Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf KIM K » 20. nov 2018, 19:13

Som lovgivningen er i dag skriver man under strafansvar når man debatterer f.eks. her på debatten eller andre socialle medier. Der er ikke frit slag for hvad man kan tillade sig at skrive.
Der er bl.a. racismeparagraffen, injurie lovgivningen og andre freds- og ærekrænkelser at tage hensyn til samt diverse former for trusler eller opfordringer til vold.

Men det er domstolene der vurderer om der er begået noget strafbart, ikke en privatperson uden juridisk baggrund der tilfældigvis har oprettet et debatforum om blomsterbinding, frimærkesamlinger eller hvad der nu har drevet ham eller hende til at oprette et forum hvor folk kan ytre sig under strafansvar.

Forslaget lægger op til at det er privatpersoner uden juridiske forudsætninger der skal agere dommere.
Jeg synes det er en farlig vej Sass Larsen bevæger sig ned af der rykker ved nogle fundamentale demokratiske retsprincipper.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf Slettet bruger » 20. nov 2018, 19:21

paint skrev:
Jedi skrev:
paint skrev:
Jedi skrev:
paint skrev:Alle, er sikret en ret til at ytre sig. Men vil man 'ytre sig', må man også kunne stå ved sine ytringer og ikke sidde og gemme sig bag anonymitet. Derfor NEM-id som validering af ens identitet, og herefter kan man ytre sig på livet løs. En meget stor del af de ubeherskede, ondskabsfulde, perverterede osv. kommentarer, der dukker op i diverse foraer, ville dermed forsvinde - eller i det mindste blive reduceret kraftigt.

Ovenstående er ikke en begrænsning af ytringsfriheden. Vil man ytre sig offentligt. Må man også kunne stå på mål for det man siger.

En NEM-id valideringsfunktion, er ikke ensbetydende med, at ens navn står under alt hvad man skriver. Men identiteten kan findes frem, hvis det er nødvendigt.


Identiteten kan allerede findes frem via ip-logning.


Har du hørt om VPN (virtuelt privat netværk), TOR samt de hundredvis af andre 'Hide my ass'- programmer der findes og bruges?


Ja da.
Jeg kan slet ikke se, hvordan det leder til at man skal logge på med nem-id f.eks. herinde?
Behovet for at kende folks rette identitet - som jo iøvrigt sagtens kan være forfalsket med en andens cpr-nummer - er helt overdrevet og man kan bare forholde sig til deres holdninger og ikke deres person.


Jeg taler ikke om, at man skal logge på med Nem-id, her på stedet, hver gang man er her. Der findes nem-id valideringssystemer, som én gang for alle, tjekker ens identitet. Når det er gjort én gang, behøves det ikke at gentages. dba.dk f.eks, anvender det.
Vil man tilmelde sig stedet hér, valideres man med Nem-id. Det tager to sekunder og er helt smertefrit. Det samme kunne gælde for Facebook og andre fora, som man ønsker at deltage i.


Det er let nok for brugeren, men det gør det noget sværere for forumejerne. Man banker ikke bare lige NemID-validering ind på sit website.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20417
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43833

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf paint » 20. nov 2018, 19:53

FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:Ingen har RET til at sige lige hvad de vil på sociale medier. De sociale medier skal være deres ansvar bevidst og moderere indhold, de ikke vil se på.


De sociale medier, er en forretning. Jo flere der kommer der, des flere penge tjener mediet. Gæt engang, hvad de sætter højest, indtjening eller moral? :fløjt:

Min pointe er at de har ansvaret og kan forvalte det som de vil.


Inkluderer det så også at de kan lade være med at foretage sig noget og bare lade stå til?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20417
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43833

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf paint » 20. nov 2018, 19:56

abcd skrev:
paint skrev:
Jedi skrev:
paint skrev:
Jedi skrev:
paint skrev:Alle, er sikret en ret til at ytre sig. Men vil man 'ytre sig', må man også kunne stå ved sine ytringer og ikke sidde og gemme sig bag anonymitet. Derfor NEM-id som validering af ens identitet, og herefter kan man ytre sig på livet løs. En meget stor del af de ubeherskede, ondskabsfulde, perverterede osv. kommentarer, der dukker op i diverse foraer, ville dermed forsvinde - eller i det mindste blive reduceret kraftigt.

Ovenstående er ikke en begrænsning af ytringsfriheden. Vil man ytre sig offentligt. Må man også kunne stå på mål for det man siger.

En NEM-id valideringsfunktion, er ikke ensbetydende med, at ens navn står under alt hvad man skriver. Men identiteten kan findes frem, hvis det er nødvendigt.


Identiteten kan allerede findes frem via ip-logning.


Har du hørt om VPN (virtuelt privat netværk), TOR samt de hundredvis af andre 'Hide my ass'- programmer der findes og bruges?


Ja da.
Jeg kan slet ikke se, hvordan det leder til at man skal logge på med nem-id f.eks. herinde?
Behovet for at kende folks rette identitet - som jo iøvrigt sagtens kan være forfalsket med en andens cpr-nummer - er helt overdrevet og man kan bare forholde sig til deres holdninger og ikke deres person.


Jeg taler ikke om, at man skal logge på med Nem-id, her på stedet, hver gang man er her. Der findes nem-id valideringssystemer, som én gang for alle, tjekker ens identitet. Når det er gjort én gang, behøves det ikke at gentages. dba.dk f.eks, anvender det.
Vil man tilmelde sig stedet hér, valideres man med Nem-id. Det tager to sekunder og er helt smertefrit. Det samme kunne gælde for Facebook og andre fora, som man ønsker at deltage i.


Det er let nok for brugeren, men det gør det noget sværere for forumejerne. Man banker ikke bare lige NemID-validering ind på sit website.


Er der et alternativ som virker? På én eller anden måde og i ét eller andet omfang, er man nødt til at komme ind i det 21 århundrede og forholde sig til, at verden ikke er den samme som i 1990.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf Artem » 20. nov 2018, 21:46

fisken80 skrev:
Artem skrev:Tonen er nogle gange hård her på stedet.
Synes ikke rigtigt at jeg oplever det på FB, men det handler så også om de grupper osv jeg er medlem af ikke handler om politik osv. Men mere hyggelige og positive ting som feks løb. Hvor vi har en vildt god og motiverende tone.


Jeg er imponeret over, at I kan have en gruppe, hvor tonen aldrig bliver hård. Jeg er med i nogle forskellige bogfora på Facebook og selv der kommer folk jævnligt op at toppes og skriver knap så pæne ting til hinanden.

Det er virkelig totalt happy happy, næsten nogle gange for meget, når der efter en løbetur også kommer tak for turen indlæg osv... Men nu meget hyggeligt. :lun:

Er selv kommet til et sted i livet, hvor jeg ikke længere gider at bruge min tid på negative ting. Da jeg synes det er spild af tid, og dræner mig for energi.
Som nok også er en grund til at jeg ikke længere er så aktiv her. For til forskel fra tidligere hvor jeg elskede en god debat, og godt kunne finde på at være noget provokerende i mine standpunkter for at fremprovokere en debat, så er mit liv bare for kort til alt det negativitet i dag.
4
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf vibbsen » 20. nov 2018, 21:52

Tjaaaaa....For 3 uger siden måtte min veninde lukke sin facebookprofil ned fordi hun var kommet i kambolage med en stærkt højreorienteret debattør som hun havde anmeldt til facebook for at sprede hadefuld propaganda....Han hører til på den absolut yderste højrefløj og gik totalt agurk over hendes anmeldelse......Han opslag var seriøst over laaaaaangt stregen og kommentarsporet udviklede sig til noget af det værste jeg har set i mine mange år som netdebattør. Hun blev lagt for had med navn, fotos og jeg ved ikke hvad. Der blev postet billeder af hende sammen med hens mand og sammen med hendess søn. Som man kaldte de værste gloser i sproget. Hun blev ønsket voldtaget, skudt, stenet og jeg ved ikke hvad. Af mennesker som overhovedet ikke kendte hende men som følte sig berettiget til at svine hende til både i det åbne såvel på via PB.

Hun anmeldte det pågældende opslag til facebook for chikane. Og fik at vide at man ikke vurderede at det brød med fælleskabsreglerne :gruble:

Her tænker jeg at man fra facebooks side godt kunne være lidt mere skarpe.....

Endte iøvrigt med at deaktivere sin profil og lave en politianmeldelse...Opslaget er nu fjernet....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf Slettet bruger » 21. nov 2018, 04:16

paint skrev:
abcd skrev:
paint skrev:
Jedi skrev:
paint skrev:
Jedi skrev:
paint skrev:Alle, er sikret en ret til at ytre sig. Men vil man 'ytre sig', må man også kunne stå ved sine ytringer og ikke sidde og gemme sig bag anonymitet. Derfor NEM-id som validering af ens identitet, og herefter kan man ytre sig på livet løs. En meget stor del af de ubeherskede, ondskabsfulde, perverterede osv. kommentarer, der dukker op i diverse foraer, ville dermed forsvinde - eller i det mindste blive reduceret kraftigt.

Ovenstående er ikke en begrænsning af ytringsfriheden. Vil man ytre sig offentligt. Må man også kunne stå på mål for det man siger.

En NEM-id valideringsfunktion, er ikke ensbetydende med, at ens navn står under alt hvad man skriver. Men identiteten kan findes frem, hvis det er nødvendigt.


Identiteten kan allerede findes frem via ip-logning.


Har du hørt om VPN (virtuelt privat netværk), TOR samt de hundredvis af andre 'Hide my ass'- programmer der findes og bruges?


Ja da.
Jeg kan slet ikke se, hvordan det leder til at man skal logge på med nem-id f.eks. herinde?
Behovet for at kende folks rette identitet - som jo iøvrigt sagtens kan være forfalsket med en andens cpr-nummer - er helt overdrevet og man kan bare forholde sig til deres holdninger og ikke deres person.


Jeg taler ikke om, at man skal logge på med Nem-id, her på stedet, hver gang man er her. Der findes nem-id valideringssystemer, som én gang for alle, tjekker ens identitet. Når det er gjort én gang, behøves det ikke at gentages. dba.dk f.eks, anvender det.
Vil man tilmelde sig stedet hér, valideres man med Nem-id. Det tager to sekunder og er helt smertefrit. Det samme kunne gælde for Facebook og andre fora, som man ønsker at deltage i.


Det er let nok for brugeren, men det gør det noget sværere for forumejerne. Man banker ikke bare lige NemID-validering ind på sit website.


Er der et alternativ som virker? På én eller anden måde og i ét eller andet omfang, er man nødt til at komme ind i det 21 århundrede og forholde sig til, at verden ikke er den samme som i 1990.


Det er ikke trivielt at bevise hvem man er, på nettet. Jeg synes heller ikke det er en god idé. Jeg har diskuteret på nettet siden 90'erne, først på Usenet og siden på diverse debatfora og kommentarspor på aviser, og også lidt på Facebook. Jeg har aldrig haft nogen problemer. Det bliver da lidt ophidset engang imellem, men det går jeg ikke i stykker af. Jeg ville være træt af at skulle identificere mig med Nemid eller tilsvarende alle vegne.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf FruitFly » 21. nov 2018, 07:26

abcd skrev:Det er ikke trivielt at bevise hvem man er, på nettet. Jeg synes heller ikke det er en god idé. Jeg har diskuteret på nettet siden 90'erne, først på Usenet og siden på diverse debatfora og kommentarspor på aviser, og også lidt på Facebook. Jeg har aldrig haft nogen problemer. Det bliver da lidt ophidset engang imellem, men det går jeg ikke i stykker af. Jeg ville være træt af at skulle identificere mig med Nemid eller tilsvarende alle vegne.

Det er ikke besværligt. Du gør det én gang per domæne. Ligesom på dba.

Det er så trist. Da nettet kom, flippede alle ud over at NU ville vi endelig få den Store Demokratiske Samtale borgerne imellem - hold kæft, hvor er det fejlet!
1
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf Slettet bruger » 21. nov 2018, 07:44

FruitFly skrev:
abcd skrev:Det er ikke trivielt at bevise hvem man er, på nettet. Jeg synes heller ikke det er en god idé. Jeg har diskuteret på nettet siden 90'erne, først på Usenet og siden på diverse debatfora og kommentarspor på aviser, og også lidt på Facebook. Jeg har aldrig haft nogen problemer. Det bliver da lidt ophidset engang imellem, men det går jeg ikke i stykker af. Jeg ville være træt af at skulle identificere mig med Nemid eller tilsvarende alle vegne.

Det er ikke besværligt. Du gør det én gang per domæne. Ligesom på dba.

Det er så trist. Da nettet kom, flippede alle ud over at NU ville vi endelig få den Store Demokratiske Samtale borgerne imellem - hold kæft, hvor er det fejlet!


Hvor mange softwareudviklere tror du DBA har ansat? Det må være en del, for jeg kender flere der har arbejdet der. Hvor mange softwareudviklere tror du debatten.net har ansat?

Jo, det er besværligt.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf fisken80 » 21. nov 2018, 09:58

FruitFly skrev:
abcd skrev:Det er ikke trivielt at bevise hvem man er, på nettet. Jeg synes heller ikke det er en god idé. Jeg har diskuteret på nettet siden 90'erne, først på Usenet og siden på diverse debatfora og kommentarspor på aviser, og også lidt på Facebook. Jeg har aldrig haft nogen problemer. Det bliver da lidt ophidset engang imellem, men det går jeg ikke i stykker af. Jeg ville være træt af at skulle identificere mig med Nemid eller tilsvarende alle vegne.

Det er ikke besværligt. Du gør det én gang per domæne. Ligesom på dba.

Det er så trist. Da nettet kom, flippede alle ud over at NU ville vi endelig få den Store Demokratiske Samtale borgerne imellem - hold kæft, hvor er det fejlet!


Den har jeg så aldrig troet på. Jeg kender mennesker for godt og behøver egentlig bare kigge rundt i min egen familie for at konstatere, at der er flere dér, der ikke magter den demokratiske samtale...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"