Julemusikken i butikkerne påvirker din købelysthttp://livsstil.tv2.dk/2018-11-29-julemusikken-i-butikkerne-paavirker-din-koebelyst
Musik påvirker vores køb, det fortæller Nicolai Jørgensgaard Graakjær, professor i markedskommunikation ved Aalborg Universitet.
- Der er solide studier, der indikerer, at hvis der for eksempel bliver spillet typisk fransk musik i en vinafdeling, så kan man øge salget af fransk vin. Det samme med tysk musik og vin fra Tyskland, siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.
- Hvis der ikke er julemusik i en butik i december, så bryder det med en forventning, som hjernen har, og så vil det ubevidst føles lidt ubehageligt at være i den butik, og så vil vi hurtigt gå ud og dermed købe mindre, siger hjerneforsker Jon Sigurd Wegener.
Påvirker musik din købelyst?
Ikke min alt for tit synes jeg den musik, der spilles i forretninger er alt for høj og virke mere larmende og forstyrrende end den fremmer min købelyst, og jeg forventer forøvrigt ikke, at der spilles julemusik i butikkerne i december-måned, min købelyst hænger slet ikke sammen med om der spilles musik eller der ikke spilles musik i de forretninger, jeg handler i, jeg køber hverken mere eller mindre med eller uden musik.