Amerikansk politik

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Dane » 6. nov 2018, 18:57

paint skrev:Der tales meget om, hvilken katastrofe det vil være for Trump, hvis han f.eks mister flertallet i f.eks 'Repræsentanternes Hus'. Gad vide om ikke det ville passe ham fint, på sin vis. I givet fald ville han kunne give Demokraterne skylden for alt det, som så ikke kan gennemføres. Jeg kunne sagtes forestille mig, at han ville bruge det maksimalt, og dermed få et glimrende afsæt til næste Præsidentvalg. :gruble:


Præcis det samme tænkte jeg da jeg læste kommentarfeltet til en artikel om midtvejsvalget igår.
Flere som håbede på dem. flertal i rep.hus frygtede nemlig at Trump ville tørre manglende resultater af på demokraterne hvilket kan give medvind til Trump fremover.
Hidtil er det mest føderale dommere der har bremset Trump og det har der ikke været mange stemmer i, men når fremtidige lovforslag bliver bremset af et dem. flertal kan det flytte mange stemmer.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Amerikansk politik

Indlægaf ExCoastal » 6. nov 2018, 20:27

I Pennsylvania er antallet af unge der stemmer (18-29) steget med 400%, og mange af de unge stemmer demokratisk. Jeg er overbevist om, at skoleskyderierne som f.eks. i Parkland, FL og #metoo bevægelsen får en stor indflydelse på valget.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Thomas31 » 6. nov 2018, 23:23

dgd2007 skrev:Er der nogen der forklare mig konceptet om at "registrere sig som Republikaner/Demokrat"?
Man er formodentlig ikke forpligtet til så kun at stemme på det parti, men hvad er så ideen?
Det har jeg aldrig fattet - og når man ser fx CNN, synes de det er så selvfølgeligt at der ikke er behov for at forklare det! :)


Det er vel ikke meget anderledes end når man i Danmark melder sig ind i et parti, hvorefter man er med til at opstille kandidater. Forskellen er bare, at den slags er langt vigtigere i USA, fordi systemet i praksis ikke tillader mange partier, og valgene derfor ofte afholdes som rigtige valg, og så er det vel logisk at registrere sig til det hele.

Hvis vi havde et amerikansk system ville de to partier hedde rød og blå blok, og der ville opstå massiv interesse for de interne valg af kandidater, hvorfor de tænkeligt ville blive holdt som rigtige valg og millioner ville registrere sig i det omfang det var et krav. Men med et proportionalt system med kun 2% spærregrænse og et cpr-register bliver det ligegyldigt
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Amerikansk politik

Indlægaf dgd2007 » 6. nov 2018, 23:43

Dane skrev:Præcis det samme tænkte jeg da jeg læste kommentarfeltet til en artikel om midtvejsvalget igår.
Flere som håbede på dem. flertal i rep.hus frygtede nemlig at Trump ville tørre manglende resultater af på demokraterne hvilket kan give medvind til Trump fremover.
Hidtil er det mest føderale dommere der har bremset Trump og det har der ikke været mange stemmer i, men når fremtidige lovforslag bliver bremset af et dem. flertal kan det flytte mange stemmer.

Det vil han selvfølgelig sige, men jeg er nu ikke sikker på at en præsident der skal undskylde at han ikke har udrettet noget, er den bedste salgsvare. Jeg er tværtimod bekymret for hvad der sker hvis Rep. beholder flertallet i Huset de næste to år.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Amerikansk politik

Indlægaf ExCoastal » 7. nov 2018, 01:06

dgd2007 skrev:
Dane skrev:Præcis det samme tænkte jeg da jeg læste kommentarfeltet til en artikel om midtvejsvalget igår.
Flere som håbede på dem. flertal i rep.hus frygtede nemlig at Trump ville tørre manglende resultater af på demokraterne hvilket kan give medvind til Trump fremover.
Hidtil er det mest føderale dommere der har bremset Trump og det har der ikke været mange stemmer i, men når fremtidige lovforslag bliver bremset af et dem. flertal kan det flytte mange stemmer.

Det vil han selvfølgelig sige, men jeg er nu ikke sikker på at en præsident der skal undskylde at han ikke har udrettet noget, er den bedste salgsvare. Jeg er tværtimod bekymret for hvad der sker hvis Rep. beholder flertallet i Huset de næste to år.


Nancy Pelosi snakker allerede om at blive speaker of the house igen.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Amerikansk politik

Indlægaf paint » 7. nov 2018, 01:20

Hold da kæft. Med 30% optalt af stemmerne i Texas, står O'Rourke med 58% mod Ted Cruz' 41%
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Amerikansk politik

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2018, 02:21

ExCoastal skrev:Nancy Pelosi snakker allerede om at blive speaker of the house igen.

Jeg fatter ikke de ikke har sendt hende på pension endnu! :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Amerikansk politik

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2018, 02:22

paint skrev:Hold da kæft. Med 30% optalt af stemmerne i Texas, står O'Rourke med 58% mod Ted Cruz' 41%

En time senere: på vippen. ;)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Wizzze » 7. nov 2018, 03:46

Og en time senere, Cruz forbliver i Senatet.

Demokraterne vinder huset, Republikanerne vinder senatet, USA taber, der kommer ikke til at ske noget andet end kaos og mudderkastning de næste 2 år.

Jeg glæder mig til at se stemmetallene og fordelingen. Ingen tvivl om at demokraterne har fået mange unge af huse, men Trump har virkelig også fået sin base til valgurnerne. Ser man f.eks. på Tennessee hvor Taylor Swift meget omtalt skulle have fået unge til at registrere sig, så ser det ikke ud til at have haft meget effekt mod Trumps evne til at få republikanerne til at stemme, og Tennessee forbliver republikansk.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Amerikansk politik

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2018, 03:59

Dem. er tæt på at have sikret sig Huset. Det har da stor fordel, idet der nu (i modsætning til de sidste 2 år) vil være en del af den lovgivende magt som kan føre tilsyn md administrationen.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Dane » 7. nov 2018, 07:07

Ifølge berlinske skal man nok ikke forvente de store omvæltninger trods sejren i rep.hus.
https://www.berlingske.dk/www.berlingsk ... trump.-men
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Wizzze » 7. nov 2018, 07:10

dgd2007 skrev:Dem. er tæt på at have sikret sig Huset. Det har da stor fordel, idet der nu (i modsætning til de sidste 2 år) vil være en del af den lovgivende magt som kan føre tilsyn md administrationen.


Det kommer virkelig an på hvordan demokraterne forvalter deres valgsejr. Bliver det Pelosi og den gamle hvide garde af det demokratiske parti som sætter sig på at forvalte flertallet, og bruger de flertallet til at "jage" Trump, så han kan spille offer/martyr kortet, det kan de meget vel miste det momentum de har lige nu på.
De bør vælge nogle nye ansigter, med energi og medietække, og så bruge deres erfaring og indflydelse i baggrunden. Og så bør de fokusere på at lovgive. Repræsentanternes Hus er de eneste der kan fremsætte lovforslag, og med flertallet kan de styre hvilke lovforslag der kommer frem til at blive stemt om. Det bør være forslag om bedre løn og ansættelsesvilkår, sundhed, familie, infrastruktur mm. ting som som betyder noget for folk, og ting som Trump og Senatet har svært ved at stemme imod, uden at fremstå vildt negative. Om to år er Situationen omvendt af i dag, der skal 21 republikanske senatorer ud og forsvare deres mandater. Hvis demokraterne ikke dummer sig, så kan de om 2 år vinde både hus, senat og præsidentposten, hvis de kan finde en ordentlig kandidat.
Men bliver Pelosi Speaker og de kun bruger de næste 2 år på Trump bashing, så kan Trump meget vel blive genvalgt, og republikanerne kan tage huset tilbage.

Brug magten især gennem udvalgene, til at tøjle Trump og hans hold, lad dem ikke lave for meget crazy shit, og hold ham fast med budgettet, ingen mur og alt det gejl, men brug penge på ting som er populære som Trump ikke kan tillade sig at være imod.
7
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21034

Re: Amerikansk politik

Indlægaf catnip » 7. nov 2018, 08:59

Dem's are in da houze!

Men jeg er virkelig skuffet over Florida :(
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Amerikansk politik

Indlægaf paint » 7. nov 2018, 10:48

Wizzze skrev:
dgd2007 skrev:Dem. er tæt på at have sikret sig Huset. Det har da stor fordel, idet der nu (i modsætning til de sidste 2 år) vil være en del af den lovgivende magt som kan føre tilsyn md administrationen.


Det kommer virkelig an på hvordan demokraterne forvalter deres valgsejr. Bliver det Pelosi og den gamle hvide garde af det demokratiske parti som sætter sig på at forvalte flertallet, og bruger de flertallet til at "jage" Trump, så han kan spille offer/martyr kortet, det kan de meget vel miste det momentum de har lige nu på.
De bør vælge nogle nye ansigter, med energi og medietække, og så bruge deres erfaring og indflydelse i baggrunden. Og så bør de fokusere på at lovgive. Repræsentanternes Hus er de eneste der kan fremsætte lovforslag, og med flertallet kan de styre hvilke lovforslag der kommer frem til at blive stemt om. Det bør være forslag om bedre løn og ansættelsesvilkår, sundhed, familie, infrastruktur mm. ting som som betyder noget for folk, og ting som Trump og Senatet har svært ved at stemme imod, uden at fremstå vildt negative. Om to år er Situationen omvendt af i dag, der skal 21 republikanske senatorer ud og forsvare deres mandater. Hvis demokraterne ikke dummer sig, så kan de om 2 år vinde både hus, senat og præsidentposten, hvis de kan finde en ordentlig kandidat.
Men bliver Pelosi Speaker og de kun bruger de næste 2 år på Trump bashing, så kan Trump meget vel blive genvalgt, og republikanerne kan tage huset tilbage.

Brug magten især gennem udvalgene, til at tøjle Trump og hans hold, lad dem ikke lave for meget crazy shit, og hold ham fast med budgettet, ingen mur og alt det gejl, men brug penge på ting som er populære som Trump ikke kan tillade sig at være imod.


Det tror jeg ikke de gør. Demokraternes valgkamp, har været præget af at man næsten ikke har nævnt navnet Trump. I stedet, har man fokuseret på de ting man vil have ændret. Sygesikring, miljø etc. Jeg havde forventet at Demokraterne ville sømme Trump op på byporten med hovedet nedad. Men det skete ikke. Og det tror jeg er en bevidst strategi. Mon ikke de (demokraterne) allerede har luret, at det lige netop er dén slags ting, Trump lever af. Og bruger til at mobilisere vælgere med.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Amerikansk politik

Indlægaf Wizzze » 7. nov 2018, 11:02

paint skrev:
Wizzze skrev:
dgd2007 skrev:Dem. er tæt på at have sikret sig Huset. Det har da stor fordel, idet der nu (i modsætning til de sidste 2 år) vil være en del af den lovgivende magt som kan føre tilsyn md administrationen.


Det kommer virkelig an på hvordan demokraterne forvalter deres valgsejr. Bliver det Pelosi og den gamle hvide garde af det demokratiske parti som sætter sig på at forvalte flertallet, og bruger de flertallet til at "jage" Trump, så han kan spille offer/martyr kortet, det kan de meget vel miste det momentum de har lige nu på.
De bør vælge nogle nye ansigter, med energi og medietække, og så bruge deres erfaring og indflydelse i baggrunden. Og så bør de fokusere på at lovgive. Repræsentanternes Hus er de eneste der kan fremsætte lovforslag, og med flertallet kan de styre hvilke lovforslag der kommer frem til at blive stemt om. Det bør være forslag om bedre løn og ansættelsesvilkår, sundhed, familie, infrastruktur mm. ting som som betyder noget for folk, og ting som Trump og Senatet har svært ved at stemme imod, uden at fremstå vildt negative. Om to år er Situationen omvendt af i dag, der skal 21 republikanske senatorer ud og forsvare deres mandater. Hvis demokraterne ikke dummer sig, så kan de om 2 år vinde både hus, senat og præsidentposten, hvis de kan finde en ordentlig kandidat.
Men bliver Pelosi Speaker og de kun bruger de næste 2 år på Trump bashing, så kan Trump meget vel blive genvalgt, og republikanerne kan tage huset tilbage.

Brug magten især gennem udvalgene, til at tøjle Trump og hans hold, lad dem ikke lave for meget crazy shit, og hold ham fast med budgettet, ingen mur og alt det gejl, men brug penge på ting som er populære som Trump ikke kan tillade sig at være imod.


Det tror jeg ikke de gør. Demokraternes valgkamp, har været præget af at man næsten ikke har nævnt navnet Trump. I stedet, har man fokuseret på de ting man vil have ændret. Sygesikring, miljø etc. Jeg havde forventet at Demokraterne ville sømme Trump op på byporten med hovedet nedad. Men det skete ikke. Og det tror jeg er en bevidst strategi. Mon ikke de (demokraterne) allerede har luret, at det lige netop er dén slags ting, Trump lever af. Og bruger til at mobilisere vælgere med.


Man kan håbe, men jeg er ærlig talt ikke overbevist om at demokraterne har luret ret meget. Jeg synes de har forvaltet de sidste 2 år i opposition vildt ringe. Ærligt nok at de gik i chok, her troede de at de skulle regere fra det hvide hus, og så vågnede de op til samme forvirring og chok som os andre. Fint nok tag 6 mdr med at sørge og finde jer selv, men drag så nogle konsekvenser, find en retning, fremlæg jeres politik og fokuser på at komme videre.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"