Overtro

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Overtro

Indlægaf Animi » 31. okt 2018, 21:44

Tjah, på nogle punkter er jeg nok. I ser mig i hvert fald ikke sætte sko på bordet, under nogen omstændigheder...
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Overtro

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2018, 21:45

Studsgaard skrev:Jeg syntes ikke jeg er overtroisk. Jeg er ligeglad med at være 13 til bords, men min farmor vil ikke side ved et bord med 13 personer. Så dækker hun op til en ekstra :D
[...]

Smart move! Det skal nok narre "tøjet". :klap:
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Overtro

Indlægaf Mani » 3. nov 2018, 07:49

Animi skrev:Tjah, på nogle punkter er jeg nok. I ser mig i hvert fald ikke sætte sko på bordet, under nogen omstændigheder...

Hvad betyder det? Det er da også uhygiejnisk :forvirret:

Jeg er ikke overtroisk.
Både min mand og svigermor nægter at sidde 13 til bords. Vi er 13, når den sidde af familien er samlet. Så det må troligt en knappenål i dugen hver gang, så der er 14 'hoveder' til bords :skeptisk:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Overtro

Indlægaf Animi » 3. nov 2018, 07:52

Mani skrev:
Animi skrev:Tjah, på nogle punkter er jeg nok. I ser mig i hvert fald ikke sætte sko på bordet, under nogen omstændigheder...

Hvad betyder det? Det er da også uhygiejnisk :forvirret:


Ikke så uhygiejnisk, hvis det fx er nye, ubrugte sko :P Men jeg har altid fået at vide, at sætter man sko på bordet, vil nogen dø. Googles man dog, kan jeg se, folk har forskellige meninger om betydningen
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Overtro

Indlægaf Mani » 3. nov 2018, 07:58

Animi skrev:
Mani skrev:
Animi skrev:Tjah, på nogle punkter er jeg nok. I ser mig i hvert fald ikke sætte sko på bordet, under nogen omstændigheder...

Hvad betyder det? Det er da også uhygiejnisk :forvirret:


Ikke så uhygiejnisk, hvis det fx er nye, ubrugte sko :P Men jeg har altid fået at vide, at sætter man sko på bordet, vil nogen dø. Googles man dog, kan jeg se, folk har forskellige meninger om betydningen

Det er selvfølgelig rigtig :D
Tror bare ikke det nogensinde er faldet mig ind at placerer dem på et bord. Eller måske kan jeg have gjort det, hvis de stadig er i kassen.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Overtro

Indlægaf annellaII » 3. nov 2018, 09:10

Lemonella skrev:
Animi skrev:
Mani skrev:
Animi skrev:Tjah, på nogle punkter er jeg nok. I ser mig i hvert fald ikke sætte sko på bordet, under nogen omstændigheder...

Hvad betyder det? Det er da også uhygiejnisk :forvirret:


Ikke så uhygiejnisk, hvis det fx er nye, ubrugte sko :P Men jeg har altid fået at vide, at sætter man sko på bordet, vil nogen dø. Googles man dog, kan jeg se, folk har forskellige meninger om betydningen


Jeg har i hvert fald altid lært at det kun var nye ubrugte sko man ikke måtte sætte på et bord. :)


Det samme lærte min mor mig, nu er ikke kun jeg overtroisk, men ret mange i min familie.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Overtro

Indlægaf Miss_no_More » 3. nov 2018, 09:21

Jeg er vist kun overtroisk på hyggestadiet. Jeg kan godt lide at finde firkløvere og går helst ikke under en stige, men ellers kan jeg ikke komme i tanke om noget.

Og godt for det; tallet 666 forekommer flere steder i mit liv, så ville jeg da først blive nervøs, hvis jeg var overtroisk :lol:
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Overtro

Indlægaf thomassneum » 9. nov 2018, 14:50

abcd skrev:Fra ordbogen:

"en if. den herskende religion ell. naturopfattelse overdreven, urimelig tro paa noget mystisk ell. oversanseligt; religiøs tro, der menes at grunde sig paa frygt og uvidenhed"


Hvilken ordbog?

Her er Gyldendals:

overtro, trosforestillinger og dertil knyttede handlinger, som anses for at være irrationelle set i relation til det alment accepterede verdensbillede. Anvendelsen af begrebet er således relateret til forskellige kulturers og individers opfattelser om rationalitet.

Tidligere havde man i Vesten en tendens til at klassificere forestillinger som overtro, når de ikke omfattedes af den officielle religion; det gjaldt såvel andre kulturers skriftløse religioner generelt som elementer af den egne kulturs mere folkelige forestillinger. Med samme ret kan fx afrikanske grupper eller individer, som har omvendt sig til kristendommen eller islam, karakterisere deres traditionelle religion som overtro, mens al religion kan affærdiges som overtro af en ateist. Samtidig med at man erkender denne relativistiske bedømmelse af, hvad der er overtro, erkender man dets uanvendelighed som beskrivende og analytisk begreb.

Link: http://denstoredanske.dk/Geografi_og_hi ... er/overtro
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"