Amerikansk politik

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Ernie
Permanent bortvist
Indlæg: 359
Tilmeldt: 16. dec 2018, 15:06
Kort karma: 4
Likede indlæg: 94

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Ernie » 7. aug 2020, 11:28

paint skrev:
Ernie skrev:Weekendavisen udgives af det Berlingske Hus ligesom Berlingske Tidende og BT. Man må jo sige, at artiklen fuldt ud lever op til Berlingskes ry om at være meget konservativ. For der er vel næppe mange andre i Danmark, der støtter de mest konservative republikanske politikere i USA?

Personlig ville jeg i hvert fald altid stemme på demokraternes præsidentkandidat frem for republikanernes, selvom også demokraterne er meget konservative sammenlignet med de danske politikere.


Hvis du tænker på artiklen om Trump, så stod der meget tydeligt under kronikken, at "kronikken ikke var et udtryk for avisens synspunkter" (men kronikørens)

Så langt nåede jeg aldrig. Men det var nu heller ikke det, der stod. Men derimod bare: “Dette er en kronik. Indholdet er derfor alene udtryk for kronikørens holdning.” Så avisen tog ikke ligefrem afstand fra indholdet. Andre aviser havde sikkert ikke engang trykt kronikken. Men det gjorde Weekendavisen altså, og Weekendavisen undlod at skrive, hvor meget de helt eller delvist var enige i indholdet.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Amerikansk politik

Indlægaf FruitFly » 7. aug 2020, 12:17

Med hensyn til den nævnte kronik, så syntes jeg det var forfriskende at læse et andet synspunkt for en gangs skyld og man kan sige hvad man vil om Trump men kronikørernes pointe omkring hvordan pressen opfører sig var ikke skudt helt forbi målet.

I det mindste forlanger I ikke at debatside-redaktøren skal gå af ;)
1
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Amerikansk politik

Indlægaf paint » 7. aug 2020, 20:00

FruitFly skrev:Med hensyn til den nævnte kronik, så syntes jeg det var forfriskende at læse et andet synspunkt for en gangs skyld og man kan sige hvad man vil om Trump men kronikørernes pointe omkring hvordan pressen opfører sig var ikke skudt helt forbi målet.

I det mindste forlanger I ikke at debatside-redaktøren skal gå af ;)


Jeg vil godt give dig ret i at Trump bliver behandlet brutalt i de amerikanske og udenlandske medier. Men når man som Trump, starter ud med (som præsident) at, mere eller mindre, erklære medierne krig, og beskylde dem for løgnagtige, udemokratiske, formidlere af 'fake news' og samfundets fjende nummer 1, så har man selv bedt om det.
Når man så ydermere, som Trump selv, lyver stærkere end en hest kan rende, så ligger man som man har redt.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Amerikansk politik

Indlægaf dgd2007 » 7. aug 2020, 20:24

Ernie skrev:Så langt nåede jeg aldrig. Men det var nu heller ikke det, der stod. Men derimod bare: “Dette er en kronik. Indholdet er derfor alene udtryk for kronikørens holdning.” Så avisen tog ikke ligefrem afstand fra indholdet. Andre aviser havde sikkert ikke engang trykt kronikken. Men det gjorde Weekendavisen altså, og Weekendavisen undlod at skrive, hvor meget de helt eller delvist var enige i indholdet.

Kronikker er altid kun kronikørens egen holdning, ikke avisens.

Men jeg kan forstå at Anna Libak også har skrevet en leder, måske i sidste uge, og i skarp modsætning til Krasniks i forrige uge, er hun cirka på bølgelængde med ham gutten, og forsvarer både Trump og Putin mod ensidig pressedækning i Europa. :-D

Og "ledere" udtrykker jo i modsætning til kronikker avisens holdning. Så Weekendavisen har to forskellige. Jeg tror det var noget med "systemisk racisme", som Krasnik mente i høj grad fandtes, mens Libak mente det var noget vås.

Jeg synes i øvrigt ikke at man kan kalde det "konservativt" at støtte T, bortsetv fra det med skattelettelser for et par år siden. Mren ellers er det jo nærmere en eller anden form for autoritær anarkisme ...
0
Ernie
Permanent bortvist
Indlæg: 359
Tilmeldt: 16. dec 2018, 15:06
Kort karma: 4
Likede indlæg: 94

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Ernie » 7. aug 2020, 20:40

dgd2007 skrev:
Ernie skrev:Så langt nåede jeg aldrig. Men det var nu heller ikke det, der stod. Men derimod bare: “Dette er en kronik. Indholdet er derfor alene udtryk for kronikørens holdning.” Så avisen tog ikke ligefrem afstand fra indholdet. Andre aviser havde sikkert ikke engang trykt kronikken. Men det gjorde Weekendavisen altså, og Weekendavisen undlod at skrive, hvor meget de helt eller delvist var enige i indholdet.

Kronikker er altid kun kronikørens egen holdning, ikke avisens.

Men jeg kan forstå at Anna Libak også har skrevet en leder, måske i sidste uge, og i skarp modsætning til Krasniks i forrige uge, er hun cirka på bølgelængde med ham gutten, og forsvarer både Trump og Putin mod ensidig pressedækning i Europa. :-D

Og "ledere" udtrykker jo i modsætning til kronikker avisens holdning. Så Weekendavisen har to forskellige. Jeg tror det var noget med "systemisk racisme", som Krasnik mente i høj grad fandtes, mens Libak mente det var noget vås.

Jeg synes i øvrigt ikke at man kan kalde det "konservativt" at støtte T, bortsetv fra det med skattelettelser for et par år siden. Mren ellers er det jo nærmere en eller anden form for autoritær anarkisme ...

Ja, lederen på https://www.weekendavisen.dk/2020-31/sa ... rt-og-hvid vil jeg også kalde højredrejet og konservativ. For den vender jo tingene om og anklager i stedet de sorte for at være skyld i racismen. Snedigt. Men misvisende.

Trump er meget højredrejet. Men ikke traditionel konservativ sådan, som f. eks. Bush jo var. Reagan er dog nok den allermest traditionelt konservative præsident i nyere tid.

Trump er nok højredrejet, men jo også populist og desuden mere forretningsmand end politiker. Derfor er han ikke en traditionel konservativ republikansk politiker og bliver jo derfor også kritiseret af sine egne. Sammenligner vi med Danmark, så ser vi jo lidt det samme, hvis vi sammenligner det traditionelle konservative folkeparti med nye populistiske partier som DF og NB. Det Berlingske Hus er ligeledes traditionelt stærkt konservativt og ikke populistisk.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Amerikansk politik

Indlægaf FruitFly » 8. aug 2020, 07:13

paint skrev:
FruitFly skrev:Med hensyn til den nævnte kronik, så syntes jeg det var forfriskende at læse et andet synspunkt for en gangs skyld og man kan sige hvad man vil om Trump men kronikørernes pointe omkring hvordan pressen opfører sig var ikke skudt helt forbi målet.

I det mindste forlanger I ikke at debatside-redaktøren skal gå af ;)


Jeg vil godt give dig ret i at Trump bliver behandlet brutalt i de amerikanske og udenlandske medier. Men når man som Trump, starter ud med (som præsident) at, mere eller mindre, erklære medierne krig, og beskylde dem for løgnagtige, udemokratiske, formidlere af 'fake news' og samfundets fjende nummer 1, så har man selv bedt om det.

Det lyder som en "han startede!" fra børnehaven. Dengang lærte jeg at det ikke var et farbar eller gyldigt forsvar. Men hvis man overhovedet ikke ønsker at komme i samtale med dem, der stemte på ham, så er det sikkert en fantastisk approach.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Amerikansk politik

Indlægaf dgd2007 » 8. aug 2020, 10:39

FruitFly skrev:Det lyder som en "han startede!" fra børnehaven. Dengang lærte jeg at det ikke var et farbar eller gyldigt forsvar. Men hvis man overhovedet ikke ønsker at komme i samtale med dem, der stemte på ham, så er det sikkert en fantastisk approach.

I en enkelt situation er det dog gyldigt - hvis personen render hen og whiner til læreren om at "de alle sammen er efter mig", så er det faktisk relevant at nævne hvis det er ham selv der har gået og slået og sparket til de andre lige siden skolestart. Argumentet blev jo nævnt, fordi nogle T-sympatisører klynkede over at han fik mere kritik end andre præsidenter.

Men hans anti-presse-kampagne er jo kun en lille del af alt det han bliver kritiseret for.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Amerikansk politik

Indlægaf paint » 9. aug 2020, 09:25

Jeg tror at Trump fra starten har vidst, at hans 'politik' ville møde modstand fra pressen/medierne, og det har sikkert også været meningen. Han har villet fremstå som en 'jeg er folket' (det amerikanske folk) og så skulle pressen/medierne være skurken – den ”sump som skulle drænes” (drain the swamp (in Washington) ) https://en.wikipedia.org/wiki/Drain_the_swamp

Journalisterne i Washington, har en helt unik og meget høj status i Washington, fordi det er dem som bestemmer, hvad der kommer ud om en præsident og hvordan det udlægges. De kan slagte eller frede en præsident. Og har faktisk, traditionelt set, alt for meget magt på den konto.

Presseklubben i Washington, minder mest af alt om en traditionel engelsk gentlemans club, af de absolut bedre. Der er ikke sparet på chesterfieldstolene, mahognibaren og en flok meget servile tjenere. Restauranten i klubben er kun for journalister (det er klubbens lokaler også). Men kun de journalister, som man godkender . Ikke andre. Restauranten i den lukkede klub, hedder ”Fra pålidelig kilde”, og her sladres der og udveksles de seneste rygter.
I stueetagen, er der en anden restaurant som er åben for offentligheden. Den hedder (oversat) Den fjerde statsmagt”. Navnet stemmer meget godt overens med journalisternes opfattelse af egen rolle.

Hvert år afholder man en slags fest, hvor pressen inviterer den siddende præsident. Her skal han så komme med et vittig tale, gerne med noget selvironi og nogle slagkraftige vittigheder. Det var her Obama, sablede Trump ned, og gjorde tykt nar af ham. Alle grinede helt vildt, bortset fra Trump, der var rød helt om i nakken af raseri.

Trump har nægtet at komme til de traditionelle ”Presseklub-fester”, og det forstår man egentlig godt. Han hader pressen som pesten og det er i dén grad gengældt.

Men det korte af det lange er, at pressen i Washington har for meget magt. De har for stor indflydelse, de kan slagte en præsident, hvis de vil. Og det gør de med Trump. Og det er hans egen skyld, kan man sige. En klog præsident, gør sig gode venner med et par af de toneangivende journalister, og etablerer et rimeligt forhold til journalisterne i Washington. Men Trump har vidst, at de aldrig ville godtage hans politik og hans stil, og derfor har han prøvet at vende det til egen fordel – i stil med (som nævnt) 'jeg er folket – det amerikanske folk' i modsætning til 'myggene (journalisterne) i sumpen i Washington'.
Det er bare slået fejl, som det var dømt til på forhånd. Alle siddende amerikanske præsidenter, historisk set, har altid haft et godt forhold til (i det mindste) den toneangivende del af pressen i Washington. Trump er gået i krig mod dem, og det skulle han ikke have gjort. Folk der har opnået en magtposition (som Washingtons journalister) giver den ikke fra sig. De gør det slet ikke, når de har så meget at komme efter, som med Trump.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Modesty Blame
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 522
Likede indlæg: 9495

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Modesty Blame » 9. aug 2020, 09:30

Trump har lige underskrevet en executive order, der udsætter skatten for lavindkomst, arbejderfamilier. Og lovet, at hvis han bliver genvalgt, så sletter han den udsatte skat helt.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Dane » 9. aug 2020, 15:28

USA trækker som bekendt 11.900 tropper ud af Tyskland og indtil videre har danske medier ensidigt udlagt det som en beslutning Trump alene har truffet for at straffe Merkel/Tyskland.

Det er ekstremt frustrerende at man konstant skal på jagt i udenlandske medier for at finde ufarvede nøgterne journalister og eksperters dækning af USA stof.

Som oftest er det i kronikker som nedenstående at man finder de nuancerede USA reportager der svarer til hvad man kan finde i biasfri udenlandske medier.

De danske mediehuse forekommer mig at være et stort ekkokammer og som en anden debattør så rigtigt konkluderer finder man aldrig en avis “leder” der tilnærmelsesvis nøgternt forholder sig til substansen i beslutninger der udspringer fra Trump.

https://www.berlingske.dk/kommentarer/d ... a-tyskland

At påstå Trump har tabt kampen mod medierne er vist mere ønsketænkning end realiteter.
Aldrig før har de toneangivende amerikanske medier været i en troværdighedskrise som den vi har set de seneste par år og det samme gælder iøvrigt de ditto danske.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8985

Re: Amerikansk politik

Indlægaf D.itsen » 9. aug 2020, 16:19

Modesty Blame skrev:Trump har lige underskrevet en executive order, der udsætter skatten for lavindkomst, arbejderfamilier. Og lovet, at hvis han bliver genvalgt, så sletter han den udsatte skat helt.

Det er da valgkamp der vil noget. Og rimelig klamt
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Amerikansk politik

Indlægaf thomassneum » 9. aug 2020, 16:44

Modesty Blame skrev:Trump har lige underskrevet en executive order, der udsætter skatten for lavindkomst, arbejderfamilier. Og lovet, at hvis han bliver genvalgt, så sletter han den udsatte skat helt.

Hvor desperat lavt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Amerikansk politik

Indlægaf paint » 9. aug 2020, 17:57

thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:Trump har lige underskrevet en executive order, der udsætter skatten for lavindkomst, arbejderfamilier. Og lovet, at hvis han bliver genvalgt, så sletter han den udsatte skat helt.

Hvor desperat lavt.


Men det er set før, bare lidt mere diskret og uigennemskueligt end Trumps model. På 10 år lykkedes det Anders Fogh Rasmussen af give 37 mia i skattelettelser. Pengene kom bl.a ind ved fyringer i den offentlige sektor. Enorme fyringsrunder. Herefter blev alt digitaliseret, og det krævede nærmest ingen ansatte mente man.
Den afdeling i SKAT, som blev snydt for 12.6 mia kr af udenlandske spekulanter, havde oprindeligt omkring 50 ansatte. I et program som blev vist på TV, udtalte én af de tilbageværende to ansatte i afdelingen, at de ikke havde en jordisk chance for at kontrollere alt - derfor fik bankerne lov til det.

Forskellen på Foghs strategi og Trumps, var bare at i Danmark var det de bedst lønnede, der fik mest ud af lempelserne i skatten. Folk med almindelige indkomster fik (regnede nogen sig frem til) hvad der svarede til en gang gule ærter om måneden.

Nu skal vi så allesammen betale regningen. På sin vis fik vi lov til at låne pengene, og nu skal de så betales tilbage. Nogle ville kalde det af fodre hunden med sin egen hale. ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Amerikansk politik

Indlægaf FruitFly » 9. aug 2020, 18:44

thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:Trump har lige underskrevet en executive order, der udsætter skatten for lavindkomst, arbejderfamilier. Og lovet, at hvis han bliver genvalgt, så sletter han den udsatte skat helt.

Hvor desperat lavt.

Hvorfor? Når kongressen ikke kan finde ud af det, hvorfor er det så forargeligt at Trump hjælper udsatte familier under Corona? Jaja, det er også billige valg-point, men substansen fejler vel egentlig ikke noget?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Amerikansk politik

Indlægaf thomassneum » 9. aug 2020, 19:05

FruitFly skrev:
thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:Trump har lige underskrevet en executive order, der udsætter skatten for lavindkomst, arbejderfamilier. Og lovet, at hvis han bliver genvalgt, så sletter han den udsatte skat helt.

Hvor desperat lavt.

Hvorfor? Når kongressen ikke kan finde ud af det, hvorfor er det så forargeligt at Trump hjælper udsatte familier under Corona? Jaja, det er også billige valg-point, men substansen fejler vel egentlig ikke noget?

Hvis han ville hjælpe så kumne han eftergive pengene nu og ikke lade det være et krav at folket så skal redde hans røv. Et usselt træk.
4
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"