Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Modesty Blame » 24. sep 2018, 14:27

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/fi ... e-velkomne
For nogle måneder siden begyndte jeg at træne. Jeg startede med et relativt dyrt forløb, kaldet en bootcamp i det center, der er omtalt herover. Det var så i deres gamle lokaler.
Vi var kun kvinder - og det passede mig fint.

Nu har ejeren så fået nye lokaler, og det var der også nogen fra Tv2 Østjylland, der var ude at rapportere om. Når man så læser på FB, så kan man ellers læse, hvad folk - men mest mænd - vil kalde retfærdig harme, over at der er et relativt dyrt træningstilbud, som er målrettet kvinder. Ejeren skriver senere, at det ikke kun er for kvinder, men at hvis mænd vil træne i en atmosfære af duftlys og snak om appelsinhud og menstruation, så er de da velkomne. (og jeg ved ikke, om hun kun har skrevet det til kunder eller om det er facebook-globalt)

Jeg skal være helt ærlig og sige, at jeg valgte stedet pga fokus på kvinder. Havde der været mænd, var det nok ikke blevet så stor en succes for mig. Men lad nu det ligge.

En del af ankerne på tv2 Østjyllands facebook-side, handler om, at kvindesvømning var no go i sin tid. Her er forskellen, at det her er en virksomhed - ikke en forening. Nogle af dem, der henviser til kvindesvømningen synes, at det er fint, at det blev lukket, og nu skal ejeren af centeret altså også lige have en på hattepulden. Andre forstår ikke, hvorfor en offentlig støttet foreningsaktivitet og en privat virksomhed ikke har samme vilkår.

Så er der et fåtal, som synes, at det er usselt, at kvinderne der bruger centeret går i mod deres søstre, der kæmpede for ligestilling. Så er der dem, der synes, at det er for dårligt, at danskerne må, når nu muslimerne ikke må. Og så er der mændene som er fordelt i grupper af småfornærmede, og så dem der bare kalder dem (os) lebber. Og nogle der mener, at de (vi) bare skal tage os sammen, og se op til dem, der har trænet og opnået noget helt fantastisk. :puke:

Jeg deltager ikke i fb-skænderier, men jeg er noget fortørnet over, hvad pøblen kan gøre det her til. Fuck, hvor er der mange usle mennesker.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Modesty Blame » 24. sep 2018, 14:50

Mistermor skrev:Jeg så godt indslaget på tv, - jeg undrede mig mest over, at det skulle være en nyhed. Har der ikke været træningscentre/tilbud for kvinder i mange år? Så mange, at de er nået at lukke igen?
Jeg har aldrig sat mine ben i et træningscenter, og jeg kommer nok heller ikke til det. Hvis jeg skulle, ville jeg ikke vælge et med duftlys og menstruationssnak, det er slet ikke mig. Og jeg tror seriøst ikke på, at mænd "glor" mere end kvinder..... eller dømmer. Men jeg synes, det står folk frit for at drive et fitnesscenter, som de vil, og at gå i det fitnesscenter, de synes passer dem bedst. Jeg tænker dog, at det ville give mere mening, hvis man indrettede nogen til meget overvægtige mennesker - hvis de ikke findes, - for de må da skulle have særlige maskiner.

Der bliver slet ikke brugt maskiner i det center. Eller dvs. der var nogle cykler, men altså. Jeg bemærkede heller ikke duftlys, og har ikke snakket om menstruation eller appelsinhud - men hey, det er muligt, de har gjort det, når jeg ikke har været til stede ;)

Jeg tror, at historien er udsprunget af, at hun måske har sendt en pressemeddelelse ud, og så var Yahya Hassan ikke blevet anholdt endnu = slow news day. Jeg var enormt glad for at gå der - har bare ikke råd til det i længden.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Sophies-mor » 24. sep 2018, 14:51

Jeg har faktisk oplevet flere tilfælde af "hvor er du grim"-elevatorblikke fra kvinder end fra mænd.
Derfor valgte jeg et blandet fitness center fra, da kvinderne dér, var yderst nedladende over for dem, der ikke lige passede til deres dagsform / holdninger.
Så, jeg ville aldrig, som i nogensinde, vælge et rent kvindehold, hvis jeg på nogen måde kan blive fri.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Purple Haze » 24. sep 2018, 14:51

Der er sjovt nok aldrig nogen der harcelere over at der findes div genoptrænings hold til mænd, fordi de føler sig bedre tilpas når der ikke er kvinder der - hvilket gør at det er mere sandsynligt at de passer deres genoptræning.

(Hvilket også ville være tåbeligt).
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Tata » 24. sep 2018, 14:59

Jeg kan jeg bedst lide at træne med mænd, men jeg har også oplevet nogle knap så fede ting, hvor jeg har skulle sige til nogen om at holde deres kæft/back off. Men stadig ikke noget kvindecenter til mig, er pissedårlig til at snakke med kvinder, og netop de der elevatorblikke, den der trælse stemning, hvor med mænd, der får man det overstået med det samme, hvis der er noget, ikke alt det der hvisken i krogen og "stink eyes" .
1
Timian :lun:
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Modesty Blame » 24. sep 2018, 15:05

Mistermor skrev:
Purple Haze skrev:Der er sjovt nok aldrig nogen der harcelere over at der findes div genoptrænings hold til mænd, fordi de føler sig bedre tilpas når der ikke er kvinder der - hvilket gør at det er mere sandsynligt at de passer deres genoptræning.

(Hvilket også ville være tåbeligt).


Men hold er vel heller ikke det samme som centre? Eller har jeg misforstået noget? Har hun ikke et center for kvinder? Og findes der rene "mandetræningscentre"?

Man kan ikke træne alene der, så i princippet er det holdtræning.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Modesty Blame » 24. sep 2018, 15:05

Ha, jeg kan bedst lide at træne helt alene. Og kl. 5.00 er der sgu ikke andre i mit center.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2018, 15:06

Jeg træner i et center kun for kvinder og jeg elsker det. Jeg gider ikke store centre med muskelmænd, der kommer farende og retter på en mens man træner (og det har jeg prøvet flere gange). Det center jeg træner i nu er ikke ret stort, det er billigt og der er rigtig god plads når man kommer, fordi ejeren tager et begrænset antal medlemmer ind så der ikke bliver overfyldt.

Og helt ærligt, mænd skal bare flette næbet. Hvor mange fodboldhold kun for mænd findes der ikke?

Vorherre bevares at fare i flint over den slags.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2018, 15:17

Der var en kvindetage på Bella Skype engang, men den blev fundet ulovlig. Hvis et hotel kun for kvinder er ulovligt, er et fitnesscenter vel også.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2018, 15:18

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:Jeg træner i et center kun for kvinder og jeg elsker det. Jeg gider ikke store centre med muskelmænd, der kommer farende og retter på en mens man træner (og det har jeg prøvet flere gange). Det center jeg træner i nu er ikke ret stort, det er billigt og der er rigtig god plads når man kommer, fordi ejeren tager et begrænset antal medlemmer ind så der ikke bliver overfyldt.

Og helt ærligt, mænd skal bare flette næbet. Hvor mange fodboldhold kun for mænd findes der ikke?

Vorherre bevares at fare i flint over den slags.


Det er altså et plat argument! Det meste holdsport er jo opdelt efter køn. :)

Der er flere træningscentre kun for kvinder - f.eks. Butterflyfitness. Jeg kan ikke finde noget træningscenter kun for mænd, men det skyldes jo nok, at der ikke er efterspørgsel.


Det er da nok muligt, men det er stadig et eksempel på, at mænd også har mulighed for at mødes i mandefællesskaber, hvor kvinder ingen adgang har.

Og som du selv er inde på, ingen forbyder mænd at oprette et fitness-center kun for mænd. De kan bare komme i gang. Flere af kommentarene på Facebook går på, at SÅ ville kvinderne da himle op. Jeg kan slet ikke se, hvorfor vi skulle det.

Ej men jeg bliver faktisk lidt arrig når jeg læser facebookkommentarerne. Der er endog kvinder, der himler op op, at vores formødre nu har kæmpet en forgæves kamp - øh what? Det giver jo absolut ingen mening.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2018, 15:22

abcd skrev:Der var en kvindetage på Bella Skype engang, men den blev fundet ulovlig. Hvis et hotel kun for kvinder er ulovligt, er et fitnesscenter vel også.


Nej, det er det ikke. Der har været flere sager, hvor det er blevet kendt lovligt med fitnesscentre kun for kvinder eller rejser kun for kvinder. Det er lovligt med kønsspecifikke ting, hvis det er begrundet i et legitimt mål, f.eks. hensyn til blufærdighed. Det var ikke tilfældet med Bella Skys kvindeetage.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2018, 15:29

fisken80 skrev:
abcd skrev:Der var en kvindetage på Bella Skype engang, men den blev fundet ulovlig. Hvis et hotel kun for kvinder er ulovligt, er et fitnesscenter vel også.


Nej, det er det ikke. Der har været flere sager, hvor det er blevet kendt lovligt med fitnesscentre kun for kvinder eller rejser kun for kvinder. Det er lovligt med kønsspecifikke ting, hvis det er begrundet i et legitimt mål, f.eks. hensyn til blufærdighed. Det var ikke tilfældet med Bella Skys kvindeetage.


Fair nok. Det virker lidt tilfærdigt at det ene er okay, og det andet er ikke, men sådan er det jo tit med den slags lovgivning.

Bella Skys etage var vist populær nok, så der har været et behov som så åbenbart ikke er legitimt. Det kunne være den var gået hvis etagen havde haft et fitnesscenter.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2018, 15:32

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Der var en kvindetage på Bella Skype engang, men den blev fundet ulovlig. Hvis et hotel kun for kvinder er ulovligt, er et fitnesscenter vel også.


Nej, det er det ikke. Der har været flere sager, hvor det er blevet kendt lovligt med fitnesscentre kun for kvinder eller rejser kun for kvinder. Det er lovligt med kønsspecifikke ting, hvis det er begrundet i et legitimt mål, f.eks. hensyn til blufærdighed. Det var ikke tilfældet med Bella Skys kvindeetage.


Fair nok. Det virker lidt tilfærdigt at det ene er okay, og det andet er ikke, men sådan er det jo tit med den slags lovgivning.

Bella Skys etage var vist populær nok, så der har været et behov som så åbenbart ikke er legitimt. Det kunne være den var gået hvis etagen havde haft et fitnesscenter.


Det var også direktørens reaktion, altså at det virkede tilfældigt. Og jeg er egentlig ret enig. Især fordi der, som du siger, tilsyneladende var et behov.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2018, 15:34

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Der var en kvindetage på Bella Skype engang, men den blev fundet ulovlig. Hvis et hotel kun for kvinder er ulovligt, er et fitnesscenter vel også.


Nej, det er det ikke. Der har været flere sager, hvor det er blevet kendt lovligt med fitnesscentre kun for kvinder eller rejser kun for kvinder. Det er lovligt med kønsspecifikke ting, hvis det er begrundet i et legitimt mål, f.eks. hensyn til blufærdighed. Det var ikke tilfældet med Bella Skys kvindeetage.


Så det er formålet, der har betydning? Hvordan kan det mon være, at man ikke kan argumentere for, at det var pga tryghed og blufærdighed, at man havde en kvindeetage?


Jeg har ikke læst dommen, så jeg er dig svar skyldig. Men jeg undrer mig også.
Måske mente de to dommere ud af tre, at man er mere udsat når man træner end når man bor på hotel. Men det er rent gætværk.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf 1234 » 24. sep 2018, 15:39

fisken80 skrev:Jeg har ikke læst dommen, så jeg er dig svar skyldig. Men jeg undrer mig også.
Måske mente de to dommere ud af tre, at man er mere udsat når man træner end når man bor på hotel. Men det er rent gætværk.


Det er vel, fordi man er i sammen rum, når man træner, mens hotelværelser er adskilt
og selvom der kun er kvinder på etagen undgår man jo ikke mænd i elevatoren, gangen eller receptionen.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"