To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Indlægaf Kattefjæs » 8. nov 2018, 21:55

Jeg laver meget af mit eget tøj, men om det hjælper på det, det ved jeg ikke... Det meste stof er jo made in China. Og der er også masser af børnearbejde og miljøsvineri bag billigt garn. Der er ingen grund til at narre sig selv.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Indlægaf avdotja » 9. nov 2018, 10:22

Hvad jeg tilgengæld er opmærksom på er de dyr der bruges i produktionen. Jeg køber hverken silke, dun, uld eller læder produceret udenfor Europa (og i særdeleshed ikke i Kina). Har faktisk helt sagt farvel til silke, da jeg ikke er sikker på at jeg kan stå inde for den måde larverne behandles på.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Indlægaf Fru Himmelblå » 9. nov 2018, 19:25

avdotja skrev:Det er desværre ikke noget jeg har gået særlig meget op i indtil nu, men jeg vil da gerne videre hvad man eventuelt kan gøre som forbruger :) Hvad kan man kigge efter og hvad skal man være opmærksom på?


Det første jeg gjorde var at tænke over hvad jeg mener der er vigtigt for en virksomhed. Skal de behandle deres arbejdskraft ordentligt? Skal de tænke på nærmiljøet? Skal de være klimavenlige? Skal de tænke på dyrevelfærd?

Når man først ved hvad man vil gå efter, er det meget nemmere at undersøge de enkelte virksomheder. Virksomheder der har en grøn profil sørger for at slå sig op på det. Jeg kom langt ved at søge på "sustainable clothing europe".

Personligt går jeg op i klima og miljø. Jeg vil gerne have at mit tøj er produceret af kvalitetsmaterialer, produceret i forhold til at mindske CO2- og vandforbruget, produceret til at holde samt produceret med så lidt transport som muligt.
Derfor vægter jeg, at mit tøj er produceret i Europa og produceret af naturlige materialer.

Det er jo altid en svær balancegang, for al produktion slider på planeten. De virksomheder der producerer mere eller mindre bæredygtigt slider således også på planeten. Men en ting jeg synes går igen er, at de "bæredygtige" virksomheder har meget sjældne og små kollektioner. Der kører med basisvarer. Flere af dem yder også den service at modtage tøjet igen, når man ikke længere bruger det, eller det er slidt op. Således bruger de resten til at producere nyt tøj.

Flere af virksomhederne lægger desuden vægt på, at aftrykket skal mindskes i hele kæden, de prøver således at bruge så lidt plastik som muligt, både i tøjet men også ved forsendelse.

Og så er der prisen. Som jeg har skrevet før, tror jeg simpelthen ikke på, at de fremsatte priser afspejler de reelle omkostninger for mange af de store virksomheder. Selv når man ser på dyrt mærkevaretøj kan man se, at det er produceret i lande, hvor miljø og arbejdsforhold ikke vægtes højt.
Prisen på tøj der er (forhåbentligt) er produceret mere bæredygtigt er bare væsentligt højere.

edit: En ting jeg har fundet ud af ved at gå over til klimabevidstevirksomheder er, at blonder øjensynligt koster enormt meget at producere når det gøres i Europa. Det er i hvert fald yderst sjældent at man ser blonder på tøj og undertøj fra de klimabevidste virksomheder. Så ens undertøj kan godt gå hen og blive lidt ensformigt at se på :lol:
2
Vir prudens non contra ventum mingit
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Indlægaf Maria86 » 10. nov 2018, 10:56

hvordan har du fundet ud af det ?? Jeg har købt bukser til 80 kroner i Hogm men de holder da virkelig dårligt :nerve: :tie: Så dem har jeg opgivet :D og nu er jeg så ved at mangle bukser :boo: :rulle: Hvad skal jeg gå efter ?? Der er ret mange selvmord hos dem der laver bomuld hvordan sikker jeg mig at bomuld er blevet lavet under gode forhold til dem der arbejder med at lave den :gruble: altså en ting af gangen. Når nu jeg har fundet af hvordan jeg tag hensyn til det må det næste komme
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Indlægaf FruitFly » 10. nov 2018, 11:21

Jeg er ligeglad - jeg går kun op i klimaet :)
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. nov 2018, 11:21

Men bukser til 80kr... altså det er jo heller ikke sådan at man kan forvente at det er top kvalitet til den pris.
1
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: To ud af tre stykker tøj i Danmark kommer fra lande med sulteløn og skod-fabrikker

Indlægaf Maria86 » 10. nov 2018, 11:56

De bukser som jeg helst vil gå i kan kun fås om sommeren :nerve: Den kunne også være at jeg skal gå igennem hvad jeg har af bukser :gruble: Ja nu er de prøvede og de var ikke gode. så jeg skal ha fundet noget andren :genert:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"