Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Madam » 10. okt 2018, 14:19

DenBruneMunk skrev:Nogen som bed mærke i denne på DR?

Blandt andet en Mercedes, en Audi og en bil af mærket Range Rover.

Hvis de andre ikke er biler, hvad er de så?


Banken tror nok det er heste... ;) :lol: :lol: :lol:
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Modesty Blame » 10. okt 2018, 14:27

Jeg har siddet med tilskudsadministration i en håndfuld år - gør det ikke længere.
Men, når man sidder i en statslig styrelse, og udbetaler tilskud, så udbetaler man som udgangspunkt til nemkonti. Det har hun så været inde at manuelt ændre, uden at nogen har bidt mærke i det. Hvorefter hun har ændret det tilbage.
De tilskud, som jeg har administreret, er ikke kørt over nemkonto, og det betyder, at jeg har skullet indhente kontooplysninger på modtagerne. Og derfor har jeg også dokumentation for kontonumrene - fordi vores revision selvfølgelig var opmærksom på det. Derudover er der mindst 3 andre, der ser udbetalingen ud over mig. Her lyder det som om, at hun har været sidstegodkender.
For at det skulle blive opdaget, skulle revisionen falde specifikt over en af hendes udbetalinger. Og selvom forvaltningsrevision er grundig, så er der altså ingen revisor, der går alle bilag i et regnskabsår igennem.

Jeg vil tro, at jeg kunne have sluppet af sted med noget svindel, hvis jeg ville. Men fordi vi kun var 3 personer med bilagene "i hånden", så ville én af de to andre bemærke det, og det ville i hvert fald ikke kunne have fortsat i mere end ét regnskabsår.

For mig lyder det som om, at der har været for meget tillid til hende som person, kombineret med at stikprøverne er kommet udenom "hendes" bilag. Og hvis det er hende, der fremfinder bilag, er det jo nemt nok.
Medmindre vi som udgangspunkt ser på medarbejdere med mistro, så kan det næppe forebygges helt.
2
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf JoyNips » 10. okt 2018, 14:37

Her er det beskrevet hvordan det er foregået: https://ekstrabladet.dk/112/fortroligt- ... er/7347263
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Modesty Blame » 10. okt 2018, 14:45

JoyNips skrev:Her er det beskrevet hvordan det er foregået: https://ekstrabladet.dk/112/fortroligt- ... er/7347263

Jep, har læst det.
I den offentlige instans, hvor jeg arbejder nu, bliver alle bilag dog set af mindst 2 personer - og ofte også flere. Der er en advisering, hvis kontoen er ændret fra nemkonto til noget andet. Men hey - det kunne sikkert sagtens lade sig gøre.

Der hvor jeg sad før, ville én af os, der sad med udbetalingerne, have bidt mærke i, at et kontonummer gik igen så ofte. Men vi var meget færre mennesker, og en meget lille del af processen var automatiseret.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Tux » 10. okt 2018, 14:49

Madam skrev:Underligt nok, må man som turist ikke indføre beløb, der svarer til over 75.000 kr i danske kroner i andre EU lande.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234822

Hvis man overfører større beløb fra en bankkonto i DK til et andet land i EU, så er der INTET system, eller nogen klokker der ringer i banken, såfremt det sker???

Vi er ellers kontrolleret i hoved og bag, men i banken fungerer systemerne åbenbart slet ikke...15,4 mio. på en enkelt overførsel fra Socialstyrelsen til en privat konto, fortælles der p.t. i TV2 News, det kan simpelthen ikke være rigtigt...

Har du noget insiderviden siden du så skråsikkert kan sige, at banken ikke har lagt mærke til noget, og ikke har anmeldt det til politiet som mistænkeligt?
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf paint » 10. okt 2018, 15:08

Det er tilsyneladende især satspulje-midlerne, hun har raget til sig. En tidligere socialordfører fra Venstre Eyvind Vesselbo , har udtalt at netop disse midler, er noget af en rodebutik. Han søgte selv, forgæves, i flere år, oplysninger om hvor mange penge, der var brugt af en bestemt pulje. Men det var håbløst at spore, siger han.
Når penge til et projekt eller et område, uddeles af puljemidlerne, vil puljen efter endt bevilling stå som 'Bortfaldet' (uden anden specifikation). Dvs at de penge, som ikke er brugt og som skulle tilbageføres til Finansministeriet, er der ikke styr på. Dét han damen så benyttet sig af (bl.a)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Madam » 10. okt 2018, 15:16

Tux skrev:
Madam skrev:Underligt nok, må man som turist ikke indføre beløb, der svarer til over 75.000 kr i danske kroner i andre EU lande.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234822

Hvis man overfører større beløb fra en bankkonto i DK til et andet land i EU, så er der INTET system, eller nogen klokker der ringer i banken, såfremt det sker???

Vi er ellers kontrolleret i hoved og bag, men i banken fungerer systemerne åbenbart slet ikke...15,4 mio. på en enkelt overførsel fra Socialstyrelsen til en privat konto, fortælles der p.t. i TV2 News, det kan simpelthen ikke være rigtigt...

Har du noget insiderviden siden du så skråsikkert kan sige, at banken ikke har lagt mærke til noget, og ikke har anmeldt det til politiet som mistænkeligt?


Det er gået for sig over de sidste 15 år, så må enten banken eller politiet ikke ha' 'redet den dag de har sadlet'.

Kort sagt, så har en af parterne har været FOR længe om at reagere....
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf paint » 10. okt 2018, 16:58

Madam skrev:
Tux skrev:
Madam skrev:Underligt nok, må man som turist ikke indføre beløb, der svarer til over 75.000 kr i danske kroner i andre EU lande.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234822

Hvis man overfører større beløb fra en bankkonto i DK til et andet land i EU, så er der INTET system, eller nogen klokker der ringer i banken, såfremt det sker???

Vi er ellers kontrolleret i hoved og bag, men i banken fungerer systemerne åbenbart slet ikke...15,4 mio. på en enkelt overførsel fra Socialstyrelsen til en privat konto, fortælles der p.t. i TV2 News, det kan simpelthen ikke være rigtigt...

Har du noget insiderviden siden du så skråsikkert kan sige, at banken ikke har lagt mærke til noget, og ikke har anmeldt det til politiet som mistænkeligt?


Det er gået for sig over de sidste 15 år, så må enten banken eller politiet ikke ha' 'redet den dag de har sadlet'.

Kort sagt, så har en af parterne har været FOR længe om at reagere....


Det tror jeg ikke man kan ikke sige på nuværende tidspunkt. Banken, kan teoretisk set godt, have givet meddelelse til Finanstilsynet, som så bare ikke har fulgt op på det - måske pga manglende ressourcer eller for få ansatte. Politiet, i dette tilfælde SØIK (bagmandspolitiet), kommer først ind i billedet, når der indgives politianmeldelse.

I det enorme svindelnummer som SKAT, var ude for, var der adskillige advarsler om at der foregik noget, der ikke skulle foregå. Men der var ingen der fulgte op på det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Moxy-lady » 10. okt 2018, 22:33

He :D

Screenshot_20181011-002847_Facebook.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
13
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf vibbsen » 11. okt 2018, 11:31

Hvis man skal gøre det....Så kan man sgu ligeså godt gøre det ordentlig....Og det må man sige hun har gjort....111 mio...Det er alligevel en slat...Og jeg synes ærlig talt at sagen er pænt grinagtig...Og siger ikke så lidt om systemet...Kirsebærret på toppen er at hun havde bank i Danske Bank...Som åbenbart ikke har undret sig over den slags indbetalinger fra en offentlig ansat...Og her mener jeg IKKE deres hvidvaskningsafdeling...Nej, jeg mener hendes rådgiver. Mig bekendt så får rådgiverne besked hvis der er "mistænkelige" transaktioner på kontoen. Og skal så reagerer manuelt på det...ELler sådan er det ihvertfald i vores bank. Hr.vibbsen havde på et tidspunkt nogen transaktioner ifm noget kryptovaluta...Og han blev ringet op af vores rådgiver som synes transaktionssporet så lidt underligt ud...Og her var altså IKKE tale om beløb på mere end 7000-8000 krone.r

Hun bor faktisk lige rundt om hjørnet fra os. Og er nabo til en af min datters legekammerater...Det synes jeg er rimelig syret....Og jeg kan ihvertfald skrive under på at pengene ikke er gået til håndværkere...For 2 år siden malede de hele stakittet rundt om huset selv :lol: :lol: :lol: Det tog dem VIRKELIG lang tid...Og de plettede virkelig meget på fortorvet uden at tørre op :naughty:

Jeg er iøvrigt moderator i en af de lokale facebookgrupper , og jeg har på nuværende tidspunkt slettet adskillige indlæg om emnet. Perfide og ubehagelige indlæg som forsøger at koble den spareplan som vi har her i kommunen sammen med sagen. Jeg synes det er forkasteligt hvad der er sket.Og jeg synes man er amoralsk på et højere plan når man gør den slags. Men at begynde at koble det sammen med besparelser i hjemmehjælpen og nomeringerne i institutionerne i hendes hjemkommune. Det hører ingen steder hjemme .
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf vibbsen » 11. okt 2018, 11:38

Iøvrigt så tænker jeg at det er pænt ligemeget hvem der har været ministre i den periode hvor dette har foregået....For jeg tvivler på at den slags svindel bliver afsløret på det niveau.....Ingen tvivl om hvem der har det overordnede ansvar. Men jeg synes egentlig at det er mere interessant hvorfor der ikke er nogen fra administrationen som ikke har opdaget noget. At man ikke har nogen administrative processer som fanger den slags...Der er jo år hvor hun har raget 15 millioner til sig...Hvordan kan 15 millioner bare forsvinde på den måde....Det er mig virkelig en gåde....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2018, 12:14

vibbsen skrev:Iøvrigt så tænker jeg at det er pænt ligemeget hvem der har været ministre i den periode hvor dette har foregået....For jeg tvivler på at den slags svindel bliver afsløret på det niveau.....Ingen tvivl om hvem der har det overordnede ansvar. Men jeg synes egentlig at det er mere interessant hvorfor der ikke er nogen fra administrationen som ikke har opdaget noget. At man ikke har nogen administrative processer som fanger den slags...Der er jo år hvor hun har raget 15 millioner til sig...Hvordan kan 15 millioner bare forsvinde på den måde....Det er mig virkelig en gåde....


På en eller anden måde må man da takke hende for, at hun har skabt opmærksomhed om hvor sjusket satsspuljemidlerne forvaltes.

For der har jo åbenbart været råbt op fra begge politiske fløje, været nedsat task forces og udtalt kritik fra både Rigsrevsion og statsrevisorerne - uden at det åbenbart har fået nogen til at reagere. Så den her afsløring kan måske være det, der får noget til at ske.

Bare fra den her artikel: https://politiken.dk/indland/art6761880 ... il-udsatte

Politiken fortalte i går, at Rigsrevisionen og folkevalgte statsrevisorer for tre år siden blev opmærksomme på afhængigheden af enkeltpersoner og rejste kritik af manglende og præcist »samlet overblik over, hvilke ordninger satspuljen finansierer«.


og

De seks politisk udpegede statsrevisorer holdt møde onsdag, hvor Rigsrevisionen orienterede dem om svindelsagen i Socialstyrelsen.
Den nye formand, Henrik Thorup (DF), betoner, at Statsrevisorerne er kommet med syv rapporter siden 2002, hvor man påpeger problemet med administrationen af satspuljemidlerne.
»Det er faktisk næsten hvert andet år, at vi har måttet gøre opmærksom på det, men de har ikke lyttet til os«, siger Henrik Thorup.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf paint » 11. okt 2018, 12:20

vibbsen skrev:Iøvrigt så tænker jeg at det er pænt ligemeget hvem der har været ministre i den periode hvor dette har foregået....For jeg tvivler på at den slags svindel bliver afsløret på det niveau.....Ingen tvivl om hvem der har det overordnede ansvar. Men jeg synes egentlig at det er mere interessant hvorfor der ikke er nogen fra administrationen som ikke har opdaget noget. At man ikke har nogen administrative processer som fanger den slags...Der er jo år hvor hun har raget 15 millioner til sig...Hvordan kan 15 millioner bare forsvinde på den måde....Det er mig virkelig en gåde....


Måske er det ikke så gådefuldt, endda. Flere politikere, bl.a tidligere Socialordfører fra Venstre Eyvind Wesselbo, har sagt at han på et tidspunkt prøvede at få oplyst og spore, hvor mange penge af en given pulje-bevilling, der var blevet brugt - men måtte opgive det efter et års tid.

Der bliver søsat en mængde puljer til forskellige formål, hvor folk med projekter der flugter formålet, så kan søge midler. I mange tilfælde bliver pengene ikke brugt, eller kun nogle af dem. Resten skal så gå retur til Finansministeriet. På dette stadie, står puljen bare som 'Bortfaldet'. Og det er hér, man kan stikke snablen ned i kassen - f.eks ved at opfinde diverse projekter, som har fået pengene - eller ved at rette på tallene.

Hun har siddet lige præcis på en post, som afdelingsleder og 'superbruger' på systemet, og har kunnet manipulere med tallene. Har hun, f.eks fordi han handlede med heste, haft konto i f.eks en tysk bank, kan hun have overført penge dertil, først, og derfra ført dem tilbage til Danske Bank, som indtægter ved hestesalg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Admire
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. okt 2018, 08:33
Kort karma: 0

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Admire » 11. okt 2018, 12:25

:kram: Jeg fatter ikke at ingen har råbt alarm...hun har købt et af de dyreste føl i Danmark..og ingen lagde mærke til det?

Der er i artikel i ridehesten fra 2007(går ud fra vi alle er abonnenter) hvor hun er nævnt

Datteren har mest redet dyre internationale stævner i de år hvor svindlen var størst så er nærliggende at tro at de meste sf motivationen lå her.

Heste følet hun købte er navn givet minnie the moocher

To mooch oversat: drive, hugge, luske, nasse

Det er krafteddeme for godt til være at være sandt
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Sof » 11. okt 2018, 12:50

Havde føllet kostet 175.000 eller sådan noget?

Tænker ikke man nødvendigvis behøver at svindle sig til et køb i den størrelse. Det er mindre end mange køber biler for.
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"