Mobilt kørekort?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf fisken80 » 23. sep 2018, 13:15

Falstria skrev:
fisken80 skrev:Kæft hvor er det sjovt, at der er SÅ mange, der ikke er klar over, at det er den letteste sag i verden at lade sin telefon op i bilen...
Så lige præcis argumentet om, at man risikerer at stå med en telefon uden strøm er meningsløst i denne her sammenhæng.


Du render måske altid rundt med et udvalg af opladere i lommen også?


Nej. Hvorfor skulle jeg det? Hvis jeg véd jeg skal bruge noget på min telefon, så sørger jeg nu for, at den er opladet på forhånd. Hvornår skal du, helt uforudsigeligt, fremvise dit kørekort?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Madam » 23. sep 2018, 13:16

Falstria skrev:
fisken80 skrev:Kæft hvor er det sjovt, at der er SÅ mange, der ikke er klar over, at det er den letteste sag i verden at lade sin telefon op i bilen...
Så lige præcis argumentet om, at man risikerer at stå med en telefon uden strøm er meningsløst i denne her sammenhæng.


Du render måske altid rundt med et udvalg af opladere i lommen også?


Det gør jeg i hvert fald ikke, alt det andet man skal huske, det kniber nogen gange også med opladeren til GPSen. ;) :D
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf paint » 23. sep 2018, 13:17

fisken80 skrev:
Confucius skrev:
fisken80 skrev:Kæft hvor er det sjovt, at der er SÅ mange, der ikke er klar over, at det er den letteste sag i verden at lade sin telefon op i bilen...
Så lige præcis argumentet om, at man risikerer at stå med en telefon uden strøm er meningsløst i denne her sammenhæng.


Fordi alle der har mobiler, har jo også biler...


Næh, men de fleste med kørekort har en bil. Og umiddelbart er det vel primært når du bliver stoppet af politiet, i din bil, at du bliver bedt om at vise dit - kørekort.
Hvis du skal bruge det i en postbutik for at identificere dig, så formoder jeg, at du på forhånd har sikret dig, at din telefon er ladet op. Lidt ligesom man i dag sørger for, at den er ladet op når man skal bruge den til at tjekke nummeret i den sms man har fået fra fragtfirmaet.
Jeg har umiddelbart svært ved at se andre uforudsigelse situationer, hvor man skal fremvise sit kørekort, end at man bliver stoppet af politiet i sin bil.


Faktisk behøver politiet ikke andet end dit personnummer, for at kunne konstatere om du har et kørekort, er fradømt kørekort eller har et klip i det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf fisken80 » 23. sep 2018, 13:18

Jamen hvornår pokker er det I har brug for at fremvise jeres kørekort da? Altså bortset fra når I bliver stoppet af politiet i jeres bil?
I postbutikken? Jamen det ved I da på forhånd, så er telefonen vel ladet op?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2018, 13:22

Jeg har ikke bil, men låner forskellige ved behov. Havde jeg min egen, ville kortet formodentlig ligge i handskerummet, hvilket selvfølgelig giver problemer i sig selv, hvis bilen blev stjålet.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf paint » 23. sep 2018, 13:23

Rent principielt, er det vel også lidt 'forkert' at forlange, at folk skal have en smartphone for at kunne have et kørekort. Medmindre der følger en med kørekortet. (Med venlig hilsen fra Ole Birk)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Madam » 23. sep 2018, 13:30

paint skrev:Rent principielt, er det vel også lidt 'forkert' at forlange, at folk skal have en smartphone for at kunne have et kørekort. Medmindre der følger en med kørekortet. (Med venlig hilsen fra Ole Birk)


Der produceres vel også stadig mobiltelefoner uden data?

Ole Birk Olesen trænger til en tur ud i det 'pulveriserende' liv...sådan går det, når man er placeret inde på "Borgen", og han har endda ikke været der SÅ længe :D
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Artem » 23. sep 2018, 13:37

Jeg vil være glad for det, hvis det er et frivillig tilvalg. Og min gamle far ikke skal tvinges til at have et mobilt kørekort.

For personligt sker det oftere og oftere at jeg kører rundt her i byen uden kørekort. Da jeg synes det er bøvlet af have min tegnebog med mig, mens jeg jo altid har min mobil med mig, og nej skal ikke have sådan et flip cover til min mobil, da den så også bliver for tyk og bøvlet at have med mig.

Så det sker faktisk rimelig tit at jeg kører uden kørekort på mig da jeg godt kan klare mig med Mobilepay osv på mobilen. Ja og efter nu at have haft kørekort i 25 år er jeg kun blevet stoppet 2 gange og hvor den sidste gang er 14 år siden. Så ser jeg sandsynligheden for at bliv stoppet for at køre uden kørekort, så godt som ikke eksisterende. Men det vil da være dejligt hvis jeg på den måde slipper for at være "kriminel" i fremtiden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Sangius » 23. sep 2018, 13:39

Madam skrev:
Sangius skrev:Synes det er en skide god ide :)


Skal det være en hemmelighed, hvorfor du synes det? ;)


Fordi det er smart, så er der mindre risiko for at glemme det, og det bliver ikke slidt osv.

Jeg er fan af al digitalisering.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Lover-Moses » 23. sep 2018, 13:40

Jeg synes det er et glimragende initiativ. Så sent som igår fik jeg bevæget mig afsted i min bil, uden at have andet end nøgler og mobil med. Det er potentielt 1000kr i bøde, skulle man blive stoppet.

Et andet punkt hvor digitalt kørekort ville være smart, er ved erhvervelser og fornyelser af kørekortet. Det er lidt skidt hvis man skal ud og rejse, og får tabt sit kørekort fredag eftermiddag, og skal afsted på ferie/forretningsrejse mandag morgen. Hvis det så bliver sådan, at man kan melde sit gamle kørekort tabt/stjålet og med det samme få et nyt digitalt, så begynder det at ligne noget. Ved så ikke om det er planen med det samme.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Lover-Moses » 23. sep 2018, 13:42

Artem skrev:Jeg vil være glad for det, hvis det er et frivillig tilvalg. Og min gamle far ikke skal tvinges til at have et mobilt kørekort.

For personligt sker det oftere og oftere at jeg kører rundt her i byen uden kørekort. Da jeg synes det er bøvlet af have min tegnebog med mig, mens jeg jo altid har min mobil med mig, og nej skal ikke have sådan et flip cover til min mobil, da den så også bliver for tyk og bøvlet at have med mig.

Så det sker faktisk rimelig tit at jeg kører uden kørekort på mig da jeg godt kan klare mig med Mobilepay osv på mobilen. Ja og efter nu at have haft kørekort i 25 år er jeg kun blevet stoppet 2 gange og hvor den sidste gang er 14 år siden. Så ser jeg sandsynligheden for at bliv stoppet for at køre uden kørekort, så godt som ikke eksisterende. Men det vil da være dejligt hvis jeg på den måde slipper for at være "kriminel" i fremtiden.


Samme her. Dog handler det mere om at det er ret så "modigt" at have alle sine ret vigtige ting, samlet i én enhed. Taber man sin mobil med alle køre- og betalingskort, så er man ret meget på den.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Madam » 23. sep 2018, 13:53

Lover-Moses skrev:
Artem skrev:Jeg vil være glad for det, hvis det er et frivillig tilvalg. Og min gamle far ikke skal tvinges til at have et mobilt kørekort.

For personligt sker det oftere og oftere at jeg kører rundt her i byen uden kørekort. Da jeg synes det er bøvlet af have min tegnebog med mig, mens jeg jo altid har min mobil med mig, og nej skal ikke have sådan et flip cover til min mobil, da den så også bliver for tyk og bøvlet at have med mig.

Så det sker faktisk rimelig tit at jeg kører uden kørekort på mig da jeg godt kan klare mig med Mobilepay osv på mobilen. Ja og efter nu at have haft kørekort i 25 år er jeg kun blevet stoppet 2 gange og hvor den sidste gang er 14 år siden. Så ser jeg sandsynligheden for at bliv stoppet for at køre uden kørekort, så godt som ikke eksisterende. Men det vil da være dejligt hvis jeg på den måde slipper for at være "kriminel" i fremtiden.


Samme her. Dog handler det mere om at det er ret så "modigt" at have alle sine ret vigtige ting, samlet i én enhed. Taber man sin mobil med alle køre- og betalingskort, så er man ret meget på den.


Det var netop mit udgangspunkt i oplægget, for skal man alligevel ha' alle kort på sig, forsvinder det 'smarte'.

Og hvis passet også står for tur i fremtiden til at blive digitaliseret, så ville jeg slet ikke føle mig tryg udenlands.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf Selina » 23. sep 2018, 14:03

vibbsen skrev:Jeg synes da at det er en fin ide......Omend jeg ikke ligefrem falder over mine egne ben af bare beundring....Fint nok at man vil gøre det nemmere for folk at have deres kørekort med når de kører herhjemme....Men hvis du bliver stoppet af færdselspolitiet uden for Danmark, så vil jeg vædde på at de vil kræve at se et "fysisk" førebevis og ikke en eller anden app...

"Yes, but in Denmark we have now have digital drivers licenses, Officer. Because we are a very digital country" vil næppe ændre ret meget på andre landes procedurer
Digital Driver License er ikke nogen dansk opfindelse. Det har de haft i Austaralien, Indien og USA i en del år nu.
Min veninde fra Australien har et sådan, og har kørt bil i de fleste europæiske lande. Da det er udstedt af en officiel australsk myndighed, er det fuldt gyldigt og accepteres af de respektive landes politimyndigheder.
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf fisken80 » 23. sep 2018, 14:03

Confucius skrev:
fisken80 skrev:Jamen hvornår pokker er det I har brug for at fremvise jeres kørekort da? Altså bortset fra når I bliver stoppet af politiet i jeres bil?
I postbutikken? Jamen det ved I da på forhånd, så er telefonen vel ladet op?


Mobilen kan da nå at løbe tør for strøm i løbet af dagen, fordi man bruger mobilen mere i løbet af dagen, end man plejer eller havde regnet med. Min mobil er i oplader hver eneste nat. Nogle dag er jeg nødt til at lægge bånd på mig selv inden jeg er kommet hjem fra arbejde om eftermiddagen, fordi den er ved at løbe tør. Jeg HAR kørekort. Jeg har ikke en bil, jeg kan lade den op i.

Men jeg risikerer at jeg skulle køre i en firmabil i løbet af dagen. Jeg har ikke tænkt mig at indkøbe og bære rundt på en biloplader til mobilen, fordi der eksisterer en risiko for at jeg skal køre i en bil om eftermiddagen i ny og næ. Hvis jeg skal i postbutikken, er det også på vej hjem fra arbejde. Jeg tager ikke først hjem for at lade op, og så tilbage til postbutikken for at hente en pakke.


Men hvis du véd du skal hente en pakke, så sørger du jo bare for, at din mobil er ladet op. Det er ikke svært. Man kan have en oplader på kontoret. Det samme, hvis du skal ud at køre.

Kors altså, nogle mennesket er gode til at fremstille tingene helt utroligt besværlige...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Mobilt kørekort?

Indlægaf fisken80 » 23. sep 2018, 14:05

Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Confucius skrev:
fisken80 skrev:Kæft hvor er det sjovt, at der er SÅ mange, der ikke er klar over, at det er den letteste sag i verden at lade sin telefon op i bilen...
Så lige præcis argumentet om, at man risikerer at stå med en telefon uden strøm er meningsløst i denne her sammenhæng.


Fordi alle der har mobiler, har jo også biler...


Næh, men de fleste med kørekort har en bil.


Den påstand kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation på.

fisken80 skrev: Og umiddelbart er det vel primært når du bliver stoppet af politiet, i din bil, at du bliver bedt om at vise dit - kørekort.


Men det har jo intet at gøre med om hvorvidt man overhovedet har en bil at oplade sin mobil i.


Jo.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"