Må folketingskandidater være tv-værter?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2018, 07:30

Tja, det afhænger af, hvem man stiller op for, åbenbart.

I sin tid røg Naser Kahder fra P1 og Mads Fuglede fra TV2.

Fuglede med begrundelsen 'Vi er nu så tæt på et folketingsvalg, at vi synes, det skader vores habilitet og troværdighed, at vi lægger rigtig mange sendeminutter til en specifik foleketingskandidat. Det er selvfølgelig fordi, der er enorm meget profilering i at sidde meget på skærmen' og Kahder fordi 'Det, der gør den store forskel her, er, at han er vært og direkte medbestemmende for indholdet i et program, hvis indholdsmæssige fokus er fuldstændigt det samme som hans politiske fokus'.

Lykketoft kunne dog få lov at blive siddende som vært på et politisk program på TV2, selvom han også var kandidat, for 'Han har en rolle, hvor han mere som nestor sidder og kigger på det udenrigspolitiske, og ikke på den måde indgår i det socialdemokratiske spil'.

Altsammen beskrevet her: https://politiken.dk/indland/politik/ar ... s%C3%A6tte

Og nu kommer der så et nyt politisk program på TV2, med dagsaktuel, national politik på programmet - Pind & Sass: https://omtv2.tv2.dk/nyhedsartikler/nyh ... tv-2-news/

Hvordan kan Sass, der i den grad er folketingskandidat, her så tæt på et valg få lov at blive profileret direkte på TV2, når nu Fuglede ikke måtte?

Det virker påfaldende meget - dog med et noget sparsomt datagrundlag - som om, at man må gerne, hvis bare man er socialdemokrat.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20422
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43840

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf paint » 26. sep 2018, 07:51

Medmindre Søren Pind, har gennemgået en total personlighedsforandring, så tror jeg næppe at nogen vil være i tvivl om, at Pind er liberal og 'venstremand' med hud og hår. Dét vil man givetvis også få at se i programmet. På dén måde, anser jeg det for ret ligegyldigt om Pind sidder i Folketinget. Han vil uden tvivl agere ambassadør for dansk liberal/borgerlig politik, som han altid har gjort.

Derved kan det blive en dialog/diskussion, henover midten af dansk politik. Det kan jeg ikke rigtig se noget galt i.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2018, 08:11

paint skrev:Medmindre Søren Pind, har gennemgået en total personlighedsforandring, så tror jeg næppe at nogen vil være i tvivl om, at Pind er liberal og 'venstremand' med hud og hår. Dét vil man givetvis også få at se i programmet. På dén måde, anser jeg det for ret ligegyldigt om Pind sidder i Folketinget. Han vil uden tvivl agere ambassadør for dansk liberal/borgerlig politik, som han altid har gjort.

Derved kan det blive en dialog/diskussion, henover midten af dansk politik. Det kan jeg ikke rigtig se noget galt i.


Men Pind har jo forladt folketinget og stiller ikke op.

Argumentet er ikke, at man ikke må have politiske holdninger. Det er, at man ikke må bruge rollen som tv-vært til at skaffe sig profilering som folketingskandidat op til et valg.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Jedi » 26. sep 2018, 08:15

Jeg synes, det er forkert. Netop pga. den personlige profilering, som ligger i sådan en rolle. Vedkommende vil få større genkendelighed i politiske debatter, og navnet vil også ringe genklang ved selve afstemningen.
3
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Madam » 26. sep 2018, 08:25

Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2018, 08:39

Madam skrev:Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.


Men så skal det vel gælde alle folketingskandidater at de gerne må få den tv-rolle, ikke kun socialdemokrater?
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Jedi » 26. sep 2018, 09:37

Madam skrev:Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.


Man ved, at reklamer virker; det er derfor, der bliver brugt så mange penge på dem. Dette er, i mine øjne, at sidestille med productplacement, som er en underkategori af reklame, der virker indirekte. Sass Larsen får en stor eksponering i det program under dække af værtsrollen.
7
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2018, 09:40

Jedi skrev:
Madam skrev:Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.


Man ved, at reklamer virker; det er derfor, der bliver brugt så mange penge på dem. Dette er, i mine øjne, at sidestille med productplacement, som er en underkategori af reklame, der virker indirekte. Sass Larsen får en stor eksponering i det program under dække af værtsrollen.


Ja, det er en kende naivt uden videre at påstå, at man som den eneste slet ikke lader sig påvirke af at en politiker får så stor synlighed.

Der er jo en grund til, at politikere gerne stiller op i tv, både som politikere, men også som eksperter eller i underholdningsprogrammer. Eksponeringen er jo afgørende.

Og derfor kan det også give mening, at en tv-station ikke lægger sendeflade til at en folketingskandidat kan eksponeres så meget og uforstyrret, som hvis man er vært eller ekspert i et program. Det virker bare mærkeligt, hvis det kun gælder nogle politikere og ikke alle.
1
fisken80
Indlæg: 22079
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52051

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf fisken80 » 26. sep 2018, 09:42

Madam skrev:Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.


Det er altså relativt naivt at tro, at det ikke kan trække stemmer til en bestemt kandidat, at han eksponeres i TV på den måde. Både i forhold til andre kandidater fra samme parti, men også i forhold til partiet generelt.
Politikerne bruger stadig valgplakater og det gør de, fordi de ved det virker.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Madam » 26. sep 2018, 09:50

Akehurst2 skrev:
Jedi skrev:
Madam skrev:Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.


Man ved, at reklamer virker; det er derfor, der bliver brugt så mange penge på dem. Dette er, i mine øjne, at sidestille med productplacement, som er en underkategori af reklame, der virker indirekte. Sass Larsen får en stor eksponering i det program under dække af værtsrollen.


Ja, det er en kende naivt uden videre at påstå, at man som den eneste slet ikke lader sig påvirke af at en politiker får så stor synlighed.

Der er jo en grund til, at politikere gerne stiller op i tv, både som politikere, men også som eksperter eller i underholdningsprogrammer. Eksponeringen er jo afgørende.

Og derfor kan det også give mening, at en tv-station ikke lægger sendeflade til at en folketingskandidat kan eksponeres så meget og uforstyrret, som hvis man er vært eller ekspert i et program. Det virker bare mærkeligt, hvis det kun gælder nogle politikere og ikke alle.


Du godeste, jeg handler da hverken i Bilka eller Spar, eller nogen andre steder, der reklamerer i tide og utide, hvis andre gør det, så er det nok dem der er naive og ikke mig. ;)

Jeg vurderer, hvad jeg har brug for, også rent politisk.

Tror, at I undervurderer jeres medmennesker. :wink3:
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Madam » 26. sep 2018, 09:54

fisken80 skrev:
Madam skrev:Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.


Det er altså relativt naivt at tro, at det ikke kan trække stemmer til en bestemt kandidat, at han eksponeres i TV på den måde. Både i forhold til andre kandidater fra samme parti, men også i forhold til partiet generelt.
Politikerne bruger stadig valgplakater og det gør de, fordi de ved det virker.


Har du noget statistisk materiale for, at valgplakaterne virker???

Tror, at det er både gammeldags og spildt ulejlighed at kravle op i lygtepælene. ;)
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Rapfisk » 26. sep 2018, 10:15

Der er selvfølgelig ingen, der stemmer på nogen, fordi de er på tv. Man stemmer på nogen, fordi man kender dem og synes, de er dygtige og står for det, man symes er vigtigt. Kendskabet, som er første forudsætning for en stemme, øges betragteligt på tv.

Jeg synes, brugen af Sass er over stregen, ligesom Khader var det. Fuglede var på NEWS som ekspert ekspert inden for et ikke-(dansk)politisk område, og det synes jeg egentlig godt, man kunne have forsvaret. Omvendt tror jeg, at jeg havde gjort det samme i redaktørens sted i dén sag og aldrig så meget som overvejet et program med Sass. Og så endda med hans navn i titlen.
Senest rettet af Rapfisk 26. sep 2018, 10:22, rettet i alt 1 gang.
4
Livslinjen: 70 201 201
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Jedi » 26. sep 2018, 10:16

Madam skrev:
Akehurst2 skrev:
Jedi skrev:
Madam skrev:Kunne ikke drømme om at stemme på et parti, ud fra hvem der er værter i diverse tv-programmer, og det tror jeg heller ikke andre kan. Man skal ikke nedvurdere seerne.

Det kan folk sagtens abstrahere fra, hvis de overhovedet skænker det en tanke.


Man ved, at reklamer virker; det er derfor, der bliver brugt så mange penge på dem. Dette er, i mine øjne, at sidestille med productplacement, som er en underkategori af reklame, der virker indirekte. Sass Larsen får en stor eksponering i det program under dække af værtsrollen.


Ja, det er en kende naivt uden videre at påstå, at man som den eneste slet ikke lader sig påvirke af at en politiker får så stor synlighed.

Der er jo en grund til, at politikere gerne stiller op i tv, både som politikere, men også som eksperter eller i underholdningsprogrammer. Eksponeringen er jo afgørende.

Og derfor kan det også give mening, at en tv-station ikke lægger sendeflade til at en folketingskandidat kan eksponeres så meget og uforstyrret, som hvis man er vært eller ekspert i et program. Det virker bare mærkeligt, hvis det kun gælder nogle politikere og ikke alle.


Du godeste, jeg handler da hverken i Bilka eller Spar, eller nogen andre steder, der reklamerer i tide og utide, hvis andre gør det, så er det nok dem der er naive og ikke mig. ;)

Jeg vurderer, hvad jeg har brug for, også rent politisk.

Tror, at I undervurderer jeres medmennesker. :wink3:


Jeg tror, du overvurderer dine evner til at abstrahere fra reklamens magt. Selvfølgelig kan man være en bevidst forbruger også på det politiske område - vi er dog bare meget mere påvirkelige end vi selv synes. Og spørgsmålet er så med dette in mente, om en politiker skal have en platform i et landsdækkende medie?
5
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2018, 11:00

Rapfisk skrev:
Jeg synes, brugen af Sass er over stregen, ligesom Khader var det. Fuglede var på NEWS som ekspert ekspert inden for et ikke-(dansk)politisk område, og det synes jeg egentlig godt, man kunne have forsvaret. Omvendt tror jeg, at jeg havde gjort det samme i redaktørens sted i dén sag og aldrig så meget som overvejet et program med Sass. Og så endda med hans navn i titlen.


Jeg er ret enig med dig i, at Fuglede jo netop ikke brugte sin ekspertrolle som politisk platform. Men når nu Fuglede ryger med begrundelsen om at man ikke skal kunne få eksponering på den måde, så synes jeg at TV2 skal være konsekvent - og derfor burde Lykketoft og nu Sass ikke få den mulighed.

Det er virkelig en uklædiglig forskelsbehandling, som ovenikøbet ser uheldig ud på grund af partitilhørsforholdet.
2
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24408

Re: Må folketingskandidater være tv-værter?

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2018, 11:03

Ja for der er aldrig nogen der er blevet valgt fordi de har fået massiv eksponering i medierne *host* Trump *host*
3
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"