Påvirker musik din købelyst?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf annellaII » 30. nov 2018, 07:24

Spørgsmålet stiller jeg til denne artikels påstand:

Julemusikken i butikkerne påvirker din købelysthttp://livsstil.tv2.dk/2018-11-29-julemusikken-i-butikkerne-paavirker-din-koebelyst

Musik påvirker vores køb, det fortæller Nicolai Jørgensgaard Graakjær, professor i markedskommunikation ved Aalborg Universitet.

- Der er solide studier, der indikerer, at hvis der for eksempel bliver spillet typisk fransk musik i en vinafdeling, så kan man øge salget af fransk vin. Det samme med tysk musik og vin fra Tyskland, siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

- Hvis der ikke er julemusik i en butik i december, så bryder det med en forventning, som hjernen har, og så vil det ubevidst føles lidt ubehageligt at være i den butik, og så vil vi hurtigt gå ud og dermed købe mindre, siger hjerneforsker Jon Sigurd Wegener.



Påvirker musik din købelyst?


Ikke min alt for tit synes jeg den musik, der spilles i forretninger er alt for høj og virke mere larmende og forstyrrende end den fremmer min købelyst, og jeg forventer forøvrigt ikke, at der spilles julemusik i butikkerne i december-måned, min købelyst hænger slet ikke sammen med om der spilles musik eller der ikke spilles musik i de forretninger, jeg handler i, jeg køber hverken mere eller mindre med eller uden musik.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf LaScrooge » 30. nov 2018, 07:32

Jeg sad på er tidspunkt og kiggede på tøj på nettet mens jeg lyttede til Hole. "Yeaaaaaah, I really want you, I really want you, I really do!"
Jeg skyndte mig at skifte nummer.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Madam » 30. nov 2018, 07:35

Muzak kan være generende alt efter humør og for høj lyd, og jeg har ikke lagt mærke til, at det skulle fremme min købelyst.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Suzan » 30. nov 2018, 07:39

Absolut.
Hvis musikken irriterer mig, går jeg i mange tilfælde ikke engang ind i butikken.

Jeg gider generelt ikke høj musik i butikker og på cafeer og i særdeleshed ikke hiphop og rap.

Omvendt kan jeg smelte fuldstændig når der en sjælden gang i mellem spilles noget virkelig godt.
5
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf dykkersild » 30. nov 2018, 07:58

Ja - det påvirker mig.

Jeg kommer f.eks. aldrig på Joe & the Juice - jeg orker ikke deres høje lorte-musik.

Til gengæld har jeg lidt en soft-spot for muzak - det er sådan lidt jeps-nu-er-du-i-et-storcenter.
3
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Nacaw » 30. nov 2018, 08:36

Hvis det ikke havde en effekt, ville man ikke benytte det.

Er jeg helt tosset, eller bliver der spillet mindre musik i supermarkeder nu, i forhold til før i tiden? Min hjerne forbinder primært tøjbutikker og caféer med musik, men det er muligt jeg har fået selektiv hørelse :fløjt:
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Artem » 30. nov 2018, 09:06

Nej er en mand som går ind i en butik og køber det jeg skal have og går igen
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf paint » 30. nov 2018, 09:14

annellaII skrev:Spørgsmålet stiller jeg til denne artikels påstand:

Julemusikken i butikkerne påvirker din købelysthttp://livsstil.tv2.dk/2018-11-29-julemusikken-i-butikkerne-paavirker-din-koebelyst

Musik påvirker vores køb, det fortæller Nicolai Jørgensgaard Graakjær, professor i markedskommunikation ved Aalborg Universitet.

- Der er solide studier, der indikerer, at hvis der for eksempel bliver spillet typisk fransk musik i en vinafdeling, så kan man øge salget af fransk vin. Det samme med tysk musik og vin fra Tyskland, siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

- Hvis der ikke er julemusik i en butik i december, så bryder det med en forventning, som hjernen har, og så vil det ubevidst føles lidt ubehageligt at være i den butik, og så vil vi hurtigt gå ud og dermed købe mindre, siger hjerneforsker Jon Sigurd Wegener.



Påvirker musik din købelyst?


Ikke min alt for tit synes jeg den musik, der spilles i forretninger er alt for høj og virke mere larmende og forstyrrende end den fremmer min købelyst, og jeg forventer forøvrigt ikke, at der spilles julemusik i butikkerne i december-måned, min købelyst hænger slet ikke sammen med om der spilles musik eller der ikke spilles musik i de forretninger, jeg handler i, jeg køber hverken mere eller mindre med eller uden musik.


Hvis du er bevidst om musikken og hvorfor den er der, virker det ikke. Musik, dufte, indretningen af forretningen osv. skal virke på os, ubevidst. På dén måde oplever vi indkøbene som resultat af et frit valg.
Musikken i f.eks Joe and The Juice, som nævnes i tråden, har en anden funktion. Det er en sorteringsmekanisme. Joe and The Juice, henvender sig til en ung kundegruppe, og man ved at høj musik (og musikgenren) holder de lidt ældre væk, hvilket er helt bevidst. Ideen er, at der kun (eller fortrinsvist) kun skal være unge mennesker i butikken, som så føler sig bedre tilpas med klientellet, indretningen og musikken. (hip med de hippe)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf dykkersild » 30. nov 2018, 09:32

paint skrev:
annellaII skrev:Spørgsmålet stiller jeg til denne artikels påstand:

Julemusikken i butikkerne påvirker din købelysthttp://livsstil.tv2.dk/2018-11-29-julemusikken-i-butikkerne-paavirker-din-koebelyst

Musik påvirker vores køb, det fortæller Nicolai Jørgensgaard Graakjær, professor i markedskommunikation ved Aalborg Universitet.

- Der er solide studier, der indikerer, at hvis der for eksempel bliver spillet typisk fransk musik i en vinafdeling, så kan man øge salget af fransk vin. Det samme med tysk musik og vin fra Tyskland, siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

- Hvis der ikke er julemusik i en butik i december, så bryder det med en forventning, som hjernen har, og så vil det ubevidst føles lidt ubehageligt at være i den butik, og så vil vi hurtigt gå ud og dermed købe mindre, siger hjerneforsker Jon Sigurd Wegener.



Påvirker musik din købelyst?


Ikke min alt for tit synes jeg den musik, der spilles i forretninger er alt for høj og virke mere larmende og forstyrrende end den fremmer min købelyst, og jeg forventer forøvrigt ikke, at der spilles julemusik i butikkerne i december-måned, min købelyst hænger slet ikke sammen med om der spilles musik eller der ikke spilles musik i de forretninger, jeg handler i, jeg køber hverken mere eller mindre med eller uden musik.


Hvis du er bevidst om musikken og hvorfor den er der, virker det ikke. Musik, dufte, indretningen af forretningen osv. skal virke på os, ubevidst. På dén måde oplever vi indkøbene som resultat af et frit valg.
Musikken i f.eks Joe and The Juice, som nævnes i tråden, har en anden funktion. Det er en sorteringsmekanisme. Joe and The Juice, henvender sig til en ung kundegruppe, og man ved at høj musik (og musikgenren) holder de lidt ældre væk, hvilket er helt bevidst. Ideen er, at der kun (eller fortrinsvist) kun skal være unge mennesker i butikken, som så føler sig bedre tilpas med klientellet, indretningen og musikken. (hip med de hippe)


Spot on - vi var afsted med firmaet og blev forsinket i lufthavnen og fik en god snak om lige præcis det. De ældre ville have et sted uden larm og med ordentlig mad (incl. mig) - og de unge i firmaet hang ud på Joe & the Juice i larm med wifi og alle var glade.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf dgd2007 » 30. nov 2018, 10:04

Ja, jeg skynder mig ud så hurtigt som muligt. ;)
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf kidkomb » 30. nov 2018, 10:08

Musik påvirker mig i det hele taget, så ja, selvfølgelig påvirker det også min købelyst. I begge retninger, alt efter musik og scenarie tror jeg faktisk.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2018, 10:46

Ja. Hvis butikken spiller klynkesangen "Last Christmas", der parentes bemærket ikke er en julesang, så går jeg!
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Spjaerten » 30. nov 2018, 10:58

Jeg blev hængende længe i frost/kød afd igår i Bilka fordi musikken var så god :lol:
4
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Animi » 30. nov 2018, 11:09

Der er så utrolig mange ting, der påvirker vores købelyst. Musik, indretningen, opstilling osv. Men når vi er i situationen, så ved vi ikke/tænker ikke over, at det påvirker os. Ellers også så påstår vi, at det gør det selvfølgelig ikke, fordi vi jo selv styrer alle vores handlinger (tror vi)

Jan Hellesøe har lavet et ret fint program om netop det her https://www.dr.dk/tv/se/manipulator/man ... e-valg-2-6
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2018, 12:00

Animi skrev:Der er så utrolig mange ting, der påvirker vores købelyst. Musik, indretningen, opstilling osv. Men når vi er i situationen, så ved vi ikke/tænker ikke over, at det påvirker os. Ellers også så påstår vi, at det gør det selvfølgelig ikke, fordi vi jo selv styrer alle vores handlinger (tror vi)

Jan Hellesøe har lavet et ret fint program om netop det her https://www.dr.dk/tv/se/manipulator/man ... e-valg-2-6

Ham kan jeg virkelig ikke snuppe.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"