Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Madam » 6. nov 2018, 10:09

Det spørgsmål har jeg stillet mig, efter at ha' set DR1-dokumentaren 'Mens døden os skiller' handler om familien Lüders. Ina står midt i livet og skal tage afsked med sin mand Lasse, der er dødeligt syg af ALS, mens hun også skal passe på deres fire børn. DR har fulgt familien i to år, mens familien ser Lasse forsvinde for øjnene af dem.

https://www.dr.dk/mitliv/set-i-tv/lasse ... ene-af-sig

Selvfølgeligt er der forskel på, hvordan sygdom tackles i de forskellige familier, og hos singler med børn med alvorlig sygdom, måske uden særlig meget familie og omgangskreds

Selv er jeg meget taknemmelig over, ha' haft en mand med et lyst sind, der bar os igennem et par årtier med en datter, der allerede i 20erne blev ramt af alvorlig psykisk sygdom, og levede som svingdørspatient i mange år, før hun kom i bofællesskab.

Hvordan har I tacklet det, eller hvordan mener I at være rustet til det, hvis sygdommen rammer i jeres familie, især i forholdsvis ung alder?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Bergen » 6. nov 2018, 10:19

Jeg ville bruge en kollega med speciale i emnet og som jeg personligt sætter højt til at få hold på mig selv og mine følelser.
Jeg har mistet begge mine forældre på 6 måneder i år - jeg er hende taknemmelig for hendes professionelle overskud og tilgang.

Forældre er selvfølgelig ikke parforhold, men jeg er godt brugt pt og der er det godt at have en "at spille bold med", der kender mekanismerne i tab og sorg.

Dertil har en veninde og svigermor trådt til med vores datter 24/7, når vi måtte klare lægebesøg, indlæggelser , bedemand, præstebesøg og lign. med mine forældre.

Jeg skulle trække vejret dybt for at sige ja og tak og håber at kunne 'betale tilbage' en dag, hvor de har brug for det. De siger, at det har jeg og jeg bare skal være i dét.
2
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Madam » 6. nov 2018, 10:39

Bergen skrev:Jeg ville bruge en kollega med speciale i emnet og som jeg personligt sætter højt til at få hold på mig selv og mine følelser.
Jeg har mistet begge mine forældre på 6 måneder i år - jeg er hende taknemmelig for hendes professionelle overskud og tilgang.

Forældre er selvfølgelig ikke parforhold, men jeg er godt brugt pt og der er det godt at have en "at spille bold med", der kender mekanismerne i tab og sorg.

Dertil har en veninde og svigermor trådt til med vores datter 24/7, når vi måtte klare lægebesøg, indlæggelser , bedemand, præstebesøg og lign. med mine forældre.

Jeg skulle trække vejret dybt for at sige ja og tak og håber at kunne 'betale tilbage' en dag, hvor de har brug for det. De siger, at det har jeg og jeg bare skal være i dét.


Det er bestemt også hårdt utroligt hårdt, at miste forældre indenfor kort tid, min tidl. læge mistede begge sine i løbet af få dage og bisatte dem samme dag, og var præget af det, selvom forældrene var oppe i 80erne.

Men med det netværk du har, så er der heldigvis lys forude.

Alt godt til dig. :)
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Madam » 6. nov 2018, 10:46

SurSødSovs skrev:Jeg blev ramt som 24-årig med en nyfødt på armen. Jeg tog tre år sengeliggende og syv år derefter med at bygge mit liv op igen.

Jeg er stadig kronosk patient, handikappet med stærke daglige smerter. Men jeg kan klare et almindeligt arbejdsliv, nåt jeg blot hviler mig, når jeg er hjemme. Rengøring og madlavning og den slags har jeg ikke energi til.

Jeg ved ikke, hvad jeg ville have gjort uden min eksmand ved min side. Han vendte mig i sengen, når jeg ikke kunne selv. Lagde sit liv om og hjalp mig hvert skridt på vejen

I processen stoppede vi desværre med at være kærester. Og forlåbet mærkede også ham meget. Så i dag er han min eksmand og bedste ven.


Heldigvis var din mand ved din side, da du havde allermest brug for ham, og glædeligt at han stadig er din bedste ven.

Godt, at du har dit job, kolleger at godt at ha', og mange kan man gudskelov 'læsse af på', så man får tankerne i andre baner end sygdommen.

Håber det bedste for dig fremover. :)
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf MissDitte » 6. nov 2018, 10:58

Jeg fik kræft for 2 år siden og det var rigtig svært for min - nu eks-kone- at tackle det.
Det jeg havde brug for var en, der ville være der for mig og som kunne rumme de følelser jeg havde. Det hun havde brug for var selv at være i centrum, så jeg skulle lytte til hende og forstå, at det også var svært at være pårørende. Jeg er ikke i tvivl om, at det er sandt, men det var ikke mig hun skulle søge hjælpen hos.
En med-kræft-patient jeg havde omtalte det som cirkler. Den syge er i midten. I nærmeste cirkel er partner og børn. Derefter familie, venner, kollegaer, bekendte osv osv. Man må kaste shit udad i cirklen men aldrig indad. Det synes jeg var meget rammende.

Selvfølgelig bliver mange ramt og alle har brug for at læsse af.
5
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Madam » 6. nov 2018, 11:12

MissDitte skrev:Jeg fik kræft for 2 år siden og det var rigtig svært for min - nu eks-kone- at tackle det.
Det jeg havde brug for var en, der ville være der for mig og som kunne rumme de følelser jeg havde. Det hun havde brug for var selv at være i centrum, så jeg skulle lytte til hende og forstå, at det også var svært at være pårørende. Jeg er ikke i tvivl om, at det er sandt, men det var ikke mig hun skulle søge hjælpen hos.
En med-kræft-patient jeg havde omtalte det som cirkler. Den syge er i midten. I nærmeste cirkel er partner og børn. Derefter familie, venner, kollegaer, bekendte osv osv. Man må kaste shit udad i cirklen men aldrig indad. Det synes jeg var meget rammende.

Selvfølgelig bliver mange ramt og alle har brug for at læsse af.


Det er ikke kun sygdom hos andre, som mennesker ønsker at skifte fokus fra, det gælder mange emner.

Men det kan man ikke rigtigt bruge til noget, hvis andre kun vil tale om sig selv og være i centrum, hvis man selv er syg og har man brug for lidt deltagelse, i det man spekulerer på.

Det lyder som din eks lidt i lighed med den ALS-syges kone Ina, også mente at ha' brug for hjælp, og bringe sig selv i fokus, selvom hun bestemt også gav sin syge mand opmærksomhed og kærlighed.

Ønsker dig god bedring, og alt godt fremover. :)
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf MissDitte » 6. nov 2018, 11:23

JEg har også set udsendelsen, du henviser til, og jeg tænkte også at min ekskone og Ina på nogle måder mindede om hinanden. Og selvfølgelig har de brug for hjælp. Men ikke fra den syge.
Det er rigeligt, at skulle forholde sig til, at man (i mit tilfælde måske) skal dø fra sine børn, men de endnu ikke er voksne.

Jeg er kræftfri, og med lidt held så skal jeg leve mange, mange år endnu :)
4
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf IrmaPigen » 7. nov 2018, 15:41

Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg ville takle det.

Jeg har set begge programmer, og jeg syntes det var helt forfærdeligt - trist, meningsløst og slet slet ikke til at forstår, hvorfor nogen skal rammes af en sådan uretfærdighed.

Det var virkelig hårdt at se på, syntes jeg.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf hotlips » 7. nov 2018, 16:24

Det tror jeg ikke ret mange ved før de har stået i det. Jeg har ikke selv prøvet det i længere tid, men det var slemt nok at jeg måtte mades i flere uger, så blev jeg ramt af søvn forstyrrelser der gjorde jeg var vågen i mange dage i træk, jeg måtte også sidde i kørestol det meste af 6 år.

Jeg brød mig ikke om det der med at jeg blev betragtet som en der havde frit lejde til at være en sur kælling og at nogen mente at jeg så heller ikke skulle høre på andres problemer, det fik mig bare til at føle mig mere ubrugelig og uden nogen nytte og jeg har også insisteret på at de ikke skulle finde sig i det hvis jeg opførte mig skidt.

Jeg har ikke ser programmet men jeg har læst hvad folk har skrevet på Facebook og jeg synes utrolig mange lyder som om de ikke har overvejet hvad det egentlig er de udtaler sig om før de skriver,jeg cuttede mine gamle venner fordi jeg ikke kunne holde ud at de skulle ynke mig, jeg har altid været sådan en der rendte med drengene og kørte den store traktor og som hoppede først ind for at få fanget en sur orne.. Jeg kunne ikke tåle at lade dem se mig så tynd at man kunne se faconen på mit kranie og at jeg ikke engang kunne gå. Det var rædsomt og jeg holdt mig primært til familien der også passede mig.
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Kakro05 » 8. nov 2018, 07:57

Puha, den dokumentar går lige i hjerrtet på mig. Min mor har lige mistet sin mand til ALS. Heldigvis nåede han at fylde 60 år inden det blev konstateret. Jeg synes Ina er enormt stærk at hun tør stå frem, især fordi hun har fået meget kritik. Det synes jeg ikke er fair, hun har stået med 4 børn og en mand, som langsom er forsvundet.....ikke psykisk, men fysisk. Hun fik kritik af omverdenen for at sende ham på plejehjem, men jeg tror det var den helt rigtige beslutning. Min mor var ved at gå ned på at have hendes mand hjemme til det sidste og hun have "kun" et fuldtidsjob at passe.
Der var bøvl med hjælperne (han skulle have døgnpleje til sidst) og jeg kunne bare så hvor hårdt det var for hende.
Jeg ved ikke hvad jeg gør hvis min mand bliver dødeligt syg. Den tanke kan jeg slet ikke rumme.
2
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Spoock » 8. nov 2018, 10:11

Jeg synes også Ina er stærkt og det var vigtigt der blev sat fokus på emnet. I den konkrete sag tænker jeg dog stadig, det var meget hårdt at hun nærmest gik fra ham, da han "forsvandt". Jeg forstår at hun har i situationen har behov for fysisk nærhed og intimitet, men som han skrev på et tidspunkt - den kunne hun jo sagtens opsøge uden han vidste noget. Jeg tænker ikke der var grund til at give ham den "bekymring"/sorg oveni.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvordan tackler man alvorlig sygdom i parforholdet?

Indlægaf Madam » 8. nov 2018, 10:16

Spoock skrev:Jeg synes også Ina er stærkt og det var vigtigt der blev sat fokus på emnet. I den konkrete sag tænker jeg dog stadig, det var meget hårdt at hun nærmest gik fra ham, da han "forsvandt". Jeg forstår at hun har i situationen har behov for fysisk nærhed og intimitet, men som han skrev på et tidspunkt - den kunne hun jo sagtens opsøge uden han vidste noget. Jeg tænker ikke der var grund til at give ham den "bekymring"/sorg oveni.


Nej, du har ret, 'ærlighed' kan være uberettiget, og en barsk ting, men når de er sagt, så gav hun ham også meget kærlighed og nærhed.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"