Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf annellaII » 15. nov 2018, 10:08

https://www.dagens.dk/viralt/forskere-advarer-gyserfilm-kan-slaa-dig-ihjel

Det er ikke godt for vores helbred at se gyserfilm, hævder skræmmende forskning.

Måske bør valget i stedet falde på en action- komedie eller dramafilm, næste gang du går på Netflix.

Ved at se gyserfilm risikerer du nemlig at lade dig skræmme så voldsomt, at du kan komme i livsfare. Det hævder en række forskere i hver fald, ifølge Illustreret Videnskab.

En gyserfilm kan altså aktivere vores indre alarmberedskab, der unødigt sættes på vagt, da vores vores hjerner ikke kan skelne mellem faren på film og i virkeligheden. Dermed kan en uhyggelig gyserfilm påvirke vores krop og hjerne i sådan en grad, at det øger risikoen for at få en blodprop, mener de hollandske forskere.



Hvad mener du om den hollandske forskning om, at en gyserfilm kan slå dig/os ihjel?


Jeg vil da ikke afvise, at forskerne har ret, men der er jo så meget, der kan slå os ihjel, det er sikkert ikke kun en gyserfilm, der kan udløse en blodprop, jeg har hørt om mere end et tilfælde, hvor mennesker pludselig fik en blodprop (nogle døde) udløst af en glædelig oplevelse.

Jeg er nu ikke bange for at en gyserfilm udløser en blodprop hos mig, jeg bryder mig ikke det mindste om kriminal- og gyserfilme, derfor ser jeg dem heller aldrig.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 15. nov 2018, 10:14

Det her er nok nærmere en af de ting der får mig til at undre mig over, at der er folk der får penge for at "forske" i ligegyldigheder som det her.
Der er sikkert tusindvis af hverdagsting der kan få visse mennesker til at reagere på den måde og dermed "øge risikoen for blodpropper".
9
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf kidkomb » 15. nov 2018, 10:25

NejJegErIkkeAsiat skrev:Det her er nok nærmere en af de ting der får mig til at undre mig over, at der er folk der får penge for at "forske" i ligegyldigheder som det her.
Der er sikkert tusindvis af hverdagsting der kan få visse mennesker til at reagere på den måde og dermed "øge risikoen for blodpropper".

Enig. Hvem financierer dog det der?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2018, 10:51

Mon ikke det er en afledt effekt af et større forskningsprojekt om blodproteiners funktion og virkning, at man har lavet forsøg med gyserfilm... det er bare ikke så sjovt at tage med i artiklen, for det skaber hverken overskrifter eller forargelse...
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf Nacaw » 15. nov 2018, 15:45

Det er ikke engang ny viden. Dagens.dk har flere reposts end meme-sider :tie:

https://illvid.dk/om-illustreret-videns ... -dig-livet
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf annellaII » 15. nov 2018, 16:10

Nacaw skrev:Det er ikke engang ny viden. Dagens.dk har flere reposts end meme-sider :tie:

https://illvid.dk/om-illustreret-videns ... -dig-livet


Så gammel er den viden nu heller ikke, dit link er fra oktober 2016, og for mig er det ny viden, da jeg først har læst om forskningen i dag.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf LadyFox » 15. nov 2018, 16:18

Jeg indrømme jeg er mere bange for at mit gyserforbrug giver mig mareridt end en blodprop. Mareridt afholder mig nu heller ikke fra at se en god gyserfilm.
0
...
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2018, 17:30

Dmitra skrev:Forskning mig her og forskning mig der, undrer mig kraftigt over der sidder folk og tjener på forskning som dette. Folk ved vel selv om de er typen der enten ikke bryder sig om gyserfilm generelt eller blot skræmmes let og fravælger derfor dem?

Men jeg tager altså gerne chance, for et liv uden et godt gys ville alligevel være kedeligt.


Som sagt - afledt effekt. Men det er ikke nær så sjovt at skrive og lave overskrifter på.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2018, 18:27

Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:Forskning mig her og forskning mig der, undrer mig kraftigt over der sidder folk og tjener på forskning som dette. Folk ved vel selv om de er typen der enten ikke bryder sig om gyserfilm generelt eller blot skræmmes let og fravælger derfor dem?

Men jeg tager altså gerne chance, for et liv uden et godt gys ville alligevel være kedeligt.


Som sagt - afledt effekt. Men det er ikke nær så sjovt at skrive og lave overskrifter på.


Vil du præcisere "afledt effekt"? Altså jeg forstår godt ordene, jeg har bare ikke lige set det brugt i forhold til den her slags.


Som jeg skriver i mit første indlæg, så er der sandsynligvis tale om forskning i blodproteiners funktion og virkning på kroppen og i den forbindelse har man så lavet en masse delforsøg, hvoraf et af dem har været at udsætte mennesker for gyserfilm for at undersøge, hvad ser sker med blodproteinniveauet i kroppen og hvilken indflydelse det har.
Den del af det store forsøg bliver så formidlet under store overskrifter, fordi det er sådan noget der trækker læsere, fordi de fleste har set gyserfilm. Og så kan folk sidde og undre sig over, hvad man dog forsker i...
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf LaScrooge » 15. nov 2018, 18:31

Forskere advarer: kedelige nyheder kan få dig til at dø af kedsomhed
0
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2018, 18:42

Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:Forskning mig her og forskning mig der, undrer mig kraftigt over der sidder folk og tjener på forskning som dette. Folk ved vel selv om de er typen der enten ikke bryder sig om gyserfilm generelt eller blot skræmmes let og fravælger derfor dem?

Men jeg tager altså gerne chance, for et liv uden et godt gys ville alligevel være kedeligt.


Som sagt - afledt effekt. Men det er ikke nær så sjovt at skrive og lave overskrifter på.


Vil du præcisere "afledt effekt"? Altså jeg forstår godt ordene, jeg har bare ikke lige set det brugt i forhold til den her slags.


Som jeg skriver i mit første indlæg, så er der sandsynligvis tale om forskning i blodproteiners funktion og virkning på kroppen og i den forbindelse har man så lavet en masse delforsøg, hvoraf et af dem har været at udsætte mennesker for gyserfilm for at undersøge, hvad ser sker med blodproteinniveauet i kroppen og hvilken indflydelse det har.
Den del af det store forsøg bliver så formidlet under store overskrifter, fordi det er sådan noget der trækker læsere, fordi de fleste har set gyserfilm. Og så kan folk sidde og undre sig over, hvad man dog forsker i...


Tak for præciseringen.

Havde helt overset dit første indlæg men du har da ganske givet helt ret, man ser jo også i alle mulige andre forbindelser hvordan diverse meget bombastiske overskrifter i virkeligheden ikke dækker over noget særligt vildt, som fx alle de gange Ekstrabladets journalister er i "chok" over et eller andet dagligt. Teknikken virker, mange klikker.

Hvad det her med gyserfilm angår så har jeg ikke forudsætningerne for at forske i det, så jeg forholder mig ganske subjektivt med mig selv som rettesnor og jeg er ret sikker på ikke at være i fare lige pga gyserfilm.


Overskriften er totalt overdrevet. Selvfølgelig. Det er noget helt andet, der står i artiklen, nemlig at det øger risikoen for en blodprop. Men der nævnes intet om, hvor meget risikoen er forhøjet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf fisken80 » 16. nov 2018, 05:42

Dmitra skrev:
fisken80 skrev:[
Overskriften er totalt overdrevet. Selvfølgelig. Det er noget helt andet, der står i artiklen, nemlig at det øger risikoen for en blodprop. Men der nævnes intet om, hvor meget risikoen er forhøjet.


Og helt nøgtern kan man jo sige at hvis forskningen skal tages seriøst er det immervæk en ret vigtig "detalje" at de undlader at fortælle hvor forhøjet den der risiko er.


Det tror jeg heller ikke de gør, men det gør journalisten...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Forskere advarer: Gyserfilm kan slå dig ihjel

Indlægaf paint » 16. nov 2018, 09:46

Mon ikke artiklen og forskningen, kommer i kølvandet på den, forholdsvis nye forskning, der dokumenterer at mennesker kan dø af et 'knust hjerte'. I mange år, har man troet at når f.eks den éne part i et mangeårigt ægteskab døde og så den anden part, ikke længe efter også døde - var det tilfældigheder.
Det har forskning nu vist ikke er tilfældet. Man kan simpelthen se på hjertet, hos den efterladte part at der opstår, eller kan opstå, forandringer i hjertet som kan medføre dødsfald.

"”Folk med knust hjerte-syndrom har de samme symptomer som ved en blodprop i hjertet. De får ondt i brystet, åndenød og bliver svimle. Og når vi måler hjertets elektriske aktivitet, ligner mønsteret også en blodprop. Der er bare ingen prop. Til gengæld kan vi se, at hjertet ikke trækker sig ordentligt sammen,” forklarer Thomas Emil Christensen, der er ved at færdiggøre sin ph.d.-afhandling om syndromet."

"Amerikanske forskere har tidligere påvist, at hjerterytmen hos mennesker, der mister en ægtefælle eller et barn, forandrer sig i tiden efter tabet. Men det faktum, at krop og sjæl er uløseligt forbundne, har lægevidenskaben i tidens løb skullet acceptere, fortæller Thomas Emil Christensen."

Knust Hjerte-Syndrom

Hjernen reagerer på psykisk eller fysisk stress ved at sende store mængder stresshormon via nerverne til hjertet. Det får hjertet til at løbe løbsk.
Den nederste del af hjertet holder op med at trække sig sammen for ikke at blive overanstrengt. Til gengæld trækker den øverste del sig voldsomt sammen. Hjertet får form af en vase. Det giver brystsmerter og åndenød.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"