Konsekvenser af Metoo-bølgen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf paint » 4. dec 2018, 23:37

"No more dinners with female colleagues. Don’t sit next to them on flights. Book hotel rooms on different floors. Avoid one-on-one meetings.

In fact, as a wealth adviser put it, just hiring a woman these days is “an unknown risk.” What if she took something he said the wrong way?

Across Wall Street, men are adopting controversial strategies for the #MeToo era and, in the process, making life even harder for women.

Call it the Pence Effect, after U.S. Vice President Mike Pence, who has said he avoids dining alone with any woman other than his wife. In finance, the overarching impact can be, in essence, gender segregation.

Interviews with more than 30 senior executives suggest many are spooked by #MeToo and struggling to cope. “It’s creating a sense of walking on eggshells,” said David Bahnsen, a former managing director at Morgan Stanley who’s now an independent adviser overseeing more than $1.5 billion.

This is hardly a single-industry phenomenon, as men across the country check their behavior at work, to protect themselves in the face of what they consider unreasonable political correctness -- or to simply do the right thing. The upshot is forceful on Wall Street, where women are scarce in the upper ranks. The industry has also long nurtured a culture that keeps harassment complaints out of the courts and public eye, and has so far avoided a mega-scandal like the one that has engulfed Harvey Weinstein.
‘Real Loss’"

https://www.bloomberg.com/news/articles ... t-all-cost

Mandlige amerikanske erhvervsfolk, taler nu også om (i andre artikler), at man ikke vil tale med kvinder på deres kontor, medmindre der en en anden person til stede også. Nogle taler om at holde døren åben til kontoret, hvis de skal tale med en kvinde. Og endelig er der visse steder, hvor man ikke ønsker at ansætte kvinder af ovenstående årsager. som én siger: "tænk hvis kvinden misforstod ét eller andet harmløst jeg siger"

Nogen der har et take på ovenstående?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2018, 00:14

Rimeligt nok - hvis man ikke engang må klaske kvindelige medarbejdere i røven mere, vil vi slet ikke have dem på arbejdspladsen! :evil:



:stoned: :lol:
16
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf HerErJeg » 5. dec 2018, 05:54

Det er ikke ligefrem meetoo vi døjer med på min arbejdsplads. Tværtimod, så sættes der næsten en ære i at vinkle sætninger, så de næsten kun kan misforstås.
Vi er jo aldrig fysiske, så der vil aldrig kunne laves en sag ud af noget.
Til gengæld kender jeg alt for godt den ulækre medløber. Det er 100 gange værre end nogen strid kælling, og der stikkes med knive i hvilken som helst ryg der kommer forbi. Selvfølgelig har personen aldrig sin egen holdning, men kaster gladeligt benzin på hvilket som helst bål.
Jeg sidder 2 m. fra en af slagsen, og det er til at skrige over at høre på.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 522
Likede indlæg: 9495

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Modesty Blame » 5. dec 2018, 06:32

Det virker som om, at mændene i den artikel som udgangspunkt forventer, at de vil blive udsat for urimelige anklager - eller, at de ikke kan styre sig. Selvfølgelig findes der personer, der foretager falske anklager. Ligesom der gør i alle mulige andre sammenhænge - for opmærksomhed, penge eller noget helt tredje. Men det at de her mænd er så bange for at gøre noget forkert, får mig til at tænke, at de fleste mænd godt ved, hvornår de træder over grænsen. Så hvorfor er det så svært for de her mænd? Er det frygten for en sværm af lykkeriddere? De må virkelig have sort samvittighed på Wall Street.
8
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf kidkomb » 5. dec 2018, 06:40

Modesty Blame skrev:Det virker som om, at mændene i den artikel som udgangspunkt forventer, at de vil blive udsat for urimelige anklager - eller, at de ikke kan styre sig. Selvfølgelig findes der personer, der foretager falske anklager. Ligesom der gør i alle mulige andre sammenhænge - for opmærksomhed, penge eller noget helt tredje. Men det at de her mænd er så bange for at gøre noget forkert, får mig til at tænke, at de fleste mænd godt ved, hvornår de træder over grænsen. Så hvorfor er det så svært for de her mænd? Er det frygten for en sværm af lykkeriddere? De må virkelig have sort samvittighed på Wall Street.

Alle der har stået overfor en gravid kvinde og været nervøs for at sige noget forkert, bør kunne forstå hvor de mænd kommer fra.
Jeg synes at det er ulækker mandeshaming at insinuere at "de jo godt kender grænsen". Som om mænd generelt (her primært Wall Street) er klamme overgrebsmænd.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Artem » 5. dec 2018, 08:18

Betyder det at jeg skal lade være med at tage alene på vandretur med kvindelige kollegaer? :gruble:

Helt ærligt fylder meeto intet på min arbejdsplads, og hvis det endelig er oppe, så er det som joke hvor en af de ældre kvinder brokker sig over manglende sexchikane.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf JoyNips » 5. dec 2018, 08:50

Åh ja. Det er mændene, der er de rigtige ofre. Små stakler.

:rulle:
10
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf paint » 5. dec 2018, 08:53

dgd2007 skrev:Rimeligt nok - hvis man ikke engang må klaske kvindelige medarbejdere i røven mere, vil vi slet ikke have dem på arbejdspladsen! :evil:



:stoned: :lol:


Det er ikke dét, artiklen handler om. Den handler mere om "unreasonable political correctness", som er en følgevirkning af #Meeto. Min egen holdning til det er, at det var hvad man kunne forudse eller frygte. Naturligvis ville der komme en modreaktion, ikke fordi mænd i Harvey Weinstein-klassen, bliver hængt ud som det han er, men fordi (igen, igen) #meToo-bevægelsen eksploderer via sociale medier, og pludselig har hver anden kvinde på planeten været udsat for sexovergreb eller uønskede klask i røven, hvilket så igen resulterer i den nævnte "unreasonable political correctness".

#meToo, blev en slags modefænomen, båret af at nogle kvinder (bemærk;jeg skriver ikke alle kvinder) i deres solidaritet med andre kvinder, også lige kunne huske en gymnasielærer fra for 20 år siden, som vist nok havde sagt noget upassende, engang, og så skulle det da også lige med på listen. De kvinder (sikkert en mindre del af kvinder, generelt) der har hængt mænd ud, hvor der faktisk ikke var belæg for det - har i en del tilfælde, været årsag til ret store konsekvenser for den 'udhængte', så store at en del mænd ikke vil risikere at havne dér. Denne modreaktionen, kan ende med at være til skade for kvinder. Som der skrives i citatet (og siges andre steder) ingen mand vil arbejde et sted, hvor man føler at man går rundt på æggeskaller.

Og nej! Det handler ikke om visse mandetypers, i egen selvforståelse, hævdvundne ret til at rage/gramse/misbruge kvinder. De mænd, der gør eller har gjort det, fortjener de konsekvenser dette har haft for dem.
Senest rettet af paint 5. dec 2018, 22:49, rettet i alt 1 gang.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf paint » 5. dec 2018, 09:02

Artem skrev:Betyder det at jeg skal lade være med at tage alene på vandretur med kvindelige kollegaer? :gruble:

Helt ærligt fylder meeto intet på min arbejdsplads, og hvis det endelig er oppe, så er det som joke hvor en af de ældre kvinder brokker sig over manglende sexchikane.


Så er det bare på med vanten, Artem og på jagt efter de ældre kvinder :slem:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Pax Romana » 5. dec 2018, 09:47

Tarana Burke, en amerikansk borgerrettighedsaktivist, startede kampagnen i 2006 med det formål at yde støtte til personer som blev udsat for seksuelle overgreb i hendes lokalområde. Så gik det globalt i kølvandet på beskyldninger mod Hollywood mogul Harvey Weinstein.

Det er min oplevelse at #MeToo-bevægelsen, hun startede, er uigenkaldelig og fejlagtig blevet udlagt som et hævngerrigt plot mod mænd. Uden tvivl skabte MeToo-bevægelsen en platform, hvor seksuelt misbrug og overgreb kunne tales om i et åbent og ærligt lys, som var tilfredsstillende, men lad os lige være realistiske.

Dette er internettet, vi taler om. Der er, og vil sandsynligvis altid være, folk, som når disse sager kommer frem, rejser spørgsmålet om falske beskyldninger. Når så mange kommer frem på en gang, vil der altid være mennesker, der bare ikke tror på dem; og de vil lade dig vide, at de ikke tror på dig. Intet bevis vil nok være nok for nogle mennesker, de vil altid antage at offeret lyver, enten for personlig gevinst, eller blot som et middel til at forpeste livet for hvem det nu er, de beskylder (dette er især mærkbart i beskyldninger mod magtfulde mænd).

Her er problemet. Der er mange som skjuler overgrebene fra familie og nærmeste venner i måneder, og mange venter meget længere, før de kommer frem. Der er der mange grunde til, men en stor faktor til stilhed er den stærke frygt for, at folk ikke ville tro på dig.

Jeg tror, at MeToo var et afgørende punkt i nogens vej til genopretning. Og til hver person, der delte deres historie, tak. Jeg bifalder dit mod. For alle de her på debatten som læser dette og selv har været udsat for overgreb: Jeg er med dig. Jeg forstår dig. Jeg tror dig. Du skylder ikke verden din historie.
9
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Lover-Moses » 5. dec 2018, 10:06

Det kan virke overdrevet, og måske får vi ikke helt den samme effekt her i Danmark, men i USA der jo i forvejen har en "i sue you!" kultur, er det her jo en helt naturlig reaktion. En misfornøjet kvindelig kandidat til en toppost, som hun ikke fik, kan jo sagsøge firmaet for rigtig mange millioner, og med bevægelsen der kører i baggrunden, står firmaet relativt svagt. Bossen er jo mere eller mindre dømt på forhånd, som man jo også så med pædofilianklagerne mod mandlige pædagoger. Selvom de reelt set var uskyldige, så havde de ingen fremtid i den branche. En lidt anden sammenligning kan også trækkes til den opmærksomhed der er på voldtægter. Tør man som mand efterhånden gå i byen en fredag eller lørdag aften, og tage en kvinde med hjem til et engangsknald? Man risikerer jo at blive anklaget for voldtægt. Er det en overdrevet frygt? Måske, men den ligger da i baghovedet.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf thomassneum » 5. dec 2018, 10:13

Argh!.
Kom nu gutter.
Hold dig på måtten, eller håndter konsekvenserne. Opfør dig ordentligt og respekter kvinder, som du respekterer mænd. Hvor svært er det lige.

Og jer kællinger.. lad nu være med at være så sippede. :P

Vil #Me2 få konsekvenser fremover?
Âltså.. ja, det vil det jo nok. Om ikke andet så har det vel allerede rejst noget opmærksomhed, og det har så igen gjort at nogle virksomheder retter lidt til. Får det bagslag for kvinderne? - Ja da.. for alle dem som gerne vil fløjtes ad, eller klappes i numsen. :P
1
Med bov skal man mad lave, men...
Petrix
Indlæg: 3752
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Petrix » 5. dec 2018, 10:48

På en eller anden måde kan jeg godt forstå dem.
Som mand, men også som kvinde kan man sagtens blive misforstået. Jeg tror selv her på debatten, hvor der er højt til loftet, at der er mange mænd der er blevet fortalt at de har nogle sexistiske holdninger.
På et tidspunkt havde jeg en kvindelig medarbejder, som skulle fremvise et regnskab til mig på mit kontor. Først står hun ved siden af mig, men rykker så tættere og tættere på, så der er fuld kropskontakt. Det kunne jo godt misforståes, og jeg var ikke særlig glad for situationen. For mig er det ihvertfald nemmere når vi kun er mænd på arbejdspladsen.
1
27102021
Modesty Blame
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 522
Likede indlæg: 9495

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf Modesty Blame » 5. dec 2018, 16:11

kidkomb skrev:
Modesty Blame skrev:Det virker som om, at mændene i den artikel som udgangspunkt forventer, at de vil blive udsat for urimelige anklager - eller, at de ikke kan styre sig. Selvfølgelig findes der personer, der foretager falske anklager. Ligesom der gør i alle mulige andre sammenhænge - for opmærksomhed, penge eller noget helt tredje. Men det at de her mænd er så bange for at gøre noget forkert, får mig til at tænke, at de fleste mænd godt ved, hvornår de træder over grænsen. Så hvorfor er det så svært for de her mænd? Er det frygten for en sværm af lykkeriddere? De må virkelig have sort samvittighed på Wall Street.

Alle der har stået overfor en gravid kvinde og været nervøs for at sige noget forkert, bør kunne forstå hvor de mænd kommer fra.
Jeg synes at det er ulækker mandeshaming at insinuere at "de jo godt kender grænsen". Som om mænd generelt (her primært Wall Street) er klamme overgrebsmænd.

Tror du, at de fleste mænd godt ved, hvor grænsen mellem overgreb/chikane og acceptabel adfærd går?
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Konsekvenser af meeto-bølgen

Indlægaf 1234 » 5. dec 2018, 16:22

Altså jeg undrer mig virkelig over det kan være et problem på en helt almindelig arbejdsplads med voksne mennesker. Jeg har virkelig aldrig oplevet hverken det ene eller det andet på nogle af mine arbejdspladser.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"