Må man hænge sine forældre ud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Goozilla » 10. nov 2018, 09:04

Jeg er af princip lodret uenig med Sørine G i alt, hvad hun siger. Vi skal bevæge os fremad i forhold til middelalderen og ikke tilbage imod den.

Jeg synes der er en hårfin grænse i forhold til at hænge forældre ud og den har intet at gøre med, hvem der "har givet en livet", som det så dramatisk formuleres. En forpulet orgasme skal fandme da ikke ophøjes til et helligt krav om, at man ikke må stilles til ansvar for at have været en skidt forælder. Jeg har da sjældent hørt noget så åndssvagt!
Egentlig er jeg helt enig med Paint i, at man bør holde sig for god til at udstille døde personer, der ikke er i stand til at tage til genmæle. Omvendt har jeg ikke noget problem med det, hvis deres handlinger har været fuldkommen blottet for medfølelse og empati, hvilket forældrerollen jo i stor grad handler om. Har man i den grad misforstået opgaven som forælder, så er man altså ikke selv herre over, hvornår ens børn er klar til at tage opgøret i deres liv. Opgøret kan bestå af mange ting, men hvis motivet med at offentliggøre en forælders psykopatiske tendenser er at hjælpe andre med at undgå samme situation, så ser jeg virkelig ikke noget problem med det. Handler det kun om at kreere en posthum folkedomstol omkring en stodder, man ikke kan lide, så synes jeg i den, at det er problematisk.
6
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. nov 2018, 13:19

Jeg synes først, man må definere, hvad det overhovedet er at hænge nogen ud.
For mig betyder det at videregive oplysninger om en anden mod dennes vilje, og at oplysningerne er af en type, som ændrer karakter i mødet med tredjeparten, som kan være alt fra en arbejdsplads til den brede offentlighed.
Deling af nøgenbilleder er derfor i mine øjne et førsteklasses eksempel på at hænge nogen ud, fordi det netop er i delingen, at billederne får en anden og negativ betydning. Når jeg netop trækker nøgenbilleder frem, skyldes det også, at de i sig selv ikke bidrager til noget i offentligheden. På den måde bliver intentionen bag delingen præcis at hænge nogen ud.

At tyrannisere hustru og børn er forkert og frastødende fra start. Den type opførsel behøver ikke at blive delt for at kaste et negativt skær over udøveren. Derfor synes jeg heller ikke, at det er at hænge sin far ud at fortælle sin historie, hvori hans fysiske og psykiske vold indgår. Manden har selv skabt sig et image som utiltalende, om ikke andet så fordi han ikke søgte behandling for sin væremåde eller, som et minimum, fjernede sig fra sin familie.

Det er klart, at meget subjektive skildringer altid skal mødes med kildekritik af modtageren, men i det her tilfælde virker det veldokumenteret, at i hvert fald de konkrete voldshandlinger har fundet sted, og da de i sig selv er nok til at give et usympatisk indtryk af faderen, er det efter min mening ikke i datterens offentliggørelse, at han bliver utiltalende.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf hotlips » 10. nov 2018, 15:11

Jeg synes det er enhvers ret at fortælle sin egen historie og hvordan man ser tingene som de er sket og hvis nogen føler sig udleveret urimeligt så må de jo hive folk i retten.

Jeg kan huske da der var ballade fordi helle virkner skrev om kraghs utroskab og hun blev beskyldt for at hænge ham ud og så videre, jeg har læst bogen og jeg synes hun var ualmindeligt hensynsfuld og behersket og også mere end jeg formentlig selv havde været, hun beskrev ret kort at det var hende der ville skilles fordi han ikke engang gad prøve at holde der væk fra hende så han lod breve og så videre ligge frit fremme, jeg er ikke sikker på det overhovedet bliver nævnt udover det, men det er ihvertfald på ingen måde noget der bliver gjort til et tema.. Og hvis ikke man vil have ens ex skriver sådan så må man sq holde sig på måtten, længere er den bare ikke.
2
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf fisken80 » 10. nov 2018, 20:53

Men problemet er jo, at man kan skrive alle mulige halve sandheder, så længe man gør det under dække af, at der er tale om fiktion.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Jedi » 11. nov 2018, 00:58

Jeg har svært ved at se formålet med at hænge nogen ud offentligt med en pseudodiagnose, som vedkommende ikke kan forsvare sig imod, fordi han er død. Jeg forstår simpelthen ikke behovet for offentliggørelse af eget privatliv på den måde.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. nov 2018, 03:09

Jeg synes godt nok også at der er markant forskel på ordvalget man bruger. Hvornår hænger man ud og hvornår fortæller man sin histore?

Hængte Lisbeth Zornig sin stedfar ud da hun fortalte om overgreb, vold, alkohol osv?
Gør Tønderpigerne når de fortæller deres historie?
Gør Charlotte Bøving?

Gør jeg hvis nogen spørger om min version af hvordan min barndom var- hvilket ingen har gjort men istedet bare valgt at ignorere mig, eller jeg uopfordret skriver om det her eller hvis folk spørger mig, uden at vide at jeg har kappet båndet, om hvordan mine forældre har det og jeg svarer at jeg ved det ikke for de er ikke mit liv fordi x y z ?
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf hotlips » 11. nov 2018, 11:29

Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.

Jeg tror ikke der er ret mange der ikke ville gøre nogen sure hvis de bare skrev ting som man ser dem, jeg vil fks skulle skrive at min mor kun holder sine aftaler hvis de er med mænd, det vil hun jo aldrig gå med til kan være rigtigt selvom historien viser noget andet, og selv folk der har præmie forældre vil have et eller andet de enten ikke vil være ved eller noget de ikke vil have bliver fortalt offentligt.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Viskelæder » 11. nov 2018, 11:41

Psykologisk kan der jo være en enorm heling i at fortælle sin historie. Hvis man har haft en smertefuld opvækst og er blevet behandlet dårligt, så vil de fleste have en eller anden grad af "jeg er ikke god nok, som jeg er"-sandhed om sig selv, hvilket kan skabe store problemer for en igennem livet. Det at tage ejerskab over og dele sin historie og sandhed, kan være en måde at stå ved sig selv og opbygge/bevare selvrespekt.
Så ja, man må så absolut fortælle sin historie eller "hænge nogen ud".

Men som med alt andet så skal man selvfølgelig overveje, hvad ens intention med det er, hvad konsekvenserne kan blive, og hvordan man er mest sandfærdig og hensigtsmæssig i det.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Madam » 11. nov 2018, 12:43

Viskelæder skrev:Psykologisk kan der jo være en enorm heling i at fortælle sin historie. Hvis man har haft en smertefuld opvækst og er blevet behandlet dårligt, så vil de fleste have en eller anden grad af "jeg er ikke god nok, som jeg er"-sandhed om sig selv, hvilket kan skabe store problemer for en igennem livet. Det at tage ejerskab over og dele sin historie og sandhed, kan være en måde at stå ved sig selv og opbygge/bevare selvrespekt.
Så ja, man må så absolut fortælle sin historie eller "hænge nogen ud".

Men som med alt andet så skal man selvfølgelig overveje, hvad ens intention med det er, hvad konsekvenserne kan blive, og hvordan man er mest sandfærdig og hensigtsmæssig i det.


Nu er det jo en avis, der har har lavet overskriften med at 'hænge ud i offentligheden' eller skal vi bare sige, at Charlotte Bøving fortæller sin og nogen af de nærmestes version om en dygtig og populær læge, der er kendt i hele byen, og som de fleste alligevel kun kender på overfladen og har et andet billede af..

Det, faderen har bedrevet, har naturligvis skadet hans nærmeste psykisk, og det mener jeg er CBs motiv/ærinde, at gå ud og fortælle, således at andre personer kan forholde sig til, at deres problematiske barndom/ungdom skyldtes, at forældre også har en bagside, som ingen ud over de nærmeste ser, og vitterligt tror, at det bare var et dejligt menneske, og den virkelighed, kan jo være krænkende for de nærmeste, der har levet med en psykopat, som derfor kan få lettet byrden ved at læsse af, og også gøre omverdenen opmærksom på, at det der har plaget dem, er fordi det er ting, der har været fortiet lige fra barndommen.

Åbenhed frem for alt, der har heller aldrig været så stort behov for psykologer, som nu.
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Delfin » 11. nov 2018, 15:34

hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.


Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde
0
14 11 14
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Madam » 11. nov 2018, 16:01

Delfin skrev:
hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.


Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde


Vi har jo oplevet forældrene forskelligt, også mht. aldersforskellen.

Lige efter Troels Kløvedal var udkommet med sin biografi "Den tynde Hud" var jeg til et foredrag med søsteren Hanne Reintoft, og der fik vi med det samme besked om, at hun ikke svarede på spørgsmål vedr. privatlivet bagefter, og det fremgik med al tydelighed, at hun ikke brød sig om, at man fortalte om ens nære pårørende.

Men når man som hun var 19 år, og for længst flyttet hjemmefra, kunne man jo også vælge at være lydhør overfor mindre søskende (Troels var 10 år), der lever i kaos pga. forældrenes skilsmisse, hvor faderen udvikler sig til at være narkoman.

Men hun valgte jo at rådgive andre mennesker...og Troels fik jo et godt liv til trods for utrolig meget modgang i barndommen.
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf hotlips » 11. nov 2018, 17:21

Delfin skrev:
hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.


Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde


Det e
Delfin skrev:
hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.


Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde


Ja men i og med det er et menneske man har en forbindelse med så kan det måske alligevel bringe noget godt med sig hvis man formår at få det bedste ud af det, og det er utvivlsomt svært i nogle tilfælde.

Jeg tror at hvis man kan anerkende at det godt nok har slået hårdt og man forbeholder sig lidt tid til at surmule, så tror jeg også man kan komme bedre ud på den anden side.
Noget af det der går igen i familiekonflikter er jo at folk bare vil høres, og så kan det godt være man ikke selv synes man har været en sur og uretfærdig mokke men hvis man kan forlige sig med at det var sådan det blev opfattet hvad der så end var intentionen fra afsenderen, så tror jeg man kan komme noget længere end man nogensinde får chancen for hvis ikke man har fået det indblik det alt andet lige må give at få chancen for at læse folks tanker og at se historien som den var fra hvor de stod skrevet ned i en bog.

Jeg kender ikke din søster men hvis i har været væsentligt forskellige så tror jeg heller ikke nødvendigvis at du kender dine forældre som hun har gjort. Der er forskel på hvad andre får frem i os og især hvis vi føler os pressede så er det ikke altid så pænt som vi gerne ville være.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Delfin » 11. nov 2018, 19:21

hotlips skrev:
Delfin skrev:
hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.


Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde


Det e
Delfin skrev:
hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.


Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde


Ja men i og med det er et menneske man har en forbindelse med så kan det måske alligevel bringe noget godt med sig hvis man formår at få det bedste ud af det, og det er utvivlsomt svært i nogle tilfælde.

Jeg tror at hvis man kan anerkende at det godt nok har slået hårdt og man forbeholder sig lidt tid til at surmule, så tror jeg også man kan komme bedre ud på den anden side.
Noget af det der går igen i familiekonflikter er jo at folk bare vil høres, og så kan det godt være man ikke selv synes man har været en sur og uretfærdig mokke men hvis man kan forlige sig med at det var sådan det blev opfattet hvad der så end var intentionen fra afsenderen, så tror jeg man kan komme noget længere end man nogensinde får chancen for hvis ikke man har fået det indblik det alt andet lige må give at få chancen for at læse folks tanker og at se historien som den var fra hvor de stod skrevet ned i en bog.

Jeg kender ikke din søster men hvis i har været væsentligt forskellige så tror jeg heller ikke nødvendigvis at du kender dine forældre som hun har gjort. Der er forskel på hvad andre får frem i os og især hvis vi føler os pressede så er det ikke altid så pænt som vi gerne ville være.


Det er helt klart, at der findes forskelle i vores opvækst. Som Madam nævner er alene aldersforskellen, ældste/yngste/mellembarn en faktor, men jeg må desværre sige, at hun også ser nutid i et skævt billede i dag. Jeg har ikke lyst at udbasunere hvorfor, selvom jeg er forholdsvis anonym her, men der er naturligvis årsager til det.

Når jeg tænker efter, hvis det var hendes datter som skulle fortælle sin historie, ville der komme endnu en udgave frem om min søster
0
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"