Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2018, 03:02

paint skrev:
abcd skrev:
Men skal man bruge ekstra penge på at gøre livet særligt surt i fængslet for livstidsfanger? Hvis man er ude på at gøre deres liv surt, ville det så ikke give mere mening at fratage dem goder som koster penge?


Det gør man jo allerede ved at sætte dem i fængsel på livstid. Jeg taler bare om, at det ikke skal være en ret, for mennesker der har begået den ultimative personforbrydelse.
Jeg er helt med på, at det er formålstjenligt for folk der sidder inde for mindre forbrydelser, at de kan være sammen med andre mennesker, udefra.

Men dem som har svært ved at omgås kvinder, uden at partere dem, må vise/bevise, at de kan håndtere det. Og kan de ikke, skal det kunne fratages dem igen. Er de gift/samlevende når de kommer ind, skal de naturligvis kunne se deres pårørende. Men de skal ikke kunne sidde derinde og lokke diverse forskruede kvinder derind, og gifte sig med dem eller have sexuelle relationer til kvinder, som af én eller anden mystisk grund, er tiltrukket af mordere. Det er ikke at gøre livet mere surt for dem end nødvendigt.


Jeg har ikke sagt noget om hvor surt livet behøver at være for dem, jeg spurgte bare om man skulle bruge ekstra penge på at gøre livet særligt surt for dem. Jeg opfatter dit svar som et ja.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Sangius » 15. okt 2018, 06:13

Dane skrev:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=5&ved=2ahUKEwjH1bPfyIbeAhUKCywKHYB4Ax0QFjAEegQIBBAB&url=http%3A%2F%2Fwww.jura.fu-berlin.de%2Ffachbereich%2Feinrichtungen%2Fstrafrecht%2Flehrende%2Fdrenkhahnk%2F_ressourcen%2Fshort_report_DK.pdf&usg=AOvVaw3WBJ6Gesft07xY_cZ7RaHl

Ifølge denne undersøgelse har Sverige og Danmark de mest lempelige regler for langtidsindsatte, herunder besøgsreglerne som er beskrevet på side 25-30.
Jeg synes som trådstarter at reglerne er alt for lempelige og sammenlignet med andre EU lande kan vi sagtens stramme reglerne uden at komme i karambolage med emrk.


Med hvilket formål?

Så vidt jeg ved har vi ikke mere selvtægt i DK end i andre lande. Og gad godt se, om "retfærdighedsfølelsen" var den samme i de omkringliggende lande.

Jeg ser bare en massr postyr med at kontrollere disse fanger, håndtere klagesager, vurdere besøgende. Til ikke rigtig nogen nytte.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Selina » 15. okt 2018, 07:07

Det at folk spærres inde og ikke har friheden til at gå ind og ud som det passer dem, tilfredsstiller min retsfølelse.
Alt det andet lort folk her lukker ud, er ikke andet end hævn. Om så fængslet var et fem stjernet hotel med eget bordel, kunne det ikke pisse mig af. Der sidder nogle scumbags i de danske fængsler og de har ikke den frihed som vi andre har, når vi går ud af vores hoveddør. At straffe dem ekstra, fordi de har begået frygtelige forbrydelser, bringer os ned på et lavt niveau.
2
Venflon lægger man da mens man kører. :)
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf JoyNips » 15. okt 2018, 07:28

Jedi skrev:Hvis der er tale om meget personfarlige fanger, så mener jeg godt man kan gå på kompromis med de gængse regler og lade det være overvåget besøg.


Enig. Er man dømt for at voldtage og dræbe en kvinde, så vil det i min optik give god mening at man ikke skal kunne få lov at være alene med en kvinde, mens man afsoner. Men helt at forbyde besøg? Nope.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Akehurst2 » 15. okt 2018, 07:42

JoyNips skrev:
Jedi skrev:Hvis der er tale om meget personfarlige fanger, så mener jeg godt man kan gå på kompromis med de gængse regler og lade det være overvåget besøg.


Enig. Er man dømt for at voldtage og dræbe en kvinde, så vil det i min optik give god mening at man ikke skal kunne få lov at være alene med en kvinde, mens man afsoner. Men helt at forbyde besøg? Nope.


Jeg synes sagtens man kan forbyde, begrænse eller overvåge indsattes besøg af kvinder med hensyn til kvinderne, hvis man har konkret grund til at tro, at der kan være risiko for kvindernes liv og helbred, helt uanset, hvad den indsatte sidder inde for.

Hvis det bare er fordi, amn vil straffe den indsatte yderligere ved at nægte ham en ret, han ellers ville have, er jeg voldsomt imod.
6
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Akehurst2 » 15. okt 2018, 07:49

icelady skrev:
Jeg ved ikke hvor mange besøg man må få som indsat, men hvis man endelig vil straffe dem (endnu mere end de er ved at sidde bag lås og slå), kunne man sætte et maks. antal på besøg pr uge/måned. Så straffer du folk ved at fratage dem mulighed for kontakt med folk og verden udenfor murene.

At det lige specifikt skal være kærester synes jeg er udtryk for en hævnfølelse, som ikke klæder det danske samfund.


Fra Kriminalforsorgens hjemmeside: http://www.kriminalforsorgen.dk/Hverdag ... -7641.aspx

Du kan få besøg af din familie og andre på en særlig besøgsafdeling eller på din egen stue. Du har ret til mindst et besøg på en time hver uge. Hvis der er mulighed for det, kan besøget være længere. Dine besøgende skal godkendes på forhånd. Personalet overvåger kun besøg, hvis der er en særlig grund til det.


Konkret varer besøg i Herstedvester enten 5 kvarter eller halvanden time, afhængigt af, hvornår på dagen, man kommer. Man sidder i et besøgslokale på ca. 6-7 m2, hvor der er et lille bord og et par stole og en briks med voksdug på. I et lille skab ligger et rent lagen og et par kondomer. I et par af lokalerne (der er 5) har man møbleret med lidt børnemøbler og noget legetøj også af hensyn til besøgende med små børn. Det er pænt og ordentligt, men det er ikke et charmerende lokale på nogen som helst måde, og de andre kan høre, hvis man er højlydt, så ens sexliv skal helst være rimelig diskret.

I og med, Peter Madsen sidder på livstid, går der 5 år, før han begynder at kunne komme på udgang. Indtil da skal han være i Herstedvester og kun der.

Jeg synes virkelig ikke, det er særlig meget, han har ret til og mulighed for. Og nej, det skal han ikke, for han er dømt for en forfærdelig forbrydelse, men det har han så altså heller ikke.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Sangius » 15. okt 2018, 07:55

Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev:
Jedi skrev:Hvis der er tale om meget personfarlige fanger, så mener jeg godt man kan gå på kompromis med de gængse regler og lade det være overvåget besøg.


Enig. Er man dømt for at voldtage og dræbe en kvinde, så vil det i min optik give god mening at man ikke skal kunne få lov at være alene med en kvinde, mens man afsoner. Men helt at forbyde besøg? Nope.


Jeg synes sagtens man kan forbyde, begrænse eller overvåge indsattes besøg af kvinder med hensyn til kvinderne, hvis man har konkret grund til at tro, at der kan være risiko for kvindernes liv og helbred, helt uanset, hvad den indsatte sidder inde for.

Hvis det bare er fordi, amn vil straffe den indsatte yderligere ved at nægte ham en ret, han ellers ville have, er jeg voldsomt imod.


Ja enig, det kan godt være at man burde gøre mere for disse kvinder, der har forhold til dominerende, voldsomme og farlige mænd i fængslet. Og så gælder det jo ikke kun sindssyge forbrydelser som PM og PL har begået, men også "helt normale" røvhuller, som bare har gennemtæsket eksen eller noget.
Helt nøjagtig hvordan man skulle få det til at fungere, ved jeg ikke helt. :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 07:56

Jeg kan ikke sætte mig ind i den der hævntørst. Er det ikke straf nok, at de skal sidde i fængsel på livstid? At de ikke får familier? Ikke ser deres børn vokse op? Ikke kan bruge tid med dem, de holder af? Aldrig får et almindeligt liv?

Jeg synes, det er så småligt at gå op i, om de må få et fjernsyn, ryge cigaretter, gå i kirke eller have besøg. Det ændrer jo ikke på det faktum, at de sidder i fængsel? Der er jo ingen, der ville bytte - heller ikke ældre på plejehjem...


Men jeg mener så også, at vi skal holde fast i, at vi ikke har et retssystem for de efterladtes retsfølelses skyld, men fordi systemet skal forebygge kriminalitet. Og det omfatter, at vi skal forsøge at hjælpe folk, der sidder i fængsel, til at kunne få en (nogenlunde) normal tilværelse, når de engang kommer ud - ikke at vi skal stigmatisere dem yderligere for at tilfredsstille hævnfølelsen hos befolkningen.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Akehurst2 » 15. okt 2018, 08:06

Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev:
Jedi skrev:Hvis der er tale om meget personfarlige fanger, så mener jeg godt man kan gå på kompromis med de gængse regler og lade det være overvåget besøg.


Enig. Er man dømt for at voldtage og dræbe en kvinde, så vil det i min optik give god mening at man ikke skal kunne få lov at være alene med en kvinde, mens man afsoner. Men helt at forbyde besøg? Nope.


Jeg synes sagtens man kan forbyde, begrænse eller overvåge indsattes besøg af kvinder med hensyn til kvinderne, hvis man har konkret grund til at tro, at der kan være risiko for kvindernes liv og helbred, helt uanset, hvad den indsatte sidder inde for.

Hvis det bare er fordi, amn vil straffe den indsatte yderligere ved at nægte ham en ret, han ellers ville have, er jeg voldsomt imod.


Ja enig, det kan godt være at man burde gøre mere for disse kvinder, der har forhold til dominerende, voldsomme og farlige mænd i fængslet. Og så gælder det jo ikke kun sindssyge forbrydelser som PM og PL har begået, men også "helt normale" røvhuller, som bare har gennemtæsket eksen eller noget.
Helt nøjagtig hvordan man skulle få det til at fungere, ved jeg ikke helt. :gruble:


Hvis man læser her, så kan man se, at telefonsamtaler optages: http://www.kriminalforsorgen.dk/Hverdag ... -7641.aspx

I de lukkede fængsler må du som indsat ringe til 10 personer, som er godkendt på forhånd. Alle samtaler optages på bånd, og de bliver kontrolleret bagefter ved stikprøver for at sikre, at reglerne overholdes. Du kan ikke modtage opringninger udefra i et lukket fængsel.


Og fængslet ved jo, hvem der kommer på besøg, og har en fornemmelse af, hvad der foregår til besøgene. Kommer kvinden ud og ser skræmt ud eller som om, hun har grædt har de jo mulighed for at tale med hende uden at den indsatte ved det, og høre, om hun er okay.

Man kunne evt. forestille sig, at kvinder der beder om besøgstilladelse til en bestemt gruppe indsatte automatisk blev orienteret om muligheder for hjælp, fx rådgivningslinjer, de kunne henvende sig til.
1
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Dane » 15. okt 2018, 08:23

ajnaM skrev:Jeg kan ikke sætte mig ind i den der hævntørst. Er det ikke straf nok, at de skal sidde i fængsel på livstid? At de ikke får familier? Ikke ser deres børn vokse op? Ikke kan bruge tid med dem, de holder af? Aldrig får et almindeligt liv?

Jeg synes, det er så småligt at gå op i, om de må få et fjernsyn, ryge cigaretter, gå i kirke eller have besøg. Det ændrer jo ikke på det faktum, at de sidder i fængsel? Der er jo ingen, der ville bytte - heller ikke ældre på plejehjem...


Men jeg mener så også, at vi skal holde fast i, at vi ikke har et retssystem for de efterladtes retsfølelses skyld, men fordi systemet skal forebygge kriminalitet. Og det omfatter, at vi skal forsøge at hjælpe folk, der sidder i fængsel, til at kunne få en (nogenlunde) normal tilværelse, når de engang kommer ud - ikke at vi skal stigmatisere dem yderligere for at tilfredsstille hævnfølelsen hos befolkningen.



Jeg mener ikke at det har med hævnfølelse at gøre, men snarere signalværdien i hvad en livstidsdom for mord indebærer for både pårørende og det øvrige samfund.
Jeg mener sagtens man kan udvide frihedsberøvelsen (udgangsforbudet) med et tilsvarende forbud mod samkvem der relaterer sig til forbrydelsen.
I PM’s tilfælde forbud mod samkvem med kvinder, en barnemorder forbud for samkvem med børn og for en massemorder et totalt forbud mod samkvem (nok konventionsstridigt).
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Madam » 15. okt 2018, 08:29

ajnaM skrev:Jeg kan ikke sætte mig ind i den der hævntørst. Er det ikke straf nok, at de skal sidde i fængsel på livstid? At de ikke får familier? Ikke ser deres børn vokse op? Ikke kan bruge tid med dem, de holder af? Aldrig får et almindeligt liv?

Jeg synes, det er så småligt at gå op i, om de må få et fjernsyn, ryge cigaretter, gå i kirke eller have besøg. Det ændrer jo ikke på det faktum, at de sidder i fængsel? Der er jo ingen, der ville bytte - heller ikke ældre på plejehjem...


Men jeg mener så også, at vi skal holde fast i, at vi ikke har et retssystem for de efterladtes retsfølelses skyld, men fordi systemet skal forebygge kriminalitet. Og det omfatter, at vi skal forsøge at hjælpe folk, der sidder i fængsel, til at kunne få en (nogenlunde) normal tilværelse, når de engang kommer ud - ikke at vi skal stigmatisere dem yderligere for at tilfredsstille hævnfølelsen hos befolkningen.


HÆVNTØRST???

Mon ikke snarere det er for at beskytte enfoldige kvinder mod uhyrer som Peter Madsen, Lundin og lign typer?!

Hvis nogen fra familie- og omgangskredsen med ovennævnte stadig føler trang til omgås dem og besøge dem i fængslet, så er der jo ikke nogen, der vil forbyde dem det.

Hvis ikke vi har et et retssystem bl.a for retsfølelsen skyld, så behøver vi måske hverken straffe eller fængsler, og så kan normale mennesker blive de næste ofre???

Du kunne måske tænke dig at møde en af d' herrer på gaden i overmorgen pga. din 'humane' indstilling?!

Og mener du for alvor, at psykopater med trang til at skære i folk nogensinde kan rehabiliteres, og komme ud og føre en normal tilværelse igen, så er du enten meget ung, eller har meget lidt erfaring med det virkelige liv?!
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf paint » 15. okt 2018, 08:47

Er der ikke nogle der går lidt i selvsving, her i tråden? Det som jeg, i det mindste, har talt om i mine indlæg, har ikke noget med hævn at gøre. Det handler mere om en form for proportionalitet, mellem forbrydelsens karakter, fangens karakter og samfundets retsfølelse.

Der er ingen, i det mindste ikke jeg, der taler om hævn og dårlig behandling. Det handler udelukkende om farlige livstidsfanger, som i deres retspsykiatriske undersøgelse, er blevet beskrevet som 'psykopater'.

Der er heller ikke tale om at nægte disse fanger samkvem med andre - f.eks deres familiemedlemmer kone/samlever. Der er tale om, at muligheden for at annoncere efter og hente 'fremmede kvinder ind i fængslet og have et sexuelt forhold til dem, ikke automatisk skal være en rettighed.

Efter ét eller andet tidsrum, hvor det viser sig, at de er i stand til at håndtere det på en for kvinderne ufarlig måde, kan de 'optjene' dén slags samvær - ikke retten til det, men muligheden for det.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf annellaII » 15. okt 2018, 08:50

ajnaM skrev:Jeg kan ikke sætte mig ind i den der hævntørst. Er det ikke straf nok, at de skal sidde i fængsel på livstid? At de ikke får familier? Ikke ser deres børn vokse op? Ikke kan bruge tid med dem, de holder af? Aldrig får et almindeligt liv?


Og hvad så, det skulle forbryderne have tænkt på, inden de begik deres gerninger. Hvor mange ofre eller pårørende til ofre, tror du har et almindeligt liv, f.eks. Kim Wall's forældre?
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf Akehurst2 » 15. okt 2018, 08:53

paint skrev:Er der ikke nogle der går lidt i selvsving, her i tråden? Det som jeg, i det mindste, har talt om i mine indlæg, har ikke noget med hævn at gøre. Det handler mere om en form for proportionalitet, mellem forbrydelsens karakter, fangens karakter og samfundets retsfølelse.

Der er ingen, i det mindste ikke jeg, der taler om hævn og dårlig behandling. Det handler udelukkende om farlige livstidsfanger, som i deres retspsykiatriske undersøgelse, er blevet beskrevet som 'psykopater'.

Der er heller ikke tale om at nægte disse fanger samkvem med andre - f.eks deres familiemedlemmer kone/samlever. Der er tale om, at muligheden for at annoncere efter og hente 'fremmede kvinder ind i fængslet og have et sexuelt forhold til dem, ikke automatisk skal være en rettighed.

Efter ét eller andet tidsrum, hvor det viser sig, at de er i stand til at håndtere det på en for kvinderne ufarlig måde, kan de 'optjene' dén slags samvær - ikke retten til det, men muligheden for det.


Men hvad er det, der er så slemt ved at man kan skabe nye relationer mens man sidder i fængsel?

Dels er det jo inden for nogen meget begrænsede rammer, dels er det jo noget, man i mange tilfælde vil tilskynde, fordi indsatte tit har rigtig dårlige relationer og brug for nogen nye.

Hvorfor skulle det så gøre en forskel, om den indsatte går i seng med dem eller ej? Du vil vel ikke begrænse deres mulighed for at have en ny ven på besøg og snakke med vedkommende.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Skal livstidsfanger fortsat ha' et sexliv?

Indlægaf annellaII » 15. okt 2018, 08:54

paint skrev:Er der ikke nogle der går lidt i selvsving, her i tråden? Det som jeg, i det mindste, har talt om i mine indlæg, har ikke noget med hævn at gøre. Det handler mere om en form for proportionalitet, mellem forbrydelsens karakter, fangens karakter og samfundets retsfølelse.

Der er ingen, i det mindste ikke jeg, der taler om hævn og dårlig behandling.


:gogo:

Jeg opfatter heller ingen i denne tråd, der tørster efter hævn.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"