tredje mulighed, at de bare øjner en chance for at slippe for kvinderne.


Det er jo netop det, de er. Og som du selv skriver, det er ord mod ord. Det ville ikke være første gang i verdenshistorien, at nogen har brugt ufine metoder, som et udslag af hævn for at en anden fik jobbet' eller noget helt tredje.

Den eksplosive udbredelse af MeToo, har gjort det til en slags 'våben', der kan misbruges. Ingen mænd, har lyst til at få deres familieliv/karriere/gode navn og rygte, ødelagt.

At sætte det op som, at det bare er mænd der er paranoide eller sarte, og flæber over mistede privilegier - er det samme som at sige, at kvinder altid er moralens vogtere og de rene af uskyldigheder, og at mændene altid er det modsatte. Sådan er virkeligheden ikke.

Til gengæld er virkeligheden heller ikke sådan, at dette er noget der foregår alle steder og i alle møder mellem mænd og kvinder. Det er heldigvis mere normalt, at dette slet ikke er et emne - i mødet mellem mænd og kvinder.


Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan vende MeToo til noget, der er synd for mænd. SELVFØLGELIG har der til alle tider og alle dage været mennesker (af begge køn) som har brugt ufine metoder i forhold til at opnå deres egne mål. Men sagen er sådan set også den, at mænd i alt, alt for lang tid har kunnet slippe afsted med ikke blot det, men også reelle overgreb - og stadig kan.

De fleste arbejdspladser har personalepolitikker, og amerikanske har tit også anti-harrassment/sensitivity policies. Det kan skæres ud i pap således: Arbejdspladsen er ikke en jagtmark for din næste elsker/hurtige knald/husbond eller hustru. Derfor skal du ikke flirte med dine kollegaer, chefer eller ansatte, men forholde dig sagligt og professionelt til dem, du arbejder sammen med. Det udelukker berøringer; personlige spørgsmål; komplimenter for udseende; komplimenter for væremåde som IKKE er relateret til præstation; personlige kommentarer, som ikke er relateret til arbejdet og som i øvrigt ikke lever op til de forgående punkter.

Det kan godt være, at det kræver lidt mere tankevirksomhed end man(d) tidligere har været vant til, men til GENGÆLD betyder det, at man(d) med den ekstra anstrengelse undgår at gøre sine kvindelige kollegaer utrygge eller at overskride deres grænser. Det må alle sgu da kunne bakke op om. Og hvis man ikke kan bakke op om det, så er man en del af problemet.


Det er da også fint nok for kvinderne, men hvornår vil én eller anden harmløs bemærkning så ikke kunne udlægges som en 'overskridelse'?

Jeg ville nødigt arbejde et sted, hvor man var underlagt et sådant regimente:

Krav til mandlige ansatte

1: Der må ikke flirte med kollegaer, chefer eller andre ansatte

2: DU skal forholde dig sagligt og professionelt til kvindelige kollegaer

3: Du må ikke berøre en kvindelig kollega

4: Du må ikke stille spørgsmål, som kan opfattes som personligt

5: Du må ikke komplimentere en kvindelig kollega, hverken for hendes udseende eller væremåde

6: Du må ikke komme med kommentarer, som kan opfattes som personlige.

Samtlige punkter (som er dem du nævner i dit indlæg), er yderst 'elastiske', og er nærmest skræddersyet til at kunne medføre misforståelser mht, hvad en bestemt bemærkning/adfærd egentlig var ment som.

Ex. En kvindelige kollega, kommer tilbage til arbejdet efter sommerferien; solbrændt, frisk og glad. En mandlig kollega siger: Hej med dig. Velkommen tilbage, hvor ser du dog frisk, solbrændt og glad ud.

Resultat: Busted!. Du har overskredet direktiverne, og vi må desværre fyre dig. Du vil muligvis blive registreret for krænkende adfærd?

(lettere overdrivelser fremmer klarheden i budskabet ;) )
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21848

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Purple Haze » 6. dec 2018, 12:53

paint skrev:Det er da også fint nok for kvinderne, men hvornår vil én eller anden harmløs bemærkning så ikke kunne udlægges som en 'overskridelse'?

Jeg ville nødigt arbejde et sted, hvor man var underlagt et sådant regimente:

Krav til mandlige ansatte

1: Der må ikke flirte med kollegaer, chefer eller andre ansatte

2: DU skal forholde dig sagligt og professionelt til kvindelige kollegaer

3: Du må ikke berøre en kvindelig kollega

4: Du må ikke stille spørgsmål, som kan opfattes som personligt

5: Du må ikke komplimentere en kvindelig kollega, hverken for hendes udseende eller væremåde

6: Du må ikke komme med kommentarer, som kan opfattes som personlige.

Samtlige punkter (som er dem du nævner i dit indlæg), er yderst 'elastiske', og er nærmest skræddersyet til at kunne medføre misforståelser mht, hvad en bestemt bemærkning/adfærd egentlig var ment som.

Ex. En kvindelige kollega, kommer tilbage til arbejdet efter sommerferien; solbrændt, frisk og glad. En mandlig kollega siger: Hej med dig. Velkommen tilbage, hvor ser du dog frisk, solbrændt og glad ud.

Resultat: Busted!. Du har overskredet direktiverne, og vi må desværre fyre dig. Du vil muligvis blive registreret for krænkende adfærd?

(lettere overdrivelser fremmer klarheden i budskabet ;) )


Det hele kan koges ned til, du skal ikke flirte, berører og være særlig personlig med dine kolleger, med mindre du kender personen godt og ved at de er OK med det.
For lagt de fleste er det vitterligt ikke så svært.
Synes egentlig det er et af de eneste steder at "laveste fællesnævner" bør gælde som udgangspunkt.

Og der er ingen grund til at overdrive for at få den poeinte frem, og det gælder alle ansatte ikke kun de mandlige.

Det kunne fx. også gælde de der krammeglade kvinder der husere nogen steder.
Lige så vel som det gælder de mænd der synes at have en omgangstone og metode overfor kvinder og en anden overfor deres mandlige kolleger - og her tænker jeg ikke på mænd som kender hinanden som har en fælles omgangstone, men de mænd som kalder alle deres kvindelige kolleger lille skat, eller lige skal gramse/rører ved en - men sjovt nok ikke gør det samme ved mændene.
Senest rettet af Purple Haze 6. dec 2018, 13:02, rettet i alt 1 gang.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"