Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf annellaII » 30. sep 2018, 07:27

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/vi-ribber-danmark-kulturarv

Siden 2012 er syv procent af alle fredninger på bygninger blevet ophævet, mens der er nyfredet meget lidt. Også huse, industriområder og bymiljøer, der ”blot” er bevaringsværdige, rives ned i stor stil.

Maribos sidste firlængede købmandsgård, et havnemiljø med pakhuse og siloer i Odense, Munkekroen i Skanderborg. Det er bare tre eksempler på dansk historie og kulturarv, som i øjeblikket står til nedrivning. Nedrivningsbølgen, der har fat i hele landet, skyldes, at det atter er opgangstider, at investorer står klar med nye projekter, og at kommunerne gerne vil have flere penge i kassen. Men også at regeringen og partierne bag finans-loven ikke prioriterer området, mener Karen Margrethe Olsen, formand for Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur.

”Det er en skændsel og et tab for os alle, at den fælles kulturhistorie ikke prioriteres,” siger hun.

Indtil 2012 var det ”meget undtagelsesvist”, at der blev affredet bygninger, som det hedder, når en fredning ophæves, men siden er der altså kommet fart over feltet. Fredningsgennemgangen blev iværksat af Folketinget i 2010 for at få et overblik. Affredning sker typisk, når ombygninger har ødelagt den oprindelige kvalitet. Ejerne stilles i øvrigt sjældent til ansvar for utilsigtede til- og ombygninger.

”I øjeblikket bliver rigtig mange gamle bygninger revet ned i næsten alle dele af landet. Senest slagterhusene på Vesterbro i København, tre fine huse med baggårde, som nu er jævnet med jorden, så der kan bygges 83 nye boliger – ene og alene fordi værdien af historie og kulturmiljø ikke står i mål med den hurtige værdi af at bygge nyt,” siger Karen Margrethe Olsen.

”Bygningerne fortæller om det liv og den tid, der har været. Det er vigtigt både for vores identitet og for de næste generationer. Når først de er revet ned og kørt på lossepladsen, er den fysiske historie væk. Og befolkningen vil jo gerne identiteten. Der er jo ikke nogen, der tager til Ribe for at se på en Matas.”



Hvordan har du det med nedrivning af kulturhistoriske bygninger?


Jeg synes det er en skændsel og er gået over gevind, hvad der bliver revet ned bl.a. for at give plads til grimme boligblokke og parkeringspladser, selvom jeg selvfølgelig må indrømme, at det er ikke alt gammelt, der absolut skal bevares, men det var synd og skam at slagtehusene på Vesterbro i København er blevet revet ned og Storm P´s barndomshjem på Enghavevej 10, som nærmest stod uændret siden opførelsen sidst i 1860´erne.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Purple Haze » 30. sep 2018, 07:32

Jeg er helt enig.
Og desværre kan det jo ikke gøres om når/hvis nogen (der har noget at skulle have sagt) finder ud af at det egentlig ikke var så fantastisk ide.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Pølsemix » 30. sep 2018, 07:39

Nogle af fredningerne bliver ophævet fordi bygningerne er misvedligeholdt i en sådan grad at det ikke giver mening at restaurere dem. Her synes jeg at det er ok at rive dem ned, det sagt så skal der da placeres et ansvar hvis fx ejeren ikke har overholdt sine forpligtelser.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf paint » 30. sep 2018, 07:46

Pølsemix skrev:Nogle af fredningerne bliver ophævet fordi bygningerne er misvedligeholdt i en sådan grad at det ikke giver mening at restaurere dem. Her synes jeg at det er ok at rive dem ned, det sagt så skal der da placeres et ansvar hvis fx ejeren ikke har overholdt sine forpligtelser.


Men spørgsmålet man måske med en vis rimelighed kunne stille, er om det virkelig kun er ejerens ansvar og udgift at skulle vedligeholde en fælles kulturarv?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Purple Haze » 30. sep 2018, 07:46

Men det er en balancegang.
Man skal ikke bevare bare for at bevare, der skal også være plads til udvikling og fremskridt.
Men nogle ting er så unikke at de er uerstattelige.

Fx en bygning som scala i Kbh. var fin og havde nostalgisk værdi for nogle, men det var ikke ligefrem noget unikt vi har mistet. Det samme med Palads hvis den bliver revet ned.
Det ville være noget andet hvis Nyboder eller Marmorkirken blev revet ned.

Så er der “gråzonerne”, og dem synes jeg faktisk ikke man bør pille ved, fordi man her har risiko for at tage de forkerte valg.
Det er steder som de nævnte, og Amager Fælled er et andet område som man i mine øjne ikke bør bebygge.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Artem » 30. sep 2018, 07:55

Jeg synes det er svært at udtale sig om uden at kende til de konkrete bygninger. Både med bygningens historie, vedligeholdelses stand og brug.
Ja og hvad man i stedet vil bygge.

For hvis man har en fredet bygning med en dårlig indretning, så kan det være svært at finde et fornuftigt brug til den bygning. Mange af dem har også problemer med fugt, som kan være meget svært at udbedre, da det vil kræve gennemgribende konstruktive ændringer, som ikke vil være ok i forhold til fredningen.

Et af de nye tilfælde jeg har hørt om er vikingeskibsmuseet i Roskilde. Hvor museet gerne vil have en ny bygning, da den nuværende er meget udsat for oversvømmelse. Er en forholdsvis ny bygning fra 1969 og er på den måde ikke historisk, men ok vi skal jo også bevare bygninger fra nyer årtier, da de jo nok også en gang vil ses som historisk.
Men for mig at se er det vigtigere at de får en ny bygning der ikke bliver oversvømmet end at bevare den gamle.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Pølsemix » 30. sep 2018, 08:02

paint skrev:
Men spørgsmålet man måske med en vis rimelighed kunne stille, er om det virkelig kun er ejerens ansvar og udgift at skulle vedligeholde en fælles kulturarv?

Det er jeg såmænd enig i, men jeg mener da også at huske at ejere af bygninger som et fredet har nogle særlige fordele. Men det kan da være at de skulle tilgodeses i en endnu større grad.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf paint » 30. sep 2018, 08:10

Det er en svær balancegang mht fredninger og måske især, hvilke kriterier man lægger til grund for en evt fredning. I mine øjne, behøver det ikke være spektakulære bygninger. Men måske mere at bygningen rummer et stykke kulturhistorie, i sig selv.

Jeg synes det er fantastisk, at man kan gå ind i gårde og baggårde i det indre København, og se hvordan man har levet engang i 1600-tallet. At der stadig sidder en ring i muren, som man har brugt til at tøjre en hest eller en ko.
Selvfølgelig lever dem, der bor i husene nu, ikke som dengang. Men bygningerne står der endnu og vidner om fortidens liv - vores fælles fortid.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Artem » 30. sep 2018, 08:13

paint skrev:
Pølsemix skrev:Nogle af fredningerne bliver ophævet fordi bygningerne er misvedligeholdt i en sådan grad at det ikke giver mening at restaurere dem. Her synes jeg at det er ok at rive dem ned, det sagt så skal der da placeres et ansvar hvis fx ejeren ikke har overholdt sine forpligtelser.


Men spørgsmålet man måske med en vis rimelighed kunne stille, er om det virkelig kun er ejerens ansvar og udgift at skulle vedligeholde en fælles kulturarv?

Hvis vi nu forestiller os at bygningen der bliver "misvedligeholdt" er kommunal.
På grund af regeringens anlægstop må kommunerne ikke bruge så mange penge på vedligholde og nybyggeri som de gerne vil, da anlægstoppet handler om at prøve på at undgå overophedning i bla. byggeriet.
Men en tommelfingerregel siger man skal bruge 100 kr pr m2 om året på vedligehold. Mange kommuner som den jeg arbejder i har kun omkring 25 kr pr m2. Som naturligt gør at vi ikke kan vedligeholde vores bygninger som vi gerne ville.

På den baggrund mener jeg ikke at man kan stille kommunen til ansvar for at vi ikke vedligeholder vores bygninger godt nok, da vi ganske simpelt ikke må gøre det af økonomiske grunde.

Med private bevaringsværdige bygninger, er der andre problemer, som hvis de bliver brugt til boligudlejning. Der vil man ofte have svært ved at få lov til at opkræve den husleje som er nødvendigt. Da huslejenævnet kommer på tværs der.
Ja og hvis det er udlejning til erhverv er der igen grænser for hvor høj en husleje man kan kræve. Da lejer er meget begrænset af fredningen til at indrette det lejede optimalt.

Som paint er inde på skal vi nærmere til at se på om der skal gives en form for tilskud til vedlighold af fredede bygninger.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Anne Droid » 30. sep 2018, 08:16

Artem skrev:Jeg synes det er svært at udtale sig om uden at kende til de konkrete bygninger. Både med bygningens historie, vedligeholdelses stand og brug.
Ja og hvad man i stedet vil bygge.

For hvis man har en fredet bygning med en dårlig indretning, så kan det være svært at finde et fornuftigt brug til den bygning. Mange af dem har også problemer med fugt, som kan være meget svært at udbedre, da det vil kræve gennemgribende konstruktive ændringer, som ikke vil være ok i forhold til fredningen.

Et af de nye tilfælde jeg har hørt om er vikingeskibsmuseet i Roskilde. Hvor museet gerne vil have en ny bygning, da den nuværende er meget udsat for oversvømmelse. Er en forholdsvis ny bygning fra 1969 og er på den måde ikke historisk, men ok vi skal jo også bevare bygninger fra nyer årtier, da de jo nok også en gang vil ses som historisk.
Men for mig at se er det vigtigere at de får en ny bygning der ikke bliver oversvømmet end at bevare den gamle.


Fredningen er ophævet, netop for at der kan bygges nyt.
0
Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf paint » 30. sep 2018, 08:31

Jeg kan godt se at der er et problem, hvis der skal gives tilskud til privatejede, fredede bygninger. Naturligvis kan staten/kommunen ikke bidrage til en privatpersons 'formue'(huset) ved at betale store tilskud til renovering, som ejeren så kan slå mønt på ved at sælge sit flotte nyrenoverede hus, til en meget højere pris end ellers.
Man kunne måske lave nogle klausuler, der gik på en 10 eller 20-årig nedskrivning af tilskuddet, således at en vis procentdel af tilskuddet skulle tilbagebetales, hvis huset skifter ejer (sælges) inden for en given tidsperiode.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf annellaII » 30. sep 2018, 08:52

Anne Droid skrev:
Artem skrev:Jeg synes det er svært at udtale sig om uden at kende til de konkrete bygninger. Både med bygningens historie, vedligeholdelses stand og brug.
Ja og hvad man i stedet vil bygge.

For hvis man har en fredet bygning med en dårlig indretning, så kan det være svært at finde et fornuftigt brug til den bygning. Mange af dem har også problemer med fugt, som kan være meget svært at udbedre, da det vil kræve gennemgribende konstruktive ændringer, som ikke vil være ok i forhold til fredningen.

Et af de nye tilfælde jeg har hørt om er vikingeskibsmuseet i Roskilde. Hvor museet gerne vil have en ny bygning, da den nuværende er meget udsat for oversvømmelse. Er en forholdsvis ny bygning fra 1969 og er på den måde ikke historisk, men ok vi skal jo også bevare bygninger fra nyer årtier, da de jo nok også en gang vil ses som historisk.
Men for mig at se er det vigtigere at de får en ny bygning der ikke bliver oversvømmet end at bevare den gamle.


Fredningen er ophævet, netop for at der kan bygges nyt.


Fredeningen er jo ikke ophævet for at rive museet ned og bygge lejligheder.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Madam » 30. sep 2018, 09:11

Vi skal jo finde balancen og restaurere det, der virkeligt er bevaringsværdigt, og ikke bare kritikløst klaske beboelse op i stål, glas og beton.

Bare se de skønne huse med tilhørende gårde i Nyhavn og på Christianshavn, det er miljø.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf Anne Droid » 30. sep 2018, 18:21

annellaII skrev:
Anne Droid skrev:
Artem skrev:Jeg synes det er svært at udtale sig om uden at kende til de konkrete bygninger. Både med bygningens historie, vedligeholdelses stand og brug.
Ja og hvad man i stedet vil bygge.

For hvis man har en fredet bygning med en dårlig indretning, så kan det være svært at finde et fornuftigt brug til den bygning. Mange af dem har også problemer med fugt, som kan være meget svært at udbedre, da det vil kræve gennemgribende konstruktive ændringer, som ikke vil være ok i forhold til fredningen.

Et af de nye tilfælde jeg har hørt om er vikingeskibsmuseet i Roskilde. Hvor museet gerne vil have en ny bygning, da den nuværende er meget udsat for oversvømmelse. Er en forholdsvis ny bygning fra 1969 og er på den måde ikke historisk, men ok vi skal jo også bevare bygninger fra nyer årtier, da de jo nok også en gang vil ses som historisk.
Men for mig at se er det vigtigere at de får en ny bygning der ikke bliver oversvømmet end at bevare den gamle.


Fredningen er ophævet, netop for at der kan bygges nyt.


Fredeningen er jo ikke ophævet for at rive museet ned og bygge lejligheder.

Hvem snakker om lejligheder i de to indlæg du har qoutet?
0
Klimatosse
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Byer river værdifuld dansk kulturarv ned: ”Det er en skændsel og et tab for os alle”

Indlægaf annellaII » 1. okt 2018, 04:54

Anne Droid skrev:
annellaII skrev:
Anne Droid skrev:
Artem skrev:Jeg synes det er svært at udtale sig om uden at kende til de konkrete bygninger. Både med bygningens historie, vedligeholdelses stand og brug.
Ja og hvad man i stedet vil bygge.

For hvis man har en fredet bygning med en dårlig indretning, så kan det være svært at finde et fornuftigt brug til den bygning. Mange af dem har også problemer med fugt, som kan være meget svært at udbedre, da det vil kræve gennemgribende konstruktive ændringer, som ikke vil være ok i forhold til fredningen.

Et af de nye tilfælde jeg har hørt om er vikingeskibsmuseet i Roskilde. Hvor museet gerne vil have en ny bygning, da den nuværende er meget udsat for oversvømmelse. Er en forholdsvis ny bygning fra 1969 og er på den måde ikke historisk, men ok vi skal jo også bevare bygninger fra nyer årtier, da de jo nok også en gang vil ses som historisk.
Men for mig at se er det vigtigere at de får en ny bygning der ikke bliver oversvømmet end at bevare den gamle.


Fredningen er ophævet, netop for at der kan bygges nyt.


Fredeningen er jo ikke ophævet for at rive museet ned og bygge lejligheder.


Hvem snakker om lejligheder i de to indlæg du har qoutet?


”I øjeblikket bliver rigtig mange gamle bygninger revet ned i næsten alle dele af landet. Senest slagterhusene på Vesterbro i København, tre fine huse med baggårde, som nu er jævnet med jorden, så der kan bygges 83 nye boliger – ene og alene fordi værdien af historie og kulturmiljø ikke står i mål med den hurtige værdi af at bygge nyt,” siger Karen Margrethe Olsen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"