Forbud mod reklamer for junkfood

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Wizzze » 24. nov 2018, 17:07

I London er de begyndt at pille reklamer for fastfood ned. Det sker som et skridt i kampen mod overvægt og fedme.

http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-11-24 ... ser-og-tog

Hvad siger I, er reklameforbud den rigtige vej at gå, når det kommer til at bekæmpe vestens problemer med overvægt.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. nov 2018, 17:08

Det er da en god start. Ingen grund til at reklamere for skidtet
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Sophies-mor » 24. nov 2018, 17:10

Godt tiltag.
Hvorfor reklamere for junkfood?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf vibbsen » 24. nov 2018, 18:02

Jeg synes det er en god ide....Og et godt at starte....Måske man så en dag kunne komme dertil hvor man forbyder reklamer for f.eks. Kinder Mælkesnitte, Yoghurt smækfyldt med sukker og alverdens morgenmadsprodukter hvor ernæringsindholdet er helt til grin.

Især alle de der "børnemorgenmadsprodukter" er mig en torn i øjet.....Jeg kan slet ikke forstå at man kan få lov til at rette reklamer for så ulødige produkter mod børn....

#surpåsukkerstads
7
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf FruitFly » 24. nov 2018, 18:06

Jeg er ikke enig. Hvis der ikke er regulering af hvem produktet kan sælges til, så skal der heller ikke være regulering af reklamerne.
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Slettet bruger » 24. nov 2018, 18:09

Jeg bryder mig ikke om formynderi, så jeg synes det er en dårlig idé at forbyde reklamer. Og fast food er vel også et ret svært område at afgrænse præcist. Ikke alle burgere er usunde.

Generelt synes jeg at hvis man gerne vil erstatte X med Y, skal man fokusere på Y frem for at fokusere på X.
4
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Lykke » 24. nov 2018, 18:11

abcd skrev:Jeg bryder mig ikke om formynderi, så jeg synes det er en dårlig idé at forbyde reklamer. Og fast food er vel også et ret svært område at afgrænse præcist. Ikke alle burgere er usunde.

Generelt synes jeg at hvis man gerne vil erstatte X med Y, skal man fokusere på Y frem for at fokusere på X.


Hvad er en sund burger og hvad er en usund burger?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Slettet bruger » 24. nov 2018, 18:14

Lykke skrev:
abcd skrev:Jeg bryder mig ikke om formynderi, så jeg synes det er en dårlig idé at forbyde reklamer. Og fast food er vel også et ret svært område at afgrænse præcist. Ikke alle burgere er usunde.

Generelt synes jeg at hvis man gerne vil erstatte X med Y, skal man fokusere på Y frem for at fokusere på X.


Hvad er en sund burger og hvad er en usund burger?


Det er jo problemet. Hvis nogen sælger en burger med grovbrød og uden dressing, er den så omfattet af reklameforbuddet?
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. nov 2018, 18:19

Jeg synes mest, det er skæv symbolpolitik.
Der er uendeligt mange produkter og varer, som er dårlige for nogen eller noget. Ofte allerede under produktionen.

Jeg vil hellere sætte ind overfor vildledende markedsføring og uvidenhed om ernæring.
5
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf differentdaydifferentperson » 24. nov 2018, 19:31

Ved ikk hvad jeg synes.
Er det egentlig ikke forbudt at reklamere for cigaretter?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Daine » 24. nov 2018, 20:13

Jeg synes det er fjollet. Skal man lave en indsats mod fedme ifm reklamer, så skal det omfatte alt der er usundt:
Måltider “Ready to eat” der indeholder mere end x antal kalorier/gram fedt og ikke begrænset til junkfood.
Sukkerholdige fødevarer der indeholder mere sukker pr 100g end hvad der er sundt, herunder slik, chokolade, morgenmadsprodukter, sodavand etc.
Alkohol og spiritus, helt generelt.
Samt selvfølgelig reklamer for virksomheder der serverer ovenstående madtyper. Dvs de fleste fastfoodrestauranter, cafeer og restauranter.

Og det kommer aldrig til at ske, så det forbud er fuldstændig ligegyldigt og mest af alt en klappen-os-selv-på-skulderen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Planten » 24. nov 2018, 20:41

Jeg synes, at reklamer generelt burde afskaffes. Især når de er så elendige.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Wizzze » 24. nov 2018, 21:15

vibbsen skrev:Jeg synes det er en god ide....Og et godt at starte....Måske man så en dag kunne komme dertil hvor man forbyder reklamer for f.eks. Kinder Mælkesnitte, Yoghurt smækfyldt med sukker og alverdens morgenmadsprodukter hvor ernæringsindholdet er helt til grin.

Især alle de der "børnemorgenmadsprodukter" er mig en torn i øjet.....Jeg kan slet ikke forstå at man kan få lov til at rette reklamer for så ulødige produkter mod børn....

#surpåsukkerstads


Som jeg husker det har vi nogle regler om hvordan der må reklameres mod børn, f.eks. i forbindelse med børnetv :gruble:
Mener netop at sådan noget som sukkermorgenmad ikke sendes direkte til børn, men skal ligge i "voksen" reklameblokke, hvor forældre kan "guide" børnene hvis de ser dem? :gruble:

Jeg ved ikke nok om hvordan folk reagerer på fastfood reklamer. Reklamer er vel kun et problem, hvis folk ser en reklame og køber et måltid, de ellers ikke ville, altså spiser mere, end de ellers ville gøre? :gruble:
Der vil jo også være et element af konkurrenceforvridning over et forbud. De allerede etablere store fastfood steder som McD, Burger K, KFC osv. osv. som allerede er i folks bevidsthed, vil jo have en fordel af ikke at blive udsat for konkurrence fra f.eks. nye steder der prøver at kapre en andel af markedet.
Og så er der problematikken i at vurdere hvad der er fastfood / hvad der er sundt. Alle kæderne har jo efterhånden noget grønt på menuen, hvad forhindrer f.eks. McD i at lave reklamer med store McD logoer, og så en mindre tekst/billede om en salat eller "vi har også vand og gulerødder på menuen" Når folk først er inde på fastfood stedet, så kan det jo ikke styres hvad folk køber :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf paint » 24. nov 2018, 21:16

En god start. Kigger man på en kurve over udbredelsen af overvægt, vil man se et fuldkommen parallelt forløb med udviklingen i antallet af junkfood - forretninger. Der er en sammenhæng.

Ingen reklamer, vil naturligvis ikke fjerne det, men det vil givetvis spille en rolle.

Gå en tur ned ad strøget en sommereftermiddag, mere end halvdelen går og propper mad i munden.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Forbud mod reklamer for junkfood

Indlægaf Wizzze » 24. nov 2018, 21:20

I USA skal man skilte med kalorieindhold på fastfood stederne

Billede

Billede

Måske det var en bedre måde, så bliver folk ihvertfald konfronteret med hvad de indtager, inden de bestiller :gruble:
4
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"