Tal- og ordblindhed er et handicap for mange unge, der ellers har alle de rigtige kvaliteter, og det opdages desværre ikke altid i tide.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-2 ... fordringer
"- Gymnasielærerne siger jo, at de i et eller andet omfang ikke har den rigtige viden til at kunne agere. De skal have hjælp til at kunne inkludere de her unge, så eleverne kan gennemføre uddannelsen og få et job senere, siger Thorkild Olesen, formand for DH, til TV 2."
Hvis man ikke forstår, hvordan det fungerer at være ordblind, kan man med fordel prøve at se, hvad man får ud af nedenstående artikel:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-11-2 ... v2.dk:Hver 12. folkeskoleelev er teste
Min venindens ene søn er så ordblind, at han end ikke kan læse teksten til en westernfilm, og hans job som chauffør røg, for han kunne ikke bruge en GPS, og det tager jo for lang tid, at ringe hjem til mor, for at få hende til at guide sig.
Har I en pårørende, der er ordblind, og hvordan har det påvirket skolegang og videre uddannelse?!
Ordblindhed - er uopdaget en bremseklods
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremeseklods
Jeg oplever i mit arbejde at kun de børn hvor forældre er ressourcestærke, insistetende og opmærksomme bliver testet og får hjælp.
Resten hvor jeg er overses af systemet og det er dyrt for børn ikke at få hold på læsning, stavning og talforståelse.
Resten hvor jeg er overses af systemet og det er dyrt for børn ikke at få hold på læsning, stavning og talforståelse.
2
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremseklods
Heldigvis er der jo i dag mange uddannelsesinstitutioner der tilbyder hjælp til ordblinde i form af diverse hjælpemidler, lydbøger mm.
Jeg har en bekendt der er stærkt ordblind, men hun har gennemført en cand.merc. uddannelse med et snit på omkring 10, og hun har haft stor gavn af de hjælpemidler hun blev tilbudt. Hun blev tilbudt det helt fra starten af studiet, så hun havde hjælpen hele vejen igennem. Hun begyndte hendes uddannelse i 2007 (Aarhus Universitet), så nogle steder har der i hvert fald eksisteret tilbud om hjælp i mange år
Jeg har en bekendt der er stærkt ordblind, men hun har gennemført en cand.merc. uddannelse med et snit på omkring 10, og hun har haft stor gavn af de hjælpemidler hun blev tilbudt. Hun blev tilbudt det helt fra starten af studiet, så hun havde hjælpen hele vejen igennem. Hun begyndte hendes uddannelse i 2007 (Aarhus Universitet), så nogle steder har der i hvert fald eksisteret tilbud om hjælp i mange år
0
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremseklods
Tilly skrev:Heldigvis er der jo i dag mange uddannelsesinstitutioner der tilbyder hjælp til ordblinde i form af diverse hjælpemidler, lydbøger mm.
Jeg har en bekendt der er stærkt ordblind, men hun har gennemført en cand.merc. uddannelse med et snit på omkring 10, og hun har haft stor gavn af de hjælpemidler hun blev tilbudt. Hun blev tilbudt det helt fra starten af studiet, så hun havde hjælpen hele vejen igennem. Hun begyndte hendes uddannelse i 2007 (Aarhus Universitet), så nogle steder har der i hvert fald eksisteret tilbud om hjælp i mange år
Nu er der jo sikkert mange grader af ordblindhed, men utroligt flot at nå så langt som din bekendt.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremeseklods
Bergen skrev:Jeg oplever i mit arbejde at kun de børn hvor forældre er ressourcestærke, insistetende og opmærksomme bliver testet og får hjælp.
Resten hvor jeg er overses af systemet og det er dyrt for børn ikke at få hold på læsning, stavning og talforståelse.
Jeg har nøjagtig samme oplevelse.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremseklods
Jeg er ordblind og er uddannet ingeniør og pt. igang med en PhD. Jeg lærte først at læse i 5. klasse og den eneste grund til, at jeg er nået så langt er klart en meget vedholdende mor, som trænede diktat konsekvent med mig uanset, hvor frustreret jeg blev, samt at jeg fik ekstra støtte i dansk, hvor vi var maks 2-4 elever sammen med en lærer i ca. 3 år. Til gengæld har jeg et snit på 12 i dansk både mundtligt og skriftligt fra gymnasiet og rigtig gode karakterer på min kandidatuddannelse uden nogen form for ekstra støtte, samt er rigtig glad for at læse idag.
Så at der blev "samlet ordentlig op" med de rette ressourcer allerede i folkeskolen, samt ressourcestærke forældre, der kunne hjælpe, har klart været det udslagsgivende for, hvordan jeg har klaret mig senere hen. Jeg kan godt være nervøs for, om skolerne har de ressourcer idag og skulle min søn (eller kommende børn) vise sig at have arvet det og ikke kan få den hjælp, jeg fik i den almindelige folkeskole, så må vi finde en privatskole, der kan tilbyde den rette hjælp.
Jeg er så dog også heldig med en fotografisk hukommelse, hvor jeg husker, hvordan "ordene" ser ud a la piktogrammer, men jeg kan ikke/har rigtig svært ved at stave nye ord, jeg ikke kender ud fra lyden (fejlede testen i linket helt) og har svært ved at fange, når folk staver ord højt eller jeg selv skal stave ord højt - jeg skal se det på skrift. Det var sjovt at læse artiklen, da det netop er ca. sådan jeg læser - første og sidste bogstav og så hvordan det ellers det generelle "mønster" i ordet. Den var ikke sværere at læse med de skiftende bogstaver end en almindelig tekst, hvilket egentlig var ret overraskende. Til og fra-kortene til jul sagde altid "Far fra" op til 6. klasse eller sådan noget
Så at der blev "samlet ordentlig op" med de rette ressourcer allerede i folkeskolen, samt ressourcestærke forældre, der kunne hjælpe, har klart været det udslagsgivende for, hvordan jeg har klaret mig senere hen. Jeg kan godt være nervøs for, om skolerne har de ressourcer idag og skulle min søn (eller kommende børn) vise sig at have arvet det og ikke kan få den hjælp, jeg fik i den almindelige folkeskole, så må vi finde en privatskole, der kan tilbyde den rette hjælp.
Jeg er så dog også heldig med en fotografisk hukommelse, hvor jeg husker, hvordan "ordene" ser ud a la piktogrammer, men jeg kan ikke/har rigtig svært ved at stave nye ord, jeg ikke kender ud fra lyden (fejlede testen i linket helt) og har svært ved at fange, når folk staver ord højt eller jeg selv skal stave ord højt - jeg skal se det på skrift. Det var sjovt at læse artiklen, da det netop er ca. sådan jeg læser - første og sidste bogstav og så hvordan det ellers det generelle "mønster" i ordet. Den var ikke sværere at læse med de skiftende bogstaver end en almindelig tekst, hvilket egentlig var ret overraskende. Til og fra-kortene til jul sagde altid "Far fra" op til 6. klasse eller sådan noget
2
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremeseklods
Bergen skrev:Jeg oplever i mit arbejde at kun de børn hvor forældre er ressourcestærke, insistetende og opmærksomme bliver testet og får hjælp.
Resten hvor jeg er overses af systemet og det er dyrt for børn ikke at få hold på læsning, stavning og talforståelse.
Enig, og det er trist, at det skal være så svært at få hjælp. Det er både en kæmpe gevinst for individet, men så sandelig også samfundet, der tjener på en relativ billig tidlig indsats ift. senere at tabe voksne, der aldrig har fået det lært.
0
- Mani
- Indlæg: 11228
- Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
- Kort karma: 1788
- Geografisk sted: Østjylland
- Likede indlæg: 23200
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremeseklods
Bergen skrev:Jeg oplever i mit arbejde at kun de børn hvor forældre er ressourcestærke, insistetende og opmærksomme bliver testet og får hjælp.
Resten hvor jeg er overses af systemet og det er dyrt for børn ikke at få hold på læsning, stavning og talforståelse.
Det tror jeg desværre er rigtigt.
Vores 2 ældste er ordblinde (og enæggede tvillinger). Den ene har haft hjælpemidler siden mellemtrinet, den anden har først fået det i 10. klasse på efterskole. Vi har ellers gentagende gange bedt om at få det testet, men hans skole mente ikke det var relevant. Vi har støttet ham på bedst mulig måde, bl.a. med baggrund i den hjælp den ene fik, men så tydeligt forskellen ved 9. klasses afgangsprøverne i deres karakter i de sproglige fag, på trods af vi ved de fagligt er meget lige. Ham, der ikke havde hjælpemidler til rådighed, har følt prøverne som et kæmpe nederlag og gået og gokket sig selv i hovedet med at han er dum.
Heldigvis var efterskolen villige til at teste ham, så han får nu adgang til hjælpemidler fremadrettet.
Jeg tænker, at hvis det tager så lang tid på trods af vores insisteren, hvad så med dem der ikke insisterer?
Og så tænker jeg det, at en stille og pligtopfyldende dreng i en inklusionsklasse har det lidt svært med det skriftlige ikke har fyldt nok til at hans lærer orkede at gøre noget ved det
Senest rettet af Mani 25. sep 2018, 13:37, rettet i alt 1 gang.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremseklods
Jeg har en veninde, som er ordblind. Hun har haft flere forskellige jobs som voksen og altid været åben om sin ordblindhed og bl.a. bedt kolleger om at læse det igennem, når hun havde skrevet noget, der skulle sendes ud.
Hun tog nogle aftenskolekurser for ordblinde og fik der nogle værktøjer. Siden har hun taget både en HF og en læreruddannelse, hvor hun har haft særlige tilbud i form af bl.a mere tid til skriftlige eksamener.
Begge hendes sønner er også ordblinde. Ved den ældste blev det først opdaget omkring 7.-8. klasse. Han havde altid klaret sig godt i matematik men syntes, at dansk var "kedeligt". Men da de så begyndte at have matematikopgaver med tekst i, kunne han ikke rigtigt finde ud af det mere, og så blev han forældre og skolen opmærksomme på det. Min veninde var virkelig ærgerlig på sig selv over, at netop hun ikke havde opdaget det noget før. Hans lillebror blev testet allerede i de små klasser, og han er også ordblind.
Begge drenge har haft glæde af en IT-rygsæk med særlige hjælpemidler, og den ældste læser nu på handelshøjskolen og klarede sig rigtigt godt igennem handelsskolen.
Hun tog nogle aftenskolekurser for ordblinde og fik der nogle værktøjer. Siden har hun taget både en HF og en læreruddannelse, hvor hun har haft særlige tilbud i form af bl.a mere tid til skriftlige eksamener.
Begge hendes sønner er også ordblinde. Ved den ældste blev det først opdaget omkring 7.-8. klasse. Han havde altid klaret sig godt i matematik men syntes, at dansk var "kedeligt". Men da de så begyndte at have matematikopgaver med tekst i, kunne han ikke rigtigt finde ud af det mere, og så blev han forældre og skolen opmærksomme på det. Min veninde var virkelig ærgerlig på sig selv over, at netop hun ikke havde opdaget det noget før. Hans lillebror blev testet allerede i de små klasser, og han er også ordblind.
Begge drenge har haft glæde af en IT-rygsæk med særlige hjælpemidler, og den ældste læser nu på handelshøjskolen og klarede sig rigtigt godt igennem handelsskolen.
1
You can't spell awesome without me.
-
- Indlæg: 4326
- Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
- Kort karma: 519
- Likede indlæg: 9416
Re: Ordblindhed - er uopdaget en bremseklods
Min papsøster er ordblind, og uddannet ingeniør med topkarakterer. Personligt er det det nemmeste i verden for mig at afkode bogstaver - selv når de hopper rundt som i artiklen. Så jeg har svært ved at forstå, hvordan det er. Jeg havde til gengæld det problem i skolen, at ingen brugte tid på mine udfordringer, som var kedsomhed. Det er åbenbart sådan, at skolerne ikke er særligt godt udstyret til at håndtere ekstremer. De børn, der har det svært bogligt, og de børn, som har det alt for let, bliver ofte ladt lidt i stikken.
1