Dækningen af det just overståede midtvejsvalg i USA var en demonstration af, hvor meget amerikansk politik fylder i danske medier, som alle havde indtil flere korrespondenter derovre i ugerne op til valget. Vi blev tvangsfodret som foie gras-gæs med ensidige vinkler på amerikansk politik. Og det af alle danske medier.
Det er én ting. En anden er os og den amerikanisering, vi har været udsat for gennem årtier, og som nu indebærer, at vi er mere ”drejet på” amerikansk politik end dansk og europæisk. Hvordan blev vi så amerikaniserede? Vi bor trods alt ikke i USA. Vi bor i Danmark. I Europa.
Vi er ikke blot ved at blive amerikanere, vi er ved at blive underklasseamerikanere. Det er værst med den yngre del af befolkningen, som har været hårdest udsat for amerikansk slang i ”tjenester” som Youtube, sociale medier og computerspil, for ikke at tale om gangsterrappere, amerikanske tv-serier og film.
Og så nu – kronen på amerikaniseringsværket: Big Tech med De Fem Drager: Google, Amazon, Twitter, Facebook, Apple. Hvornår vågner vi op til, hvem vi selv er?
Er vi da blevet amerikaniseret?
Jeg kan kun tale for mig selv, jeg mener nu ikke, at jeg er blevet det mindste amerikaniseret, og hvad amerikansk politik fyldte i medierne under midtvejsvalget og hvad amerikansk politik ellers fylder i danske medier, er vel op til een selv, hvor meget af detman er villig til at læse eller høre om, så jeg synes ikke, der er noget jeg personlig skal vågne op til for at vide, hvem jeg er.