Nyt kæmpeprojekt i København

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf 1234 » 5. okt 2018, 17:18

Akehurst2 skrev:
1234 skrev:
Akehurst2 skrev:
1234 skrev:
Wizzze skrev:
1234 skrev:Jeg har ikke nogen holdning til om øen er en god ide eller ej, men jeg ved, at tunneller under byen til trafik har været en stor succes i andre storbyer.


Vi er i Boston lige nu, hvor de netop har lavet den slags kunstige øer og tunneller der skal lede trafikken uden om bycentrum, men det har bare mangedoblet trafikken, så den er virkelig slem. Mere Metro og bedre offentlig trafik er en bedre løsning.

Men en del af planen er vel også mere metro. Der vel et samspil. Jo flere transport både offentlige og privat vi kan få under jorden jo bedre.


Det skulle netop være tanken, at der skulle være metro derud - fortsat fra Nordhavn. Det ville så også gøre, at Refshaleøen kom til at hænge trafikalt bedre sammen med resten af byen.

Men det er rigtigt som wizzze skriver, at hvis man gør det effektivt at tage bilen, så tager folk bilen. Så man skal virkelig sørge for at gøre det endnu mere effektivt (og billigere) at bruge cykel eller offentlig transport.



Altså jeg vil altid prioritere offentlig transport først, men man kan ikke helt undgå bilerne og hellere biler under jorden end over.


Det vil jeg også (har slet ikke hverken bil eller kørekort), men vi er den 1 %. Folk er jo vilde med at eje biler og køre rundt i dem.

Så helt enig - for dem fjernet fra jordens overflade :-D


Jeg har nu både kørekort og bil. Faktisk har jeg kørt 30.000 km det sidste år, men jeg hader det og glæder mig til jeg forhåbentlig kommer til at cykle på arbejde om en månedstid :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Artem » 5. okt 2018, 17:57

fisken80 skrev:
Artem skrev:Hvis projektet kan løbe rundt af sig selv uden at vi skal bruge skattekroner på det, så er det fint med mig. Ellers er det et nej tak her fra.


Ja, lad os stoppe med at bruge offentlige penge på anlægsprojekter. Hvad er det nu lige du selv arbejder med, igen... ;) nårh jo, offentlige anlægsprojekter i en kommune.

Som med alt muligt andet, er der jo rent faktisk gældende lovgivning på området. Som siger at en kommune ikke må byggemodne et område med kloak og veje, og sælge grundene til en mindre værdi end anlægsprojektet har koste, så projektet bliver en underskudsforretning for kommunen.

Med tanke på hvor stort et milliard projekt der er tale om, har jeg bare svært ved at forestille mig at man kan sælge de grunde til en værdi som er høj nok til at dække omkostningerne. Der som sagt er et gældende krav i dag for at en kommune kan byggemodne et område.
Frank Jensen indrømmer rent faktisk at det ikke kan lade sig gøre, men at projektet også skal finansieres af vejafgifter fra den nye havnetunnel. De er altså på kant med reglerne her.
Men når politikerne på borgen går ind for det, kan der naturligvis laves regler så det kan lade sig gøre.

Spørgsmålet er om vi skal lave den type forskelsbehandling over for København? Andre steder i landet vil man feks gerne kystsikre eksisterende huse langs havet, som man ikke må på grund af naturbeskyttelse. Andre steder igen som den by jeg bor i, vil man gerne udvide byen mod syd langs fjorden. Hvor man kunne lave det mest fantastiske område på grund af det skrående terræn ned mod fjorde, hvor der ville kunne laves fjordudsigt fra alle grundene. Men kommunen kan ikke få lov til at lave en lokalplan der udligger det område til boliger på grund af 300 meter kystbeskytteseslinjen.

På den baggrund virker det meget mærkeligt at København ligefrem kan få lov til at lave en kunstig ø i Øresund, som der åbenbart gælder helt andre regler for. Hvor det er svært ikke at blive lidt harm, og tænke københavneri.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf paint » 5. okt 2018, 18:43

Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Hvis projektet kan løbe rundt af sig selv uden at vi skal bruge skattekroner på det, så er det fint med mig. Ellers er det et nej tak her fra.


Ja, lad os stoppe med at bruge offentlige penge på anlægsprojekter. Hvad er det nu lige du selv arbejder med, igen... ;) nårh jo, offentlige anlægsprojekter i en kommune.

Som med alt muligt andet, er der jo rent faktisk gældende lovgivning på området. Som siger at en kommune ikke må byggemodne et område med kloak og veje, og sælge grundene til en mindre værdi end anlægsprojektet har koste, så projektet bliver en underskudsforretning for kommunen.

Med tanke på hvor stort et milliard projekt der er tale om, har jeg bare svært ved at forestille mig at man kan sælge de grunde til en værdi som er høj nok til at dække omkostningerne. Der som sagt er et gældende krav i dag for at en kommune kan byggemodne et område.
Frank Jensen indrømmer rent faktisk at det ikke kan lade sig gøre, men at projektet også skal finansieres af vejafgifter fra den nye havnetunnel. De er altså på kant med reglerne her.
Men når politikerne på borgen går ind for det, kan der naturligvis laves regler så det kan lade sig gøre.

Spørgsmålet er om vi skal lave den type forskelsbehandling over for København? Andre steder i landet vil man feks gerne kystsikre eksisterende huse langs havet, som man ikke må på grund af naturbeskyttelse. Andre steder igen som den by jeg bor i, vil man gerne udvide byen mod syd langs fjorden. Hvor man kunne lave det mest fantastiske område på grund af det skrående terræn ned mod fjorde, hvor der ville kunne laves fjordudsigt fra alle grundene. Men kommunen kan ikke få lov til at lave en lokalplan der udligger det område til boliger på grund af 300 meter kystbeskytteseslinjen.

På den baggrund virker det meget mærkeligt at København ligefrem kan få lov til at lave en kunstig ø i Øresund, som der åbenbart gælder helt andre regler for. Hvor det er svært ikke at blive lidt harm, og tænke københavneri.


Du glemmer at det er valgkamp, og når det er tilfældet så smider man om sig med Kattegatsbroer og kunstige øer i Øresund, med en masse dejlige boliger, som vi allesammen kan nyde godt af, når vi er 80-90 år gamle.

Under Folketingets åbningsdebat, var der ingen grænser for hvor mange milliarder Venstre ville drysse ud overalt; velfærd, sygehuse, skoler osv. osv. SAMTIDIGT, i samme debat, belærte Venstre Mette Frederiksen om, at hun overvurderede det økonomiske råderum, når hun gerne ville afsætte ½ mia til opnormeringer på landets hospitaler. Frederiksens halve mia, er peanuts i forhold til, hvad alle Venstres gavmildhed ville koste.
Hænger dette sammen? Nej, det gør det på ingen måde. Hvorfor gør de det så? Fordi de gerne vil vinde valget. :stoned:
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Bergen » 5. okt 2018, 20:08

Falstria skrev:Det er rent københavneri.

Hvis man lavede en kunstig ø på det sted, burde den blive et freddet fuglereservat.

Mht. boliger kan folk jo bare kigge ud på den anden side af voldene, der er ikke boligmangel eller mangel på byggegrunde.


Må skal efterhånden pænt langt fra voldene for at finde en bolig, som almindelige lønmodtagere kan betale uden at vente +20 år på en liste i et boligselskab eller købe kan for almindelige gennemsnitlønninger.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Sof » 5. okt 2018, 21:37

Der er jo ikke nogen der siger de skal bo på Strøget. Eller i nærheden af voldene for den sags skyld. Lejeboligerne heroppe i Nordsjælland har også 10-30 års ventelister, det samme har de almennyttige jeg kender til i Storkøbenhavn, fx Herlev, Gladsaxe, Lyngby og Hellerup.

Hvis man siger “jamen så skal alm lønmodtagere bare ikke bo nord for Køge” så er bliver der da først skabt en rigmandsghetto med mulighed for seriøs (stor)københavneri....
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Rapfisk » 5. okt 2018, 23:29

Thomas31 skrev:
Rapfisk skrev:Hvis der var en havnetunnel, ville vi flytte ud af byen. Det ville være godt for København, at folk med lavere indkomster kunne bo uden for byen, men let komme ind til byens arbejdspladser.

Derudover synes jeg, man bygger for tæt, når man bygger i København. Det er tydeligt, at investorerne ikke har råd til at bruge de dyre kvadratmeter på luft omkring de bygninger, der bygges. På den måde synes jeg, det er fint at finde et helt nyt sted at bygge i stedet for at få endnu flere bygninger ind i Nordhavn - men det er nok ikke det, der er tanken.

Nå, men jeg er for. Uanset hvilken type boliger, der bliver tale om, er der brug for dem.


Så altså lavindkomstgrupper skal flyttes ud af københavn for derefter at køre ind til byen i bil. Jeg ved ikke, hvad der er værst

Jeg tænker bestemt, at det er værst at flytte lavindkomstgrupper ud, men det er selvfølgelig ikke det, jeg skriver. Min pointe er, at ingen med gennemsnitlige lønindkomster har råd til ejerboliger på markedsvilkår i Københavns Kommune, og derfor er det faktuelt (ikke normativt) sådan, at de (vi) flytter ud af byen. Når det er tilfældet er det ikke desto mindre til Københavns fordel, at vi fortsat pendler ind til de københavnske arbejdspladser.
1
Livslinjen: 70 201 201
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Mirabella » 6. okt 2018, 04:27

Rapfisk skrev:
Thomas31 skrev:
Rapfisk skrev:Hvis der var en havnetunnel, ville vi flytte ud af byen. Det ville være godt for København, at folk med lavere indkomster kunne bo uden for byen, men let komme ind til byens arbejdspladser.

Derudover synes jeg, man bygger for tæt, når man bygger i København. Det er tydeligt, at investorerne ikke har råd til at bruge de dyre kvadratmeter på luft omkring de bygninger, der bygges. På den måde synes jeg, det er fint at finde et helt nyt sted at bygge i stedet for at få endnu flere bygninger ind i Nordhavn - men det er nok ikke det, der er tanken.

Nå, men jeg er for. Uanset hvilken type boliger, der bliver tale om, er der brug for dem.


Så altså lavindkomstgrupper skal flyttes ud af københavn for derefter at køre ind til byen i bil. Jeg ved ikke, hvad der er værst

Jeg tænker bestemt, at det er værst at flytte lavindkomstgrupper ud, men det er selvfølgelig ikke det, jeg skriver. Min pointe er, at ingen med gennemsnitlige lønindkomster har råd til ejerboliger på markedsvilkår i Københavns Kommune, og derfor er det faktuelt (ikke normativt) sådan, at de (vi) flytter ud af byen. Når det er tilfældet er det ikke desto mindre til Københavns fordel, at vi fortsat pendler ind til de københavnske arbejdspladser.


Du kan sagtens finde en 3vær 70m2 i København til under 3mil - der er omkring 173 af dem til salg lige nu, det burde 2 med en fornuftig opsparing og fast arbejde godt kunne låne til.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Thomas31 » 6. okt 2018, 13:14

Rapfisk skrev:
Thomas31 skrev:
Rapfisk skrev:Hvis der var en havnetunnel, ville vi flytte ud af byen. Det ville være godt for København, at folk med lavere indkomster kunne bo uden for byen, men let komme ind til byens arbejdspladser.

Derudover synes jeg, man bygger for tæt, når man bygger i København. Det er tydeligt, at investorerne ikke har råd til at bruge de dyre kvadratmeter på luft omkring de bygninger, der bygges. På den måde synes jeg, det er fint at finde et helt nyt sted at bygge i stedet for at få endnu flere bygninger ind i Nordhavn - men det er nok ikke det, der er tanken.

Nå, men jeg er for. Uanset hvilken type boliger, der bliver tale om, er der brug for dem.


Så altså lavindkomstgrupper skal flyttes ud af københavn for derefter at køre ind til byen i bil. Jeg ved ikke, hvad der er værst

Jeg tænker bestemt, at det er værst at flytte lavindkomstgrupper ud, men det er selvfølgelig ikke det, jeg skriver. Min pointe er, at ingen med gennemsnitlige lønindkomster har råd til ejerboliger på markedsvilkår i Københavns Kommune, og derfor er det faktuelt (ikke normativt) sådan, at de (vi) flytter ud af byen. Når det er tilfældet er det ikke desto mindre til Københavns fordel, at vi fortsat pendler ind til de københavnske arbejdspladser.


Hvis lavindkomstgrupprr reelt betyder børnefamilier med almindelig indkomst, så er jeg sådan set enig. Med de pladsbehov og andre ønsker børnefamilier typisk har er det både fordelagtigt og det eneste realistiske, at de flytter ud men bevarer en nem adgang. Det skal bare ikke være i bil.

Men at acceptere, at alle andre lavindkomstgrupper, også dem, der gerne vil bo småt, presses ud af byen er forkert. Og i sidste ende en politisk beslutning.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf HerErJeg » 8. okt 2018, 04:53

Jeg kom forbi dette spændende byggeri i Frederikshavn.
Nybygget i 12 etager, 36 lejligheder pr tårn. Alle lejligheder er til udlejning. Alle har en god stor altan.
Prisforskel fra 1. til 12 etage er sølle 1000 kr om måneden. Dyreste og største lejlighed på 102 kvm. koster 7600 kr.
Der virker faktisk ikke engang som om fuld havudsigt har nogen betydning.
http://bonord.dk/adresse/264/

Sådan noget for mig til at tænke på, hvad der er så svært i Hovedstadsområdet? I Frederikshavn tænker man ikke på fancy, smart, cool, hipt, hvert ord og hver etage vil forøge prisen, så det gider man ikke bøvle med der.
Prisen afspejler byggeprisen, løbende vedligeholdelse og en beskeden fortjeneste, men det er tydeligt at ingen drømmer om at tjene mange millioner.

For en jyde som mig virker det som om at de smarte og dyre tillægsord er en fuldstændig indgroet del af hovedstaden, og det resulterer i noget byggeri som prismæssigt stikker helt af - bare fordi vi kan. Og en kunstig ø falder da 100% i den kategori - bare fordi vi kan.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Purple Haze » 14. okt 2018, 07:16

Det der er svært i Hovedstadsområdet er at der ikke er grunde nok.
Der hvor der måtte være plads, så er det enten fredede grunde eller grunde der tilhører private/selskaber.

En kunstig ø i København ville i øvrigt ikke være noget nyt, der findes masser af kunstige "halvøer" langs havnefronten.
En ø der ikke er landfast vil være en større udfordring, men hvis den samtidig kan forbinde Refshaleøen evt via en tunnel, med resten af Kbh, så åbner det jo op for at det vil være realistisk for folk at bo derude.
Pt skal man en kæmpe omvej hvis man skal kunne tage fra Reffen ind til byen, hvis det ikke var for det ville jeg godt kunne se mig selv bo derude.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Purple Haze » 14. okt 2018, 07:24

Googlede lige lidt.
Og kan se at noget tilsvarende, dog i lidt mindre skala allerede er under opførsel i Vejle.

Er det så også Københavneri?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Artem » 14. okt 2018, 18:38

Purple Haze skrev:Googlede lige lidt.
Og kan se at noget tilsvarende, dog i lidt mindre skala allerede er under opførsel i Vejle.

Er det så også Københavneri?

Link?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Nyt kæmpeprojekt i København

Indlægaf Jedi » 7. feb 2019, 21:35

Falstria skrev:
Sof skrev:Der er jo ikke nogen der siger de skal bo på Strøget. Eller i nærheden af voldene for den sags skyld. Lejeboligerne heroppe i Nordsjælland har også 10-30 års ventelister, det samme har de almennyttige jeg kender til i Storkøbenhavn, fx Herlev, Gladsaxe, Lyngby og Hellerup.

Hvis man siger “jamen så skal alm lønmodtagere bare ikke bo nord for Køge” så er bliver der da først skabt en rigmandsghetto med mulighed for seriøs (stor)københavneri....


Hvis 50% af boligerne er underlagt en lejelovgivning der sætter kunstigt lave priser og en andelsbolig fidus der holder kunstigt lave priser og så dertil en tildelingsnøgle der tilgodeser svage borgere og studerende.
Tilsat vanvittige skatter på jorden og kunstigt fastsat skat af lejeværdien af egen bolig hvis man endeligt ejer den selv (altså skat på skat).

Jamen så er det da klart at de resterende boliger bliver vanvittigt dyre.

Det er jo det vanvittige system der er hele årsagen til, at det ikke er til at komme i nærheden af en bolig på markedsvilkår.
Markedet fungere slet ikke, det har det ikke gjort i snart 100 år.


Der hvor markedet fungere, kan du leje et parcelhus for 5000 om måneden.
Og det er endnu billigere pr. måned at eje det selv, grundet den lave rente.


Jeg er delvis enig i dine betragtninger.
Derudover synes jeg, man overser, at ved alle disse nybyggerier (alt bygget siden en gang i halvfemserne) ikke er omfattet bopælspligt OG man tillader korttidsudlejning. Hvilket tilsammen giver nogle områder med boliger, som bliver udlejet til turister mv. og disse lejligheder ikke er en reel del af boligmarkedet.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"